Minulla on kokemus viiden vuoden takaisesta positiivisesta valitusprojektista. Siinä poliisimies teki erityisen esimerkillisesti. En muista olenko tänne asiaa kirjoittanut, mutta jotakuinkin näin meni:
Minulla oli ollut kortti vasta pari viikkoa ja näin ollen vain väliaikainen kortti, kun satuin hiljaisen liikenteen aikana poliisin puhallusratsiaan. Siellä oli ilmeisesti vähän palikat vielä sekaisin ja kaksi poliisia näytti minulle ERI pysähtymispaikat, jolloin hiljaa ajoin ensimmäisen ohi toisen luokse bussipysäkille. Tämä ensimmäinen oli nimittäin laskenut kätensä ja oletin heidän sopineen pysäytys järkevämmälle paikalle. Eihän kokematon kuljettaja uudessa tilanteessa osannut ajatella niin, että poliisin luokse pysähdytään vaikka se käsi olisi laskettukin alas, eikä ajeta seuraavan luokse. Nuorempi konstaapeli tuli kyselemään, että mitenkäs sitä näin ajeltiin. Selvitin näkemykseni ja konstaapeli oli päästämässä minua vakavalla varoituksella. Siinä vaiheessa joku elämäänsä kyllästynyt vanhempi konstaapeli tuli nuoremman luokse ja ilmoitti, että sakko täytyy kirjoittaa. Nuorempi selitti kertomukseni hänelle ja ehkä jopa hieman puolusti. Vanhempi tekee kuitenkin poliisilain mukaisesti päätöksen ja nuoremman johdolla maijan puolelle kirjoittelemaan. Eihän se iso sakko ollut opiskelijalle minimituloilla. Muistaakseni 47 euroa tai jotain. Onneksi minulla oli neljä vuotta nuorempi mopoilija kyydissä, jota pystyin käyttämään valttina.
Kun pääsin kotiin, niin kerroin asiasta vanhemmilleni. Äiti ilmoitti ettei poliisin kanssa pidä lähteä tappelemaan, kun ei ole toivoa kuitenkaan voittaa vääntöä. Isäni oli kuitenkin sitä mieltä, että ei siitä yrittämisestä haittaakaan ole. Varsinkin, jos saa toisen vahinkosakon myöhemmin niin lähtee kortti. Kirjoitimme isän kanssa yhdessä kertomukseni mukaan tämän tarinani, mutta isäni valitsemin sanoin. Kokenut kettu on aina kokenut kettu. Myöhemmin kävin kuulustelussa, jossa luonnollisesti kerroin uudelleen tarinan. Noin kuukautta myöhemmin kotiin tuli kirje, jossa kerrottiin sakon kirjoittaneen nuoremman konstaapelin kertoneen kuulustelussa kolmannenkin poliisin näyttäneen pysähtymispaikan. Tämä kolmas oli siis jäänyt itseltäni huomaamatta. Sakko hylättiin ja tuli hyvä mieli rehellisestä nuoresta poliisista.
Liekö vieläkin töissä, kun vastusti vanhempaa konstaapelia... Sitä en tiedä.
Iso peukku tässä kohtaa sille ainoalle poliisille, jonka kanssa olen ollut maijan tilassa.
Tallessa on vieläkin sekä valitus, että päätös. Täytyykin lueskella muutaman vuoden tauon jälkeen.