Aloittavalle yrittäjälle olennaisin ja helpoin elämää helpottava pointti:
Älä koskaan pistä yrityksen perustamisilmoitukseen puhelinnumeroa.
Kukaan varsinainen asiakas ei hae sitä yrityksesi puhelinnumeroa sieltä
www.ytj.fi :stä mihin se perustamisilmoituksesta menee, mutta joka ainut helppoheikki ja myyntihessu hakee ja saa sen sieltä kun firma menee rekisteriin.
Joka ainut yritysrekisteri, nettipuhelinluettelo ja mainos tuota kautta
on vähintään
rahan heittämistä kaivoon ja useimmiten aivan täyttä koijausta.
Jos johonkin haluaa panostaa, niin valittuihin mainosvälineisiin tai suoraan googlelta tai somealustoilta ostaa mainontaa.
Noista eroon pääseminen on työn ja tuskan takana, eli tosiaan puhelimitse ensin yhteyttä ja jos ei luanaa, niin laskun riitautus sekä palvelun irtisanominen heti kun mahdollista.
Yleensä nuo koijaavat vielä niin, että palvelu uusiutuu automaattisesti, kuitenkin siten, että seuraavan vuoden lasku tulee vasta viimeisen peruuttamispäivän jälkeen.
Eli ostat palvelun aikavälille 1.1.-31.12.2022, palvelun tilauksen vuodelle 2023 voi peruuttaa ainoastaan 1.12.-31.12.2022 ja lasku vuodelle 2023 lähetetään tammikuussa 2023.
Etenkin nuo helvetiin "nettinäkyvyyden" myyjät ovat kaikkein pahimpia. Ovat pistäneet pystyyn jonkun kusisen nettisivun johon voi ostaa näkyvyyttä, mutta eihän kukaan noiden kautta oikeasti etsi mitään. Tuo on sitä kuuluisaa laillista kusettamista. Toki se varsinainen kusetus on sitten siinä kun se myyntitapa on vähintäänkin kyseenalainen.
Itse olin käräjillä taannoin Directaa vastaan, kun lupasivat asiakkaalle näkyvyyden hintaan 75€ / vuosi ja olisiko ollut 0,5€/osunut hakutulos Directan sivuilla omilla avainsanoilla.
Asiakkaalla oli onneksi ollut Googlen avainsanamainonta käytössä samoilla hyvin spesifeillä avainsanoilla.
Directa väitti, että näillä viidellä hyvin spesifillä hakusanalla olisi ko. yrittäjän palvelua haettu reilusti yli 5 000 kertaa vuoden aikana Directan palvelusta, kun Googlen vuoden kampanjassa osumia oli tullut 200 kpl (jokainen voi tuossa kohtaa miettiä, kuinka todennäköistä on, että jonkun hakemistolafkan hakukoneen kautta tulee monikymmenkertainen määrä osumia vs. googlen osumat).
Reklamoitiin sitten lasku ja perehdyin ko. koijarilafkan toimintamalliin, jossa jokainen hakukerta jossa painettiin enterillä tyhjää haussa johti "osumaan" ja jokainen osittainenkin osuma (kirjain, paikkakunta tms.) johti "osumaan".
Directa haki yrittäjältä (reklamaation jälkeisen kahden vuoden hiljaiselon jälkeen) käräjiltä yhteensä 5 000 € kuluineen, kun yrittäjä ei ollut maksanut reklamoitua osuutta.
Lopulta sitten vastineen jälkeen Directa ilmoitti perääntyvänsä ja taidettiin sieltä muutama satanen saada vaivanpalkkaa, mutta vastaan tuli useampia yrittäjiä sen jälkeen, jotka olivat maksaneet kiltisti sen 3 000 - 9 000 € mitä Directa heiltä haki käräjäoikeuden kautta täysin perusteettomasti, joko koska eivät jaksaneet alkaa vääntämään tai koska pelästyivät käräjäoikeuden käsittelyä.
Niihin nuo koijarilafkat perustavat toimintansa, että riittävän moni ei jaksa lähteä vääntämään ja maksaa vaan laskunsa, vaikka tietäisi sen olevan perusteeton.
Suomessa pitäisi tuollaisesta ilmeisen perättömästä perinnästä sekä tyhjänmyynnistä ruveta määräämään rangaistusluonteisia, riittävän isoja, vahingonkorvauksia oikeudessa, nykyään kaikenmaailman kusettajalafkat pystyvät pyörimään vuosia ja kiusaamaan yrittäjiä sekä kuluttajia vailla mitään pelkoa mistään kunnon rangaistuksista.
Olisi kirveellä töitä.