Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 575 087
  • 3 046

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Ok, ymmärsin asiayhteydestä väärin. Siementen käyttö on vaivalloisempaa kuin rouheen, kyllä. Nehän pitäisi periaatteessa parhaan tuloksen saamiseksi liottaa ennen käyttöä, jotta syntyy vatsalle hyödyllinen lima, mutta rouhiminen rikkoo rakenteen niin että sama lima syntyy mahassa ilman esiliotusta.

Kieltämättä esitin asian hiukan hankalasti ymmärrettävällä tavalla, joten väärin ymmärryksesi oli varmasti enemmän minun kuin sinun vikasi.

Ja mitä tulee tuohon kaloreiden ja hyvien rasvojen riittävään saantiin, ei tästä kyllä kiistaa saada aikaan. Kunhan vaan pellavansiementuotteet ruokavalioon lisätessään tiedostaa niiden sisältämän energian ja sorvaa kokonaissaantiaan sen mukaan. Pellavaöljy on hyvää kuten muutkin kasviöljyt. Tosin ei kannata mennä siihen joidenkin luontaistuotteiden markkinoinnissa vilahtelevaan huijaukseen, että pellavaperäiset omega-3-tuotteet ajaisivat saman asian kuin kalaperäiset.

Otin hiukan turhan hanakan linjan asiaan. Pahoitteluni siitä. Yleinen käsitys vain dieetille lähdettäessä on tyyliin "Iik, rasvaa!" ja sitten pudotetaan kalorit lähelle paastotasoa. Vaikka asia pitäisi, kuten itsekin toteat, katsoa kokonaiskuva muistaen. Ruokavalio on kuitenkin kokonaisuus kaikkinensa.

Mitä tulee tuohon pellavaöljyyn, niin olen täysin samaa mieltä. Nykyään tuo omega-3 tuntuu olevan todellinen myyntikikka. Kasviöljyt eivät aja lähellekään samaa asiaa kuin kalaöljyt. Kalaöljyistä saatavat EPA- ja DHA-rasvahapot ovat siinä mielessä uniikkeja ja välttämättömiä, että elimistö ei pysty niitä valmistamaan itse mitenkään muista rasvahapoista, toisin kuin omega-3:sta yleensä.

Nyt on tullut tuota lihasmassaa hommailtua jonnin verran, mutta erottuvuus voisi olla parempikin, eli ylimääräistä on. Onko kokemuksia esim. L-karnitiinin tai kalsiumpyruvaatin käytöstä rasvanpolton avustajana? Nykyisellään on 5 kertaa viikossa reeniä, joista 3 punttia. Kesällä sitten tulee ainakin yksi reeni lisää.
Lenkkeily ei maita pätkääkään, eikä oikein ole paukkuja siihen lähteäkään, joten mietin, että voisiko noista lisäreistä olla apuja.

Edit: Sen verran tarkennan, että nyt prosentti on n. 20 ja se vois pudota vaikka viiteentoista.

Yleensä, kun puhutaan rasvanpolttajista (joihin osaltaan lasken myös mainitsemasi tuotteet), niin usein kysytään "ovatko ne ihan turhia". Voidaan sanoa, että ovat ja eivät.

Niide todellinen hyöty on toimia juurikin rasvanpolton _avustajina_. Pelkästään niiden avulla ei saada poltettua käytännössä grammaakaan läskiä. Niiden käyttöä voi perustella siinä vaiheessa, kun ruokavalio ja liikunta ovat optimaalisella tasolla ja dieetti on kestänyt kauan. Tähän lisäksi vielä rasva% tulisi olla alle 10 luokkaa. Rasvanpolttajien rooli on enemmänkin aineenvaihdunnan ja rasvanpolton ylläpitäminen. Kun dieetti on pitkä ja mennään todella alhaisiin rasva% lukemiin, niin kärsii aineenvaihdunta siinä samalla väkisinkin. Korkeimmissa rasvoissa ollessa asia ei ole samoin.

Voit toki kokeilla niiden käyttöä, mutta en usko sinun hyötyvän niistä oikeastaan yhtään. Kalliitakin kun ovat.

Oikotietä onneen ei ole. =) Miinukalorit ja tarpeeksi aikaa sekä kärsivällisyyttä.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Lenkkeily ei maita pätkääkään, eikä oikein ole paukkuja siihen lähteäkään, joten mietin, että voisiko noista lisäreistä olla apuja.

Rasvanpolttoon löytyy mielestäni mukavampia vaihtoehtoja kuin lenkkeily. Kaksi erittäin hyvää lajia ovat pyöräily ja rullaluistelu. Molemmissa lajeissa syketaso pysyy alempana kuin lenkkeilyssä, ja mikä tärkeintä sitä on huomattavasti helpompi säädellä. Matalammalla sykkeellä sitten hieman pitempi lenkki, eli jos kerran liikkeelle lähdetään, niin sama olla vähän pitempään kerralla. 2-3 kertaa viikossa 60-90 minuuttia kerralla niin alkaa tuloksia näkymään. Matalatehoiset lenkit eivät myöskään rasita liikaa lihaksistoa eikä niveliä, joten kuntosaliharjoittelu ei juurikaan kärsi.

Lisäravinteita olen itsekin harkinnut mutta vasta siinä vaiheessa, kun on kyseessä muutamat viimeiset liikakilot.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Vaimo aloitti noin 7 kuukautta sitten painonvartijoissa ja on noudattanut sitä tähän päivään asti. Painoa on pudonnut noin 16 kiloa. Itse olen myös syönyt samoja ruokia ja oma painoni on pudonnut noin 5 kiloa. Ikinä en ole mikään läski ollut, mutta kyllä se olut, hampurilaiset ja suklaat yms. on tuota vatsaa jonkin verran kasvattanut.

Niin ja kyllä se vaimo sen kebabin ja pizzan silloin tällöin syö ja silti on joka kerta kun on siellä vartijoissa käynyt, pudonnut sen pari sataa grammaa.

Täytyy myös se sanoa, että myös vähäkalorisia karkkeja on olemassa. Ja ovat vielä ihan pirun hyvän makuisiakin. Ja myös seksi on kivempaa nykyään.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pieni projekti on käynnissä täälläkin. Aloitin noin kolme viikkoa sitten ja nyt vajaa neljä kiloa paino tullut alaspäin, joista varmasti parisen kiloa nestettä. Aloituspaino oli n. 83 kg ja nyt siis n.79 kg. Mistään suuresta ylipainosta ei siis kyse ja tarkoitus olisi päästä noin 73-74 kiloon, joka oli "kisapainoni" aktiiviuran aikana. Pituutta 175 cm. Pari kertaa aiemminkin on tullut sama pudotus tehtyä, kun on tuohon vatsan ympärille kumpu kasvanut.

Milloinkaan en ole mitään oppikirjamaista dieettiä kokeillut vaan hieman yhdistellyt erilaisia tapoja lukemani perusteella. Oman "reseptini" tärkein kohta on ollut vatsalaukun pienentäminen, jolloin jo viikon kuluttua tulee täysi olo pienemmälläkin kerta annoksella. En ole vähentänyt lihansyöntiä lainkaan, ainoastaan lisukkeet ovat vähentyneet. Lounaan 4 perunaa on vaihtunut ensin kahteen, sen jälkeen puoleentoista ja lounaan yhteydessä en syö tällä hetkellä leipää lainkaan. Vastapainona välipaloja syön useammin, kun aiemmin en niitä syönyt lainkaan. Kaksi näkkäriä ja siivu juustoa ja leikkelettä päälle täyttää yllättävän hyvin, kun ei ikinä ahda itseään aivan täyteen. En ole edes varma, olenko vähentänyt syömistäni lainkaan näiden välipalojen ansiosta. Kasviksia olen aina syönyt hyvin, joten niihin ei ole tarvinnut kiinnittää huomiota.

Ruokavalion muutoksessa suurin muutos entiseen on ollut "iltakaljan" litkimisen jättäminen nollaan, ennen saatoin viikolla ottaa parina iltana yhden tai kaksi kaljaa. Tälläkään kertaa en ole lopettanut, enkä edes aio vähentää viikonloppumenoja, eli lauantait pämpätään entiseen tapaan. Tosin kaljaa hieman vähemmän ja tilalle muutama paukku tiukkaa kevytlimulla lantrattuna. Myös muutama viskipaukku menee pohjia ottaessa. Ravintolassa en tosin tiedä mitä on tullut otettua, koska usein siellä jo muisti hieman pätkii...Myös grillillä käynti yöllä kannattaa unohtaa ja jättää tasottavat sunnuntaisin pariin. Krapulapäivinä ei myöskään sipseihin sun muihin paskoihin tule koskettua, mikä se kaikkein kovin paikka on ollutkin.

Liikuntaa TÄYTYY harrastaa! Kerran pari viikossa puolitoista tuntia sählyä(tosin kesän tullessa vaihtuu golfiksi) ja myös lenkillä käyn pari kertaa viikossa. Olen aina vihannut lenkkeilyä, mutta musiikkia kuunnellessa senkin kestää. Tosin en juokse koko lenkkiä. Noin 30-40 minuuttia alusta reipasta kävelyä ja sen jälkeen 20-25 minuuttia juoksua. Toi reipasvauhtinen kävely käsittääkseni polttaa läskiä aika hyvin, varsinkin jos se kestäisi pidempään. Haluan vain parantaa myös juoksukuntoani ja tarkoitus olisikin, että alkukesästä kun paino toivottavasti alkaa olla kohdillaan, menisivät lenkin minuuttimäärät toisinpäin.

Olo on kyllä koko ajan parempi, kuin ennen projektin aloittamista. Suurin syy tähän on säännöllinen ruokailu usein, mutta pienemmin annoksin. Energiaa riittää hyvin koko päiväksi, eikä tule enää niitä kunnon mättämisen jälkeisiä parin tunnin mittaisia sulatustuokioita, jolloin ruoka muuttuu suoraan läskiksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Läskit lähtee kun syö vähemmän kuin kuluttaa sekä aktivoi hieman lihaksia. Kuntosalilla pistät isot lihakset liikkeelle (jalat ja selkä) pari kertaa viikossa. Auttaa rasvan poltossa paljon. Sivuoireina tulee tod.näk. muutkin lihasryhmät hoidettua eli ei pahasta. Protskuja kannattaa nauttia vaikkapa pari grammaa per lihaskilo ettei käy niin, että lihakset lähtevät ja rasva jää. Heraa, broileria, rahkaa tai raejuustoa ääntä kohti.

Pitää muistaa että samaan aikaan et voi polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasmassaa. Suosittelen ensin diettaamaan ja saamaan ylimääräisen rasvan pois ja sitten lisäämään lihasmassaa. Tarkempaa tietoa saat asiaan vihkiyteneistä nettisivustoilta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos tosiaan luulet, että ketoosi katkeaa kalorien noustessa yli 500, niin kehoitan ottamaan asioista paremmin selvää ennen kuin kerkeet tehdä enemmän hallaa itsellesi. Sanon tämän täysin ystävällisin mielin.

En ole itse tuolla dieetillä, vaan emäntä. Esitin vain asian hieman epämääräisesti, että "meillä kotona". Todellakin tuon kuurin päiväannos on se 500 kaloria. Ketoosia en ole ihmeemmin tutkinut, kiinnostunut vain tuossa kun olen sivusta asiaa seurannut... Ja tähän ei todellakaan lähdetty tuosta vaan ja laiskuuttaan, vaan aineenvaihdunta tuntuu vain olevan niin päin persettä, että normaalisyömisellä ja liikkumisella ei tipu paino. Itse asiassa normaalisyömisellä ja liikkumisella se on monta vuotta ollut tasaisessa nousussa.

Keinot aika vähissä siis. Aika monta settiä kokeiltu ennen tätä. Mikä extravacanza tms xtra-juttu tämä oli, samaa settiä nutriletin kanssa. Siitä siis saa sen päivittäisen ravintoannoksen, jonka pitäisi riittää. Ja kun siitä ei poikkea, niin nälän tunne pysyy pois. Näin olen ymmärtänyt.

EDIT: BTW, työkaveri tiputti 17kg kymmenessä viikossa. Ei ole vielä ainakaan takaisin tullut.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä kommentti ei nyt liity siihen terveelliseen laihduttamiseen, enkä sitä suosittele kenellekään.

Puhetta oli tällaisesta 500kcal/päivä-dieetistä. Kyllähän tuollainen toimii. Jos kroppa menee säästöliekille, mitä se ei todellakaan kaikilla mene, se on yleensä vain tila joka menee ohitse. Ei aineenvaihdunta siihen lopullisesti hidastu. Kroppa menee ensin shokkiin, mutta kyllä laihtumistakin tottakai tapahtuu. Ja aika kovalla vauhdillakin. Eräs ystäväni veti vuoden 400-500kcal päivässä, laihtui 30kg. Kukin tavallaan...
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Aamuinen kävely/pyöräily ennen aamupuuron+ananaksen (purkki) syöntiä. Vaalean leivän vaihtaminen tummaan/näkkäriin. Suolan vähentäminen/lopettamine siirtyminen fondusoijaan. Vähentää aterioissa hiilareiden määrään. Syödä enemmän kana,kala ruokia. Syödä ennen ruokailua 1 omena joka hyvin tyydyttää nälkää.Välttää liiallista appelsiinimehun juontia. Hyvä välipala on syödä maitorahkaa+tonnikalaa. Lisätä veden juontia. Ilta syönnin vähentäminen. Aterioissa korkeintaan 2 leipää ja korkeintaan 1h/pvä hyötyliikuntaa niin takaa laihtumisen.
Tietenkin jos on aktiiviliikkuja 2 kertaa pvässä harrastaa jtn liikuntaa yli 1h/kerta niin ei tarvi niinkään katsoa mitä syö. ;)
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolmessa kuukaudessa 12 kiloa - tosin lähtöpainoakin 130kg joten pudottaminen alkuun helpompaa kuin alle satakilosilla.

1. Ruokavalion ja -tottumusten totaalinen muuttaminen (vaikutus 60%)
- pyrin syömään kuin kivikauden ihminen eli lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Siihen lisäksi vähäkalorisia maitotuotteita, ruis- ja näkkileipää sekä kuituja. Vaalea jauho kokonaan poissa, vähän perunaa ja sama koskien riisiä ja makaronia ja nekin tummana jos vaan mahdollista.
Aamupalaksi täysjyvä weetabixia, vehnäleseitä, marjoja ja maustamatonta jogurttia. Jos ennen oli lounalla lautasella 4 perunaa, nyt korkeintaan yksi ja puolet lautasesta salaattia. Myös lihaa paljon.
Välipalana aiemmin syödyt jätskit ja karkit korvattu hedelmillä. Illalla kaaliraastetta ja kanaa. Iltapalaksi viiliä, näkkäriä, porkkanaa, vähärasvaista juustoa jne. Aiemmin illalla telkkarin ääressä napostellut sipsit vaihtuneet viinirypäleisiin ja ruisnappeihin. Mehun tilalla kevyt mustikkakeitto.
Jos otan alkoholia niin kuivaa valkoviiniä tai kossuvissy-paukkuja. Kaljat, siiderit ja punkut pois.

2. Liikunta (vaikutus 30%)
- joka päivä 30-40 min lenkki. Suurin osa ripeästi kävelyä, mutta vähän myös juoksemista sykkeen nostamiseksi. Näillä kiloilla ei vielä hirveästi juosta.

3. Vitamiinit + ravintolisät (10%)
- ennen en ravintolisiin uskonut, mutta kyllähän niillä on vaikutusta yhdessä edellämainittujen kohtien kanssa.

Kolmessa kuukaudessa maksa-arvot puolittuneet, kolesteroli laskenut normaaliksi (alle viiteen) ja aiemmin koholla ollut verensokeri nyt normaalirajoissa.
Määrällisesti en syö yhtään vähempää kuin ennen - koostumus vaan vaihtunut totaalisesti. Myös syömiskertoja enemmän ettei tule ahmittua. Aluksi oli vaikeampaa, nyt täysin tottunut. En siis ole dieetillä vaan näin aion syödä jatkossakin. Olo ja jaksaminen parempi kuin koskaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Paino putoaa edelleen, hitaasti mutta varmasti. "Lähtöasetelmista", joita ei varsinaisesti ole, on nyt painoa lähtenyt ~13-14 kg. Tavoitteeseen matkaa vielä 7 kg. Juna on jo kääntynyt.

Ei mitään varsinaista laihdutusta, vaan elämäntapoihin muutokset. Sen karkkihyllyn voi jättää väliin kun käy kaupassa, hissejä ei käytetä, lautaselle laitetaan vihreetä ja jaksetaan mennä pyöräilemään, uimaan tai heittelemään korista. Nytkin tarkoitus lähteä Rantaraittia vetämään fillarilla. Kiva sää ulkona ja kaikkea tollasta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Paino putoaa edelleen, hitaasti mutta varmasti. "Lähtöasetelmista", joita ei varsinaisesti ole, on nyt painoa lähtenyt ~13-14 kg. Tavoitteeseen matkaa vielä 7 kg. Juna on jo kääntynyt.

Ei mitään varsinaista laihdutusta, vaan elämäntapoihin muutokset. Sen karkkihyllyn voi jättää väliin kun käy kaupassa, hissejä ei käytetä, lautaselle laitetaan vihreetä ja jaksetaan mennä pyöräilemään, uimaan tai heittelemään korista. Nytkin tarkoitus lähteä Rantaraittia vetämään fillarilla. Kiva sää ulkona ja kaikkea tollasta.

Noinhan se menee pienillä muutoksilla saa huomattavasti paremalla prosentilla hyviä tuloksia, kun hirvittävällä säädöllä, jonka alku huuman jälkeen tulee lopetettua.

Itse laihduin 8 kiloa vuodessa, kun vaihdoin vain kaikki cola ja energiajuomat niihin lightversioihin.
 

Ponto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse laihduin 8 kiloa vuodessa, kun vaihdoin vain kaikki cola ja energiajuomat niihin lightversioihin.

Mutta mikset jättänyt näitä lasten juomia kokonaan juomatta? Kenties olisi voinut paino tippua vielä pari kiloa lisää, jos olisit juonut näiden light-juomien korvikkeena vettä.

Itse olen juonut viimeisen vuoden ajan pelkkää vettä eikä ylipainoa ole kertynyt. Ainoastaan juopottelun aikana elimistöön menee muuta nestettä kuin vettä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta mikset jättänyt näitä lasten juomia kokonaan juomatta? Kenties olisi voinut paino tippua vielä pari kiloa lisää, jos olisit juonut näiden light-juomien korvikkeena vettä.

Itse olen juonut viimeisen vuoden ajan pelkkää vettä eikä ylipainoa ole kertynyt. Ainoastaan juopottelun aikana elimistöön menee muuta nestettä kuin vettä.

1.5L Pepsi Maxissa on 6 kilokaloria. Sen vaihtaminen veteen ei vaikuta mitenkään laihtumiseen ellet juo sata pulloa päivässä.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Mutta mikset jättänyt näitä lasten juomia kokonaan juomatta? Kenties olisi voinut paino tippua vielä pari kiloa lisää, jos olisit juonut näiden light-juomien korvikkeena vettä.

Eihän nuo kevyt limsat sisällä kaloreita juuri ollenkaan.

Edit - Daespoo ehti ensin.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Noinhan se menee pienillä muutoksilla saa huomattavasti paremalla prosentilla hyviä tuloksia, kun hirvittävällä säädöllä, jonka alku huuman jälkeen tulee lopetettua.

Itse laihduin 8 kiloa vuodessa, kun vaihdoin vain kaikki cola ja energiajuomat niihin lightversioihin.

Niin, nyt kun ajattelee niin elämäntapojen muutos on helpompi ratkaisu painon pudotukseen kuin itse laihdutus. Joo, ei tosiaan kaloreita näissä Maxeissa ja Zeroissa kamalasti ole, mutta lievästi sellanen turvottava vaikutus ainakin meikäläisellä. Ja ei sitä tiedä vaikka oikeasti se aspartaami tappaa ja aiheuttaa ilmaston lämpenemisen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oletteko muuten huomanneet, että Olvin vaniljacola kulkee kevytcolana, vaikka siinä on potkua aika paljon. Sokerimäärä on muistaakseni ~puolet normaalista. Minä olin muutaman pullon ajan siinä luulossa, että se menee zerojen sarjaan, mutta eipä menekään. Parempaa silti mielestäni, kuin Vanilla Coca Cola.
 

Ponto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1.5L Pepsi Maxissa on 6 kilokaloria. Sen vaihtaminen veteen ei vaikuta mitenkään laihtumiseen ellet juo sata pulloa päivässä.

Joo totta turiset, ei näköjään lihomaan pääsekään light-limsoilla. Mutta jokatapauksessa light-limpsat ei ole hyväksi hampaille. Siispä Ponto jatkaa veden juomista.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mutta mikset jättänyt näitä lasten juomia kokonaan juomatta? Kenties olisi voinut paino tippua vielä pari kiloa lisää, jos olisit juonut näiden light-juomien korvikkeena vettä.

Itse olen juonut viimeisen vuoden ajan pelkkää vettä eikä ylipainoa ole kertynyt. Ainoastaan juopottelun aikana elimistöön menee muuta nestettä kuin vettä.

Paatunut paheeni vain toki se juomien juonnin lopettaminen olisi taloudellisesti ja muutenkin terveydellisesti paras ratkaisu juoda vain vettä ja maitoa.
 

Fordél

Jäsen
Kuusi kiloa takana ja kuusi kiloa edessä. Ei mitään maata mullistavia täyskäännöksiä takana vaan pikku juttuja. Ruokavaliossa olen ottanut järjen käteen ja yksinkertaisesti lisännyt kasvisten määrää lautasella sekä hedelmien syöntiä. Muuten vetelen oikeastaan suht samalla ruokavaliolla ja edelleen välillä menee syöminen lekkeriksi, mutta koko ajan suunta on kohti parempaa. Se näkyy myös painossa, joka on tasaisesti tippunut. Ei millään kovalla vauhdilla, mutta tasaisen tappavasti. Enemmänkin voisi kiinnittää huomiota ruokavalioon, mutta ei mulla riitä mielenkiinto tarkkailla niin tarkasti mitä syön. Perusruoka on mulle ihan tarpeeksi terveellistä.

Tärkein muutos itsellä on tuo liikunta, josta on innostunut taas uudestaan. Koko ajanhan tässä on tullut sählyä ja futista pelattua, mutta nyt on puolivuotta tullut taas juostua. Olen juossut aikaisemminkin, mutta sitten se on aina välillä jäänyt. Nyt innostus liikuntaa kohtaan on kova, joten veikkaan, että ne seuraavat kuusi kiloakin lähtee, vaikka juhannukseen mennessä. Ei asiasta kannata mitään stressiä ottaa, mutta pitää sen koko ajan positiivisena tavoitteena mielessä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1.5L Pepsi Maxissa on 6 kilokaloria. Sen vaihtaminen veteen ei vaikuta mitenkään laihtumiseen ellet juo sata pulloa päivässä.
Asia ei välttämättä ole niin yksinkertainen. Lääkärini sanoi että elimistö tulkitsee ja käsittelee nämä makeutusaineet ikäänkuin sokerina ja kehotti jättämään väliin - tosin lääkärit on lääkäreitä ja varoittelee aina kaikesta.

Aspartamiinit ja muut keinotekoiset makeutusaineet ovat olleet olemassa niin vähän aikaa ettei niiden vaikutuksia ole kaikkia vielä tiedossa. Olen varma että jonkun vuoden kuluttua joku tutkija löytää niistä jotain haitallista, aiheuttaa syöpää jne. Itse juon hedelmäsokerilla makeutettuja juomia - ne ovat vähäkalorisia ja ihan hyvän makuisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Asia ei välttämättä ole niin yksinkertainen. Lääkärini sanoi että elimistö tulkitsee ja käsittelee nämä makeutusaineet ikäänkuin sokerina ja kehotti jättämään väliin - tosin lääkärit on lääkäreitä ja varoittelee aina kaikesta.
Mielenkiintoista. Mistähän keho energiasisällön tulkitsee? Erikoinen ajatus lääkäriltä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lääkärini sanoi että elimistö tulkitsee ja käsittelee nämä makeutusaineet ikäänkuin sokerina ja kehotti jättämään väliin - tosin lääkärit on lääkäreitä ja varoittelee aina kaikesta.

Mielenkiintoista. Mistähän keho energiasisällön tulkitsee? Erikoinen ajatus lääkäriltä.

Käsittääkseni tuo menee niin, että keho tulkitsee keinotekoisilla makeutusaineilla makeutetut juomat sun muut runsaskalorisina niiden makeuden takia - ts. makuaisti saa niistä "väärän" viestin, jonka se välittää aivoille ja sieltä eteenpäin. Kun polttoainetta eli kaloreita ei tulekaan, elimistö "pettyy" ja alkaa ilmoitella, että niitä kaloreita olisi saatava, mikä puolestaan aiheuttaa sen, että helposti tulee mentyä kauppaan tai jääkaapille hakemaan jotakin (runsaskalorista) pupennettavaa. Tuon kun toistaa tarpeeksi usein, se alkaa näkyä vyötäröllä jne.

Joku viisaampi kertokoon lisää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Käsittääkseni tuo menee niin, että keho tulkitsee keinotekoisilla makeutusaineilla makeutetut juomat sun muut runsaskalorisina niiden makeuden takia - ts. makuaisti saa niistä "väärän" viestin, jonka se välittää aivoille ja sieltä eteenpäin. Kun polttoainetta eli kaloreita ei tulekaan, elimistö "pettyy" ja alkaa ilmoitella, että niitä kaloreita olisi saatava, mikä puolestaan aiheuttaa sen, että helposti tulee mentyä kauppaan tai jääkaapille hakemaan jotakin (runsaskalorista) pupennettavaa. Tuon kun toistaa tarpeeksi usein, se alkaa näkyä vyötäröllä jne.

Joku viisaampi kertokoon lisää.

En ole asiassa viisaampi, mutta esimerkiksi 0,000 kcal sisältävä Hermesetas-makeutustabletti, jonka makeus vastaa teelusikallista sokeria, ei ainakaan välittömästi tosiaan pysty kerryttämään läskejä.

Tuollainen välillinen ilmiö, josta puhut, voi olla mahdollista jollakin tavalla, mutta ainakin minulla se on vaikuttanut juuri päinvastoin: makeutusaineella kusetetaan elimistöä, eikä se ainakaan minulla ala parkua elimistön mielestä "oikeasti" makeiden ainesten perään. Vaikea kuvitella jotakin sellaista, että ensin vedetään aivoja nenästä ja sitten "elimistö pettyy".

Aivojen kauttahan tämäkin pettyminen kulkee.

En oikein usko siihen, että kerrottuaan aivoille - jotka luulevat makeutusainetta kaloripitoiseksi sokeriksi -elimistö päättäisi lopettaa kalorien polttamisen, koska sitä on kusetettu nimen omaan makeassa aineessa. Että elimistö loukkaantuisi ja vetäisi itkupotkuraivarit ja murjottaisi suolet solmussa isännälleen/emännälleen ja komentelisi lähtemään karkkihyllyn auvoisaan ääreen.

Mutta edelleen: kertokoon viisaammat. Tämä oli itseltäni ihan puhdasta spekulointia, joka kumoutunee.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Minulla on muistini sopukoilla se käsitys, että makeutusaineet aiheuttaisivat sokerin tapaan elimistössä "insuliinipiikin". Ja tämähän ei rasva-aineenvaihdunnan ja täten laihdutuksen kannalta ole edullista. Lisäksi äkillinen insuliinipiikki aiheuttaa ruokahalun kasvua.
Joku/joitakin tutkimuksia aiheesta muistaakseni on. Tein joskus jotakin diabetekseen liittyvää projektia ja sitä kautta tuon enemmän tai vähemmän hämärästi muistan.

Lisäksi oma empiirinen tutkimukseni kertoo, että puolentoista litran aspartaamikola aiheuttaa lähes poikkeuksetta itselleni elohiiren jonnekin päin kroppaa. Sukraloosilla makeutetut kolat ei.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla on muistini sopukoilla se käsitys, että makeutusaineet aiheuttaisivat sokerin tapaan elimistössä "insuliinipiikin". Ja tämähän ei rasva-aineenvaihdunnan ja täten laihdutuksen kannalta ole edullista.

Voiko insuliinit nousta kaakkoon aineella, jossa ei ole periaatteessa kaloreita ollenkaan? Käsittäkseni nopeat hiilarit nostavat insuliinitason nopeasti ylös ja koska näitä ei lightlimuissa ole, niin en ymmärrä mikä tuon reaktion sitten tekisi?

Makeutusaine maistuu makealta, mutta niin kauan kuin siinä ei ole kaloreita, niin se ei lihota. Mikäli esim. aspartaami tai sukraloosi nostaa insuliinit ylös, niin olen lievästi sanoen hämmästynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös