Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 824
  • 985

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tiedä kuuluuko tähän ketjuun vai yleisempään ruoanlaittoketjuun, mutta laitan nyt kuitenkin tähän.

Tein tapas-henkistä iltapalaa taannoin ja hankin myös tuoreita punaisia chilejä. Pää auki, viilto ja siemenet pois. Siis chileistä. Seuran takia kaavin myös ne valkoiset jutut pois ettei tulisi liian tulisia. Chileihin hiukan mustapippuria ja oliiviöljyä, tuorejuustoa sisälle maun mukaan ja vuorokaudeksi elmun alle maustumaan. Not bad. Mutta siinä juuri huomaa miten erilaisia yksilöt ovat. Osa oli aika mietoja, mutta osassa chili tuli varsin sopivasti esiin.

Täytyy trenata, ja tapas-puolen jutut kuuluvat sitten ruokaketjuihin (sekin on oma taiteen lajinsa..).
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Jälkiruokaa odotellessa tuli viereiseen pöytään viiden hengen seurue nauttimaan myöskin Diablot. Oli varsin hauska seurata hemmojen ilmettä kun pääsivät itse asiaan. Syöminen muuttui perunoiden jälkeen hampparin mutusteluksi. Vettä hemmoilla meni toista kannua mieheen. Mitäänhän se ei chilin poltteeseen auta, päinvastoin. Olisi poikain kannattanut tilata tuopit maitoa, niin olisi poltetta helpottanut.

Itselläni on sellainen hyvä juttu, että en ole maitoon koskenut, enkä koske. Ei todellakaan ole hajua, että minkä makuista maito on, joten chilit on lusittu aina, kunnolla.
Päivittäisessä käytössä ihan perus Habanero Tabasko-juttu, joka menee ihan leivän päällä ja sen avulla syö, mitä muksut ei pysty syömään. Eli, kun mauttomat muksujen ruuat ei kelpaa, niin sekaan hieman tuota ja saa itse alas.
Tahnan nimeä en todellakaan tiedä, mutta broidi on tuonu Ranskasta sellaista Habanero-tahnaa, jossa on useita eri mausteita. Sitä käytän eri ruokien maustamiseen, sekä grillaamiseen. Grilliin laittaessa sekoitan tavalliseen grillauskastikkeeseen, eli blandaan, mutta tunto menee kielestä silti..
Hienoa tämä elämä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery

Tämä on kyllä pauttiarallaa paras purkeri, mitä minä olen ikinä koskaan missään syönyt. Ei puhettakaan, että edes pystyisi ruokavalintaansa Gringos Locosissa käydessään mihinkään muuhun vaihtamaan. Ensimmäinen kerta oli ikimuistoinen:

minä: "Kokeillaas tuollainen Diablo, onko se ihan oikeasti tulinen?"
tarjoilijatar: "On se, voin luvata."
minä: "Niinhän ne myyntipuheet yleensä menee. Yks semmonen."
(burgeri saapuu pöytään ja 5 minuutin kuluttua menen tiskille iloisena tilaamaan maitoa ruokajuomaksi)

Harmi, että Helsingistä ei saa oikein mistään ravintolasta tulisia burgereita. Amarillon habaneroburgeri on lähinnä surkea vitsi.
 

Dave_Brown

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensimmäinen kerta oli ikimuistoinen:

minä: "Kokeillaas tuollainen Diablo, onko se ihan oikeasti tulinen?"
tarjoilijatar: "On se, voin luvata."
minä: "Niinhän ne myyntipuheet yleensä menee. Yks semmonen."
(burgeri saapuu pöytään ja 5 minuutin kuluttua menen tiskille iloisena tilaamaan maitoa ruokajuomaksi)

Toden totta, ensimmäinen kerta oli ikimuistoinen, ottaen huomioon että en ihan äärettömän tiukkoja chili-ruokia ole hirveämmin syönyt. Mulla meni näin:

minä: "Pitäisiköhän kokeilla toi diablo, onkohan se tulinen?"
kaveri: "Ihan löysä, oon syönyt sen monta kertaa."
Tarjoilija: "Ootko ihan varma, se on tosi tulinen?"
minä: "Joo joo, pistä yks bisse sen kanssa tulemaan."

Ja olihan sitten tulinen meikäläisen makuun, tulisuus oli asteikolla neljä "El Muerto", kaveri otti kolmoisasteikon annoksen ja oli hätää kärsimässä senkin kanssa. Oli ilmeisesti ollut eri kokki aikaisemmin tai jotain...No kyllä se lopulta tuli syötyä ja vain bisseä siinä sivussa nautiskellen. Tosin oli otettava pirtelöä vielä jälkiruuaksi.

Seuraavana aamuna olikin nautinnollista istua autossa matkalla sukulaisiin, kun peräsuolta poltti aivan järjettömästi...Mutta mutta, taas tekisi mieli ottaa uusi matsi El Diablon kanssa!
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heinältä ilmeisesti. Mitäs kaikkea siellä oli vielä jäljellä? Itse ajattelin tilata pari kiloa japenoja ja ainakin kilon championia. Molemmat aivan loistavia täytettyinä grillatessa.

Mitäs olette yleensä Championien sisään tunkeneet? Minulla on parvekkeella muutamaa lajia chiliä kasvamassa ja nyt näyttää siltä ettei satoa oikein tule kuivatettavaksi/jauhettavaksi asti. Pitää varmaan jotain herkkuja noista yksittäisistä tehdä. Champion ja Aji Benito ainakin tekevät satoa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Pullon kyljessä näkyi lukevan 200000 Scovillea tjsp. kun kaupan hyllyssä tuota ihmettelin.

200k Scovillea on sellainen lukema että pisti silmään. Luin omasta tabasco habanero pullostani ja ko. kastikkeeseen on käytetty habaneroa jonka scoville-lukema on +200k.

Mitäs olette yleensä Championien sisään tunkeneet? Minulla on parvekkeella muutamaa lajia chiliä kasvamassa ja nyt näyttää siltä ettei satoa oikein tule kuivatettavaksi/jauhettavaksi asti. Pitää varmaan jotain herkkuja noista yksittäisistä tehdä. Champion ja Aji Benito ainakin tekevät satoa.

Tässä resepti jota on kehuttu #chiliyhdistys kanavalla (@IRCNet)
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4768

- Tinke-80
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
200k Scovillea on sellainen lukema että pisti silmään. Luin omasta tabasco habanero pullostani ja ko. kastikkeeseen on käytetty habaneroa jonka scoville-lukema on +200k.

Ahas, eli kyseessä ei ollutkaan ko.kastikkeen Scovillet, vaan ainoastaan tuon valmistuksessa käytetyn habaneron ja todellinen vahvuus on tuo ketjussa mainittu 8000?

Pari kertaa olen maistanut ja aika vahvaa tuo oli. Ihan eri planetaalta normaalitabascoon, tai oikeastaan mihinkään itse maistamaani kaupan chilikastikkeeseen verrattuna, vaikkei nyt tietenkään lähelläkään raakaa tavaraa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
No niin. Kävinpä hakemassa Tinkeltä omani pois. Puoli kiloa Jalapenoja ja 250g Lemon Dropeja ja Habaneroja. Sain myös yhden Championin.

Lemon Dropit ovat tulisuudeltaan varsin sopivia. Mutta jotenkin "kuivia" ja en tykännyt mausta
Puolikas Habanero oli juuri niin tulinen kun osasin odottaa ja todella mehukas.
Jalapenoja en ole vielä maistanut enkä Championia.

Perjantaina tarkoitus pistää grilli tulille ja samalla maistella täytetty Champion ja pari Jalapenoa.

Pepper Kingin tilaus pitäisi tulla n. parin viikon kuluttua. :p
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä on tuoreiden chilien säilyvyys? Ajattelin tilailla, ja jos pari kiloa on pienin määrä mitä voi tilata, niin ei ne kovin nopeasti lopu.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Osaisiko joku suositella jotain tätä vastaavaa chilikastiketta, vähän tulisempana painoksena. Tällaisen putelin siis kotiutin citymarketista ja yllätyin, kun se sopi lähes kaikkeen. Kaupathan ovat väärällään noita makeita chilikastikkeita, joista en niin perusta ja toisaalta näitä jotain Felixin ”chilikastikkeita”, jotka maistuvat ketsupille. Tähän makuun kuitenkin ihastuin. En hae mitään polttoja ja miljoonia scovilleja vaan makua.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mikä on tuoreiden chilien säilyvyys? Ajattelin tilailla, ja jos pari kiloa on pienin määrä mitä voi tilata, niin ei ne kovin nopeasti lopu.

"Tuoreet chilit säilyvät parisenkin viikkoa jääkaapin vihanneslaatikossa - pakkaa väljästi, mieluiten paperipussiin ja poista välillä mahdollisesti pehmenneet."

Nimim. Volitans @ inferno

Osaisiko joku suositella jotain tätä vastaavaa chilikastiketta, vähän tulisempana painoksena. Tällaisen putelin siis kotiutin citymarketista ja yllätyin, kun se sopi lähes kaikkeen. Kaupathan ovat väärällään noita makeita chilikastikkeita, joista en niin perusta ja toisaalta näitä jotain Felixin ”chilikastikkeita”, jotka maistuvat ketsupille. Tähän makuun kuitenkin ihastuin. En hae mitään polttoja ja miljoonia scovilleja vaan makua.

Suomalaisisssa kaupoissa on aika huonosti hyviä chilikastikkeita. Mutta Citymarketissa on Amazon Chili - kastikkeita jotka ovat tulisuudeltaan tabascon ja habaneron tabascon väliltä. Maku on mielestäni erinomainen mutta vähän liian mieto minun makuuni. Mutta sinulle veikkaisin että tämä chilikastike-perhe olisi juuri sopiva.

- Tinke-80

http://www.viherpeukku.fi/catalog/images/imagesVP/Chilit/chiligiftbox.jpg
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Amazonin Very Hot Saucea tarttui eilen mukaan. Voitti kyllä ensimmäisen testauksen perusteella tabascot maullaan. Ehkä vähemmän etikkaisempi ja polte oli jotenkin miellyttävämpi.

Ei kylläkään mitään tappajakamaa, räiskin sitä ihan kohtuudella tomaattikeitokseen ja silti sain pistää pari Piri Piri -chiliä sekaan, jotta olin tyytyväinen. Mutta ensituntumalta ihan kelpo pöytämauste.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mikä on tuoreiden chilien säilyvyys? Ajattelin tilailla, ja jos pari kiloa on pienin määrä mitä voi tilata, niin ei ne kovin nopeasti lopu.
Itse olen pitänyt jääkaapin "viileäkaappiosastolla" avonaisessa pienessä lasipurkissa pystyssä ja yllättävän kauan ne säilyvät. Pari kiloa on kyllä sen verran iso määrä, että suosittelen pakastamista tai kuivaamista jos vain kuivuri löytyy.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Suomalaisisssa kaupoissa on aika huonosti hyviä chilikastikkeita. Mutta Citymarketissa on Amazon Chili - kastikkeita jotka ovat tulisuudeltaan tabascon ja habaneron tabascon väliltä. Maku on mielestäni erinomainen mutta vähän liian mieto minun makuuni. Mutta sinulle veikkaisin että tämä chilikastike-perhe olisi juuri sopiva.

- Tinke-80

http://www.viherpeukku.fi/catalog/images/imagesVP/Chilit/chiligiftbox.jpg
Ei kai nuo maistu Tabascolta? Tabasco-pulloja on kaksi tuossa maustehyllyssä ollut reilun vuoden. Toinen se perus punainen ja toinen joku valkosipulihässäkkä. En kuitenkaan tykkää kummankaan mausta yhtään, olisko se sitten se etikka vai mikä, mutta ei tipu. Tulisuus niissä on ihan kestettävä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ei kai nuo maistu Tabascolta? Tabasco-pulloja on kaksi tuossa maustehyllyssä ollut reilun vuoden. Toinen se perus punainen ja toinen joku valkosipulihässäkkä. En kuitenkaan tykkää kummankaan mausta yhtään, olisko se sitten se etikka vai mikä, mutta ei tipu. Tulisuus niissä on ihan kestettävä.

Hmm... ei mielestäni maistu se etikkamaisuus mistä monet eivät pidä tabascossa.

- Tinke-80
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
No helpoin tapa välttää polttelu herkissä paikoissa on käyttää kumisia taloushansikkaita. Ei tarvitse epäillä onko chili varmasti peseytynyt käsistä pois..
Näinhän se juuri menee ja kun käyttää vielä kertakäyttöisiä niin helpolla pääsee.

Tämä kesä jäi kasvatuksen suhteen väliin, mutta kyllähän lasitettu eteläparveke on mitä otollisin paikka kasvatukselle kunhan viitsii vain vähän esikasvattaa lopputalvesta ikkunalaudalla. Jos muuten sattuu löytämään itselle sopivan lajikkeen, niin ei muuta kuin simenet talteen ja siitä sitten kasvattamaan omaa satoa tai ainakin yrittämään sitä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lueskelin tuota infernon foorumeita ja sieltä bongasin tequila-ohjeen jossa tuoreita chilejä (habanero) upotetaan Tequilaan. (Tequila on meikäläisen mieleen paras viinas lantrinkiin ym sekoituksiin)

Tabasco-tequila (ainakin firemaninä tunnetaan joissakin baareissa) on ok, mutta se etikkaisuus....
Saako tuosta tuore-chili-paukusta kuinka tulista (vrt 1."purkkijalapeno-tulinen"/ 2. "tabasco/amazon-tulinen" / 3. "tötteröö-tulinen")? Kokemuksia?
Marssinko huomenna alkoon ja vedän illalla koneen ääressä lärvit?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lueskelin tuota infernon foorumeita ja sieltä bongasin tequila-ohjeen jossa tuoreita chilejä (habanero) upotetaan Tequilaan. (Tequila on meikäläisen mieleen paras viinas lantrinkiin ym sekoituksiin)

Tabasco-tequila (ainakin firemaninä tunnetaan joissakin baareissa) on ok, mutta se etikkaisuus....
Saako tuosta tuore-chili-paukusta kuinka tulista (vrt 1."purkkijalapeno-tulinen"/ 2. "tabasco/amazon-tulinen" / 3. "tötteröö-tulinen")? Kokemuksia?
Marssinko huomenna alkoon ja vedän illalla koneen ääressä lärvit?
Tabascot ja muut soossit sopivat jollain tapaa Bloody Maryihin ym drinkkeihin, mutta ei mielestäni snapseihin juuri tuon etikkaisuuden vuoksi. Purkkijalapenot ovat joko suolasia tai etikkaisia, joten en noihinkaan oikein lähtisi mukaan. Parhaaseen tulokseen pääsee uuttamalla ihan maustamattomia palkoja joko tuoreena tai kuivattuna.

Itse olen käyttänyt Fatalii-lajiketta kuivattuna. Kuivattuna siksi, että kuivatessa chilin maku tiivistyy huomattavan paljon, kuivatut ja kutistuneet podit on helppo saada pulloon ja uuttaminen tuntuu olevan reilusti nopempaa ja tehokkaampaa kuivatulla kuin tuoreella. Siispä halkaise muutama Habanero kahtia ja anna kuivua päivän pari, kunnes ne tuntuvat rapsakoilta. Kuivuneet palot pulloon ja antaa muhia rauhassa kunnes makua alkaa tulla esiin.

Habanerojauhetta jos jostain löydät, saat aikaiseksi samoin tein juotavaa kamaa, mutta maku ei ole yhtä hyvä. lisäksi annosteleminen on pirun vaikeaa. Chinese-lajikkeissa polte hiipii hieman jälkijunassa ja jauhekaan ei liukene aivan samoin tein. Jos polte tuntuu sekoittamisvaiheessa sopivalta, on polte muutaman tovin kuluttua aivan helvetillinen kaiken kapsaisiinin liuettua viinaan. Kaikki miedot lajikkeet kannattaa unohtaa tässä hommassa kokonaan. Kaupoissa usein myytävät pitkän malliset hollantilaiset paprikat eivät sovellu tähän(kään) tarkoitukseen millään lailla.

Homma ei ole työlästä, mutta uuttaminen vie oman aikansa. Kannattaa siis tehdä kunnon satsi kerralla, jotta hyvää juotavaa on saatavilla kun tarvis tulee. Ajan kanssa maku vain paranee. Itselläni on vielä viime syksyn sadosta tehtyä Fatalii-vodkaa jäljellä ja maku on vain parantunut vuoden aikana.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kiitoksia...katsotaan mitä tulee kun tota ehtii joku päivä tekemään.

btw ruuan laittoon tosi hyvää kamaa saa kun ostaa lidlistä (tai mistä vaan) neitsyt-öljyä ja tunkee purkkiin muutaman habatsun. Pari päivää maustumiseen ja sitten pizzan päälle.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös