En millään usko, että Suomessa kukaan poliisi syyllistyy tahallisesti väärään valaan. Miksi kukaan vaarantaisi uransa yhden jutun takia?
Tässä tapauksessa ylinopeuden mittasi partion vanhin ylikonstaapeli, joka teki samalla inhimillisen virheen ja erehtyi ajoneuvosta. Nuorempi konstaapeli, joka siis oli vielä poliisiammattikorkeassa ja suoritti työharjoittelujaksoa ei ehtinyt kunnolla havainnoida, koska tilanne tuli nopeasti ja tutkassa ehti vain välähtää lukema 133km/h, jonka siis vain ylikonstaapeli huomasi. Samalla neljä ajoneuvoa ilmestyi mutkan takaa ohituskaistatiellä kahdella kaistalla näkökenttään. Oltiin siis täysin ylikonstaapelin havaintojen varassa.
Nuorempi konstaapeli kirjoitti sakon ja poliisit sopivat paikan päällä, että kun aikanaan todennäköisesti tilanne etenee esitutkintaan ja käräjille, niin ylikonstaapeli menee todistajaksi, koska hänen havaintoihinsa koko sakotus perustuu.
Kun aikanaan esitutkinta suoritettiin, niin tutkija otti sähköpostitse nuorempaan konstaapeliin yhteyttä, koska hän oli kirjoittanut sakon. Sähköpostissa kysyttiin: "Olet kirjoittanut sakon, jota on vastustettu. Tämän takia pitäisi kutsua nopeuden mitannut poliisi kuulusteluun asiassa. Oletko itse mitannut nopeuden vai onko nopeuden mitannut joku muu ja jos niin kuka?"
Tähän nuorempi konstaapeli vastasi: "Minä olen kirjoittanut sakon, mutta nopeuden mittasi ylikonstaapeli "Nönnönnöö" Lahden liikkuvasta poliisista, joten hänet kannattaa kutsua kuulusteluun asiassa."
Poliiseille tuli kuitenkin yllätyksenä, että minä kutsuin nuoremman konstaapelin itse todistajaksi asiassa. Näin ollen hän joutui vasten omaa tahtoaan todistajaksi asiassa, josta hänellä itsellään ei ollut varmoja havaintoja.
Tässä tapauksessa ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin poliisien sopia yhteinen tarina, jotta ylikonstaapelin todistelu olisi ollut uskottava ja näin ollen nuorempi tuli oikeuteen kertomaan, että myös hän oli mitannut nopeuden, joka on siis ristiriidassa aikaisemmin tutkijan kanssa käydyn sähköpostikeskustelun kanssa.
Minulla on hallussani kopio tuosta sähköpostista sekä käräjäoikeuden ääninauhat todistelusta, joten pelkkään omaan tarinaan tämä väite ei perustu.
Kukaan ei varmastikaan vapaaehtoisesti tule oikeuteen valehtelemaan, mutta tässä tapauksessa vaihtoehtona olisi ollut, ettei nuorempi nähnyt tapahtumaa kunnolla, johon puolustus olisi voinut tarttua ja miettiä mahdollisia syitä tähän ja jos ei nuorempi ehtinyt havainnoida, niin olisiko ylikonstaapelin havainnoissa mahdollisesti virheen mahdollisuus...