Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 423
  • 1 378

Theone

Jäsen
Jotta voisin olla 100% varma asiasta, niin kyselen tässä sopivana hetkenä toimistopäälliköltä virallisen kannan tähän asiaan. Ei tule sitten väärin käsityksiä.

Kysy ihmeessä, odotan mielenkiinnolla vastauta. Käsittämätöntä jos teillä ei ole tuollaista tilannetta käyty koulutuksessa/ohjeistuksessa läpi.

Mutta toimintamalli on ollut ainakin minun toimistollani se, että jos vaikkapa Mauri 79v tilaa minulta netin, niin kysyn Maukalta että olisko antaa vaikkapa pojan numero kun ollaan haluttu lähiomainen kontaktoida näistä asioista ja kertoa samat asiat hänellekkin. Maukka antaa yhteystiedot ja sovitaan kauppa Maukan kanssa. Sitten soitan pojalle ja kertaan hänellekkin homman, jos ja kun pojalla ei ole mitään kauppaa vastaan, niin silloin kirjaan kaupan järjestelmään. Mielestäni en ole rikkonut lakeja koska kaikelle on Maukan suostumus. Mikä tuossa voi menettelyssä voi jotakin ihmistä häiritä?

Mutta jos Maukka on oikeustoimikelpoinen niin sinähän saat soitella vaikka koko puhelinluettelon läpi ja palvelu on myytävä Maukalle vaikka kuka sanoisi, että ei. Täysin yhdentekevää ja turhaa toimintaa mistä ei ole mitään hyötyä kenellekkään. Siitähän se riemu repeää kun lähiomainen sanoo, että ei ja sillä ei ole lopulta mitään väliä ja palvelu on myytävä asiakkaalle vastustuksesta huolimatta. Taas puhelinmyyjien maine paranee.

Eikös tuossa astuta lain väärälle puolelle vasta jos kieltäydyt myymästä Maukalle tuota palvelua vaikka hän on oikeustoimikelpoinen? Eli tuolla lähiomaisen kontaktoinnilla ei ole mitään merkitystä.

Vai väitäkö väkisin että yleisesti 26 ja 81 vuotias ovat samalla ymmärryksen ja tietämyksen tasoilla internet/puhelin asioissa?

Mutta jos 30 vuotias Pasi-Maija kuulostaa hieman erikoiselta, niin pyydätkö häneltä lähiomaisen yhteystiedot? Mikset?

Kerrotko minulle vielä noista väärin menneistä tilauksista ja niiden korjauksista? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten ne korjaatte kun teillä tuskin on pääsyä tuonne tietokantoihin ja itse ainakin olettaisin, että nuo korjataan aspan ja asiakkaan välillä...
 

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kysy ihmeessä, odotan mielenkiinnolla vastauta. Käsittämätöntä jos teillä ei ole tuollaista tilannetta käyty koulutuksessa/ohjeistuksessa läpi.

Mutta jos Maukka on oikeustoimikelpoinen niin sinähän saat soitella vaikka koko puhelinluettelon läpi ja palvelu on myytävä Maukalle vaikka kuka sanoisi, että ei. Täysin yhdentekevää ja turhaa toimintaa mistä ei ole mitään hyötyä kenellekkään. Siitähän se riemu repeää kun lähiomainen sanoo, että ei ja sillä ei ole lopulta mitään väliä ja palvelu on myytävä asiakkaalle vastustuksesta huolimatta. Taas puhelinmyyjien maine paranee.

Eikös tuossa astuta lain väärälle puolelle vasta jos kieltäydyt myymästä Maukalle tuota palvelua vaikka hän on oikeustoimikelpoinen? Eli tuolla lähiomaisen kontaktoinnilla ei ole mitään merkitystä.


Mutta jos 30 vuotias Pasi-Maija kuulostaa hieman erikoiselta, niin pyydätkö häneltä lähiomaisen yhteystiedot? Mikset?

Kerrotko minulle vielä noista väärin menneistä tilauksista ja niiden korjauksista? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten ne korjaatte kun teillä tuskin on pääsyä tuonne tietokantoihin ja itse ainakin olettaisin, että nuo korjataan aspan ja asiakkaan välillä...


Jos tilaus on mennyt jotenkin väärin, niin kauppojen kirjaaja hoitaa sen kuntoon, ei myyjä itse. Myyjillä ei ole oikeutta päästä tietokantoihin. Virheistä tulee ilmoitus myyjälle ja sitten soittaa asiakkaalle ja keskustelee asiasta. Jos vaikka olet sanonut määräaikaisuusajan väärin, niin asiakasta pitää tästä informoida. Tosin, näitä virheellisiä tulee vastaan olemattoman vähän koska jokikisellä myyjällä on hinnat paperilla ja koneella niin aika pönttö sitä saa olla jos sen vielä väärin saa.


Ei ole koulutuksessa käyty läpi varmaankaan siksi, että 3 toimistapäällikköä on paikalla kokoajan ja ohjeita saa kysyttyä milloin vain. Mutta kuvittelisin että jos Maukka netin haluaisi, ja poika Mikko ei sitä Maukalle soisi antaa niin asia saadaan keskusteltua kuntoon. Ei se Mikko ihan vittumaisuuttaan poikkiteloille asetu, kyllä siihen joku oikea syy löytyy.

En tosissaan vieläkään tajua mikä tässä sinua häiritsee, ainakin kaikki lähiomaiset joille olen soittanut ovat olleet mielissään että näin menetellään. Myöskin jokainen vanhus on tämän ymmärtänyt.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksikään puhelinmyyjä tai nettikauppa ei ole syyllinen siihen, että sinun jotkut entisistä oppilaistasi (tai kukaan muukaan ihminen) ovat menettäneet luottotietonsa. Kyllä he ovat siihen ihan itse syyllisiä. Jos ihminen on typerä, niin sitten on, turha siitä on muita syyttää...

Olet monessa ketjussa puolustamassa suomalaista hyvinvointivaltiota ja vaadit sitä huolehtimaan heikko-osaisista. Miksi? Mikäli ovat niin typeriä, etteivät saa töitä tai sairastavat, niin turha siitä meitä on syyttää? Miksi minun pitää verorahoillani luusereita elättää??

Yhteiskunnassamme on myös heikompia yksilöitä, niitä joiden työinto ei ole kummoinen ja niitä joiden älykkyys ei riitä aina fiksuihin päätöksiin. Minusta meidän pitää molempia jonkin verran suojella yhteiskunnan puolesta.

Edelleen, yksikään puhelinmyyjä tai nettikauppa ei ole syyllinen siihen, että joku menettää luottotietonsa, he toimivat yleensä voimassa olevien lakien ja säädösten mukaan. Minusta systeemiä tulisi muuttaa kontroloidummaksi. Luottokortin myöntää pankki, jolla on selvästi tarkempi kontrolli kuin provikoita metsästävällä puhelinmyyjällä. Enkä oikeastaan ymmärrä miksi tämä olisi edes ongelma, eikö myyjät halua maksun tuotteistaan.

Olen itse ostanut tuotteita nettikaupasta, esim. Lippu.fi, valitsemalla maksuvaihtoehdoksi nettipankin. Tätä kutsutaan käteisostoksi.

Nämä reppanat pystyvät ostamaan käsittämättömän paljon tavaraa, ennen kuin systeemi sulkee hanat. Parhaimmat ehtivät hankkimaan 10 - 20.000€ pikavippi velkaa ja sen lisäksi useamman kymmenentuhatta osamaksukauppoja. Positiivinen luottorekisteri olisi ehkä paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Nämä reppanat pystyvät ostamaan käsittämättömän paljon tavaraa, ennen kuin systeemi sulkee hanat. Parhaimmat ehtivät hankkimaan 10 - 20.000€ pikavippi velkaa ja sen lisäksi useamman kymmenentuhatta osamaksukauppoja.

Varmasti näin, olen itsekin tietoinen että melkoisia määriä maksuhäiriöitä on mahdollista kasata, mutta onko tässä kyse nimenomaan siitä että nämä häiriötä johtuvat puhelinmyynnistä?

Ok saahan puhelimen kautta ostettua, mutta pääsääntöisesti puhelimessa ei mitään merkittävän suuria sopimuksia solmita. Puhelinhan on vain yksi palvelukanavista/ostokanavista, että jos se kanava poistetaan niin muuttuuko tilanne olellisesti? Jotenkin tuntuu että muista kanavista hankitut ostokset ovat kuitenkin maksuhäiriöissä merkittävämmässä roolissa kun puhelimen kautta hankitut. Tai onko sinulla jotain tilastoja asiasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ok saahan puhelimen kautta ostettua, mutta pääsääntöisesti puhelimessa ei mitään merkittävän suuria sopimuksia solmita. Puhelinhan on vain yksi palvelukanavista/ostokanavista, että jos se kanava poistetaan niin muuttuuko tilanne olellisesti? Jotenkin tuntuu että muista kanavista hankitut ostokset ovat kuitenkin maksuhäiriöissä merkittävämmässä roolissa kun puhelimen kautta hankitut. Tai onko sinulla jotain tilastoja asiasta.

Minusta myyjän pitäisi pystyä varmistamaan ostajan maksukyky muutenkin kuin luottotiedoista. Ja puhelinmyyjät ovat vain yksi osa tätä ongelmaa. Heidän osuus on varmasti luottohäiriöissä kohtuullisen pieni, eiköhän vipit ja nettikaupat ole ylivoimaisesti suurin ongelma.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Katsokaa Ylen Kimmo-sarjaa, missä sarjan päähenkilö on puhelinmyyjä. Hieno mies tämä hänen pomonsa ja tuskin hahmo on vedetty edes mitenkään yli. Tuollaista se vain valitettavasti taitaa olla tuossa maailmassa.

Olenpa Kimmo-sarjaa katsellut ja voin kyllä alaa vuosikymmenen verran kolunneena vakuuttaa, että tuollaista pomoa tai työntekijöitä ei yhdestäkään kunnollisesta suoramarkkinointiyrityksestä löydy. Työntekijäksi voi joku melko pellekin päästä hetkeksi, mutta ura jää kyllä päivissä mitattavaksi, jos toimii kuten esim Kimmo viimeksi, eli lopettaa potentiaalisen kauppapuhelun siihen kun työaika loppuu. Pomo on huvittava hahmo, mutta viihdeohjelmalla ja karulla arjella on tässä(kin) tapauksessa eroa kuin yöllä ja päivällä.
Onhan tuota sarjaa saanut naureskella, mutta vitsit vitseinä näin käsityksiä oikoakseni. Eihän tuollaisella pelillä jota sarjassa esitetään pysy mikään lafka pystyssä.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Olet monessa ketjussa puolustamassa suomalaista hyvinvointivaltiota ja vaadit sitä huolehtimaan heikko-osaisista. Miksi? Mikäli ovat niin typeriä, etteivät saa töitä tai sairastavat, niin turha siitä meitä on syyttää? Miksi minun pitää verorahoillani luusereita elättää??

Yhteiskunnassamme on myös heikompia yksilöitä, niitä joiden työinto ei ole kummoinen ja niitä joiden älykkyys ei riitä aina fiksuihin päätöksiin. Minusta meidän pitää molempia jonkin verran suojella yhteiskunnan puolesta.

Edelleen, yksikään puhelinmyyjä tai nettikauppa ei ole syyllinen siihen, että joku menettää luottotietonsa, he toimivat yleensä voimassa olevien lakien ja säädösten mukaan. Minusta systeemiä tulisi muuttaa kontroloidummaksi. Luottokortin myöntää pankki, jolla on selvästi tarkempi kontrolli kuin provikoita metsästävällä puhelinmyyjällä. Enkä oikeastaan ymmärrä miksi tämä olisi edes ongelma, eikö myyjät halua maksun tuotteistaan.

Olen itse ostanut tuotteita nettikaupasta, esim. Lippu.fi, valitsemalla maksuvaihtoehdoksi nettipankin. Tätä kutsutaan käteisostoksi.

Nämä reppanat pystyvät ostamaan käsittämättömän paljon tavaraa, ennen kuin systeemi sulkee hanat. Parhaimmat ehtivät hankkimaan 10 - 20.000€ pikavippi velkaa ja sen lisäksi useamman kymmenentuhatta osamaksukauppoja. Positiivinen luottorekisteri olisi ehkä paikallaan.

Samaa mieltä olen vahvasti positiivisesta luottorekisteristä, se on monissa maissa jo käytössä. Ketään vähävaraistakaan ei silti kaada se, jos tekee osamaksulla riittävän käteisenpuutteen vuoksi HARKITUN ja TARPEELLISEN hankinnan. Luottokorttia, jota aiemmin ehdotit, ei ihan helposti myönnetä, ellei täytä monenmoisia kriteereitä vaikka kuinka olisi häiriötön maksuhistoria ko. henkilöllä. Myöskään sitä en koskaan niele, että väitetään omilla henk.kohtaisilla verorahoilla elätettävän jotakin tiettyä "luuseri"porukkaa.
Varsinkin sairastavien ihmisten vetäminen tähän oli sinulta halveksittava veto,
toivottavasti et itse koskaan sairastu mihinkään ettet koe eläväsi jonkun siivellä.
Suomessa on varaa lapata rahaa ympäri Eurooppaa nyt kun viime laman jäljiltä omat pankit ovat pulleassa kunnossa ja mm. jättää vanhustenhuolto ala-arvoiselle tasolle, niin ei se jonkun velkataakka ja varattomuus tai niiden puuttuminen millään tavalla oikeasti vaikuta maksamiesi verojen määrään.
Aina on joka asiassa, kuten alkoholin, pelien, seksin, huumeiden ja pikavippien käyttäjissä oma ongelmainen ryhmänsä, jota sivistynyt valtio avustaa pysymään hengissä. Ei näissä elämänhallintansa menettäneiden ihmisten elämissä ole mitään kadehtimisen tai katkeruuden arvoista seikkaa. Näillä on täysi tuska elää elämäänsä, ei meidän muiden, veronmaksajien, pidä heistä vetää herneitä neniimme. Kyllä tämä ihana valtiomme aivan tarpeeksi jo nykyisellään holhoaa ja vahtii tekemisiämme ja tekemättömyyksiämme ja siitä huolimatta aina on lieveilmiöitä joita jokin pieni vähemmistöporukka aiheuttaa.
Niiden kanssa on elettävä tai sitten lähdettävä muualle toteamaan että osin samat, osin muunlaiset ongelmat ovat sielläkin vastassa. Lopuksi vielä tosiaan sen totean, että asiakasmarkkinointiliittoon kuuluvat rehelliset yritykset noudattavat aina lakia ja hyviä kauppatapoja. Totuudessa pysytään aina ja puhelinmyynnissä seurataan tarkasti, että kaikki seikat ja ehdot kerrotaan selkeästi ja jos osoittautuu, että asiakas on esim. vailla ymmärrystä tai on esim. päihtynyt, ei silloin ole luvallista tehdä minkäänlaista kauppaa. Muunmuassa puheluiden taltioiminen on monessa paikassa yksi keino valvoa tätä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Luottokorttia, jota aiemmin ehdotit, ei ihan helposti myönnetä, ellei täytä monenmoisia kriteereitä vaikka kuinka olisi häiriötön maksuhistoria ko. henkilöllä.

Kai tässä kommentissa oli tarkoituksena joku muutos nykyiseen, koska kyllä nykyään luottokortin saa sen kuin vain hakee. Ei ehkä mustaa Amexia mutta perustsetit napsahtavat lompakkoon laput täyttämällä. Mä otin aikanani ulkomaanreissuja silmälläpitäen MasterCardin opiskelijana ilman mitään opintopiste-ehtoja osa-aikaduunien tuloilla 21-vuotiaana samoin kuin Stockan kortin, joka tosin silloin ei vielä ollut tuo nykyinen Nordean MasterCard.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olet monessa ketjussa puolustamassa suomalaista hyvinvointivaltiota ja vaadit sitä huolehtimaan heikko-osaisista. Miksi? Mikäli ovat niin typeriä, etteivät saa töitä tai sairastavat, niin turha siitä meitä on syyttää? Miksi minun pitää verorahoillani luusereita elättää??

Tätä nyt ei pitäisi edes kommentoida, mutta sun mielestä sairastuminen on aina ihmisen omaa tyhmyyttä? Jos ei saa työtä, niin se on aina ihmisen omaa tyhmyyttä, jokaiselle työhalukkaalle löytyy töitä vaikka heti, niinkö?

Ja toki olen puolustamassa suomalaista hyvinvointivaltiota, ihmettelen jos joku ei halua elää hyvinvointivaltiossa. Vaadin myöskin sitä huolehtimaan heikko-osaisista, tottakai. Mutta missään, en missään ole vaatinut enkä tule vaatimaan että Suomen valtion pitäisi holhota kansalaisiaan.

Yhteiskunnassamme on myös heikompia yksilöitä, niitä joiden työinto ei ole kummoinen ja niitä joiden älykkyys ei riitä aina fiksuihin päätöksiin. Minusta meidän pitää molempia jonkin verran suojella yhteiskunnan puolesta.

Jos työttömyys johtuu pelkästään työinnon puutteesta, niin mitä suojelemista sellaisessa ihmisessä on?

Edelleen, yksikään puhelinmyyjä tai nettikauppa ei ole syyllinen siihen, että joku menettää luottotietonsa, he toimivat yleensä voimassa olevien lakien ja säädösten mukaan. Minusta systeemiä tulisi muuttaa kontroloidummaksi. Luottokortin myöntää pankki, jolla on selvästi tarkempi kontrolli kuin provikoita metsästävällä puhelinmyyjällä. Enkä oikeastaan ymmärrä miksi tämä olisi edes ongelma, eikö myyjät halua maksun tuotteistaan.

Luottokortin myöntää joissain tapauksessa pankki, ja sitten joissain ei. Ja jos minulla on vaikkapa Sampopankin Visa, Nordean Mastercard, Diners Club ja vaikkapa vielä American Express, niin eivät nämä firmat tule koskaan tietämään toistensa minulle myöntämistä korteista. Ellen minä itse sitä hakemuksessani niille kerro. Joten se, että luottokortti olisi jotenkin tae fiksusta taloudenhallinnasta tai rahankäytöstä, on ihan paskapuhetta.

Toisekseen, luottokorttilaskut voi aina maksaa osissa (tai ainakin lähes kaikki). Eli se, että maksaa luottokortilla, muuttaa vain sen osamaksukaupan toisen osapuolen nimeä vaikkapa Sotkasta Osuuspankkiin. Mikään ei muutu, mutta tämä on mielestäsi kuitenkin fiksumpaa?

Olen itse ostanut tuotteita nettikaupasta, esim. Lippu.fi, valitsemalla maksuvaihtoehdoksi nettipankin. Tätä kutsutaan käteisostoksi.

Ei kutsuta. Käteinen on selkeää, fyysistä rahaa. Eli seteleitä ja kolikoita. Kun joku kysyy sinulta, että hei, oisko sulla käteistä? Niin vastaatko sinä että joo, on mulla pankissa rahaa.

Nämä reppanat pystyvät ostamaan käsittämättömän paljon tavaraa, ennen kuin systeemi sulkee hanat. Parhaimmat ehtivät hankkimaan 10 - 20.000€ pikavippi velkaa ja sen lisäksi useamman kymmenentuhatta osamaksukauppoja. Positiivinen luottorekisteri olisi ehkä paikallaan.

Parhaimmat pystyvät hakemaan pikavippilainoja kymmeniä tuhansia. Samoin osamaksukaupoilla. Myöskin pankeista ja netissä olevilta luottolaitoksilta saa käsittämättömän isoja lainoja ilman minkäänlaisia vakuuksia ja takauksia. Epäilisin, että ihminen, jolla on luottotiedot kunnossa, ja vakituinen työpaikka (vaikka ihan juuri äsken saatu) saa kaikki suomalaiset pankit sekä netissä olevat luottolaitokset kiertämällä tällä hetkellä vähintään yhteensä 200 000 euroa ilman minkäänlaisia vakuuksia. Todennäköisesti paljon enemmänkin. Tämän lisäksi luottokortit, joita on paljon.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ei kutsuta. Käteinen on selkeää, fyysistä rahaa. Eli seteleitä ja kolikoita. Kun joku kysyy sinulta, että hei, oisko sulla käteistä? Niin vastaatko sinä että joo, on mulla pankissa rahaa.

Itse asiassa käteismaksu taitaa kyllä tarkoittaa sekä käteisellä että pankkikortilla maksua. Käteisrahamaksu sen sijaan on pelkällä käteisellä maksua.

Kuluttajaviraston jotain tauhkaa, lopussa käteismaksusta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Luottokortin myöntää joissain tapauksessa pankki, ja sitten joissain ei. Ja jos minulla on vaikkapa Sampopankin Visa, Nordean Mastercard, Diners Club ja vaikkapa vielä American Express, niin eivät nämä firmat tule koskaan tietämään toistensa minulle myöntämistä korteista. Ellen minä itse sitä hakemuksessani niille kerro. Joten se, että luottokortti olisi jotenkin tae fiksusta taloudenhallinnasta tai rahankäytöstä, on ihan paskapuhetta...

...Ei kutsuta. Käteinen on selkeää, fyysistä rahaa. Eli seteleitä ja kolikoita. Kun joku kysyy sinulta, että hei, oisko sulla käteistä? Niin vastaatko sinä että joo, on mulla pankissa rahaa...

Kuten sanoin, positiivinen luottorekisteri tulisi tarpeeseen, tällöin nämä firmat tietäisivät hakijan lainatilanteen. Ja luottokortin joutuu hakemaan, täyttämään paperit ja odottamaan muutaman päivän, joten se on jonkin verran varmempi kuin suora puhelimessa tai nettikaupassa tehty osamaksusopimus. Eihän tämäkään tietysti ketään suojele sen jälkeen kun kortti on kädessä.

Sinä taidat elää edelleen menneisyydessä. Kun maksan ostokset kaupassa omalla rakkaalla Visa Elektronilla, niin kyseessä on käteiskauppa, raha lähtee välittömästi tililtä. Ihan vastaavasti tapahtuu nettikaupoissa, kun maksat maksun suoraan tililtä.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Puhelinmyyjä soitti. "A-lehtien kanta-asiakkaana (Mondo tullut viimeksi 2,5 vuotta sitten) voimme nyt tarjota sinulle täysin ilmaiseksi (tätä toistettiin puhelun aikana vähintään 5-6 kertaa) 4-6 kuukautta valitsemaasi lehteä." Valitsin Urheilulehden ja pitkän jorinoiden jälkeen tuli se totuus: 10 kuukaudesta 4 ekaa ilmaiseksi ja pakollinen 6kk perään hintaan 61 euroa.

Suomeksi, 10kk Urheilulehteä hintaan 61 euroa. Miksei ruokakaupassa mainosteta koskaan "puoli litraa maitoa ilmaiseksi, maksat vain toisen puoli litraa ja 1 euron?"
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Puhelinmyyjä soitti. "A-lehtien kanta-asiakkaana (Mondo tullut viimeksi 2,5 vuotta sitten) voimme nyt tarjota sinulle täysin ilmaiseksi (tätä toistettiin puhelun aikana vähintään 5-6 kertaa) 4-6 kuukautta valitsemaasi lehteä." Valitsin Urheilulehden ja pitkän jorinoiden jälkeen tuli se totuus: 10 kuukaudesta 4 ekaa ilmaiseksi ja pakollinen 6kk perään hintaan 61 euroa.

Suomeksi, 10kk Urheilulehteä hintaan 61 euroa. Miksei ruokakaupassa mainosteta koskaan "puoli litraa maitoa ilmaiseksi, maksat vain toisen puoli litraa ja 1 euron?"

Väärin meni myyjältä tuossa tapauksessa. Ei sanaa ilmainen saa käyttää jos loppusumma ko. kaupasta on mikä tahansa muu kuin 0 euroa. Todella ärsyttävää rehellisten toimijoiden kannalta kun löytyy näitä bullshitin puhujia, jotka väittävät maksullista ilmaiseksi tai jättävät jopa kertomatta ne asiakkaan maksettavaksi jäävät kulut / hinnan.
Arvioisin, että jos esim. joku on kiinnostunut Urheilulehdestä ja saa siitä hyvän tarjouksen niin kauppojen syntyminen on melko todennäköistä, mutta jos tällaiselle asiakkaalle alkaa jauhamaan skeidaa ilmaisesta tms. voi silloin se potentiaalinen ostajakin suuttua moisesta ja jättää ostamatta. Ei vaan ymmärrä, mitä hyötyä tuollaisesta on varsinkaan pitemmän päälle. Asia olisi pitänyt ilmaista siten, että "saat 10 kk:n lehdet vain 6 kk:n hinnalla". Jos taas puhutaan ilmaisista 4 kk:n lehdistä, niin silloin on asiakkaalle oltava mahdollista hyödyntää AINOASTAAN ne ilmaiset lehdet siten, että tällä on oikeus katkaista tilauksensa ilmaisten lehtien tultua ilman pakkoa ottaa sitä maksullista 6:n kk:n jatkoa.
 
Jos ei tyhmiä ostajia riittäisi niin ei noita tyhmiä myyntipuheluitakaan olisi. Tuo toiminta on täysin verrattavissa roskapostitukseen. Otetaan uusliberalistisen kilpailuyhteiskunnan lähtöalueella palloilevia kakaroita lukemaan paperista lainvastaista myyntipuhetta ja yritetään seuloa sadasta suomalaisesta se yksi, johon kusetus puree.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Meikäläiselle tyrkytettiin Arvopaperi-lehteä kaksi numeroa ilmaiseksi ja sen jälkeen lupailtiin kysyä haluanko jatkaa tilaajana. En kyllä mitään puhelua/kirjettä muista, mutta lehti jatkoi tulemistaan ja nyt pöydällä odottaa lasku tammikuuhun asti. Äsken yritin soitella perään, mutta tilauspalvelu oli mennyt tunti sitten kiinni. Varsin mukavaa.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Jos ei tyhmiä ostajia riittäisi niin ei noita tyhmiä myyntipuheluitakaan olisi. Tuo toiminta on täysin verrattavissa roskapostitukseen. Otetaan uusliberalistisen kilpailuyhteiskunnan lähtöalueella palloilevia kakaroita lukemaan paperista lainvastaista myyntipuhetta ja yritetään seuloa sadasta suomalaisesta se yksi, johon kusetus puree.

Tarkannetaan vielä sen verran, että kuvailemasi konsepti on näiden epärehellisten toimijoiden resepti kaupantekoon, eikä suinkaan niiden firmojen jotka toimivat hyvän kauppatavan mukaisesti. Joskus myös rehellisten yrittäjien leipiin toki voi uida epärehellinen, pelkästään omaa tiliään ajatteleva mätämuna, mutta nykyisin sellaisen ura todellakin saa nopean lopun kun ensimmäinen valitus / epärehellisyyden paljastava puhelunauhoite tulee esimiehen tietoon. Tietysti juuri ihmisten ennakkoasenteisiin on kovin negatiivinen vaikutus sillä, jos omalle kohdalle tulee huono kokemus, niin vaikeutuu silloin myös rehellisen myyjän tehtävä saada asiakkaansa vakuuttuneeksi esittämästään asiasta.
 
Tarkannetaan vielä sen verran, että kuvailemasi konsepti on näiden epärehellisten toimijoiden resepti kaupantekoon, eikä suinkaan niiden firmojen jotka toimivat hyvän kauppatavan mukaisesti.

Jep, mulla on itsellänikin kokemusta erittäin hyvässä puhelinmyynifirmassa toimimisesta, mutta ei senkään etiikka lähempää tarkastelua kestä. Toimeksiantajalla, työnantajalla, puhelinmyyjällä ja asiakkalla kun on kaikilla aivan erilaiset intressit, niin vaikka kuinka niiden välissä tasapainoilisit niin aina joku kärsii, ja valitettavan usein se on asiakas. Sehän on nimittäin ihan yleisesti tiedossa oleva fakta että kynnys epärehellisyyteen on puhelimitse vain murto-osa siitä mitä kasvokkain kohdatessa. Mutta toisaalta paremmalla tolalla asiakkaan oikeusturva on jos ne sähkösopimukset tai nettiliittymät puhelimitse tilaa kuin jostain myyntipisteestä missä myyjän lupauksia ei voida jälkikäteen tarkastella.

Mutta miksi ihmeessä puhelinmyynnin pitäisi voida olla laillista? Mielestäni olisi oikein, jos oletuksena postilaatikkoon tai puhelimeen ei tuppaisi tuutin täydeltä paskaa, mutta erillisellä "kyllä mainoksia, kiitos" tai "soittakaa minulle vaan" ilmoituksella voisivat halukkaat niitä vastaanottaa.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Mutta miksi ihmeessä puhelinmyynnin pitäisi voida olla laillista? Mielestäni olisi oikein, jos oletuksena postilaatikkoon tai puhelimeen ei tuppaisi tuutin täydeltä paskaa, mutta erillisellä "kyllä mainoksia, kiitos" tai "soittakaa minulle vaan" ilmoituksella voisivat halukkaat niitä vastaanottaa.

Mielipide voi olla sellainen kuin sinulla, mutta laillista on eikä sitä ole järkevää edes kyseenalaistaa. On vaan niin helppoa olla negatiivisella kannalla, sellaisia ihmisiä tässä asiassa on toki melko paljon. Tottakai liika on liikaa jos jatkuvasti saa markkinointipuheluita ja hermostuu siihen. Tällöin on kyllä hyvä harkita A. Salaista numeroa B. Määräaikaista suoramarkkinointikieltoa C. Sitä että kieltää suoramarkkinoinnin yrityksiltä joiden asiakas on eikä anna yhteystietojaan minkään kilpailun / gallupin kautta koska juuri noista ne leviää kymmeniin eri paikkoihin. Ymmärrän siis täysin että on niitä jotka ovat saaneet liikaa "pommitusta" osakseen, mutta se on kyllä jo liioiteltua, että mentäisiin siihen että pitää erikseen saada jokaiselta lupa suoramarkkinointiin tai kyseenalaistaa koko alan laillisuus. Suoramarkkinointiala työllistää melko valtavan määrän ihmisiä eri portailla ja lisää myös monien yritysten myyntiä merkittävästi. Ei olisi mitenkään mahdollista, että alalla on runsaasti yrityksiä, jotka tekevät ja/tai ovat jo tehneet säännöllisesti vuosien ajan kannattavaa tulosta, jos ei olisi ihmisiä (asiakkaita) jotka kuitenkin haluavat tehdä kaupat tämän kanavan kautta. Sitä kyllä hartaasti toivon, että alan mätäpaiseet, eli ne epärehelliset yritykset jotka valehtelevat asiakkaille ratkaisevissa seikoissa, saataisiin kokonaan pois kartalta. Juuri niiden tekemä tihutyö on sitä pahinta mahdollista koko suoramarkkinointialaa kohtaan. Myyjät eivät saa palkkojaan, asiakas saa ihan eri ehdoin tuotteen kuin luvattiin ja sitten vielä se, että on niitä kirottuja kestotilauksia joita ei saa poikki kuten pitäisi, koska asiakaspalvelu ei toimi Suomessa tai siihen ei saada yhteyttä. Sellaisiin pitäisi siis puuttua ja estää moinen toiminta, mutta ei sitä alan lain oikealla puolella toimivaa enemmistöä ole mitään järkeä pysäyttää näiden takia.
 

Emiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä tykkään kun veikkaaja lehdestä soitetaan ja savolaisittain murtava rento mies/nainen myy lehteä. Aina ostan.

Omakohtaista kokemustakin puhelinmyynnistä löytyy. Olin opiskelujen jälkeen muutaman päivän eräässä alan firmassa. Heti työhaastattelussa kysymykset vaikuttivat kummallisilta. Lipevä TJ kuitenkin minut palkkasi, ja sitten olinkin onneni kukkuloilla kun sopimuksessa luvattiin 1200e/kk + provikat.

Ensimmäisenä työpäivänä tuli turusta joku paikallinen pioneeri opastamaan, tienasi kuulemma 3000e/kk helposti näillä hommilla. Siinä sitten soittelin leikkipuheluita tälle Hannu Jortikan näköiselle ammattilaiselle, joka isällisesti korjasi virheitäni. Hän päätti sitten näyttää mallia kuinka homma toimii. Alkoi jortsumainen puna nousta kasvoille, kun äijä oli tunnin soitellut eikä yhtään ostoa kuulunut. Rehvakkaana miehenä oli toki lähtenyt tarjoamaan 300e pakettia 1000 eurolla, samalla opastaen että näin sitä rahaa tehdään. Myymättä jäi.

Rookie campilta päästyäni pääsin varsinaiseen myyntitiimiin, johon kuului minä ja kaksi muuta epätoivoista sekä työnjohtaja. Tarkoitus oli myydä jotain nahistunutta yritysrekisteriä b-to-b tyyliin. Työaika oli 8:00-16:00. Siinä sitä soiteltiin ja kuunneltiin vittuilua 8h. Tämä työnjohtajana toiminut 55v lihavoitunut nainen koitti kannustaa pullollisella viiniä paikallisessa Montussa, mikäli tulee myyntiä.
Röökitauolla kysyin työkaverilta, pitääkö se 1200e/kk nyt oikeasti paikkansa. Sanoi olleensa 2kk ja tienanneensa 500 kuukaudessa. Yhtään kauppaa ei ollut tehnyt. Seuraavana päivänä otin loparit.
Viestin pointti oli kai lähinnä se, että kannattaa olla tarkka paikasta mihin menee, tämäntyylisiä huijarifirmoja on pimeesti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Pari kertaa ihan lyhyen ajan sisään on soittanut useampi puhelinmyyjä, ovat kaupanneet milloin mitäkin. Kaksi noista tapauksista oli niin agressiivisia, että oikeasti eivät antaneet suunvuoroa. Tylysti puhuivat päälle, kun yritin vastata jotain. No, jätin linjan auki, puhelimen pöydälle, ja aloin tehdä jotain muuta. Ei niistä kumpikaan enää viiden minuutin jälkeen siellä ollut.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tavoistani poiketen vastasin kerrankin tuntemattomaan numeroon, josta oli sinnikkäästi soiteltu kolmena päivänä. Siellä oli Soneran myyjä, joka tarjosi laajakaistaliittymääni päivitystä, tarkkaan ottaen yhteysnopeuden nostoa 24 megaan ja Koti-TV-settiä digibokseineen päälle.

Olin tätä jo aiemmin vähän harkinnut ja käynyt tarkistelemassa Soneran sivuilta, joten kun hinta oli kohtuullinen ja mukaan tarjottiin vielä lisäkilkettä, niin tein kaupat. Hintaero vanhaan ei ole kuin muutama euro kuussa ja yhteysnopeuden nostoa olin muutenkin jo harkinnut, joten kerrankin näin päin. Kieltämättä kohdallani poikkeus normaalisäännöstä sekä puheluun vastaamisen että tuotteen ostamisen suhteen. Myyjä puhelimessa oli asiallinen eikä liian aggressiivisesti tyrkyttänyt vaihtoehtoja.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Toimeksiantajalla, työnantajalla, puhelinmyyjällä ja asiakkalla kun on kaikilla aivan erilaiset intressit, niin vaikka kuinka niiden välissä tasapainoilisit niin aina joku kärsii, ja valitettavan usein se on asiakas.

Höpö höpö, tai määrittele kärsiminen, se ratkaisee aika paljon mitä tässä tarkoitetaan.

Jos kuitenkin tämä olisi joku totuus niin kyllä kai tämä pätisi lähes kaikkeen yritystoimintaan. Jos ja kun puhelinmyyntiin liittyvissä asioissa näillä kaikilla tahoilla olisi erinlaiset intressit niin sama kaiketi pätee muihinkin yrityksiin joissa vastaavat tahot on olemassa. Toki esimerkiksi toimeksiantajaa ei aina ole vaan palvelun tuottajan omakin henkilökunta voi tehdä puhelinmyyntiä, kuten monissa yrityksissä tekeekin.
 

Jotva

Jäsen
Minä pyydän aina puhelinmyyjiltä heidän omaa kotinumeroaan tai henkilökohtaista kännykkänumeroa ja lupaan soittaa siihen, kun on sopivasti aikaa. Tähän asti kukaan ei ole numeroaan antanut, onkohan jäänyt paljonkin huikeita tarjouksia saamatta?
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minä pyydän aina puhelinmyyjiltä heidän omaa kotinumeroaan tai henkilökohtaista kännykkänumeroa ja lupaan soittaa siihen, kun on sopivasti aikaa. Tähän asti kukaan ei ole numeroaan antanut, onkohan jäänyt paljonkin huikeita tarjouksia saamatta?

No ei kai nyt kukaan ala omalla ajallaan töitä tekemään eikä sellainen muuten ole edes sallittua tuskin missään alan firmassa juurikin siksi ettei siviilipuheluita voida esim. tallentaa seurantamielessä. Etätyönä ei homma toimi.
Enpä tiedä oletko paljonkin missannut hyviä tarjouksia, mutta ovatko myyjät kenties jättäneet paljonkin huikeita kauppoja tekemättä kun eivät ole lähteneet
toimimaan tahtomallasi tavalla?
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heti työhaastattelussa kysymykset vaikuttivat kummallisilta.
Olen ollut elämäni aikana kahdessa puhelinmyyntifirmassa töissä ja niistä jälkimmäisessä oli työhaastattelussa outojakin kysymyksiä. Kysyttiin mm. että onko minulla paljon kavereita ja että tykkäänkö pelata strategiapelejä. Tämän lisäksi kysyttiin että mikä on ollut elämässäni paras ja mikä huonoin saavutus liittyen kouluun/armeijaan/työkokemuksiin. Siellä myytiin kännykkäliittymiä ja koska se oli vaikeaa ja tuotevalikoima oli laaja niin siihen nähden ymmärrän tuon strategiapeliksymyksen. Kaverimääräkysymyksen ymmärtää siinä mielessä että puhelinmyynnissähän ollaan tekemisissä tuntemattomien ja eri ihmistyyppien kanssa.

Itselleni myyntimiehet soittavat ehkä n. 1-2 kertaa vuodessa. Viimeksi taisin kesällä 2011 sanoa lehtimyyjälle että en lue lehtiä lainkaan ja että jos lukisin niin olisin voinut edellisessä työpaikassani laittaa tilauksen itselleni. Aina en edes vastaa outoon numeroon, silloin tällöin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös