Onko täällä ravintola-alan yrittäjiä?
Olen ravintolaideaa pyöritellyt mielessä nyt kuukauden päivät. Lähtökohtaisesti ravintolan perustamisessa ei kai Suomessa ole järkeä, mutta kuitenkin olen asiaa tässä sparraillut eri ihmisten kanssa ja en vielä ole omaa ideaani täysin tyrmännyt. Kulurakenne etenkin kiinnostaisi.
Onko täällä ravintola-alan yrittäjiä?
Olen ravintolaideaa pyöritellyt mielessä nyt kuukauden päivät. Lähtökohtaisesti ravintolan perustamisessa ei kai Suomessa ole järkeä, mutta kuitenkin olen asiaa tässä sparraillut eri ihmisten kanssa ja en vielä ole omaa ideaani täysin tyrmännyt. Kulurakenne etenkin kiinnostaisi.
On aika hyvän oloinen ja pitkälle tuotteistettu konsepti, mitä on tullut vastaan. Suosittelumarkkinointi sinänsä on thing muuttujista riippuen. En kuitenkaan tiedä tämän markkinointitavan tehokkuudesta. Moni näille kuvannut on perustanut myös omia kioskejaan. Sellainen varovainen positiivinen suhtautuminen täältä. Toki helppo sanoa, kun ei juuri nyt tarvitse miettiä ”omilla rahoilla” asiaa.
Kyllä mä luule, että on uskottavaa, mutt lähinnä itse mietin, että onko se hintansa arvoista. Tätä varmaan pohditkin, kun viestisässi oli hintahaarukka.
joten mielellään kuulen jos jollain on kokemuksia aiheesta.
Kokemukseni mukaan paras tulos saadaan, kun oman yhtiön sivut ovat niin hyvät kuin rahkeet riittävät ja niillä on erillinen osio tms, jossa asiakkuudet ovat referenssinä esim tulosten ja videon kera esillä.
Tässä hommassa on puolensa ja puolensa. Oikeasti stressin määrä on ihan eri sfääreissä palkansaajiin nähden ja tavoitettavissa olen aina. Toisaalta voin kesken päivän vetästä happea ja kirjoittaa vaikka jatkoaikaan viestin. Mistään neljän viikon lomista ei tarvitse haaveillakaan, mutta toisaalta vapaapäiviä ei tarvitse selitellä kun vastaa pääasiassa itselleen omista töistään. Tulotasossa päätyy ylimpään desiiliin ja sen vuoksi ei sitten ole niinkään rajoitteita missä vapaata viettää jos vapaata vaan pystyy pitämään.
Kun olen kokeillut myös duunaripuolen ja tehnyt mm. keikkahommaa niin takaan ja vannon että tämänkin kokoisen yhtiön pyörittäminen on moninverroin haastavampaa ja henkisen puolen vuoksi raskaampaaa. En pidä yhtään vääränä että oma tulotaso on korkeampi kuin duunarin tulotaso, vaikka kyllä minä näkisin että tästä yhtiöstä ainakin valtaosa saa varsin hyvät ansiot ja kohtuullisen hyvät muut edut. Ja se mikä ilahduttaa niin noista muista eduista kuulen monesti työntekijöideni olevan tyytyväisiä.
Huomautettavia asioita oli yhteensä 2.
Varmaan tähtihetki kun Taloussanomien menestyjät sarjassa tehtiin omasta yrityksestä juttu muutama vuosi sitten.
Kuten sanoin, tässä on puolensa mutta omille lapsille aion ehdottaa ihan muuta toimintaa koska tässä tosiaan on aina pää aika kovilla ja palautuminen tarvitsee raskaat aseet. Itse palaudun työstä musiikkia kuuntelemalla, urheilemalla ja penkkiurheilemalla sekä tasaisin välein kavereiden kanssa dokausreissulla yleensä penkkiurheilun tai bändien parissa.
Omassa verotarkastuksessa huomautettiin siitä, että vanhoja ajopäiväkirjoja ei ole säilytetty. Aina ja kaikkialla jotain pientä kaivetaan esiin.
Olin itse pidempään yrittäjänä ja vaihdoin pari vuotta sitten julkiselle sektorille. Tulot tippuivat reippaasti, mutta elämänlaatu parani olennaisesti. Tänä kesänä pääsin nauttimaan ensimmäistä kertaa virkamiehen pitkistä lomista, joilla ei aidosti tarvitse olla tavoitettavissa.
Suomi ei ole vielä pahalaan byroslavia. Olen lähettämättä neljä omaa alihankkijaa Ranskaan ja tällä hetkellä 48 dokumenttia viikon työstä. Osa noista sitten englanniksi sekä ranskaksi niin melkoinen setti pitää olla paperia kasassa ennen kuin Ranskassa pääsee viikon asennuksen vetämään.
Ymmärtääkseni myös Espanja on dokumenttien (vieläpä paperisten, digistä ei tietoa) luvattu maa. Onhan Suomessa paljon byrokratiaa, mutta niin sitä on monessa muussakin maassa. Vain erilaista.
Nostetaanpa tätä topiccia ylemmäs ja kysellääs mielipiteitä. Työnantaja ehdotti jokseenkin outoa ratkaisua, jossa siis ehdotettiin että alkaisin toiminimi yrittäjäksi. Skenaario tuli vähän puskista enkä oikein tiedä mitä tällä haetaan.
Olen nyt ollut syksystä 2015 vakituinen työntekijä firmassani ja tuntiansioni on siellä reilussa 16€/h. Omissa papereissa tuo on toki alakanttiin koska osaamiseni alallani on haluttua, mutta en nyt ole nykyisestä maailmantilanteesta johtuen ruinannut palkankorotusta toistaiseksi. Työtilanteestani voi kertoa myös jotain se että en ole päässyt edes kesälomalle.
Onko kenelläkään ajatuksia miksi ylipäätään työnantaja ehdottaa tälläistä ja onko tässä mitään järkeä minun edes harkita tätä? Tämä tietysti avaisi mahdollisuutta tehdä töitä myös muille mutta kasvaako riskit liian isoksi? Mitä pitäisi ottaa huomioon. Kiittelen jo etukäteen.
Lihavoitu kävi itselläkin ensimmäisenä mielessä mutta onko noinkaan. Koska äkkiseltään laskeskelin että maksan työnantajalle sinne 21€ hujakoille ja yrittäjänä pyytäisin sen 24€ mahdollisesti. Toki työnantajalta poistuu pakko, mutta olen suhteellisen korvaamaton tällä hetkellä.Mitään asiantuntemusta ei löydy, mutta näin ensimmäisenä tuli mieleen, että tuollahan työnantaja välttää (vai onko tästä säädetty jotain muuta?) noita eläkemaksuja sun muuta, jotka jäisi sitten sinun kontolle.
Omista hyödyistä en osaa sanoa oikein mitään, enkä oikein siitä, olisiko tuossa järkeä, mutta näin maalaisjärjellä ajatellen tuossahan siirtyy oikeastaan kaikki riskit esim. työn loppumisen suhteen sinun kontolle. Toki tuosta kuvailustasi tulee sellainen kuva, että tämä tuskin on kovinkaan aiheellinen pelko tällä hetkellä, mutta noin teoriassa.
Sellainen huomio vielä, että nuo Woltit ja Foodorat ja Uberit sun muut toimivat samalla periaatteella kuin tuo, mitä sinulle on ehdotettu, eli työntekijät ovatkin oikeasti yrittäjiä.
Aika lailla samaa olin kirjoittamassa. Yrittäjänä voi tietysti hinnoitella itsensä helpommin varsinkin jos töitä on enemmän kuin ehtii tekemään. Toki tulee sitten kaikki velvoitteet yel-maksuista lähtien, vakuutukset jne. Mutta asiakkaan (eli nykyisen työnantajasi) velvollisuudet loppuu siihen, että maksaa laskusi.Mitään asiantuntemusta ei löydy, mutta näin ensimmäisenä tuli mieleen, että tuollahan työnantaja välttää (vai onko tästä säädetty jotain muuta?) noita eläkemaksuja sun muuta, jotka jäisi sitten sinun kontolle.
Omista hyödyistä en osaa sanoa oikein mitään, enkä oikein siitä, olisiko tuossa järkeä, mutta näin maalaisjärjellä ajatellen tuossahan siirtyy oikeastaan kaikki riskit esim. työn loppumisen suhteen sinun kontolle. Toki tuosta kuvailustasi tulee sellainen kuva, että tämä tuskin on kovinkaan aiheellinen pelko tällä hetkellä, mutta noin teoriassa.
Sellainen huomio vielä, että nuo Woltit ja Foodorat ja Uberit sun muut toimivat samalla periaatteella kuin tuo, mitä sinulle on ehdotettu, eli työntekijät ovatkin oikeasti yrittäjiä.
Kannattaa varmaan laskea uudestaan, kuulostaa aika pieneltä summalta. Ensin 24 €/h miinus alv ja yel maksu niin sulle jää noin 12 €.Lihavoitu kävi itselläkin ensimmäisenä mielessä mutta onko noinkaan. Koska äkkiseltään laskeskelin että maksan työnantajalle sinne 21€ hujakoille ja yrittäjänä pyytäisin sen 24€ mahdollisesti. Toki työnantajalta poistuu pakko, mutta olen suhteellisen korvaamaton tällä hetkellä.
Toki työnantajalta poistuu pakko, mutta olen suhteellisen korvaamaton tällä hetkellä.
Selitin tosiaan huonosti ja tarkoitinkin että tuo 24€/h olisi käteen jäävä osuus. Tosiaan kokonaisuudessaan kuvio tuntuu todella oudolta ja täytyy kysellä enemmän mitä tällä ajetaan takaa.Sepä se. Ei tarvitse maksaa sairauslomapäiviäsi eikä kesälomasi.
Kuljetusalalla verottaja ainakin antaa erilaisia vastauksia paikkakunnasta riippuen, että onko noin "riskitön" yrittäminen yrittämistä.
Äläkä nyt millään 24 eurolla itseäsi myy, jos nyt tienaat 16 euroa. Yli tuplat, mielellään lähemmäs x3, tuohon nykyiseen tuntipalkkaan pitää saada ennen kuin kannattaa edes harkita moista vaihtoehtoa. 40-50 euron väliin hinta, niin voi alkaa miettiä vaihtoehtoa.