Ylinopeussakotus

  • 198 380
  • 1 084

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toki onnettomuudet suhteessa liikennemäärään on eri asia
Tämähän se pointti nimenomaan onkin. Ykköskehän kolaritilastot ovat kyllä saatavilla, ja muistaakseni niitä oli selvästi alle yksi päivässä, joskin nyt viimeisimpien tietojen mukaan ovat kasvussa kameroiden tultua kun jengi jarruttelee. Tai jostain muista syistä. Palaan asiaan myöhemmin jos muistan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Kerrankin joku puhuu asiaa ja tästäkin ollaan heti varpaillaan. Konstahan puhuu vain mittarivirheestä eli todellisesta nopeudesta, tuntuu aika kornilta että ihmiset eivät saisi tietää mittarivirhettä ja pitäisi ajaa viisari tasan nopeusrajoituksessa maksimissaan. 10kmh on ehkä vähän yläkanttiin mutta ihan huoletta voi sanoa että 5-7kmh yli rajoituksen voi ajaa mittarin mukaan 70+ nopeuksissa.
Jos 3kmh ylityksestä tulee huomautuksia postitse kotiin niin joku mättää järjestelmässä, isoveli valvoo vahvasti ja poliisivaltio näkyy autoilijoille. just ja just ymmärrän 40kmh alueilla tämän, mutta jos satasen alueella 103kmh ja postia kotiin niin huh heijaa mitä resurssien tuhlausta.

_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tämähän se pointti nimenomaan onkin. Ykköskehän kolaritilastot ovat kyllä saatavilla, ja muistaakseni niitä oli selvästi alle yksi päivässä, joskin nyt viimeisimpien tietojen mukaan ovat kasvussa kameroiden tultua kun jengi jarruttelee. Tai jostain muista syistä. Palaan asiaan myöhemmin jos muistan.

Määrällisesti niitä oli kuitenkin aivan Suomen kärkipäästä, mikä taas hidastaa liikennettä. Vaikutus oli mainitusti usein myös sisääntuloväylille. Toki jollain pikkutiellä voi tapahtua kaksi kolaria, joista toisessa joku kuolee, mutta tuossa kärsijöinä on vain todella marginaalinen joukko vrt Kehä.

Tietenkään kameravalvonnan ei pitäisi Kehän onnettomuusmäärää lisätä, se on päivänselvä asia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuun vaihteessa muutettiin sakotuksen rajaa 1 km/h alaspäin. Tänään on poliisit ampuneet ylinopeutta ajaneen kaaharin. Eikö se sakotus enää riitäkään? Pitänee jatkossakin ajella rajoitusten mukaan.

Tähän iso kasa hymiöitä.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Itse en ole saanut pikavoittoa vuosiin, mutta onhan toi ylinopeuksien kyttääminen lähtenyt taas ihan käsistä. Ainakin Tampereella (ja viime perjantaina Helsingissäkin) on mahtavat resurssit käytössä liikenteen valvonnassa. Eihän tuo resurssien priorisointi ole voinut tulla muualta kuin ylhäältä päin. Jostain ne rahat näköjään on kerättävä valtion tyhjään kirstuun. Autoilijat on aina varma aj helppo rahasampo.

Kuun vaihteessa muutettiin sakotuksen rajaa 1 km/h alaspäin.

Muistelisin jostain että sakkorajaa laskettiin 11 km/h ylinopeudesta 7 km/h:n, eli pudotettiin 4 km/h alaspäin.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muistelisin jostain että sakkorajaa laskettiin 11 km/h ylinopeudesta 7 km/h:n, eli pudotettiin 4 km/h alaspäin.
Raja oli ennen siis mittausvirhevähennyksen -3km/h jälkeen 8km/h eli käytännössä 11km/h. Nyt siis 7km/h + 3km/h eli uusi "oikea" raja 10km/h.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kuun vaihteessa muutettiin sakotuksen rajaa 1 km/h alaspäin. Tänään on poliisit ampuneet ylinopeutta ajaneen kaaharin. Eikö se sakotus enää riitäkään? Pitänee jatkossakin ajella rajoitusten mukaan.

Tähän iso kasa hymiöitä.
Sinko voisi myös toimia kaahareiden torjunnassa.
No aidosti tragedia on tietysti kyseessä, veikkaan jonkun nuoren seonneen ja lähteneen poliisia karkuun. Tai sitten kyseessä oli Pervitin-varastonsa nielaissut veteraani. Mene ja tiedä, sanoi Suomisen Tapsa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Selvisin kyllä säikähdyksellä kun kameratolppa välähti. Ensin pelästyin pirusti kun tie oli risteysaluetta ja rupesin miettimään, että olisiko alueella ollut 60km/h rajoitus. Mittarini näytti n.90km/h. Noh tänään tuli lappu kotiin ja mitattu nopeus oli 86km/h ja nopeusrajoitus oli onneksi 80km/h. Eli tarkasti ajoin. Huomautuksella siis selvisin.

Puhuin muuten puhelimeen samalla ja ainakaan kuvan perusteella eivät sakota puhelimeen puhumisesta. Vaikeahan sitä on tietenkin kuvasta todistaa, että puhuinko puhelimeen vai enkö. Toki tuostakin olen kaikenmoista spekulaatiota kuullut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Puhuin muuten puhelimeen samalla ja ainakaan kuvan perusteella eivät sakota puhelimeen puhumisesta. Vaikeahan sitä on tietenkin kuvasta todistaa, että puhuinko puhelimeen vai enkö. Toki tuostakin olen kaikenmoista spekulaatiota kuullut.
Samoin eivät kuvan perusteella sakota, jos etumatkustajan jalat ovat kojelaudalla mutta auta armias ja mielellään muutaman muunkin armeja jos poliisi huomaa livenä. On kuulemma tosi kiellettyä ja jos multa kysytään niin syystä. Puhelimeen puhuminen ei mielestäni ole niin paha.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko tuossa nyt suomen ensimmäinen tolppa TYÖMAA-ALUEELLA. Hienoa toimintaa. Itseä ainakin vituttaa suuresti nämä pölvästit jotka vetää pahimmillaan 20kmh ohi työmaarajoitusten, nopeusero alkaa olla aika suuri kun monesti näillä pätkillä vaikka mitä kavennuksia ja shikaaneja.
En ota sinänsä yleisesti kantaa, mutta varsinkin tuossa Kehä ykkösen Kannelmäen pätkässä ei ole ikinä ketään töissä. Tuollainen sakotus on aivan suoraan perseestä, sillä se tie on täysin suora ja muutenkin täysin alinopeuksinen. Se 60 km/h-rajoitus on silkkaa vittuilua ja etenkin kun sinne on nyt laitettu kamera. Itse en ole kameroiden jälkeen ykköskehää käyttänyt kuin pari kertaa kahden lähekkäin olevan liittymän välillä, mutta onhan tuon nyt aivan surkeaa perseilyä.

Dennis Pastersteinista tekisi mieleni sanoa että se pitäisi vähintään kuohia, mutta en sano. Pitäköön munaskuukkelinsa. On sillä varmaan muutenkin aika vitun vaikeaa.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuollainen sakotus on aivan suoraan perseestä, sillä se tie on täysin suora ja muutenkin täysin alinopeuksinen. Se 60 km/h-rajoitus on silkkaa vittuilua ja etenkin kun sinne on nyt laitettu kamera. Itse en ole kameroiden jälkeen ykköskehää käyttänyt kuin pari kertaa kahden lähekkäin olevan liittymän välillä, mutta onhan tuon nyt aivan surkeaa perseilyä.
Niinhän se nykyään on, että sakottamalla halutaan tehdä rahaa. Liikenneturvallisuus on enää vain sivuseikka.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@V-G- Itse otinkin yleisemmin kantaa mutta ei se mainitsemaani tosiasiaa muuta että vittumainen tuonkin suoran loppu on shikaaneineen jos joku haluaa siinä vielä kuumottaa 80kmh. Olisi toki voinut laittaa tolpan lähemmäksi suoran päätä, mutta ajatuksen kannalla olen, sen verran paljon olen idiotteja nähnyt työmaa-alueilla ajelevan ihan eri nopeuksilla kuin muut. Isot nopeuserot on suurin syyllinen yllättäviin tilanteisiin näilläkin teillä.

_
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
varsinkin tuossa Kehä ykkösen Kannelmäen pätkässä ei ole ikinä ketään töissä. Tuollainen sakotus on aivan suoraan perseestä, sillä se tie on täysin suora ja muutenkin täysin alinopeuksinen. Se 60 km/h-rajoitus on silkkaa vittuilua ja etenkin kun sinne on nyt laitettu kamera. Itse en ole kameroiden jälkeen ykköskehää käyttänyt kuin pari kertaa kahden lähekkäin olevan liittymän välillä, mutta onhan tuon nyt aivan surkeaa perseilyä.
Mietitääns asiaa vähän laajemmasta näkökulmasta. Siellä on tietyö sekä ennen tuota suoraa että sen jälkeen. Jos tuossa reilun kilometrin tai parin matkalla saisi ajaa 80 km/h, saavuttaisi auto(jono) sen toisen tietyön kohdan nopeammin ja muodostuisi isompi ruuhka, kun siellä on alempi rajoitus. Pitämällä vauhtia tasaisena pidemmällä matkalla vähennetään ruuhkaa toisessa kohtaa. Tietysti tämä voi yksittäistä autoilijaa ajatellen olla kurjaa, mutta kokonaisuuden kannalta tuossa voi jopa olla järkeä.

Tämä tietysti on nyt väärässä ketjussa, kuuluisi enempi liikennekäytös-ketjuun. Modet siirtäkööt jos tahtovat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tääki on mielenkiintoinen näkemys, että se madallettu nopeusrajoitus on siellä vain työntekijöiden takia. Jostain syystä tuota saa melkein aina kuulla selityksenä ylinopeudelle kun on kyse tietyömaasta. Sakoilta välttyy kun ajaa sen +-5km/h nopeusrajoituksen ympärillä. Suosittelen.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, tietyömailla on usein keskeneräisiä rakenteita jotka eivät kestä liian suurista nopeuksista johtuvaa tärinää. Että sellaisia syitä niille rajoituksille on myös.
 

Nadchal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@V-G- Itse otinkin yleisemmin kantaa mutta ei se mainitsemaani tosiasiaa muuta että vittumainen tuonkin suoran loppu on shikaaneineen jos joku haluaa siinä vielä kuumottaa 80kmh. Olisi toki voinut laittaa tolpan lähemmäksi suoran päätä, mutta ajatuksen kannalla olen, sen verran paljon olen idiotteja nähnyt työmaa-alueilla ajelevan ihan eri nopeuksilla kuin muut. Isot nopeuserot on suurin syyllinen yllättäviin tilanteisiin näilläkin teillä.

_
En tiedä koska kamera on tolppaan asennettu mutta hämeenlinnanväylän sekä vihdintien shikaanit ovat poistettu viime viikon loppupuolella. Ainakin länteen päin ajetaan kolmea kaistaa Pakilasta vihdintien sillalle jossa oikeanpuolinmainen kaista poistuu käytöstä hetkeksi. Omaan foliohattuun tuo vaikuttaa tietoiselta rahastukselta kun kiertotiet poistettu ja kaistat avattu käyttöön niin laitetaan kamerat.

Mielenkiintoinen samoin tuo kommentti että rajoitukset ovat olleet samat maaliskuusta saakka ei vain mainita seikkaa tie olosuhteet ovat muuttuneet. Toki rajoitukset ovat rajoituksia. Lähes päivittäin kehää ajavana näin viikoittain autoja ohittavan reippaasti yli 60 km/h nuo kaksi tolppaa ja eipä välähdyksiä ole näkynyt.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En tiedä koska kamera on tolppaan asennettu mutta hämeenlinnanväylän sekä vihdintien shikaanit ovat poistettu viime viikon loppupuolella. Ainakin länteen päin ajetaan kolmea kaistaa Pakilasta vihdintien sillalle jossa oikeanpuolinmainen kaista poistuu käytöstä hetkeksi. Omaan foliohattuun tuo vaikuttaa tietoiselta rahastukselta kun kiertotiet poistettu ja kaistat avattu käyttöön niin laitetaan kamerat.

Mielenkiintoinen samoin tuo kommentti että rajoitukset ovat olleet samat maaliskuusta saakka ei vain mainita seikkaa tie olosuhteet ovat muuttuneet. Toki rajoitukset ovat rajoituksia. Lähes päivittäin kehää ajavana näin viikoittain autoja ohittavan reippaasti yli 60 km/h nuo kaksi tolppaa ja eipä välähdyksiä ole näkynyt.

Kamera on asennettu ilmeisimmin torstaina 8.12 tai perjantaina 9.12. Itsekin tänään havahduin välähdykseen tuossa Kannelmäen suoralla matkalla länteen, onneksi kuitenkin edellä ajavan auton aiheuttamana. No ei kai tuota enää tarvitse miettiä onko rahastusta vai ei.

Käsittääkseni liikennevirran nopeuden jakaumaa pystytään tarkasti mittaamaan eri kohdissa Kehä I:llä muutenkin, joten sen informaation avulla voidaan tarkasti asemoida kamerat oikeisiin tolppiin ja maksimoida sakkotulot. Tuokin kyseinen suora 60km/h rajoituksella on varmasti yksi parhaimmista paikoista rahastukseen Kehällä.
 

A Siente

Jäsen
Oon monesti miettinyt miten vaikeaa on havaita muuttuvat nopeusrajoitukset. Niistä ilmoitetaan aina näkyvällä kyltillä. En oikein ymmärrä tätä valittamista kameroista. Ajakaa rajoituksien mukaan, niin ei tarvitse miettiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oon monesti miettinyt miten vaikeaa on havaita muuttuvat nopeusrajoitukset. Niistä ilmoitetaan aina näkyvällä kyltillä. En oikein ymmärrä tätä valittamista kameroista. Ajakaa rajoituksien mukaan, niin ei tarvitse miettiä.

Useimmiten en tiedä nopeusrajoitusta, vaan sopeutan vauhdin tilanteeseen. Minun aivoilleni nopeusrajoituksiin keskittyminen olisi riskin lisäämistä, koska sen ajattelun jatkuva sitouttaminen siihen haittaisi muuta toimintaa. Niinpä olenkin saanut rikesakon noin 500000 kilometrin välein ja huomautuksia kiihtyvällä tahdilla kameravalvonnasta.

Kyllä mä varmaan kyltit näen, kuten hirvivaaramerkitkin, unohdan saman tien. Molemmat olosuhteet, siis järkevä ajonopeus ja hirvien mahdollisuus on nähtävissä siitä näkymästä edessä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Useimmiten en tiedä nopeusrajoitusta, vaan sopeutan vauhdin tilanteeseen. Minun aivoilleni nopeusrajoituksiin keskittyminen olisi riskin lisäämistä, koska sen ajattelun jatkuva sitouttaminen siihen haittaisi muuta toimintaa.

Jos en arvaisi sinun olevan selvästi keskimääräistä parempi kuljettaja ja sitä myöten niin taitava, että onnettomuudet vaan eivät voi sinua kohdata, saattaisin olla hieman huolissani siitä, että mitä kummaa muuta toimintaa harrastat autoa ajaessasi, että ajoneuvon kuljettamiseen oleellisesti liittyvä ympäristön havainnointi saattaisi häiritä tuota muuta toimintaa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jos en arvaisi sinun olevan selvästi keskimääräistä parempi kuljettaja ja sitä myöten niin taitava, että onnettomuudet vaan eivät voi sinua kohdata, saattaisin olla hieman huolissani siitä, että mitä kummaa muuta toimintaa harrastat autoa ajaessasi, että ajoneuvon kuljettamiseen oleellisesti liittyvä ympäristön havainnointi saattaisi häiritä tuota muuta toimintaa.

Varmaan seuraavaksi väität, että kaikki mitatut ylinopeudet ovat tahallisia. Minä väitän, että todella iso osa ylinopeuksista (etenkin nämä pienet ylitykset) johtuu siitä, että on epähuomiossa ajettu yli sallitun nopeuden. Tietenkin superihminen kyllä pystyy pitämään samaan aikaan näkökentässä sekä kaikki liikennemerkit että nopeusmittarin mukaan lukien muut ajoneuvot ja jalankulkijat. Sinäkin voit varmasti helposti luetella vaikka kolmen tunnin ajomatkalta kaikki sivuutetut liikennemerkit milloin tahansa jonkun niitä apukuljettajan paikalta tentattaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kyllähän nuo vahinkojen osuudet kasvavat, kun sakotettavia nopeuksia pudotetaan. Sehän siinä on takana, ei asiantuntijat tai poliisi ollut alentamisen kannalla. Liikenneturvallisuus on sivuseikka.
Toki vakionopeudensäätimellä pystyy hyvin kontrolloimaan menoa, uudet volvothan itsestään haistelee vakkariin rajoituksetkin. Ohituksissa tulee ongelmaa, jos hetkittäinen nopeus nousee. Vaikka tuokin voi olla liikenneturvallisuuden kannalta hyväkin liike.

Ehdottomasti pitäisi joku tolkku tulla tähän, että sakoilla kerätään rahaa. Eiköhän nykyinen hallitus saa pygäiltyä kuitenkin jonkun sakkokaton, että erittäin rikkailla ei sakot enää tuntuisi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Varmaan seuraavaksi väität, että kaikki mitatut ylinopeudet ovat tahallisia.
En väitä.
Sinäkin voit varmasti helposti luetella vaikka kolmen tunnin ajomatkalta kaikki sivuutetut liikennemerkit milloin tahansa jonkun niitä apukuljettajan paikalta tentattaessa.
Eipä vähätellä siellä, tuo onnistuu helposti vaikka neljän tunnin matkalta ja vieläpä takapenkiltä. Ja yleensä pystyn vieläpä liikennemerkkien toisen puolen värinkin kertomaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös