Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 932 522
  • 8 038

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Välillä mietin tätä menneisyyteen sijoittuvien filmien ja sarjojen postuumia diversiteettiä - etenkin jos tarkoitus olla realistinen. Ihan suht lähimenneisyys oli karua ja ennakkoluuloista, nykyhetken näkökulmasta käsin suorastaan jopa brutaalia. Omanlaistaan valkopesua on esittää se pehmeämmin. Fantasiat ja tietoisen epärealistiset sarjat ovat toki eri asia (ja edelleen, inhoan Bridgertonia niin kuin ihmisen vain on mahdollista: kopioidaan about yksi rodullisesti brutaalein ajanjakso Englannin todellisesta historiasta - ja kilpailu on kovaa tässä sarjassa - paitsi juurikin sitä rodullista aspektia, lampaat eikun käyskentelevät 1700-luvun lopun viheriäisillä niityillä suuressa ystävyydessä leijonien kanssa, peräti ihmeellistä "fantasiaa".)
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olenko ymmärtänyt tasa-arvon aivan väärin - vai onko se nimenomaan sukupuolten tasa-arvoa, että nykyään miesjulkkikset saavat lapsia? Tänään viimeksi uutisoitiin, että Ville Niinistö sai lapsen.
Rohkenen olettaa, että tapaukseen liittyy myös muuan Hennariikka Niinistö.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Olenko ymmärtänyt tasa-arvon aivan väärin - vai onko se nimenomaan sukupuolten tasa-arvoa, että nykyään miesjulkkikset saavat lapsia? Tänään viimeksi uutisoitiin, että Ville Niinistö sai lapsen.
Rohkenen olettaa, että tapaukseen liittyy myös muuan Hennariikka Niinistö.
Villehän kovimman työn teki kun joutui lapsen sinne tunkemaan.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tasa-arvo on valmis. Hiljattainhan (naisten) Miss Suomi kilpailussa biologinen mies niitti menestystä, ja voitti myös Yleisön Suosikki palkinnon. Vai mikä on seuraava askel?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tasa-arvo on valmis. Hiljattainhan (naisten) Miss Suomi kilpailussa biologinen mies niitti menestystä, ja voitti myös Yleisön Suosikki palkinnon. Vai mikä on seuraava askel?
Ei minua ainakaan häirinnyt kyseisen kilpailijan osallistuminen tuohon kisaan ja myönnän olleeni iloinen hänen voittamastaan palkinnosta. Jonkunhan oli aika rikkoa tuokin lasikatto.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tasa-arvo on valmis. Hiljattainhan (naisten) Miss Suomi kilpailussa biologinen mies niitti menestystä, ja voitti myös Yleisön Suosikki palkinnon. Vai mikä on seuraava askel?
Tasa-arvo on valmis sitten, kun missikisoja saa edelleen järjestää, mutta niihin ei osallistu kukaan.
 
Tasa-arvo on valmis. Hiljattainhan (naisten) Miss Suomi kilpailussa biologinen mies niitti menestystä, ja voitti myös Yleisön Suosikki palkinnon. Vai mikä on seuraava askel?

Ja sinä niin pahoitit mielesi? Mikäli säännöissä ei ole, että osalllistujalla pitää olla munasarjat, niin ei kun vaan. Kilpailun järjestäjä on laatinut säännöt joiden mukaan edetään.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ja sinä niin pahoitit mielesi? Mikäli säännöissä ei ole, että osalllistujalla pitää olla munasarjat, niin ei kun vaan. Kilpailun järjestäjä on laatinut säännöt joiden mukaan edetään.

En minä mieltäni ole pahoittanut. Ehkä vain ihmettelen, miten ulkonäön perusteella kyseinen kilpailija voi olla missikisojen top 10:ssa. Ehkä toki minun naismakuni on vain tässä ajassa jotenkin omalaatuinen, ja tämän näköiset ”naiset” ovatkin yleisesti kauniina pidettyjä. Toki on myös mahdollista, että hänen menestyksen taustalla on ideologiaa, mutta eihän se voi olla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Mikä lasikatto tässä nyt siis oli kyseessä?
Juuri se, mitä itse sanoit alkuperäisessä viestissäsi: poikana syntyneen, mutta myöhemmin sukupuolenvaihdosleikkauksen tehneen kilpailijan osallistuminen Miss Suomi -kilpailuun sekä Yleisön suosikki -palkinnon voittaminen. Olen täysin varma siitä, että tulemme jatkossakin näkemään samantyylisiä kilpailijoita näissä kauneuskisoissa, mikä on minusta täysin ok. Tämä on nykyaikaa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Juuri se, mitä itse sanoit alkuperäisessä viestissäsi: poikana syntyneen, mutta myöhemmin sukupuolenvaihdosleikkauksen tehneen kilpailijan osallistuminen Miss Suomi -kilpailuun sekä Yleisön suosikki -palkinnon voittaminen. Olen täysin varma siitä, että tulemme jatkossakin näkemään samantyylisiä kilpailijoita näissä kauneuskisoissa, mikä on minusta täysin ok. Tämä on nykyaikaa.

Olen ymmärtänyt itse lasikatto-termin vähän toisella tavalla. Minulle se termi on merkannut sitä, että joltain viedään täysin epäoikeudenmukaisesti mahdollisuus esimerkiksi työelämässä etenemiseen hänen rotunsa tai sukupuolensa perusteella. Lasikaton rikkoutumisessa kyse on siis oikeuden tapahtumisesta, tai toisin ilmaistunsa historiallisen, pitkäkestoisen vääryyden korjaamisesta. En näe miten tässä tapauksessa jokin historiallinen vääryys nyt korjautuisi. Nykyaikaa tämä toki on, siitä olen samaa mieltä. Toki aina ihmiskunnan historiassa se silloinen hetki on ollut nykyaikaa, joten siinä kontekstissa en ymmärrä tuota perustelua.
 

444

Jäsen
En minä mieltäni ole pahoittanut. Ehkä vain ihmettelen, miten ulkonäön perusteella kyseinen kilpailija voi olla missikisojen top 10:ssa. Ehkä toki minun naismakuni on vain tässä ajassa jotenkin omalaatuinen, ja tämän näköiset ”naiset” ovatkin yleisesti kauniina pidettyjä. Toki on myös mahdollista, että hänen menestyksen taustalla on ideologiaa, mutta eihän se voi olla.
Toki on myös mahdollista, että tämän sinun purkauksesi taustalla on ideologiaa, mutta eihän se voi olla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hauskaa, että tässä keskustellaan missikisoista ja huomio on siinä, ketä niihin saa osallistua ja / tai niissä menestyä.

Missifakingkisoihin.

Yhteiskunnan yksi suurimmista tasa-arvokuiluista on, perdon my ranska, rumien ja kauniiden naisten välillä. Missikisat ovat institutionaalista väkivaltaa heikosti vallitseviin kauneusihanteisiin sopivia naisia, oikeastaan tyttöjä kohtaan.

Ihan rehellinen mielipiteen on, että kauneudella ansaittu goodwill on yksi suurimmista epäkohdista ainakin läntisessä maailmassa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Kaikki ovat samalla viivalla, mutta erot ovat "silti" näin suuria. Vähän tulee mieleen lukuisat nollatutkimukset, joihin on upotettu vuosikausia sekä aikaa että rahaa. Kummallinen aika tämä 2020 -luku.
Sääliksi käy lapsia, jotka vain halusivat viettää kivan päivän toisten lasten kanssa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Kaikki ovat samalla viivalla, mutta erot ovat "silti" näin suuria. Vähän tulee mieleen lukuisat nollatutkimukset, joihin on upotettu vuosikausia sekä aikaa että rahaa. Kummallinen aika tämä 2020 -luku.
Sääliksi käy lapsia, jotka vain halusivat viettää kivan päivän toisten lasten kanssa.
Tyttäreni jalkapallojoukkue pelasi aluksi myös oman sarjansa lisäksi saman ikäisten poikien sarjaa, mutta sitten hypättiin vuotta nuorempiin poikiin, koska tuo saman ikäisten sarja oli liian haastava. Loppujen lopuksi vaihtoivat tuon vuotta vanhempiin tyttöjen sarjaan, koska siellä pärjäsivät paremmin.

Vuotta nuoremmista pojista tuli sentään voittoja ja tasapelejäkin, mutta vuotta vanhemmissa tytöissä menestys oli paljon parempaa. Lisäksi tuossa pääsi harjoittelemaan isomman kentän peliä etukäteen.

Tuossa joukkueesssa on ehkä 4/30 pelaaja, jotka pärjäisivät poikien sarjoissa. Suurin ero on kilpailuhenkisyys ja sellainen ihan loppuun asti yrittäminen. Lajitaidoissa on tietysti myös enemmän hajontaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari

Kaikki ovat samalla viivalla, mutta erot ovat "silti" näin suuria. Vähän tulee mieleen lukuisat nollatutkimukset, joihin on upotettu vuosikausia sekä aikaa että rahaa. Kummallinen aika tämä 2020 -luku.
Sääliksi käy lapsia, jotka vain halusivat viettää kivan päivän toisten lasten kanssa.
Hemmetin mainio tuo liikunnanopettajan kommentti:
Koulu korostaa sukupuolien tasa-arvoa, mutta järjestää kilpailuja, jotka ovat tasa-arvoa vastaan
Jos on eri sarjat, se on epätasa-arvoista. Jos on samat sarjat, se on epätasa-arvoista. Tässä ei voi voittaa.
 

Bay

Jäsen
Tyttäreni jalkapallojoukkue pelasi aluksi myös oman sarjansa lisäksi saman ikäisten poikien sarjaa, mutta sitten hypättiin vuotta nuorempiin poikiin, koska tuo saman ikäisten sarja oli liian haastava. Loppujen lopuksi vaihtoivat tuon vuotta vanhempiin tyttöjen sarjaan, koska siellä pärjäsivät paremmin.

Vuotta nuoremmista pojista tuli sentään voittoja ja tasapelejäkin, mutta vuotta vanhemmissa tytöissä menestys oli paljon parempaa. Lisäksi tuossa pääsi harjoittelemaan isomman kentän peliä etukäteen.

Tuossa joukkueesssa on ehkä 4/30 pelaaja, jotka pärjäisivät poikien sarjoissa. Suurin ero on kilpailuhenkisyys ja sellainen ihan loppuun asti yrittäminen. Lajitaidoissa on tietysti myös enemmän hajontaa.
Olen jo jonkin aikaa pohtinut miksi nimenomaan pesäpallo on naisten joukkuelajeista sellainen joka vetää katsomoon väkeä suurinpiirtein samoja määriä kuin miehissä. Yksi mikä tulee heti mieleen on se että siinä ei ole sellaista fyysistä pallon/kiekon kuljettamista kuin mitä jääkiekossa/jalkapallossa eikä kaksinkamppailutilanteita. Pesäpallossa vuoroin hyökätään sisävuorossa ja puolustetaan ulkovuorossa. Lajitaidot pesäpallossa naisilla kuitenkin ovat riittävät, mutta peli on hiukan virheherkempää kuin miesten peleissä mikä tekee siitä jopa mielenkiintoisempaa seurata. Jääkiekossa ja jalkapallossa miesten pelit taas ovat niin paljon laadukkaampia että on vaikea uskoa naisten sarjojen kiinnostavuuden juurikaan lisääntyvän kun tarjontaa on muutenkin niin paljon. Jos pesäpallossa poikien C-SM joukkue pelaisi Naisten superpesisjoukkuetta vastaan niin ei pojilla olisi palaakaan, jääkiekossa päinvastoin. Omalta kohdaltani en muista käyneeni katsomassa koskaan mitään muuta naisten peliä kuin pesäpallo, mutta toisaalta pesäpallossa sitten olen käynyt paljon enemmän naisten peleissä kuin miesten.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Hemmetin mainio tuo liikunnanopettajan kommentti:

Jos on eri sarjat, se on epätasa-arvoista. Jos on samat sarjat, se on epätasa-arvoista. Tässä ei voi voittaa.

Pieni säväysero kuitenkin että tunteeko 5 ihmistä olonsa epämukavaksi vai tunteeko 150 ihmistä olonsa epämukavaksi ja tämän hullutuksen lopputulema on että mennään sen 5 hyvinvoinnin puolesta.

Lukemat on revitty ihan hatusta.

Jos otetaan sellainen kuvitteellinen tilanne, että aitauksessa on 30 lammasta joista 1 musta ja sitä harmittaa se oman villan väri. Kaikki ovat kuitenkin ihan yhtälailla tasavertaisia lampaita mutta yksi on eri värinen. Poistuuko ongelma jos 29 muuta lammasta värjätään mustaksi että saadaan sille yhdellekin hyvä mieli. Tämänkin jälkeen kaikki 30 ovat edelleen lampaita mutta 29 lammasta miettii että miksi me ei voitu vaan olla saman värisiä kuin ennenkin. Yhdellä on hyvä mieli kun ei ole enää poikkeava.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Aina todella raskasta ja ikävää, kun aikuiset alkavat tunkemaan ideologioitaan lapsiin. Noh, voi lohduttautua sillä, että tämä pienen vähemmistön ajama nais- ja miessukupuolten hävittämisoperaatio ei tule onnistumaan. Biologinen totuus kun ei pala tulessakaan.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jääkiekossa ja jalkapallossa miesten pelit taas ovat niin paljon laadukkaampia että on vaikea uskoa naisten sarjojen kiinnostavuuden juurikaan lisääntyvän kun tarjontaa on muutenkin niin paljon.
Naisten jalkapallohan on varsin hyvätasoista, eikö? Ainakin jos verrataan naisten jääkiekko vs. miesten jääkiekko.

Ringette on muuten todella vauhdikas peli. Kumma, että ero naisten jääkiekkoon on niin valtava, mistähän se johtuu? Säännöistä kaiketi.
 

axe

Jäsen
Naisten jalkapallohan on varsin hyvätasoista, eikö? Ainakin jos verrataan naisten jääkiekko vs. miesten jääkiekko.

Ringette on muuten todella vauhdikas peli. Kumma, että ero naisten jääkiekkoon on niin valtava, mistähän se johtuu? Säännöistä kaiketi.
Kiekko on perusnaispelaajalle liian painava, että laukominen ja syöttäminen olisi yhtä kovaa ja nopeaa kuin mihin silmä on tottunut. Se tekee molareistakin kovempia staroja, kun huippukuteja ei tule kuin ihan priima-asennoista ja -paikoista silleen ajan kanssa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kiekko on perusnaispelaajalle liian painava, että laukominen ja syöttäminen olisi yhtä kovaa ja nopeaa kuin mihin silmä on tottunut. Se tekee molareistakin kovempia staroja, kun huippukuteja ei tule kuin ihan priima-asennoista ja -paikoista silleen ajan kanssa.
Ja vasta nyt oivalsin - enpä ole juuri ringetteä miesten pelaamana nähnyt. Vaikka olen kyllä pelannut itse yhden ottelun aikoinaan SM-tason joukkuetta vastaan. Me taisimme silloin kiekkoilla kolmosdivarissa, muistikuvieni mukaan ottelu oli tasainen. Emme oikein osanneet laukoa rinkulaa.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Jääkiekossa ja jalkapallossa miesten pelit taas ovat niin paljon laadukkaampia että on vaikea uskoa naisten sarjojen kiinnostavuuden juurikaan lisääntyvän kun tarjontaa on muutenkin niin paljon..
Jalkapallossa Suomen naisten maajoukkue kiinnostaa kuitenkin katsojia ja yleisöä aika hyvin, luulen että tässä on samaa ongelmaa kuin miestenkin puolella, maajoukkueen synnyttämä kiinnostus ei ole vielä siirtynyt isoiksi katsojaluvuiksi sarjojen puolella. Kansainvälisestihän naisjalkapallo voi paremmin kuin koskaan ja potentiaalia kasvaa on valtavasti vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös