Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 851
  • 985

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
K-kaupoista löytyy valmiiksi viipaloituja Manolito-merkkisiä peperoneja. Sopivan tulisia ja löytyy sekä vihreitä, että punaisia. Monia tölkkipeperoneja olen kokeillut, mutta nämä ovat mielestäni parhaat.

Nyt tänään huomasin, että nämä on siirretty pois sieltä säilykehyllystä. Nykyisin löytyvät Nacho-tarvikkeiden vierestä.
 

Setämies

Jäsen
Chiliharrastajat voinee jakaa karkeasti kahteen lahkoon - kasvattajiin ja syöjiin. Itse kuulun edellämainittuihin ja lasitetun eteläparvekkeen takana kasvaakin tällä hetkellä muutama puska 10 litran ämpäreissä. Vesiviljelyäkin on tullut hupimielessä kokeiltua, muttei kunnollisilla välineillä ja lannotteilla.

Laitoin keväällä 2007 Fatalii:n chilisiemenlajitelmasta joka jumalan lajiketta (~25 erilaista) itämään, ja rankan talven jälkeen on niitä elossa vielä kahdeksan :) Kasvattamisessa oppiikin pikkuhiljaa uutta ja ehkä noista muutama selviää vielä seuraavankin talven yli.

Lajikkeista voisin suositella huvittavan muotoista Championia, joka on mieto ja makea. Hauska huomata, kuinka erilaisilta eri lajikkeet maistuvat kaiken tulisuuden takaa. Syksyllä kokeilen sitten savustamista säilöntäkeinona...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuore Habanero on ehdoton suosikki. Rawit on hyvä, myös piripiri ja cayenne.

syy: mitä tulisempaa, sitä vähemmän siinä maistuu pahanmakuinen "paprikamainen kitkeryys".

Mutta jos leikka habaneroa niin pitää muistaa aina pestä kädet heti sen jälkeen kunnolla. Kerran kun on silmäänsä hieraissut niin muistaa tämän.

Diggaako kukaan muu tulisista alkoholidrinksuista? Tabasco-tequila on muuten tosi bueno! 1:1 tai 1:2
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Drinkkien lisäksi suuhuni päästän mielellään myös chilisuklaan. Varsinkin itse väännetty (tummasta taloussuklaasta) tulinen versio löytää kohtalonsa muutamassa minuutissa.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Olisiko kenelläkään vinkkiä hyvästä Chipotle-kastikkeesta? Behnfordsista löytyi Tabascon Chipotlea mutta se on suoraan sanoen laimeaa. Haussa olisi kastike, jolla ruokaan saisi reilummin savun makua ja potkua. Onko kukaan kokeillut K-ryhmän kaupoista saatavia Chipotlesalsoja ruuanlaitossa? Olen ennemmin kulinaristi kuin masokisti, joten tuo Mega Death -osasto ei tähän tarkoitukseen oikein toimi.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Olisiko kenelläkään vinkkiä hyvästä Chipotle-kastikkeesta? Behnfordsista löytyi Tabascon Chipotlea mutta se on suoraan sanoen laimeaa. Haussa olisi kastike, jolla ruokaan saisi reilummin savun makua ja potkua. Onko kukaan kokeillut K-ryhmän kaupoista saatavia Chipotlesalsoja ruuanlaitossa? Olen ennemmin kulinaristi kuin masokisti, joten tuo Mega Death -osasto ei tähän tarkoitukseen oikein toimi.

Itse tilasin chilikauppa.fi:stä Hot Headzin Chipotle-kastiketta, on ihan pirun hyvää. Voisin kuvitella laittavani tuota kaikkeen, mihin kepeää tulisuutta ja savunmakua kaipaan.

Lisäksi tuota Mega Deathia tuli pullollinen, tulisuus valkeni hetkessä, kun korkin alla olleesta suojapaperista pikkuisen kielenkärjellä maistoin. Työkaveri kokeili samaa ja totesi sen olevan ihan perkeleen tulista, valitteli asiasta vielä vajaan puolen tunnin päästä... Jogurtti ja jäätelö maistuivat sen jälkeen molemmille :D

Eli oikein käytettynä varmasti ihan pirun hyvää. Ei paljaaltaan kuitenkaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse tilasin chilikauppa.fi:stä Hot Headzin Chipotle-kastiketta, on ihan pirun hyvää. Voisin kuvitella laittavani tuota kaikkeen, mihin kepeää tulisuutta ja savunmakua kaipaan.

Itse tilasin tuota myös juuri sun hypetyksen perusteella:) No, tuli tilaukseen pari muutakin pulloa. Viikonloppuna ostettu Tabasco Habanero on huvennut melko kiitettävästi. Jäljellä on enää neljännes. Selkeää pöytämauste kamaa...

Paikallisesta kaupasta hain myös tuoreita Habaneroja pussillisen. Nuo ovat kivun kuninkaita. Taidan tässä vähitellen muuttua itsekin chiliksi.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mutta jos leikka habaneroa niin pitää muistaa aina pestä kädet heti sen jälkeen kunnolla. Kerran kun on silmäänsä hieraissut niin muistaa tämän.
Äkäisen chilin käsittelyn ei myöskään kannata aivan heti mennä kuselle tai paskalle. Elämys on unohtumaton. Kapsaisiini ei liukene veteen, eikä lähde kunnolla saippuallakaan. Rasvaliukoisena sen saa käsistä pois kun hieroo käsiin ensin reilusti ruokaöljyä ja pesee öljyn sitten saippualla pois.

Diggaako kukaan muu tulisista alkoholidrinksuista? Tabasco-tequila on muuten tosi bueno! 1:1 tai 1:2
Kyllä ehdottomasti. Vierasvarana tälläkin hetkellä pullo vodkaa, jossa tolkusti Fataliita. Neljän sentin snapsissa kapsaisiinia suunnilleen Tabasco-pullollisen verran. Erinomaista sellaisenaan ja varsinkin vahvan tumman kaakaon kanssa.

Olisiko kenelläkään vinkkiä hyvästä Chipotle-kastikkeesta? Behnfordsista löytyi Tabascon Chipotlea mutta se on suoraan sanoen laimeaa. Haussa olisi kastike, jolla ruokaan saisi reilummin savun makua ja potkua. Onko kukaan kokeillut K-ryhmän kaupoista saatavia Chipotlesalsoja ruuanlaitossa? Olen ennemmin kulinaristi kuin masokisti, joten tuo Mega Death -osasto ei tähän tarkoitukseen oikein toimi.
Pirkka chipotlesalsa on aivan erinomainen tuote. Toimii erilaisten kastikkeiden pohjana ja ennenkaikkea pizzakastikkeena aivan sellaisenaan tai tomaatilla hiukan jatkettuna. Amazon chipotlesoossi on myös ehdottomasti kokeilemisen arvoinen tuote. Ehdoton oma suosikkini pöytämausteena tällä hetkellä. Sopivan kirpakkaa, mutta ei liian tulista.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äkäisen chilin käsittelyn ei myöskään kannata aivan heti mennä kuselle tai paskalle. Elämys on unohtumaton. Kapsaisiini ei liukene veteen, eikä lähde kunnolla saippuallakaan. Rasvaliukoisena sen saa käsistä pois kun hieroo käsiin ensin reilusti ruokaöljyä ja pesee öljyn sitten saippualla pois.

Kalasaippua auttaa tuohon ongelmaan. Kalasaippua on ( jos ette tiedä) metallinen ”saippua” joka ei kulu koskaan ja teho perustuu joihinkin molekyyleihin ym. omituisuuksiin. Kalasaippua on tosi kätevä väkeviä raaka-aineita käsittelevälle kokille.
Chilejä ja paprikoita löytyy kasvihuoneellinen mutta en minä niistä mitään tiedä.
Jotain Fileckackereita, Lemon Droppeja, Long Chokolate Habaneroja, Malagueta Hot Peppereitä, Fataliitä, Red Cayennejä, Tabascoja, Chilly Chilejä, Medusoja, Deliciaksia, Fresnoja, Big Sun Scodch Bonneteja, Red Cherry hotseja, Numex Bailey Bigninejä, Numeks Sun gloweja, Rocoto Redejä, Peperoneja ja Bazilian Rainboweja.
Itse en käytä muuta kuin joskus harvoin Lidlin makeaa chilikastiketta mutta ehkä minä noista em. ”herkuista” jotenkin saan säilöttyä perheelleni tulisia mausteita ruokiin.
Niin paljon kun Kebabiakin olen elämässäni syönyt en koskaan ole niitä keltaisenvihreitä palkoja harrastanut. Kerran nuolaisin ja pahaa oli, mutta mistä sen tietää vaikka innostuisin.

Terveisin koo
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kalasaippua auttaa tuohon ongelmaan. Kalasaippua on ( jos ette tiedä) metallinen ”saippua” joka ei kulu koskaan ja teho perustuu joihinkin molekyyleihin ym. omituisuuksiin. Kalasaippua on tosi kätevä väkeviä raaka-aineita käsittelevälle kokille.

Niin paljon kun Kebabiakin olen elämässäni syönyt en koskaan ole niitä keltaisenvihreitä palkoja harrastanut. Kerran nuolaisin ja pahaa oli, mutta mistä sen tietää vaikka innostuisin.

Terveisin koo
Jos uskot tuohon kalasaippuaan, tee testi. Kunhan sato kypsyy, silppua pari puskistasi löytyvää Fataliita paljain käsin ja sipaise sitten sieltä käsiteltyä kätesi kalasaippualla. Kerro kokemuksesi, jos vielä näppäimistölle joskus pystyt ja kykenet.

Kebu-paikkojen pepperonit on pääsääntöisesti hirmuista paskaa. Jää lähes poikkeuksetta lautasen reunalle.

Kasvarissasi kasvaa muutamia aivan mahtavia lajikkeita. Omia suosikkejani noista Lemon Dropit ja Rocotot. Rocotot ovat ehdottomasti parhaimmillaan savussa kuivattuna, jolloin niistä saadaan aiemmin tässä ketjussa mainittua chipotlea.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äkäisen chilin käsittelyn ei myöskään kannata aivan heti mennä kuselle tai paskalle. Elämys on unohtumaton. Kapsaisiini ei liukene veteen, eikä lähde kunnolla saippuallakaan. Rasvaliukoisena sen saa käsistä pois kun hieroo käsiin ensin reilusti ruokaöljyä ja pesee öljyn sitten saippualla pois.

No helpoin tapa välttää polttelu herkissä paikoissa on käyttää kumisia taloushansikkaita. Ei tarvitse epäillä onko chili varmasti peseytynyt käsistä pois.

Nyt on testauksessa Amazonin chilikastikkeet. Maukkailta vaikuttavat.

Parvikkeella on kasvamassa seuraavat lajikkeet:
yellow fatalii, orange fatalii, apache, dutch ja pepperonchini. Apachessa on jo palkoja parisen kymmentä ja lisää on pukkaamassa. Dutch varmaan kohta aloittaa kukkimisen ja ehkä satoakin saa tältä kaudelta. Muut eivät luultavasti pääse tuottamaan satoa. Muutaman palkon ehkä tuottavat. Pitäisi keksiä joku hyvä talvehtimispaikka. Valon saanti on ongelma. Eikä viitsisi käyttää niitä "naapurissa kasvatetaan hamppua" lamppuja.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletteko ajatelleet suorittaa hygieniapassin ?

Jos uskot tuohon kalasaippuaan, tee testi. Kunhan sato kypsyy, silppua pari puskistasi löytyvää Fataliita paljain käsin ja sipaise sitten sieltä käsiteltyä kätesi kalasaippualla. Kerro kokemuksesi, jos vielä näppäimistölle joskus pystyt ja kykenet.
En tiedä viitsinkö testata. Jotenkin on vaikea kuvitella, että kesken aterian teon alkaisin ”sipaisemaan sieltä” edes myytinmurtamisen mielessä, mutta kerron toki reaktiot jos päätän kokeilla.

Olen silpunnut joitakin chilejä ja tuolloin havainnut kalasaippuan hyväksi käsien pesuun. Tosin olen aina laittanut sapuskat loppuun asti, tiskannut pannut ja kattilat sekä yleensä syönytkin ennen seuraavaa WC- käyntiä joten ehkä ne myrkyt on jo siihen mennessä liuenneet.
Savustusta voin kyllä kokeilla kunhan sato kypsyy.

Terveisin koo
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt n. viikon maistelleena chilikaupasta tilattuja tuotteita, voisin niitä hivenen arvioida. Kaikkia testattu ns. pöytämausteena grillipihville, makkaralle, tortilloille, kebabille ja suoraan leivän päälle.

Blair's Original Death Sauce

Suurin pettymys kaikesta mitä tilasin. Kastikkeen piti olla tulisin ennakkoon, mutta todella säyseää kamaa. Leivän päällä ihan ok, muuten ei oikein säväytä.

El Yucateco Green Habanero Sauce
Hyvää kamaa! Sopivan tulista, ja hedelmäinen makukin pääsee oikeuksiinsa! Tortillan välissä loistavaa.

Hot Headz Smoked Garlic & Chilli Sauce

Tässä parasta kamaa, mitä tilaus sisälti. Kevyesti vie voiton. Uskomattoman hyvää, voi laittaa melkein mihin tahansa. Savuinen, valkosipulinen maku, höystettynä voimakkaalla tulisuudella. Tätä tilaan jatkossakin. Nam!

Mad Dog 357 Mustard

Tulista sinappia. Pesee Turun- ja Auransinapit puhtaasti. Miinusta etikan mausta, joka alussa maistuu liian vahvalle makuuni. Muuten hyvää kamaa makkaran kannssa.

Crazy Charley's Jalapeno Heaven

Marinadina hyvää. Toimii hyvin grillatulle pihville. Ei kovin tulista, mutta maku on mainio!

Blair's Cajun Chips

Todella tulisia sipsejä! Pikku pusseja, mutta yhdessäkin pussissa riittää jo tekemistä. Oluen kanssa aivan perkeleen hyvää kamaa!
 
Viimeksi muokattu:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Piri pirit ovat erinomaisia pikku suolia ruoanlaitossa. Eivät liian tulisia, mutta ystävällisesti huomauttavat olemassaolostaan kun sellaisia pari pistää sapuskaan.

Itse en jaksa niitä raakana vedellä - ovat turhan suolaisia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Blair's Original Death Sauce

Suurin pettymys kaikesta mitä tilasin. Kastikkeen piti olla tulisin ennakkoon, mutta todella säyseää kamaa. Leivän päällä ihan ok, muuten ei oikein säväytä.

Ei ole tulista. Olet varmaan sekoittanut sen Blair's Mega Death:iin?

Tossa tilaamassasi "originaali-soossissa" ei ole kuin se 30 000 scovilleä. Ketsuppia sanon minä!

Tässä "oikeeta kamaa":
Blair's Mega Death
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Itse tilasin tuota myös juuri sun hypetyksen perusteella:) No, tuli tilaukseen pari muutakin pulloa. Viikonloppuna ostettu Tabasco Habanero on huvennut melko kiitettävästi. Jäljellä on enää neljännes. Selkeää pöytämauste kamaa...

Paikallisesta kaupasta hain myös tuoreita Habaneroja pussillisen. Nuo ovat kivun kuninkaita. Taidan tässä vähitellen muuttua itsekin chiliksi.


Maistuiko? :)

Allekirjoittaneelle saapui tänään taas postia Chilikauppa.fi:sta:

- http://www.chilikauppa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-88-copy

- http://www.chilikauppa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-36

Lisäksi tuli niitä Cajun-sipsejä. Perkele, että voi olla hyvää, sopivan tulista ja kuten joku sanoi, bissen kanssa taivaallisen hyvää, mukavasti olut korostaa sitä tulisuutta.

Nyt sitten kokkailemaan.. ;)
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ostin Amazon hot kastiketta Itäkeskuksessa vieraillessani. Tämä red ripe amazon -chilipippurista valmistettu kastike on varsin mukava tuttavuus. Tulisuutta odotin enemmänkin, mutta tarpeeksi lotratessa myös tämä tarjoaa potkua. En uskaltanut "very hot" kastiketta ostaa, mutta seuraavalla kerralla se tarttuu varmasti matkaan!
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
En ole mikään hillitön chilipää, mutta pidän pienestä tulisuudesta. Viherpeukusta löytyneestä neljän Amazon kastikkeen setistä voin lämpimästi suositella Habanero ja Chipotle -kastikkeita kelle tahansa.
Syy miksi intouduin tähän ketjuun kirjoittamaan on se, että bongasin hetki sitten kaupan hyllyltä tuoreita habaneroja ja pakkohan se oli testimielessä ottaa niitä mukaan. Kilohinta tuntui aika kovalta mutta pienen maistiaspalan jälkeen ymmärsin, että melko riittoisaa tavaraahan toi on..
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Omasta kokemuksestani kaikenmaailman chilikastikkeet, mitä tavis supermarketeistä löytyy, eivät tee oikeutta chilille mausteena. En ymmärrä miksi lähes kaikki myynnissä olevat kastikkeet sisältävät kaikenmaailman mausteita ja yrttejä, jotka muuttavat chilin omaa..eh, makua, josta minä ainaki aidosti pidän. Yritetäänkö näillä "lisäaineilla" jotenkin miedontaa itse chiliä vai miksi näitä sekotelmia on niin paljon? On katkeraa pilata hyvä ruoka, kun chilikastikkeen muut mausteet pilaavat koko ruuan maun, jos puhdasta chlilikastiketta lähtee korvaamaan muilla chlipohjaisilla, kerran aitoa tavaraa ei kaikista isommistakaan marketeista saa.

Viimeeksi ostin Aroin chili-valkosipulikastiketta ja oli täyttä roskaa, vaikka valkosipulin ystävä olenkin. Tabasco sentään on etikkapohjaisuudestaan huolimatta aidosti rehellinen chilikastike. Markettien sooseista ei siis ole mihinkään, joten täytynee perehtyä erikoisliikkeiden tarjontaan.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Toin Meksikon reissultani chili-kastiketta. Ajattelin että voisi olla sopiva piriste. Olen siis aika aloittelija tässä chilihommassa.

Siivosin tänään kaappia ja löysin putelin. Googletin vähän ja se onkin tätä

Tuo taitaa olla kyllä aika tulista kamaa, vai osaako joku asiaan vihkiytynyt kertoa?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toin Meksikon reissultani chili-kastiketta. Ajattelin että voisi olla sopiva piriste. Olen siis aika aloittelija tässä chilihommassa.

Siivosin tänään kaappia ja löysin putelin. Googletin vähän ja se onkin tätä

Tuo taitaa olla kyllä aika tulista kamaa, vai osaako joku asiaan vihkiytynyt kertoa?
Mulla on tota samaa, mutta tulisempana versiona, eikä sekään ole kovin tulista. Tuo taitaa olla aika lailla Tabascon tulisuusasteilla. Hyvää kamaa, ainakin se mitä mulla on.

Edit: Tossa mainitaankin, että tossa sun aineessa olisi 11 000 scovillea. Mun omassa on n. 9000. Eli kyseessä onkin hivenen tulisempaa kamaa. Eli reilusti tulisempaa kuin Tabasco, mutta ei liian tulista varmasti yhtään. Riippuen toki mihin on tottunut.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Innostuin tämän ketjun takia ja ostin sitten kaupasta yhden habanero-chilin. Pelonsekaisin tuntein sitä tuossa katselen. Ajattelin laittaa sitä huomenissa tuollaiseen lihakastikkeeseen (n. 400g lihaa, tomaattimurskaa, currya, valkosipulia yms.) ja kysyisinkin ammattilaisilta, että kuinka paljon sitä tällaisen amatöörin kannattaa tuohon kastikkeeseen sotkea? Kyllä olen tottunut tuliseen ruokaan, mutta tuo habanero nyt taitaa olla vähän eri luokkaa kuitenkin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Innostuin tämän ketjun takia ja ostin sitten kaupasta yhden habanero-chilin. Pelonsekaisin tuntein sitä tuossa katselen. Ajattelin laittaa sitä huomenissa tuollaiseen lihakastikkeeseen (n. 400g lihaa, tomaattimurskaa, currya, valkosipulia yms.) ja kysyisinkin ammattilaisilta, että kuinka paljon sitä tällaisen amatöörin kannattaa tuohon kastikkeeseen sotkea? Kyllä olen tottunut tuliseen ruokaan, mutta tuo habanero nyt taitaa olla vähän eri luokkaa kuitenkin.

Voit laittaa vaikka puolet kunhan et sitä kantaosaa, jossa siemenet ovat kiinni. Tämä osa on aika murhaa. Kokeilemalla selviää.
 

Europoli

Jäsen
Pakko kai Knowerin jalanjäljissä tunnustaa. Koko ikäni mausteita ja tulista sapuskaa diganneena sain tästä ketjusta vähän boostia asian suhteen ja nyt kaapissa pönöttää kymmenisen erilaista chilipulloa. (Ilmeisesti olen sitten muoti-ilmiön uhri. Mutta tässä tapauksessa olen sitä mielelläni!) Ja pirun hyviä ovat kastikkeet olleetkin. Tällä hetkellä suosikki on Punnitse&Säästästä hommattu Encona Caribbean Papaya Hot Pepper Sauce. Mukavan hedelmäinen maku yhdistettynä nieluun tunkevella tulisuudella.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ingmanin jäätelökioskissa myytiin Tropical-chili jäätelöä. Oli hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös