Hippi Hiiri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa, Nanna Karalahti
Riippuu siitä, mitä olette sopineet. Jos ette ole sopineet, että sinun palkkojasi saa jättää maksamatta, niitä ei saa jättää maksamatta.
Kaipaisin apua ja vinkkejä muilta yrittäjiltä. Tilanne itselläni on melko hankala: Minulle tarjottiin pientä osakkuutta yrityksessä (ravintola-ala) sekä samalla täysipäistä työtä kuukausipalkalla. Lunastin itselleni 5% osuuden ja tulin neljänneksi yrittäjäksi yritykseen. Yritys on laajentunut myöhemmin toisella yksiköllä. Alalla ei mene kovin vahvasti, ei meilläkään koko aikaa ja tulot ovat tiukalla. Taloudesta vastaa yhtiökumppani jolla on isompi osuus yrityksestä. Hän on päättänyt, että voin välillä jäädä ilman kuukausipalkkaa koska olen osakas ja toki se on ymmärrettävää jos menot ovat isommat kuin tulot.
Kuinka validi toimenpide tämä kuitenkin on? Olen alunperin sopinut (kirjallisesti), että olen kk -palkkainen työntekijä jolla on pieni osuus (halusivat sitouttaa minut osaamiseni takia). Voiko palkkatulon vain jättää maksamatta ja minulla ei ole oikeutta vaatia sitä maksettavaksi myöhemmin?
Kun olet tehnyt normaalin työsopimuksen kirjallisesti kuten kerrot, sen mukaan mennään. Siten palkkatuloa ei voi jättää maksamatta ilman että sinulla on oikeus vaatia sen maksamista.
Mutta. Jos esimerkiksi olet osakassopimuksessa sopinut, että teet tarvittaessa työtä ilman palkkaa, tilanne on monimutkaisempi.
Vinkkejä perintätoimiston valintaan.
Tarve olisi valitettavasti laittaa toiminimeni lasku perintään. Ensimmäistä kertaa joudun turvautumaan tähän ratkaisuun. Asia hyvin yksinkertainen kun asiakas ei suostu maksamaan viimeistä laskuani. Se perustuu tuntiveloitukseen (josta on oma sopimus) ja nämä veloitettavat tunnit on kopioitu asiakkaan omasta virallisesta tuntiseurannasta.
En haluaisi turvautua tällaiseen ratkaisuun, mutta kun summa on nelinumeroinen, niin yksityisyrittäjälle se on merkittävä.
Eli tehokas ja toimeksiantajalle edullinen toimisto on hakusessa. Onko niitä?
Erittäin mahtava juttu jos mahdollisimman monella firmalla menee hyvin, mutta millä nimellä aloittelevia yrityksiä on suomeksi kutsuttu ennen kuin tämä hirvitys startuppi keksittiin?
Mun titteli on itse asiassa ollut joskus "Start-up Engineer". Käynnistelin tosin uusia tai rempattuja tuotantolinjoja, en yrityksiä.
Muokkaus: pöhinä taidettiin keksiä samoihin aikoihin kuin startuppi?
Osallistujien joukossa on yli 3 000 startup-yrittäjän lisäksi maailman menestyneimpien teknologiayritysten johtajia, pääomasijoittajia ja arvostetuimpien medioiden toimittajia kaikilta maailman mantereilta.
Erittäin mahtava juttu jos mahdollisimman monella firmalla menee hyvin, mutta millä nimellä aloittelevia yrityksiä on suomeksi kutsuttu ennen kuin tämä hirvitys startuppi keksittiin?
Sinänsähän aloitteleva yritys ei läheskään aina ole startuppi, vaan start-up-termiin liittyy olennaisena osana vahva kasvuhakuisuus.
Ja sitten tarvitsisi yksityisyrittäjä lainopillista apua kun laskutettava päätti riitauttaa perinnän ja perintätoimisto ei tietenkään tästä voi jatkaa eteenpäin. Oikeusturvavakuutus löytyy toiminimelle nyt vaan tarvittaisiin pätevää lakimiestä viemään homma maaliin.
Oikeusturvavakuutuksestakin saa vain osan kuluista takaisin jos tulee takkiin, onko nähdäksesi
A) saatava riittävän iso?
B) Riitautuksella perusteita?
Vinkkejä kaivataan verosuunnitteluun:
Oma yhden miehen toiminimi joka pyörii hyvin ja laskutettavaa riittää mukavasti. Työ edellyttää paljon autolla ajoa ympäri etelä-Suomea. Auto on yksityiskäytössä, mutta kilometrejä tulee suhteessa 95% yrityksen ajoa ja 5% yksityisajoa. Pidän ajopäiväkirjaa ja säästän kaikki autoiluun liittyvät kuitit. Mikä on fiksuin tapa vähentää kuluja verotuksessa?
Maksat kilometrit itsellesi toteutuman mukaan ja heti tänään käyt ostamassa firmalle pakettiauton, että saat jatkossa kulut firmalle etkä tarvitse ajopäiväkirjaa.
Ei ole tarvetta tavarankuljettamiselle vaan asiakkaiden luo (johdon konsultointi) on kiva suhailla GT Alfalla joka kuluttaa järjettömästi bensaa.
Oma yhden miehen toiminimi joka pyörii hyvin ja laskutettavaa riittää mukavasti. Työ edellyttää paljon autolla ajoa ympäri etelä-Suomea. Auto on yksityiskäytössä, mutta kilometrejä tulee suhteessa 95% yrityksen ajoa ja 5% yksityisajoa. Pidän ajopäiväkirjaa ja säästän kaikki autoiluun liittyvät kuitit. Mikä on fiksuin tapa vähentää kuluja verotuksessa?
Onko näin? Autoni on merkitty toiminimelleni, mutta en aja yli puolia työajoja. Silti auton kulut ovat menneet vähennyksiin. Kilometrikorvauksia en tietenkään voi ottaa.Jos henkilöyrityksessä yli puolet ajoista ovat työajoja ajoneuvo katsotaan toiminimen omaisuudeksi. Tällaisessa tapauksessa ei ole mahdollista ottaa kilometrikorvauksia, mutta auton kulut ovat vähennyskelpoisia työajojen osalta.
Onko näin? Autoni on merkitty toiminimelleni, mutta en aja yli puolia työajoja. Silti auton kulut ovat menneet vähennyksiin. Kilometrikorvauksia en tietenkään voi ottaa.