Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 666
  • 1 084
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Väärin tunnettu. Zoomaa mille tahansa tienpätkälle, niin valtaosa kameroista on risteysalueilla. Sakkovakuutus - Suomen liikennekamerat
Tutkimatta asiaa tarkemmin olen taipuvainen yhtymään näkemykseen, että enemmistö kameroista on risteysalueilla. Toisinaan on kuitenkin mahdollista nähdä kamera myös yllättävässä kohdassa, esimerkiksi 100 km/h (kesä)rajoitusalueella, kaukana risteyksen ulkopuolella. Tuolloin ainakin minulle tulee helposti mieleen, olikohan jossain muutama sata metriä taaksepäin 8-kympin rajoitusmerkki. No, tulipahan tilattua äskettäin liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä varustettu auto.

Edellä esitetty Ruotsi-pointti on siinä mielessä validi, että automaattisesta nopeustutkasta varoitetaan siellä ja monessa muussa maassa huomattavasti konkreettisemmin kuin Suomessa. Täällä tienpätkälle on ripoteltu muutama nopeusvalvonnasta muistuttava liikennemerkki, mutta yksittäisen tutkatolpan lähestymisestä ei ole tapana varoittaa erikseen. Joissakin maissa tällainen on yleistä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuossa on tullut Suomea tahkottua kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ekaa kertaa viikko sitten välähti Tampereen/Turun välillä,olisko Viiala. Vittumainen tienpätkä ylipäätään kameroineen. Aina ollut tarkkana ja ajanut tomtomin mukaan 86-89 km/h ja nyt välähti 80:n alueella eka kerran elämässäni. Vitun vittu jos kehtaavat rikesakon lähettää.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tuossa on tullut Suomea tahkottua kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ekaa kertaa viikko sitten välähti Tampereen/Turun välillä,olisko Viiala. Vittumainen tienpätkä ylipäätään kameroineen. Aina ollut tarkkana ja ajanut tomtomin mukaan 86-89 km/h ja nyt välähti 80:n alueella eka kerran elämässäni. Vitun vittu jos kehtaavat rikesakon lähettää.

Jos nopeutesi on ollut 89 km/h 80 km/h -alueella, niin varmuusvähennyksen 3 km/h jälkeen syyksi laskettava nopeutesi on 86 km/h, eli 6 kilometriä ylitystä. Jokin aika sitten systeemi toimi vielä siten, että 8 km/h ylityksen jälkeen alkoi viranomainen ottaa yhteyttä rikesakon tiedoksiantoa varten, joten villi veikkaukseni on, että kotiisi lähetetään, tai oikeammin rekisteriotteesta ilmenevän omistajan tai haltijan kotiin lähetetään joko kirjallinen huomautus, tai sitten ei mitään.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Reilut pari viikkoa sitten välähti. Kahdeksankympin alueella mittarin mukaan 90 km/h. Mittarivirhettä on tuolla nopeudella 3km/h ja varmuusvähennyksen jälkeen toiset 3km/h. Eipä ole kirjallista huomautusta kuulunut eikä kuulu. Nykyään automaattisen nopeusvalvonnan toiminnot on keskitetty ja prosessi melkein kokonaan autimatisoitu. Kirje tullee viikossa tapahtuneesta tai vaihtoehtoisesti ei ollenkaan.

Kamera tosiaan saattaa välähtää, vaikka mitään muuta tapahtuneesta ei seuraisikaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
20 vuotta ollut kortti eikä ole sakkoja tullut ylinopeudesta. Kamera tolppa on värähtänyt useamman kerran, mutta kirjallinen varoitus on ollut ainoa lähestyminen. 76 km/h 70 alueella, samasta tolpasta olen saanut pari tuollaista. Kilometrejä tulee nykyisin 30000 vuodessa. Navigaattori ilmoittaa ylinopeudesta, sekä kameratolpista 400m säteellä. Navi on päällä aina ajaessa.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täälläkin lävähti ensimmäisen kerran männä viikolla. Varmuutta ei ihan ole että lävähtikö minulle kun ajoin toisen auton perässä. Matkaa tuohon kameraan oli kuitenkin sen verran että melko varma olen että edellä ajanut otti. 80:n alueella ehkä 90km/h. Mittari valehteli navigaattorin mukaan 1km/h, joten vauhtia oli joka tapauksessa vajaa 90km/h. Menee siis varmaan sen varmuusvähennyksen piikkiin. Ajoin työkaverin autolla ja enhän sitten osannut ennakoida, kun oma koslani valehtelee niin maan helvetisti. Yksiäkään sakkoja en ole mistään ottanut ja olen kuitenkin ajanut sellaisen ehkä 250-300k kilometriä ympäri maata. Koskaan ei ole aiemmin välähtänytkään.

Osaako kukaan muuten kertoa millaisen matkan päästä nuo perkeleet vauhdin ottaa?
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Osaako kukaan muuten kertoa millaisen matkan päästä nuo perkeleet vauhdin ottaa?

Kameratolpat ottaa sen nopeuden siitä 15-30 metriä ennen tolppaa sillä induktiosilmukkaparilla. Kesällä näet helposti nuo kiepit asvaltissa. Ne räpsivät randomtahdilla myös turvavöiden yms. tarkistamiseksi. Tosin nykyisin eivät taida enää saada sakkojakaan hoideltua.

-duud-
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kameratolpat ottaa sen nopeuden siitä 15-30 metriä ennen tolppaa sillä induktiosilmukkaparilla. Kesällä näet helposti nuo kiepit asvaltissa. Ne räpsivät randomtahdilla myös turvavöiden yms. tarkistamiseksi. Tosin nykyisin eivät taida enää saada sakkojakaan hoideltua.

Lain (v. 2010 saakka asetuksen) rikesakkomenettelystä perusteella ei ole mahdollista sakottaa turvavöistä automaattisessa valvonnassa pysäyttämättä ajoneuvoa, eli käytännössä sillä peltipoliisilla. Automaattisessa liikennevalvonnassa tai muuten ajoneuvoa pysäyttämättä voidaan määrätä rikesakko ylinopeudesta tai bussi-/ratikkakaistalla ajamisesta (ainakin Hgissä on näitä kameroita).
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuossa on tullut Suomea tahkottua kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ekaa kertaa viikko sitten välähti Tampereen/Turun välillä,olisko Viiala. Vittumainen tienpätkä ylipäätään kameroineen. Aina ollut tarkkana ja ajanut tomtomin mukaan 86-89 km/h ja nyt välähti 80:n alueella eka kerran elämässäni. Vitun vittu jos kehtaavat rikesakon lähettää.

Veikkaan kanssa, että kirjallinen huomautus tulee jos tulee ylipäätänsä. itse ajoin joskus 88 mittarin mukaan 80 alueella ja tolppa tervehti. Sieltä tuli kirjallinen huomautus jossa todettu nopeus oli 84 km/h. Sitä kiltit poliisi sedät ei kyllä katsonut sormien lävitse tossa keväällä kun karvan yli 60 oli 40:llä vauhtia... Sanotaanko näin, että tuli maksettavaa ihan riittävästi, 4:lla alkoi summa
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tuossa on tullut Suomea tahkottua kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ekaa kertaa viikko sitten välähti Tampereen/Turun välillä,olisko Viiala. Vittumainen tienpätkä ylipäätään kameroineen. Aina ollut tarkkana ja ajanut tomtomin mukaan 86-89 km/h ja nyt välähti 80:n alueella eka kerran elämässäni. Vitun vittu jos kehtaavat rikesakon lähettää.
Ylinopeutta "saa" käsittääkseni olla 10% siitä nopeusrajoituksesta, eli 80 alueella 88 km/h (joku voi sitten korjata tämän käsityksen jos olen nyt ns. kassalla). Anyway, kameratolpan mittaamasta nopeudesta vähennetään aina se "tekninen" vähennys mikä on muistaakseni 3 km/h. Eli tuskin sulle nyt sakkoa on tulossa, kirjallinen huomautus jos tulee edes sitä.

Joskushan nuo kameratolpat välähtelevät ihan muuten vaan, tosin se taitaa olla aika harvinaista. Joskus olen kuullut sellaisesta että kameratolppa purkaa jotain jännitystä tms. ja se sitten väläyttelee. Tämäkin voi olla ihan urbaania legendaa.

Minulla on kahdesti välähtänyt tolppa, ensimmäisellä kerralla tuli huomautus kun oli hurjat 83 km/h vauhtia kasikympin alueella, toisen kerran ei tullut sitten edes sitä huomautusta. Tämä toinen välähdys itse asiassa taitaa juurikin olla sellaisen viallisen tolpan aikaansaannoksia, kyseessä on tolppa joka sijaitsee pian moottorien rampilta poistumisen jälkeen kun lähdetään ajamaan Kuopiosta kohti Jyväskylää. Kyseinen tolppa todellakin välähtelee (tai välähteli) todella usein ties mistä syystä, mutta harva tuntemani ihminen on siitä koskaan saanut edes huomautusta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylinopeutta "saa" käsittääkseni olla 10% siitä nopeusrajoituksesta, eli 80 alueella 88 km/h (joku voi sitten korjata tämän käsityksen jos olen nyt ns. kassalla). Anyway, kameratolpan mittaamasta nopeudesta vähennetään aina se "tekninen" vähennys mikä on muistaakseni 3 km/h. Eli tuskin sulle nyt sakkoa on tulossa, kirjallinen huomautus jos tulee edes sitä..

Rikesakon rajana pidetään yleisesti 11km/h ylitystä kaikilla nopeuksilla, josta vähennetään poliisitutkan mittausepätarkkuus 3km/h.

Esim tutka näyttää 111km/h satasen alueella. Saat alimman rikesakon 8km/h ylinopeudesta.


Tuo 11km/h sääntö on sikäli hassu, että 131 km/h nopeudesta saa sakon moottoritiellä, mutta 40km/h kolmenkympin aluella jonkun koulun vieressä pääsee huomautuksella
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Pelkästä turvavyön kayttämättömyydestä ei sakkoa kirjoiteta, eikä kameratolppa niiden takia paukahtele.

Tuo 11km/h sääntö on sikäli hassu, että 131 km/h nopeudesta saa sakon moottoritiellä, mutta 40km/h kolmenkympin aluella jonkun koulun vieressä pääsee huomautuksella

Useamman sakon tiedän, joka on kirjoitettu 40 km/h alueella alle 50 km/h nopeudesta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pelkästä turvavyön kayttämättömyydestä ei sakkoa kirjoiteta, eikä kameratolppa niiden takia paukahtele.

Kuten edellä sanoin. Ei kirjoiteta pelkästä eikä yhdessä ylinopeuden kanssa, koska laki ei salli kuin joukkoliikennekaistavalvonnan ja nopeusvalvonnan automaattisena.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tuokaan ihan koko totuus ole. Tiedän yhden "kaverin", joka sai sakot kun valokuvan perusteella todettiin, että auto oli unohtunut katsastaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällä kameravalvonnan fuktio tuntuu olevan "yllättää" suoran tien päässä keskellä ei mitään... Eli kerätä rahaa ja ehkä kaunistella jotain poliisin tilastoja.

Kaikki kameratolpat jotka nyt yhtäkkiä mieleeni tulee, on kyllä risteyksissä tahi muissa kriittisissä paikoissa. Sitä paitsi ylinopeus on ylinopeutta suorankin päässä. Ei keneltäkään rahaa kerätä, jos ajaa rajoitusten mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kuten edellä sanoin. Ei kirjoiteta pelkästä eikä yhdessä ylinopeuden kanssa, koska laki ei salli kuin joukkoliikennekaistavalvonnan ja nopeusvalvonnan automaattisena.
Ei pidä paikkansa.

Lisäsakon voi saada mm. kännykkään puhumisesta ajaessa, jos auton kuljettajan henkilöllisyys on selvitetty. Jos henkilöllisyyttä ei ole selvitetty, niin asiasta voidaan lähettää auton omistajalle huomautus. Tätä henkilöllisyyttähän ei selvitetä suurimmassa osassa tapauksista.

Eli, esim. kun auton omistaja on käynyt toteamassa poliisilaitoksella, että ei ole ajanut autoaan ja on kertonut samalla kuka kuljettajana on. Ja sitten tämä toinen kuljettaja tunnustaa olevansa kuvassa oleva henkilö. Tällöin voi saada sakon myös matkapuhelimeen puhumisesta ilman hands-free laitetta.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Useamman sakon tiedän, joka on kirjoitettu 40 km/h alueella alle 50 km/h nopeudesta.
Aiemmin poliisipiirit saivat käyttää harkintaa, mutta nykyisin laki on kaikille sama. Kuten ernetsipotsi mainitsikin, niin 11 km/h ylityksestä alkaen alkaa sakkoa rapsumaan (siis varmuusvähennyksen jälkeen).
Olen aina ihmetellyt ajoneuvon kuljettajia, jotka onnistuvat noihin kiinteisiin tolppiin ylinopeutta ajamaan, että miten ihmeessä se on mahdollista?
Omalla kohdallani kyseessä oli puhdas vahinko. Kysessä oli leveäkaistatie, jossa oli 100 km/h rajoitus ja vaihtunut 80 km/h rajoitukseen risteysalueella. En vaan huomannut 80:n taulua. Olisinkohan räplännyt silloin radiota tms. Lisäksi navigaattori oli äänettömänä. Työaikana pidän sitä usein äänettömänä, koska puhun usein puhelimessa (handsfree). Saa nähdä tuleeko sitä sakkoa, mutta kaksi kuukautta on siis jo mennyt, eikä mitään ole kuulunut.
20 vuotta on muuten ollut ajokortti, eikä yhtään ylinopeussakkoa ole vielä tilillä. Nykyisin ajan 40 tkm/v.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Saa nähdä tuleeko sitä sakkoa, mutta kaksi kuukautta on siis jo mennyt, eikä mitään ole kuulunut.
No eipä siitä kyllä sitten mitään tule jos ei ole vieläkään mitään tullut. Ilmeisesti viikko taitaa olla aikalailla sellainen maksimi mikä noissa aina menee, joten huoletta olisin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomessa on kameroita sijoitettu myös risteysten jälkeen, jossa nopeusrajoitus on suurempi kuin risteyksessä. Näiden kameroiden tehtävä on ilmeisesti kertoa autoilijoille idioottikuskeista, jotka ajavat risteyksen ohi satasen vauhtia ja risteyksen jälkeen painavat jarrun pohjaan nähdessään kameran. Jos tässä maassa ei olisi niin paljon nopeusrajoituksista välittämöttämiä idiootteja, ei kameroitakaan tarvitsisi.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä menisi myös oikeuslaitos-ketjuun, mutta tulkoon nyt tänne. Eli KHO on tehnyt merkittävän ja pelottavan ennakkopäätöksen juuri peltipoliisi-valvontaan liittyen.

Linkki Jarkko Sipilän juttuun aiheesta.

Lyhyesti siis, henkilö joka ei tosiasiallisesti ollut syyllistynyt kuin kahteen liikennerikkomukseen vuoden sisällä, menetti korttinsa vaikka pystyi todistamaan syyttömyytensä, koska KHO linjasi että menettelytapa on totuutta tärkeämpää.

Tästä siis ilmainen vinkki kaahareille. Jos olet saanut kaksi sakkoa,vaihda kaverisi/vaimosi kanssa autoa kunnes karenssiaika on ohi ja maksa mahdolliset rikesakot suoraan, tällöin "hutisi" menevät muiden piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aiemmin poliisipiirit saivat käyttää harkintaa, mutta nykyisin laki on kaikille sama. Kuten ernetsipotsi mainitsikin, niin 11 km/h ylityksestä alkaen alkaa sakkoa rapsumaan (siis varmuusvähennyksen jälkeen).

Koskas tuo on muuttunut? Sain kolme-neljä vuotta sitten sakot 78km/h 70km/h alueella ja 57km/h 50km/h alueella. Kamera-autosta tuli kumpikin ja ensimmäisessä vauhtia oli 80km/h, joten kunnollista varmuusvähennystä ei oltu tehty. Eikä toisessakaan kun nopeutta oli mittarinkin mukaan (vähennettynä sillä normaalilla heitolla) juurikin tuo 57km/h. (mittari näyttää 3km/h enemmän ja oli tasan 60km/h päällä).

Muutenkin kuullut juttua että kamera-autoista ei ole tullut tuota varmuusvähennystä.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Tämä menisi myös oikeuslaitos-ketjuun, mutta tulkoon nyt tänne. Eli KHO on tehnyt merkittävän ja pelottavan ennakkopäätöksen juuri peltipoliisi-valvontaan liittyen.

Linkki Jarkko Sipilän juttuun aiheesta.

Lyhyesti siis, henkilö joka ei tosiasiallisesti ollut syyllistynyt kuin kahteen liikennerikkomukseen vuoden sisällä, menetti korttinsa vaikka pystyi todistamaan syyttömyytensä, koska KHO linjasi että menettelytapa on totuutta tärkeämpää.

Tästä siis ilmainen vinkki kaahareille. Jos olet saanut kaksi sakkoa,vaihda kaverisi/vaimosi kanssa autoa kunnes karenssiaika on ohi ja maksa mahdolliset rikesakot suoraan, tällöin "hutisi" menevät muiden piikkiin.

Kysehän on oikeusopillisesti oikeusvoiman positiivisesta vaikutuksesta, ja tässä suhteessa ratkaisu on täysin perusteltu. Hallinto-oikeus ei myöskään tutki rikosasioita, vaan niiden perusteella määrättyjen ajokieltojen lainmukaisuutta (pysäköintivirhemaksuja hallinto-oikeus toki tutkii, mutta ne ovat luonteeltaan nimensämukaisesti maksuja eivätkä sakkoja). Tältä osin hallinto-oikeus ei voi ottaa käsiteltäväkseen asian rikosoikeudellista puolta uudestaan, vaan näiltä osin lähtökohtana on tämä aikaisempien ratkaisujen positiivinen oikeusvoima.

Oleellista on siis tässä sikäli hahmottaa se, että hallinto-oikeuden toimivalta eroaa yleisten tuomioistuinten vastaavista. Ajokieltoasioissa yleensäkkin otetaan aina lähtökohdaksi lainvoiman saaneet ratkaisut, eikä niitä lähdetä tutkimaan sen tarkemmin.

Oikeusvoima – Wikipedia

Käytännössä oikeusvoimalla tarkoitetaan, ettei tuomioistuin saa ottaa uudestaan käsiteltäväksi sellaista seikkaa, joka jo on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu (oikeusvoiman negatiivinen vaikutus). Myös jos oikeuskäsittelyssä tulee vastaan seikka, josta on jo annettu lainvoimainen ratkaisu, aikaisempi ratkaisu pitää panna uuden tuomion perusteeksi niin, ettei tuota seikkaa voida enää menestyksellä riitauttaa (oikeusvoiman positiivinen vaikutus).]

edit.

Piti nyt ihan käydä lukemassa tuo varsinainen KHO:n päätös. Taas hieman kyllä naurattaa tuo journalismin taso, koska tuossakin uutisessa vedetään mutkia suoriksi kyllä sillä tasolla, että ei mitään järkeä. En tiedä onko kyse sitten vain journalistien kyvyttömyydestä ymmärtää substanssia (mikä usein on asianlaita, kun on kyse juridiikasta) vai sitten tarkoitushakuisesta uutisoinnista - vai molemmista.

Sipilä siis kirjoittaa näin:

Korkein hallinto-oikeus hyväksyi ajokiellon, vaikka siis tiesi sen vääräksi.

KHO taas ratkaisunsa perusteluissaan toteaa, että:

Poliisi tekee rikesakkojen perusteella määrättävästä ajokiellosta päättäessään hallintopäätöksen, joka perustuu lainvoimaisista rikesakkopäätöksistä ajoneuvoliikennerekisteriin tehtyihin merkintöihin. Ajokiellosta päätettäessä ei näin ollen ole enää kysymys rikesakkojen määräämiseen johtaneiden tapahtumien tai ajokieltoon määrätyn ajo-oikeuden haltijan syyllisyyden selvittämisestä. Hallintomenettelyssä tai hallintolainkäytön järjestyksessä ei voida tutkia rikosoikeudellista syyllisyyttä, vaan asia on tältä osin mahdollista saattaa muualla laissa säädetyllä tavalla erikseen tutkittavaksi.

KHO ei siis missään tapauksessa totea mitään siihen viittavaa, että se "tietäisi" asian aineellisesta totuudesta mitään. Sehän vain toteaa, että se ei asiaa siltä kantilta tutki lainkaan - se ei siis ota kantaa asiaan millään tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Koskas tuo on muuttunut? Sain kolme-neljä vuotta sitten sakot 78km/h 70km/h alueella ja 57km/h 50km/h alueella. Kamera-autosta tuli kumpikin ja ensimmäisessä vauhtia oli 80km/h, joten kunnollista varmuusvähennystä ei oltu tehty. Eikä toisessakaan kun nopeutta oli mittarinkin mukaan (vähennettynä sillä normaalilla heitolla) juurikin tuo 57km/h. (mittari näyttää 3km/h enemmän ja oli tasan 60km/h päällä).

Muutenkin kuullut juttua että kamera-autoista ei ole tullut tuota varmuusvähennystä.
Mikko Paatero on kirjoittanut 24.9.2009 ohjeen nopeusvalvonnan puuttumisrajasta:

"Ajoneuvojen kuljettajien yhdenvertaisen kohtelun edistämiseksi poliisin ylijohto edellyttää, että nopeusvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta vähennetään aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h."

"Poliisin ylijohto suosittelee, että poliisin liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteella mitattua 11 kilometrin ylitystä, johon sisältyy 3 km/h tekninen varmuusvähennys
Jos esimerkiksi 60 km/h nopeusrajoitusalueella valvontalaite näyttää ajoneuvon nopeudeksi 71 km/h, vähennetään tästä lukemasta 3 km/h ja rikesakko annetaan 68 km/h nopeudesta."
Lähde: poliisi.fi


Eli kyllä sen rikesakon voi todellakin saada jo 8 km/h ylityksestä varmuusvähennyksen jälkeen. Huomautus kirjoitetaan 6-10 km/h ylityksestä.

Sellainen lappu on itsellenikin kerran tullut. Kamera oli näyttänyt 80 km/h alueella 86 km/h ja lopullinen lukema oli siis 83 km/h. Huomautusten lähettelyssä taitaa olla suuria alueellisia eroja, sillä omalle kohdalle noita kameran räpsyjä tuollaisesta 6-8 km/h ylityksestä on tullut useinkin, mutta vain siis kerran tullut kirje postilaatikkoon.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Koskas tuo on muuttunut? Sain kolme-neljä vuotta sitten sakot 78km/h 70km/h alueella ja 57km/h 50km/h alueella. Kamera-autosta tuli kumpikin ja ensimmäisessä vauhtia oli 80km/h, joten kunnollista varmuusvähennystä ei oltu tehty. Eikä toisessakaan kun nopeutta oli mittarinkin mukaan (vähennettynä sillä normaalilla heitolla) juurikin tuo 57km/h. (mittari näyttää 3km/h enemmän ja oli tasan 60km/h päällä).

Muutenkin kuullut juttua että kamera-autoista ei ole tullut tuota varmuusvähennystä.

Varmuusvähennys tuli käyttöön muistaakseni kymmenisen vuotta sitten. Syynä tällaiseen oli se, että tuhansia tutkia ajettiin sveitsissä laboratorio oloissa, ja muistaakseni yhdessä tutkassa oli 1 km/h:n heitto ja yhdessä 2 km/h heitto.
Tämän jäälkeen Suomessa oli alkuun 2 km/h:n varmuusvähennys, mikä joitakin vuosia sitten muutettiin vielä varman päälle 3 km/h:n vähennykseksi.
 

Tuamas

Jäsen
Kysehän on oikeusopillisesti oikeusvoiman positiivisesta vaikutuksesta, ja tässä suhteessa ratkaisu on täysin perusteltu. Hallinto-oikeus ei myöskään tutki rikosasioita, vaan niiden perusteella määrättyjen ajokieltojen lainmukaisuutta (pysäköintivirhemaksuja hallinto-oikeus toki tutkii, mutta ne ovat luonteeltaan nimensämukaisesti maksuja eivätkä sakkoja). Tältä osin hallinto-oikeus ei voi ottaa käsiteltäväkseen asian rikosoikeudellista puolta uudestaan, vaan näiltä osin lähtökohtana on tämä aikaisempien ratkaisujen positiivinen oikeusvoima.

Oleellista on siis tässä sikäli hahmottaa se, että hallinto-oikeuden toimivalta eroaa yleisten tuomioistuinten vastaavista. Ajokieltoasioissa yleensäkkin otetaan aina lähtökohdaksi lainvoiman saaneet ratkaisut, eikä niitä lähdetä tutkimaan sen tarkemmin.
...
Piti nyt ihan käydä lukemassa tuo varsinainen KHO:n päätös. Taas hieman kyllä naurattaa tuo journalismin taso, koska tuossakin uutisessa vedetään mutkia suoriksi kyllä sillä tasolla, että ei mitään järkeä. En tiedä onko kyse sitten vain journalistien kyvyttömyydestä ymmärtää substanssia (mikä usein on asianlaita, kun on kyse juridiikasta) vai sitten tarkoitushakuisesta uutisoinnista - vai molemmista.
...
KHO ei siis missään tapauksessa totea mitään siihen viittavaa, että se "tietäisi" asian aineellisesta totuudesta mitään. Sehän vain toteaa, että se ei asiaa siltä kantilta tutki lainkaan - se ei siis ota kantaa asiaan millään tavalla.

Oleellista on hahmottaa se, että Turun Hallinto-oikeus päätyi täysin eri kannalle kuin KHO ja kumosi poliisin määräämän ajokiellon.

Jos asia olisi niin selvä kuin esitit, niin näin ei varmaan olisi tapahtunut?

Pätemisesi vaikuttaa oikeustieteen ylioppilaan innokkuudella tehdyltä pykälänviilaukselta, jossa on juuri käyty kurssi aiheesta ja nyt ollaan vähintään tohtoristason tietäjiä.

Myöskään Virolaisen Jyrki ei ole ihan linjoillasi.

Tässä häntä lainaten homman pihvi:
"KHO:n päätöksessä ei ole sinänsä mitään kummallista tai virheellistä, jos asiaa tarkastellaan puhtaasti legalistiselta kannalta eli pitämällä silmällä yksinomaan lain muotomääräysten tiukkaa ja sanamuodon mukaista tulkintaa. Kokonaan eri ri asia sen sijaan on, onko ratkaisu aineellisoikeudellisesti oikea ja tyydyttääkö KHO:n päätös oikeudenmukaisuuden vaatimuksia. "

Muutoin totean että tutustu Virolaisen perusteluihin asiasta, vaikka lienetkin jo etukäteen päättänyt että asiassa on toimittu täysin oikein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös