...mutta olen päätökseni tehnyt ja perustan siis yrityksen.
Kun olen kuitenkin huomannut kysyntää olevan ja olen jo nykyisen toimenkuvani kautta freelancerina (asiantuntija/konsultti/tutkimus) toiminut, niin kynnys on pieni ja askel nähdäkseni tarpeellinen. Eli jos työssä on joka tapauksessa yrittäjän riskit, niin miksi sitten antaa kenenkään tulla väliin vetämään yhtään senttiä?
.
Entisenä yrittäjänä, 4 vuoden putki, voisin muutaman sanan sanoa. Varsinkin kun oma yritykseni sijoittui myös konsultoinnin/yritystoiminnan kehittämisen asiantuntijatehtäviin. Jos/kun sinulla on mahdollisuus käydä jonkinlainen yrittäjäkurssi; mennä mukaan liikeideasi kanssa yrityshautomoon tai johonkin vastaavaan, niin suosittelen sen toteuttamista jo siinä vaiheessa, kun olet vielä nykyisessä palkkatyössäsi. OK, joudut uhraamaan vapaa-aikaa ja jonkin verran rahaa, mutta jokainen sijoitettu euro tulee sinulle korkojen kanssa takaisin.
Toiseksi suosittelen opiskelemaan taloushallinnon ja kirjanpidon perusteet, niin hyvin, että osaat asiat itse. Siitä huolimatta suosittelen hyvän tilitoimiston & kirjanpitäjän palkkaamista ihan ensimmäisenä. Tilitoimisto on tilitoimisto, ei yrityskonsultti. Sitä kautta saatavilla tunnusluvuilla on hyvä peilata suuntaa, mihin yritystäsi pitää viedä eteenpäin ja toki hyvä tilitoimisto voi säästää itsensä takaisin hyvillä käytännön neuvoilla alkavalle yrittäjälle/yritykselle. kaiken A&O on kuitenkin oma ymmärrys myös tältä puolen
Kolmanneksi suosittelen keräämään riittävästi pääomaa ja/tai muulla tavoin varmistamaan, että sinulla riittää raha elämiseen vähintään vuodeksi siitä hetkestä lähtien, kun heittäydyt yrittäjäksi. Alussa raha ja asiakkaat ovat tiukassa ja sisääntulevalle rahavirralle on paljon muutakin käyttöä kuin palkkojen maksu. Onko sinulla kenties mahdollisuus rakentaa jonkun pätkä/projektityösi ympärille ns. "laskuvarjoa" yrittäjyyteen siirtymisessä? Siltoja entiseen työnantajaasi - tai ylipäätään minnekään suuntaan - ei kannata kuitenkaan polttaa (mikäli nykyinen työnantajasi on tulevaisuudessa kilpailijasi..) sillä Suomessa piirit ovat pienet. Mikäli taas nykyinen työnantajasi on suuri peluri, heillä saattaa olla omissakin intresseissä käyttää asiantuntemustasi jatkossakin alihankintana. Varo kuitenkin, varsinkin konsultointialalla, ettei isommat pelurit osta lyhytkestoisella sopimuksella itselleen osaamistasi ja asiakkaitasi. Sitäkin nimittäin sattuu...
Neljänneksi - jos et koe yrityshautomoa itsellesi mahdollisena ratkaisuna - neuvon käyttämään asiantuntija-apua liiketoimintasuunnitelmasi arviointiin. Kokeneet yritysneuvojat, esim. TEKES, mahdollisesti Finnvera, Yrittäjien etujärjestöt jne. tarjoavat konsultointia kohtuullista korvausta vastaan. He arvioivat liiketoimintasuunnitelmasi realistisuuden ja puutteet ja saatpa parhaimmassa tapauksessa myös kultaakiin kalliimpia vinkkejä liikeideasi siirtämiseen paperilta käytäntöön.
Yrittäjyys on erinomainen "koulu", vaikkei siitä tulisikaan loppuelämää kestävää työuraa. Itse kyllästyin siihen, että yrityksen kasvumahdollisuudet valitsemallani konsultointialalla olivat varsin rajalliset. Itseäni kiinnostivat kansainväliset asiantuntijatehtävät ja niihin oli pienen yrityksen (minun alallani) vaikea päästä käsiksi. Siksi päädyin pistämään pillit pussiin ja siirtymään isompiin ympyröihin, palkkarengiksi. Oletko miettinyt, että se mihin olet ryhtymässä on jotain jota haluat sitoutua pitkäksi aikaa?
Kummassakin, sekä palkansaajana, että yrittäjänä on omat hyvät puolensa. Itse ainakin olisin katunut syvästi, jos en oman yrityksen perustamista olisi toteuttanut. Pari käytännön hyötyäkin yrittäjyydestä on ollut myös tänne palkansaajapuolelle. Ensinnäkin osaan paljon paremmin "hinnoitella" osaamiseni. Toiseksi niin paljon töitä ei olekaan, etteikö nykyinen elämä olisi ihan suffelia verrattuna yrittäjänä oloon :-) Veikkaisin tämän johtuvan siitä, että sressinsietokyky on nykyisin aivan toista luokkaa
Ai niin - jos sinulla perhettä; puoliso, lapsia.. niin keskustele myös heidän kanssaan asiasta, ettei tule ikäviä yllätyksiä kenellekään. Itselläni neljän vuoden aikana pisin yhtäjaksoinen loma oli 13 päivää, yhden kerran. Tuskin olin yrittäjänä poikkeus siinä suhteessa! Toisaalta päiviä on helppo muokata. Jos tarvitsee ottaa keskellä päivää vapaata, lasten harrastusten, koulujuttujen tms vuoksi, niin päivää voi aina jatkaa sitten toisesta päästä...
Tahdon myös julkisesti osoittaa kunnioitukseni kaikkia yrittäjiä kohtaan, olipa yrityksen koko tai toimiala mikä tahansa. Teidän harteilla Suomi lepää!