Ylioppilaskirjoitukset

  • 290 339
  • 1 533

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itse olin lievästi pettynyt omaan suoritukseeni tekstitaidon suhteen. Tänään kävin opettajilta utelemassa tuloksia ja lupaavalta vaikutti maikan ensinmäinen kommentti: "Huomaa, että olit tehnyt töitä ahkerasti ennen koetta, se näkyi selvästi". Justjoo, alustavat pistemäärät ovat 3 , 2 ja pyöreä 0! Ja kurssien aikana kirjoitin tasaiseen tahtiin 3-4 pisteen vastauksia. Etenkin tuo 2 pisteen vastaus ihmetyttää, kuvittelin sen menneen selvästi parhaiten ja hyvän vastauksen piirteetkin viittasivat YLEn sivuilla siihen. 0 pistettä oli myös selvä yllätys, odotin 1-2 pistettä vaikka tekstissä oli ajanpuutteen vuoksi myös omasta mielestäni selviä puutteita. Silti olen varma, että ainakin muutama hyvä pointti kirjoitukseen mahtuu, joten ihan täyttä skeidaa se ei voinut olla!

Eli siis 15/54 tulokseksi. Toivottavasti sensori näkee omasta näkökulmastani asiat hiukan paremmin ja edes jokunen piste tarttuisi lisää matkaan. Muuten joudun venymään jopa mahdottomaan suoritukseen esseekokeessa, johon en ole muuten lukenut vielä yhtään. Tavoitteena siis M, joka on pyörinyt siellä 60 pisteen hujakoilla jatkuvasti. Se vaatisi siis n. 45-50 pisteen esseekirjoitusta.
Kertauskurssin aikana taisin kerran kirjoittaa 50 pisteen vastauksen, muuten jäin tasaisesti sinne 40 pisteen tienoille.

Englannin kuuntelu meni paremmin, mitä prelissä ja sieltä irtosi 47,5 pistettä. Siihen sentään olen tyytyväinen ja se antaa suhteellisen hyvät lähtökohdat B:n tavoitteluun jopa ihan tosissaa. Prelissä jäin muutamaa pistettä vaille B arvosanaa erittäin heikolla ainekirjoituksella. Muutenkin englanninkielisen aineen kirjoittaminen tuottaa ongelmia ja pistemäärät tuppaavat jäämään aina alle 60, joka on käytännössä hylätyn tasoa. Opettaja antaa jatkuvasti palautteeksi, että kielioppivirheitä vähentämällä on mahdollisuuksia kirjoittaa jopa 70-80 pistettä sisältävä aine, mutta tähän en ole pystynyt ja tuskin pystynkään.

Reilu viikko kirjoituksiin aikaa. Maantiede on 12.3 ja olen kerrannut sellaiset 50/400 sivua, joten töitä riittää jopa liikaa. Vaikka luulen, että osaan maantiedettä paljon, silti kirjoitin A:n syksyllä.

Tässä sitä kuvittelee, että pitäisi alkaa lukemaan n. 6 tunnin päivätahdilla, mutta paskanvitut. Todellisuus on vain se, että hyvä jos luen tunnin päivässä ja sitten kiroilen ylioppilaskirjoitusten jälkeen sitä, että miksi kirjoitin huonosti. Vittu mä olen tyhmä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kirjoitetaanko vielä ruutupaperille?

En ole ottanut käytännöistä sen enempää selvää, enkä sen enempää niistä enää halua tietääkään.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eli siis 15/54 tulokseksi. Toivottavasti sensori näkee omasta näkökulmastani asiat hiukan paremmin ja edes jokunen piste tarttuisi lisää matkaan. Muuten joudun venymään jopa mahdottomaan suoritukseen esseekokeessa, johon en ole muuten lukenut vielä yhtään.
Miten äikän esseekokeeseen voi lukea? Ok, kielioppisäännöt kannattaa kerrata, muttei siihen yhtä iltaa enempää mene. Esseehän on siitä kiva, että jos jotain kielioppisääntöä ei tiedä osaavansa, niin sitä ei tarvitse käyttää. Kirjoittaa siten, miten osaa. Parempi kirjoittaa vähän yksinkertaisesti, kuin yrittää hienompia lauserakenteita, jotka menee persiilleen.

Omista kirjoituksista on toki aikaa, joten ehkäpä esseeseenkin annetaan nykyään jotain matskua, jota pitää etukäteen lueskella.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten äikän esseekokeeseen voi lukea? Ok, kielioppisäännöt kannattaa kerrata, muttei siihen yhtä iltaa enempää mene. Esseehän on siitä kiva, että jos jotain kielioppisääntöä ei tiedä osaavansa, niin sitä ei tarvitse käyttää. Kirjoittaa siten, miten osaa. Parempi kirjoittaa vähän yksinkertaisesti, kuin yrittää hienompia lauserakenteita, jotka menee persiilleen.

Omista kirjoituksista on toki aikaa, joten ehkäpä esseeseenkin annetaan nykyään jotain matskua, jota pitää etukäteen lueskella.

Samaa mieltä, että vaikea tuohon kokeeseen on hirveämmin valmistautua, vaan paljolti riippuu vuosien mittaan muodostuneesta kirjoitustaidosta. Kielivirheitä voi tietysti aina vähentää, mutta jos ne ovat kunnossa niin ei muuta kuin rennosti kokeeseen. Aineistopohjaisia tekstejähän esseekokeessa on vaihtoehtona, mutta on myös pelkkiä "otsikkoaineita".
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuten tuolla aiemmissa viesteissä totesinkin jo, nuo tekstitaidon vastaukset menivät omalta osaltani melko penkin alle. Opettaja oli arvioinut vastauksista tulevan 2, 2 ja 3 pistettä. Olishan se joo paremmin voinut mennä.

Englannin kuuntelusta 78.5 pistettä, eli pari enemmän mitä olin itse laskenut. Jos sieltä nyt vähintään sen E:n sais kirjotettua.

Vajaa pari viikkoa yhteiskuntaopin kirjotuksiin aikaa ja tuntuu, että mitään en oo vielä oikein saanut luettua. Pitää viikonlopun aikana ottaa itteä niskasta kiinni.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Huomenna on vuorossa esseekoe. Toivottavasti aiheet ovat mieluisat ja kolmen viikon lomailun jälkeen vireystila olisi huipussaan. Aika vähän on tullut kirjoitettua ja lueskeltua tässä viime päivinä, joten pelkään hieman, ettei suju toivotunlaisesti. Tavoite on 55 pistettä.

Suunnilleen 55 pistettä tuli muuten ruotsin kuuntelusta. Koskaan en ole kuunnellut toista kotimaista noin huonosti.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Mulla oli vastaava koitos puolisen vuosikymmentä takaperin. Aina siellä jotain urheilusta käsittääkseni on, vuodesta toiseen, ja sattui juuri mun kohdalleni maanmainio sattuma, että oli yhtenä esseekysymyksenä suurin piirtein "Mitä huippu-urheilu-uran jälkeen?". Oli juuri Jääkiekkolehdessä ollut Jarkko Varvion "Mitä kuuluu?"-haastattelu, jota olin lukenut, ja siitähän tuli esseeseen hyvää juttua paljolti. Kirjoittelin muun muassa siitä, mitä Jarkko Varvio ajattelee huippu-urheilu-uran jälkeisestä elämästä ja lautakunta arvosteli tekeleeni lähes täysin pistein. Ehkä miinuksena oli väärä kuulakärkikynän musteen sävy tai vittumainen käsiala, tiärä häntä sitten. Mutta oli siis hyvä valmistautuminen, vaikkakaan ei tietoinen sellainen.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla oli vastaava koitos puolisen vuosikymmentä takaperin. Aina siellä jotain urheilusta käsittääkseni on, vuodesta toiseen(...)

Pääasiassa kyllä on aina urheilukysymyksiä, mutta esimerkiksi itselläni olikeväällä 2012 sellainen esseekoe, missä ei ollut yhtään urheiluun liittyvää kysymystä. Muutenkin aiheet olivat silloin itselleni aika hankalia. B oli tuloksena, kun C oli ennakkoon ajateltuna aika "varma".
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Eli aamulla se sitten alkaa. Äidinkielestä olisin suhteellisen tyytyväinen jos C saisin, mutta M olisi sitten jo hyvä omaan tasoon nähden. Tekstitaidosta tuli -,-,3,2,3 eli ehkä hiukan alakanttiin odotetusta, mutta ei kuitenkaan mikään hirveä pettymyskään. Eli jos esseestä sen noin 40 pistettä saisin, niin M ei ole mikään mahdottomuus.

Englannin kuuntelusta tosiaan se 62,5 pistettä napsahti, joka ehkä hiukan jäi alle toivotun, mutta ei tuokaan mikään täydellinen pettymys ollut. Viime syksynä englanti kaatui jo kuunteluun, jonka takia ei ollut motivaatiota edes itse kokeessa ja B sieltä sillon napsahti. Nyt olisin ihan tyytyväinen jos C sieltä tulisi.

Äidinkielen lisäksi kirjoitan nyt keväällä kemia (uudestaan), fysiikan ja pitkän matematiikan. Tavoitteet kaikista ovat suhteellisen korkealla, mutta lukeminen nyt lukulomalla jäänyt liian vähälle, joka hiukan huolettaa.

Onnea kaikille muillekin abeille nyt kirjotuksiin. Kaksi viikkoa ja sitten se on ohi.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Homma äidinkielen osalta paketissa ja ihan hyvillä mielin voi olla. Tekstitaidosta napsahti alustavasti 5,5,5, joten tuloksien säilyessä tuollaisinaan pitäisi L olla tulossa ~45p esseellä. Se on haarukassa, mutta yhtään ei ole kyllä tekstitaidon pisteillä varaa pudota. Saas nährä, kyllähän se L maistuisi makelta, E kun oli alunperin tavoitteissa.

Kirjoittiko täällä muuten kukaan tänään tuosta median kilpailusta ja sen seurauksista? Jos sieluntovereita löytyy niin mitä paperille jäi?
 

takatolppa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjoittiko täällä muuten kukaan tänään tuosta median kilpailusta ja sen seurauksista? Jos sieluntovereita löytyy niin mitä paperille jäi?

Jep, kirjoittipa hyvinkin. Kaikenlaista tuli laitettua mm. uutiskynnyksen madaltumisesta, uutisten lisääntyvästä viihteellisyydestä ja sosiaalisen median tarjoamista uusista mahdollisuuksista. Suht hyvä fiilis jäi tuosta.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
Kirjoittiko täällä muuten kukaan tänään tuosta median kilpailusta ja sen seurauksista? Jos sieluntovereita löytyy niin mitä paperille jäi?

Minäkin sen juuri valitsin. Paperille jäi edellisen viestin juttujen lisäksi myös sanomalehtien pakko digitalisoitua, jotta myös nuori yleisö saavutettaisiin. Tuli myös keskusteltua siitä, miten tärkeätä on nykyajan hektisessä maailmassa, että uutiset julkaistaan hetimmiten. Tässäkin tapauksessa sanomalehdet kärsivät.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tekikö kukaan seiskaa, jossa oli annettu otsikoks "Lähellä luontoa" tjsp.? Meikäläinen rustaili siihen suomalaisten suhteesta luontoon, ja loppuun vielä pari kappaletta jotain liibalaabaa ympäristön saastuttamisesta ja ilmastonmuutoksesta. Mitä muut kirjotti?

Reilu tunti meni, kun aihetta valitsin. Siihen pankkiaiheiseen tehtävään tein suht kattavan ajatuskartan, mutta lopulta päätin vaihtaa seiskaan. Myös median kilpailu oli houkutteleva aihe.

Muttamutta, tekstitaidon pisteiden perusteella olin hieman yliarvioinut taitoni, joten ehkä tästä hyvällä tuurilla se 30p tulee. Huokaus.
 
Viimeksi muokattu:

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tekikö kukaan seiskaa, jossa oli annettu otsikoks "Lähellä luontoa" tjsp.? Meikäläinen rustaili siihen suomalaisten suhteesta luontoon, ja loppuun vielä pari kappaletta jotain liibalaabaa ympäristön saastuttamisesta ja ilmastonmuutoksesta. Mitä muut kirjotti?

Itselläni oli kaksi "kattavaa" ajatuskarttaa koskien seiskaa näkökulminaan armeija ja energiantuotanto. Ehkä tuosta jälkimmäisestä näkökulmasta olisin pystynyt esseen kirjoittamaan helpostikin, mutta tyhmänä menin valitsemaan kakkoskohdan, joka meni osimoilleen näin:

"Onko kehosta tulossa harrastus?" tjsp.

Kyllä jäi harvinaisen paska maku suuhun lähtiessäni pois salista. Olin kolme tuntia tätä kakkoskohtaa työstänyt, niin ajattelin, että en tuota tule ikinä saamaan valmiiksi. Aivan järkyttävää kuraa. Putosi odotukset M:n tason kirjoituksesta sinne A:n ja B:n tasolle. Selitin siitä kuinka ihminen voi tehdä kehollaan mitä tahtoo ja sen voi sitoa harrastukseen päteväksi, esimerkiksi kuntosaliin tai kehonrakennukseen(tässä yhteydessä mainitsin mm. dopingin). Yritin myös jotain omakohtaisia kokemuksia kommentoida väliin, mutta turhautuessani en jaksanut enää ajatella ja annoin vain kynän sauhuta. Lopuksi otin toisen näkökulman ja kirjoitin siitä kuinka kehon voi sitoa myös lihavuuteen ja syömishäiriöihin, esimerkiksi otin maailman lihavimman naisen, joka on ylpeä omasta syömisestään.

Vituttaa aivan ankarasti kuinka voi noin käsittämättömän huonoja aiheita antaa valittavaksi. Joo ei auta valittaa, mutta vituttaa kun pientä sikaa, koska oletin tehtävien joukossa olleen yksi suora urheilu kysymys, joka on melkein aina ollut. Eipä ollut sillä kerralla, kun minä kirjoitan.

Noh, yleensä olen ollut hyvällä fiiliksellä pois lähtiessäni ja pettynyt pahasti myöhemmin. Joskos nyt kävisi päinvastoin....Niin ja eihän tää mun kirjotus mikään "dialogi" ollut, vaan enemmänkin pohdinnan kaltainen turhuus.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kirjoitin ykköstehtävästä, joka oli siis anteeksipyytäminen ja -antaminen. Kyselin kavereiltani, ja kukaan ei ollut tehnyt ko. tehtävästä. Täälläkään ei ilmeisesti kukaan? Minusta se oli suhteellisen helppo ja asiaa sai kattavasti ja monipuolisesti. Ihan 60 pistettä ei taida tulla, tavoite oli 55. Pelätään pahinta eikä toivota mitään.

Tekstitaidosta tuli siis 3, 4 ja 4. L:ään ei taida olla tuon myötä mahdollisuuksia?
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjoitin ykköstehtävästä, joka oli siis anteeksipyytäminen ja -antaminen. Kyselin kavereiltani, ja kukaan ei ollut tehnyt ko. tehtävästä. Täälläkään ei ilmeisesti kukaan? Minusta se oli suhteellisen helppo ja asiaa sai kattavasti ja monipuolisesti. Ihan 60 pistettä ei taida tulla, tavoite oli 55. Pelätään pahinta eikä toivota mitään.

Tekstitaidosta tuli siis 3, 4 ja 4. L:ään ei taida olla tuon myötä mahdollisuuksia?

55 pisteellä esseestä voi L tulla hyvinkin, 50 ei taida ihan riittää. Itse tein kohdasta 11, jonka aiheena oli kielten opiskelun turhuus. Tekstitaito meni sen verran hyvin, että L:ään tarvittavat 35-40p pitäisi kyllä tulla, kun prelistäkin sain 55p.
 

Patamies#72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs tänään täällä kirjoitettu? Itsellä maantiato, onko kohtalo tovereita? Itsellä meni koe ihan hyvin luultavasti sellanen M on aika hyvin haarukassa. Tietysti kaikkea ennen mallivastauksia vaikea veikkailla.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mitäs tänään täällä kirjoitettu? Itsellä maantiato, onko kohtalo tovereita? Itsellä meni koe ihan hyvin luultavasti sellanen M on aika hyvin haarukassa. Tietysti kaikkea ennen mallivastauksia vaikea veikkailla.

Maantieto kirjoitettiin täälläkin. Onneksi en enää ikinä kirjoita reaali aineita. Vituttaa ihan vietävästi taas. Mulla oli valmiina 4 tehtävää klo 14.15, eli n. 45 minuuttia oli aikaa väsätä 2 tehtävää. Ilman mitään suunnitelmaa sain sitten siihen lentämiseen liittyvään tehtävään vastattua n. kahden sivun vastauksen. Lopulta aika tuli vastaan ja +10(ilmastonmuutostehtävä) hajosi käsiin. Vaikka ennakkoon ilmastonmuutostehtävät kuuluivatki omiin vahvuusalueisiin, löysin mielenkiintoisempia tehtäviä muualta ja päätin niihin sitten ruveta vastaamaan vähän liiankin kattavasti, ajankäytöllisesti siis.

Jälkikäteen kun miettii jäi kaivelemaan ilmaiset pisteet segregaation käsitteen määrittelemisestä, tein a) osion huolella heti ensinmäisenä ja päätin jättää b) kohdan myöhemmäksi, mutta ajan loppumisen takia en edes käsitteen merkitystä kerinnyt miettimään. Olisihan minä sen päästäni kaivanut, mutta hitaasta päästä kärsii koko keho.

Valinnaisaineena tuon kirjoitin, joten eipä tuolla kai ole niin väliä, mutta jos jotain pitää odotella niin veikkaisin arvosanaksi B-C. Potentiaalia olisi ollut vaikka mihin, kuitenkaan mitään todella vaikeata ei kysytty lainkaan.

Olisi ehkä pitänyt hakea sitä kahden tunnin pidennystä näihin yo kokeisiin. Nyt kärsitään siitä, että ajattelu liikkuu liian hitaasti päästä paperille. Siellä saisin nytkin kirjoitella niitä näitä rotuerotteluun kuuluvasta historiasta sun muusta. En ymmärrä kuinka jotkut saavat reaalissa 6-8 vastausta paperille kolmessa tunnissa ja repäisevät arvosanaksi M-L tasoisia lukuja. Itse siinä kolmen tunnin vaiheilla teen vasta käsitekarttaa kolmanteen tehtävään.

PS. Ylppäreissä taistelen sekä aikaa, että kusihätää vastaan joka kerta! Kai mä sitten olen jotenkin sairas.

EDIT. Vastataan nyt itsekin tuohon sivumäärään, vaikka eri aineesta puhutaankin. Eli muistaakseni paperia meni n. 13 sivua, toki sisältää taiteellisen piirrustuksen Afrikasta, johon saa luonnollisesti kulumaan yhden sivun!
 
Viimeksi muokattu:

Johnnie

Jäsen
Yhteiskuntaopista lähdettiin hakemaan arvosanaa L silmät kiiluen. Hyvinhän se meni, olisi mennyt suorastaan loistavasti jos aika ei olisi tullut minun ja ystäväni Laudaturin väliin. Ensimmäisen tehtävän sain tehdä rauhassa, siinä menikin sitten se 1,5 tuntia. Seuraavat neljä olikin sitten pelkkää tajunnanvirtaa ja kiirehtimistä ilman joutoaikaa minkäännäköisiin jäsentelyihin, lopputuloksena se että viimeisen tehtävän koittaessa kello on varttia vaille kolme. Koeta siinä sitten paniikissa saada mitään järkevää tekstiä paperille, varsinkin kun pääkoppa teki tenät paineen alla. Armonajan loputtua konseptille oli saatu aikaan puoli sivua luettelonomaista tekstiä käsialalla, joka näytti ihan mongoloidin pakkoliikkeiden tuotokselta.

Kyllähän se kyrsii.
 

takatolppa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
PS. Ylppäreissä taistelen sekä aikaa, että kusihätää vastaan joka kerta! Kai mä sitten olen jotenkin sairas.

Tähän sama! Yhteiskuntaopin kirjoitin, jokeritehtävistä jäi erittäin hyvä maku, mutta sitten taas tavalliset kuuden pisteen tehtävät jäivät ehkä vähän turhan lyhyiksi. Viimeiseksi tekemäni yhden hengen kotitalouksia käsittelevä tehtävä tuli etenkin tehtyä turhan hätäisesti.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oli muuten niin naurettavan helppo YH-koe, että saa nähdä mitä vastauksilta tullaan vaatimaan. Sikäli pelottaa, etten ollut tänään oikein ylimääräisellä runoilutuulella, suppeita mutta täyttä asiaa olevia vastauksia siis. Eiköhän sieltä joku M tule, jos olisi jaksanut tosissaan tuolla koetilanteessa panostaa niin voisi odottaakin vähän enemmän. No, historiasta sitten, sen mielenkiintoisemmaksi ei kouluaine voi muuttua.

Edit:
mutta sitten taas tavalliset kuuden pisteen tehtävät jäivät ehkä vähän turhan lyhyiksi.

Kuinka pitkiä vastauksia muuten jätitte noihin tehtäviin nro 1-8?
 

takatolppa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuinka pitkiä vastauksia muuten jätitte noihin tehtäviin nro 1-8?

Kolmeen tuli aika tarkalleen sivu tekstiä ja yhteen puolisentoista. Jokereihin 4 sivua kumpaankin. Asiaa tuli kyllä kaikkiin, mutta tuliko tarpeeksi, se jää nähtäväksi. Toisaalta sivumäärän vertailu on turhaa, kun käsialat vaihtelevat kuitenkin paljon.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Laskeskelin, että tekstiä syntyi noin 9,5 sivua. Jokereista vastasin vain ensimmäiseen, johon vastaukseni oli 2,5 sivun mittainen. Salissa viihdyin vain neljä tuntia ja vartin, joten aika riitti hyvin.

Aine oli yh.
 

Johnnie

Jäsen
Kuinka pitkiä vastauksia muuten jätitte noihin tehtäviin nro 1-8?

Yhteen tuli tekstiä neljä sivua, yhteen kaksi ja yhteen yksi. Oma lukunsa sitte tuo kiireessä väkerretty viimeinen tehtävä johon sain tekstiä sen hippasen päälle puoli sivua 5-10 minuutissa. Tämä ihan normaalikokoisella käsialalla.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Eikös täällä kukaan muu kirjoittanut kemiaa? Itse lähin uusimaan, kun en ollut tyytyväinen syksyn C, mutta eipä tuo oikein nytkään onnistunut. Oli mielestäni myös paljon vaikeampi, kuin syksyllä. 6 tehtävää meni suht helposti, mutta viimeiset kaks oli käytännössä sitä, että edes jotain sinne järkevän näköistä sinne paperille sais.

Noh vielä 3 jälellä ja sit voi ottaa hetken aikaa rennosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös