Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 123 910
  • 61 868

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on sellaista päättämättömyyttä mistä pitää päästä eroon. Sitäkin suurempi ongelma on se, että ikäänkuin annetaan mahdollisuus siihen, että jos näin tehdään, niin se voidaan tulkita konfliktiin osallistumiseksi. Pitäisi tehdä selkeämmät määrittelyt ja tulkinnat siitä mikä on tukea ja mikä osallistumista. Muutenkin, se joka määrittelee rajat on kansainvälinen yhteisö ja sen sopimukset, sekä tukea antava taho. Ei missään nimessä se maa, joka tulkitsee pelastavansa Ukrainaa tappamalla Ukrainalaisia.

Tässä pätee se ”anteeksi saa helpommin kuin luvan”. Eli tehdään jotain ja sanotaan että tämä nyt menee näin, että me annetaan kaikki rauta mitä tarvitaan ja opetetaan käyttämään, muttei käytetä itse, raja menee siinä. Putinille pitää vastata ”ime munaa” lähes kaikkeen mitä se sitten kitisee.
Vaikka itseänikin turhauttaa, että tuota ei saada etenemään, niin toisaalta osittain myös ymmärrän miksi ei. Kyse on todella isosta ja vaikeasti toteutettavasta asiasta. Täysin eri asia, kuin muiden varusteiden lahjoittaminen. Lisäksi kun Puola haluaa tilalle jenkeiltä kalustoa, niin se tekee logistiikasta melkoisen painajaisen, kun pelkästään Puolan koneiden toimittaminen Ukrainaan ei todellakaan ole helppo juttu.

En yhtään ihmettele, että Pentagon viittaa nimenomaan logistisiin ongelmiin, koska on helppo ymmärtää, että siellä osastolla tämä tuottaa suuria vaikeuksia.

Silti kyllä ihmetyttää jenkkien nihkeähkö suhtautuminen tähän, tuntuu ettei ihan täysin olla kelkassa mukana. Varmastikin syy löytyy sieltä, että tässä puhutaan todella isosta asiasta, joka saattaa eskaloida tilannetta Venäjän kanssa.
 

MegaForce

Jäsen

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

En ole feministi. Mutta tässä artikkelissa on pointti. Varsinkin rauhanneuvotteluissa pitäisi olla naisia hakemassa sovintoa.
On tärkeä pointti, mutta itse en ole kokenut, että naisten tai lapsien kärsimyksiä olisi toistaiseksi vähätelty tai sivuutettu. Ei ainakaan yhtä pahasti kuin monissa muissa maailmalla käydyissä sodissa.

Mitä tulee rauhanneuvotteluihin, niin vaikka itsekin toivoisin naisia sinne mukaan, kuten muutenkin kaikenlaiseen päätöksentekoon yms, niin karu fakta on myös se, että Venäjällä naisiin suhtaudutaan käsittääkseni varsin huonosti, enkä usko, että näissä neuvotteluissa olisi Ukrainan etu tuoda naisia neuvottelupöytään. Sattuu oikeasti sanoa tämä, koska itse en tietenkään näin ajattelisi, mutta yritän olla nyt realisti. Toivon kovasti olevani väärässä Venäjän suhteen tässä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
miksi NATO ei juuri sinäänsä uskalla riskeerata hirveästi mitään, pelkäävätkö ne ydinsotaa?

Sillä naapuristahan ei ole mitään vastusta jos sieltä modernimaailma laittaisi ykköstä silmään.

Venäjä on jumalauta hyökännyt naapurimaahan, pommittaa siviilejä tekee kaikkea muuta paskaa, niin länsi istuu sotilaallisesti sormi perseessä ja voivottelee.

Sinäänsä helvetin hyvä jotten minä ole asioista päättämässä, voisi olla 3.ms käynnissä. Tässä vaiheessa olisin vetänyt Moskovan matalaksi ja kyselisin vieläkö löytyy haluja tanssiin.

Edelleen on kyllä jännä asia miten ryssä on päässyt ihon alle tuomaan vitutuksen. Vitutus asiaan johon itse en juuri voi vaikuttaa.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt on ilmeisesti se tilanne, että Venäjä aloittaa kohta suurhyökkäyksen ja Ukrainaa mitataan kunnolla. Siviilit turvaan tulitauon aikana ja sitten rytisee. Näin itse arvelisin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
miksi NATO ei juuri sinäänsä uskalla riskeerata hirveästi mitään, pelkäävätkö ne ydinsotaa?

Sillä naapuristahan ei ole mitään vastusta jos sieltä modernimaailma laittaisi ykköstä silmään.

Venäjä on jumalauta hyökännyt naapurimaahan, pommittaa siviilejä tekee kaikkea muuta paskaa, niin länsi istuu sotilaallisesti sormi perseessä ja voivottelee.

Sinäänsä helvetin hyvä jotten minä ole asioista päättämässä, voisi olla 3.ms käynnissä. Tässä vaiheessa olisin vetänyt Moskovan matalaksi ja kyselisin vieläkö löytyy haluja tanssiin.

Edelleen on kyllä jännä asia miten ryssä on päässyt ihon alle tuomaan vitutuksen. Vitutus asiaan johon itse en juuri voi vaikuttaa.
Siis nimenomaan ydinsotaahan tässä Nato ja kaikki muutkin pelkäävät. Sehän on ollut alusta asti selvää. Venäjä uhkailee ydinaseilla joka välissä.

Se on valitettava tosiasia, että Venäjä tuntuu aidosti olevan valmis käyttämään ydinaseita. Jos Nato pistäisi kovat piippuun, niin siinä kärsisi koko maailma ihan järjettömiä tuhoja. Tässä on vain pakko ottaa rauhassa, jos ei haluta miljoonien ihmisten kuolevan.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
HS on käynyt kuuntelemassa Venäläisten äitien mielipiteitä rajan toisella puolen.

Samoin Pekka Toveri tiedustelusta kertoo että

”Venäjän joukot ovat toimineet väärällä taktiikalla. Ne ovat lähteneet miehittämään eivätkä taistelemaan.”

”Venäläisten joukkojen tavoitteena olisi heidän oman doktriininsa mukaan taistella isompina joukkoina, rykmentteinä tai prikaateina, joiden hyökkäystä tuetaan raskaalla epäsuoralla tulella. Kun ne toimivat yksittäisinä pataljoonan taisteluosastoina kapeilla teillä, niiden toimintaa on helppo vaikeuttaa ja aiheuttaa suuriakin tappioita.”

 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Niin, Ruotsi taistelee viimeiseen Suomalaiseen.
Historia velvoittaa! Mehän "niiden" sodat ollaan sodittu jo vuosisatoja!

Nämä (ehkä muka hassuttelut, ehkä ymmärtämättömät) viestit palvelevat Kremliä, piste. Jokainen maa maksimoi turvallisuutensa, myös Suomi mm. natsien kanssa yhteistyöllä, inkeriläisten ja ns. heimosoturien luovutuksella, YYA:lla, Baltian itsenäistymisen hiljaisuudella, ym. Tällä hetkellä on kovan väännön takana aseellinen tuki Ukrainaan, osin Venäjän välittömän reaktion pelosta, osin huolesta Venäjän ja Suomen suhteen pitkän linjan tulevaisuudesta ja osin oman puolustuskyvyn heikkenemisen pelosta Venäjää vastaan, eli "Venäjä, Venäjä, Venäjä", on suomalaisen opportunismin perusta.

Ruotsi on maailman paras naapurimaa. Mitä irvailemista siinä on? Tällä hetkellä sotilaallinen yhteistyö Ruotsin kanssa on Suomen merkittävin realistinen turva. Tämä yhteistyö lisää USA:n ja Britannian sitoutumista myös Suomeen. Positiivista Ruotsi-kuvaa kannattaa tukea, ei kampittaa jo ihan itsekkäistäkin syistä. Yläasteen tupakkapaikan jutut siitä, kuinka Ruotsi sotii viimeiseen suomalaiseen, ym. voisi aikuisena jo lopettaa.

Historiaa kannattaa lukea muutenkin kuin pintaraapaisulla. Ruotsin on tukenut Suomea koko itsenäisyytemme ajan. Ruotsin jättäytyminen Naton ulkopuolelle kylmän sodan alussa, johtui myös Suomen huomioimisesta, Nato-Ruotsi olisi pakottanut Suomen enemmän Neuvostoliiton syliin. Ainoa kiistan aiheemme, eli Ahvenanmaa oli maakunnan asukkaiden omaa halua liittyä Ruotsiin (johtui osin Suomen voimakkaasta, kiihkosuomalaisesta hengestä) ja yli 200-vuoden realistinen pelko Ahvenanmaasta pistoolina kohti Tukholmaa, joko Venäjän tai Saksan toimesta. Siihenkin päätökseen Ruotsi alistui, toki kehitti kykyään miehittää Ahvenanmaa tarpeen vaatiessa ennen Saksaa tai Neuvostoliittoa. Ahvenanmaan puolustaminen on aivan ydintä Suomen ja Ruotsin sotilaallisessa yhteistyössä myös tänä päivänä.

Toisessa maailmansodassa Ruotsin apu Suomelle oli niin materiaalisesti, taloudellisesti, henkisesti ja sosiaalisesti erittäin merkittävää, ilman Ruotsia Suomen kohtalo olisi ollut Baltian kohtalo. Se oli Ruotsille myös vaarallista, erityisesti talvisodan aikana. Ruotsinvallan aikaisissa sodissa kuoli paljon suomalaisia, mutta niin kuoli myös riikinruotsalaisia, ei siinä sotakabinettien pöydissä eroteltu ketä tapatetaan. Suurvaltahurmoksesta kärsinyt Ruotsi soti muuallakin kuin idässä, Saksaa, Tshekkiä, Puolaa ja Baltiaa hävitettiin ankarasti, mutta Tanska oli Ruotsille monesti Venäjää vaarallisempi vihollinen. Sitä on nykyisin vaikea ymmärtää, kun Jensenit ja Svenssonit menevät meiltä iloisesti sekaisin.

Itänaapurin voisin vaihtaa, länsinaapuria en.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Nyt on ilmeisesti se tilanne, että Venäjä aloittaa kohta suurhyökkäyksen ja Ukrainaa mitataan kunnolla. Siviilit turvaan tulitauon aikana ja sitten rytisee. Näin itse arvelisin.
Juu nyt kun viimein on annettu evakuoida, niin tämä olisi looginen johtopäätös. Tosin Venäjä ja logiikka ei tässäkään ole pelannut samalla pelikirjalla.

Koska pakotteet ja venynyt aikataulu, niin eiköhän se ole Venäjältä ns. pakotettu all-in nyt edessä. Kaikki mitä siellä nyt on käytettävissä pistetään etenemään.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Minulle tuli nyt paha mieli. En pidä pätkääkään Koskenkorvasta. Joudunko nyt epäilemään isänmaallisuuttani?

Mainitaan varmuudeksi, että en pidä vodkastakaan.
Niin minullekin. Mä en edes voi tuohon osallistua tai mulle käy kuten sille venäläiselle soltulle ukrainalaisessa viinakaupassa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Minulle tuli nyt paha mieli. En pidä pätkääkään Koskenkorvasta. Joudunko nyt epäilemään isänmaallisuuttani?

Mainitaan varmuudeksi, että en pidä vodkastakaan.

Sama vika Rahikaisella.

Eikä kyllä maistu viina muutenkaan. Kelpaankohan nyt edes rintamalle?
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Tämä on sellaista päättämättömyyttä mistä pitää päästä eroon. Sitäkin suurempi ongelma on se, että ikäänkuin annetaan mahdollisuus siihen, että jos näin tehdään, niin se voidaan tulkita konfliktiin osallistumiseksi. Pitäisi tehdä selkeämmät määrittelyt ja tulkinnat siitä mikä on tukea ja mikä osallistumista. Muutenkin, se joka määrittelee rajat on kansainvälinen yhteisö ja sen sopimukset, sekä tukea antava taho. Ei missään nimessä se maa, joka tulkitsee pelastavansa Ukrainaa tappamalla Ukrainalaisia.

Tässä pätee se ”anteeksi saa helpommin kuin luvan”. Eli tehdään jotain ja sanotaan että tämä nyt menee näin, että me annetaan kaikki rauta mitä tarvitaan ja opetetaan käyttämään, muttei käytetä itse, raja menee siinä. Putinille pitää vastata ”ime munaa” lähes kaikkeen mitä se sitten kitisee.
Jos Amerikkalaiset eivät halua tätä tehdä (ties mitä Kiinalla on mielessä, paralympilaiset loppuu kohta?) niin voisiko Turkki tehdä sen. Hehän ovat ymmärtääkseni toimittaneet droonejaan nyt sodan aikanakin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Siis nimenomaan ydinsotaahan tässä Nato ja kaikki muutkin pelkäävät. Sehän on ollut alusta asti selvää. Venäjä uhkailee ydinaseilla joka välissä.

Se on valitettava tosiasia, että Venäjä tuntuu aidosti olevan valmis käyttämään ydinaseita. Jos Nato pistäisi kovat piippuun, niin siinä kärsisi koko maailma ihan järjettömiä tuhoja. Tässä on vain pakko ottaa rauhassa, jos ei haluta miljoonien ihmisten kuolevan.

Mun mielestä noi ydinaseet on sellanen bluffi mikä pitäs kattoa. En tarkota että NATOn pitäis sekaantua sotilaallisesti Ukrainan sotaan, mutta ei neukut minkään hävittäjälahjoitusten takia aloita ydinsotaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Amerikkalaiset eivät halua tätä tehdä (ties mitä Kiinalla on mielessä, paralympilaiset loppuu kohta?) niin voisiko Turkki tehdä sen. Hehän ovat ymmärtääkseni toimittaneet droonejaan nyt sodan aikanakin.
Voisiko Turkki tehdä mitä? Tuskin Turkki on yhtään valmiimpi luopumaan isosta määrästä omia hävittäjiään, jos ei saa tilalle mitään. Dronejen toimittaminen on ihan eri asia kuin hävittäjien.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä noi ydinaseet on sellanen bluffi mikä pitäs kattoa. En tarkota että NATOn pitäis sekaantua sotilaallisesti Ukrainan sotaan, mutta ei neukut minkään hävittäjälahjoitusten takia aloita ydinsotaa.
Tuo on nimenomaan sellainen bluffi, mitä ei pidä katsoa, jos ei ole absoluuttinen pakko. Se kun voi pahimmillaan johtaa ihan järjettömään ydinsotaan, joka tuhoaa koko maailmaa.

Venäjä aloittaa tavallisen sodan, koska "nyt oli sellainen fiilis". Minun ei ole ollenkaan vaikea uskoa, että aloittaisivat ydinsodan, jos heidät ajetaan totaalisesti nurkkaan.

Hävittäjälahjoitukset tuskin ajaisivat Venäjää nurkkaan, mutta toisaalta ne eivät yksinään myöskään voita Ukrainalle tätä sotaa. Iso asia, mutta ei riittävän iso, että sillä voitetaan sotia, jolloin pienikin riski eskaloitumisesta tuon vuoksi on syytä ottaa vakavasti.
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuo on nimenomaan sellainen bluffi, mitä ei pidä katsoa, jos ei ole absoluuttinen pakko. Se kun voi pahimmillaan johtaa ihan järjettömään ydinsotaan, joka tuhoaa koko maailmaa.

Venäjä aloittaa tavallisen sodan, koska "nyt oli sellainen fiilis". Minun ei ole ollenkaan vaikea uskoa, että aloittaisivat ydinsodan, jos heidät ajetaan totaalisesti nurkkaan.
Jos Ukraina onnistuu torjumaan Venäläisten hyökkäyksen niin silloinkin Venäjä on ajettu nurkkaan eli kaikki vaihtoehdot paitsi Venäjän voitto johtaa ydinsotaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Ukraina onnistuu torjumaan Venäläisten hyökkäyksen niin silloinkin Venäjä on ajettu nurkkaan eli kaikki vaihtoehdot paitsi Venäjän voitto johtaa ydinsotaan.
Joku kompromissi siellä täytyy toki tehdä, että Putin voi jollain asteella selittää "operaation" onnistuneen. Tai sitten Venäjän johdossa täytyy tapahtua merkittäviä muutoksia järkevämpään suuntaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Mun mielestä noi ydinaseet on sellanen bluffi mikä pitäs kattoa. En tarkota että NATOn pitäis sekaantua sotilaallisesti Ukrainan sotaan, mutta ei neukut minkään hävittäjälahjoitusten takia aloita ydinsotaa.
Minulla taas on jopa sellainen pelko, että pelkkä talouden realismin kohtaaminen saattaa todellisuudesta irtaantuneen Venäjän hallinnon ajaa epätoivoisiin tekoihin. Ettei tarvita edes sotilaallista ärsykettä. Todellisuudesta irtaantunutta on vaikea arvioida.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ainoa maa, jolla periaatteessa olisi halua kokeilla ydinasetta ultimaattisen hädän hetkellä, on Pohjois-Korea.
Venäjä voi uhota käyttävänsä sitä, mutta en vaan usko siihen, että he tekisivät sellaista, koska sillä olisi niin katastrofaaliset seuraukset ei pelkästään Venäjälle vaan koko maailmalle. Edes Putin ei ole niin hullu, että lähettäisi ne matkaan. Osasyynä voi olla myös pelko siitä, millaisessa kunnossa ne ovat, sillä jos armeijan kalusto on todellakin näin surkealla tolalla, niin ne kaikkein pahimmat joukkotuhoaseet saattavat olla vieläkin surkeammassa kunnossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös