Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 801
  • 1 084

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kamera-auto, jonka edessä poliisiauto myös. Mutta ei siis pysyvää tolppaa pistetty siihen. Ensimmäistä kertaa näin, kun se siinä räpsähteli heti 60km/h jälkeen. Ennen mittaus ollut ylempänä, joka myös ymmärrettävämpää.
Ok. Eli olivat varmaankin siinä pienessä syvennyksessä, joka siihen betonivalliin on tehty? Tuo on kyllä aivan vihoviimeistä touhua, koska muutenkin siinä joutuu hidastamaan ihan luonnottoman nopeasti 100 --> 60 kmh. Usein pelkkä jalan nostaminen kaasulta ei riitä alkuunkaan vaan pitää alkaa painaa jarrua, mikä on kyllä aika naurettavaa. Nyt jos siinä alkaa olla kamera-auto kuvaamassa, niin jarrua saa polkea ihan tosissaan...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Rohkenen väittää, että useimmissa tilanteissa jalan nostaminen kaasulta riittää, jos sen nostaa heti, kun rajoitusmerkin näkee. Nopeushan pitäisi olla heti merkin jälkeen enintään se, mitä merkki näyttää.

Meillä autoilijoilla vaan on veikeä tapa (myös minulla). Jos rajoitus pienenee, aletaan vauhtia yleensä hidastaa vasta siitä merkiltä. Tai ainakin jalka nostetaan kaasulta varsin myöhään jne. Jos taas nousee, niin vauhtia aletaan kerätä heti kun se isompi rajoitusmerkki on näkyvillä, jotta varmasti nopeus olisi kohdillaan jo sen merkin kohdalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kamera-auto, jonka edessä poliisiauto myös.
Mielenkiintoista. Paljon tulee tuosta ajettua ja aiemmin nähnyt vain Hesen kohdilla tutka-auton, eli ihan viime tingassa ottaa hurjastelijoita kiinni. Harvalla siellä on enää 80kmh lasissa, tai sitten on todellakin bensaa suonissa kun tulee risteykseen.

Jos jotain logiikkaa tuosta hakee, ei tosin päde viikonloppuun on se että arkisinhan vasemman kaistan jumi voi tulla +100kmh nopeudessa aika nopeasti nenille vaikka mutka loiva onkin siinä alikulkusillan(jalankulku munkkaan) kohdalla. Sen tavallaan ymmärrän, että tästä huomautellaan.

Jos taas ihan rehellisiä ollaan niin oma tyyli on ollut enemmänkiin niin että tulen suoraa sellaiset 110kmh mittarissa ja nopeuden pudotuksissa 80kmh ja 60kmh sama noin +5-10kmh mittarissa. MUTTA, silti moni tulee ohi, eli on siinä ollut perusteita ottaa ainakin kovimmat ylittäjät poliisin jutuille.

Ymmärrän pointin että leveä baana hiljaisena ajankohtana houkuttelee, mutta jos arkena stoppi ohituskaistalla taikka muutenkin 60kmh jollain mittarissa ja takana tulevalla vielä se satku niin ehkä liikennevalvonnalla jokin ajatus tässä on.

Hyvä tietää tästä, kiitos.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mielenkiintoista. Paljon tulee tuosta ajettua ja aiemmin nähnyt vain Hesen kohdilla tutka-auton, eli ihan viime tingassa ottaa hurjastelijoita kiinni. Harvalla siellä on enää 80kmh lasissa, tai sitten on todellakin bensaa suonissa kun tulee risteykseen.

Jos jotain logiikkaa tuosta hakee, ei tosin päde viikonloppuun on se että arkisinhan vasemman kaistan jumi voi tulla +100kmh nopeudessa aika nopeasti nenille vaikka mutka loiva onkin siinä alikulkusillan(jalankulku munkkaan) kohdalla. Sen tavallaan ymmärrän, että tästä huomautellaan.

Jos taas ihan rehellisiä ollaan niin oma tyyli on ollut enemmänkiin niin että tulen suoraa sellaiset 110kmh mittarissa ja nopeuden pudotuksissa 80kmh ja 60kmh sama noin +5-10kmh mittarissa. MUTTA, silti moni tulee ohi, eli on siinä ollut perusteita ottaa ainakin kovimmat ylittäjät poliisin jutuille.

Ymmärrän pointin että leveä baana hiljaisena ajankohtana houkuttelee, mutta jos arkena stoppi ohituskaistalla taikka muutenkin 60kmh jollain mittarissa ja takana tulevalla vielä se satku niin ehkä liikennevalvonnalla jokin ajatus tässä on.

Hyvä tietää tästä, kiitos.

Sama täällä, ja itse ajan päivittäin siitä. On noi vaan sellasia, että helposti nykyään huomaa sen eron, koska poliisi jo lähtökohtaisesti tietää suuren räpsymäärän, ja että on enemmän (ainakin osittain) sitä sakkorysän hakua kun jossain toisessa paikassa. Tuossa kohdassa jo niiiin ilmiselvästi, kun valvontaa siirretty parisataa metriä alaspäin, että kiinnitti nyt kunnolla huomion vrt joku muu kohta.

Nopeusvalvontaa pitää olla, ettei ajeta ihan miten sattuu, mutta näitä kikkailuja en hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Rohkenen väittää, että useimmissa tilanteissa jalan nostaminen kaasulta riittää, jos sen nostaa heti, kun rajoitusmerkin näkee. Nopeushan pitäisi olla heti merkin jälkeen enintään se, mitä merkki näyttää.

Meillä autoilijoilla vaan on veikeä tapa (myös minulla). Jos rajoitus pienenee, aletaan vauhtia yleensä hidastaa vasta siitä merkiltä. Tai ainakin jalka nostetaan kaasulta varsin myöhään jne. Jos taas nousee, niin vauhtia aletaan kerätä heti kun se isompi rajoitusmerkki on näkyvillä, jotta varmasti nopeus olisi kohdillaan jo sen merkin kohdalla.

Kyllä se usein voi riittääkin, ja pitäähän nyt jarruakin osata käyttää. Onko kuitenkaan järkeä sakottaa heti, kun voi laittaa sen tolpan tai kamera-auton siihen ihan pienen matkan päähän, jolloin riittää ihan normaali kevyt jarrutus. Tai useimmiten sen liikenteen mukana hiljentäminen. Se kyllä varmasti riittää järkeväksi valvonnaksi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mutta joo, eiköhän mun kanta tullu jo selväks :D Toivottavasti nyt ei liian jankkaamiseks menny tämä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lokakuun lopulla kamera välähti 6-tiellä, kun en huomannut nopeusrajoituksen vaihtumista 100 => 80. Reilu puoli vuotta tässä odotellut yhteydenottoa poliisilta, kun oletin menevän päiväsakoille. Autokin meni juuri vaihtoon.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
1.6 alkaen, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan, muuttuu poliisin palveluhinnasto samalla ylinopeuksien osalta. Ajokorttia ei menetä enää yhtä helposti ylinopeuden takia ja rikesakon korvaa liikennevirhemaksu aina 20 km ylinopeuteen saakka.

Mutta puuttumiskynnys nousee 10-20 km ylinopeuteen aiemman 7 km sijaan.

 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Lokakuun lopulla kamera välähti 6-tiellä, kun en huomannut nopeusrajoituksen vaihtumista 100 => 80. Reilu puoli vuotta tässä odotellut yhteydenottoa poliisilta, kun oletin menevän päiväsakoille. Autokin meni juuri vaihtoon.

Se sakkokirje tulee viikossa, joten ei huolta.

Itsellä meinasi käydä läheltä piti tilanne Elimäen kohdalla, kun ajelin 90 km/h näihin uusin kameroihin. Tajusin kyllä jarruttaa ajoissa (toivottavasti). Niistä tuli mieleen, että nuo nykyiset kameratolpat on silleen hölmöjä että ainakin oma näkö riittää näkemään satojen metrien päästä onko niissä ne kattilankannet eli onko niissä siis kamera sisällä. Aikaisemmissa tolpissa näki vasta suoraan kohdilla että onko siellä kamera.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsellä meinasi käydä läheltä piti tilanne Elimäen kohdalla, kun ajelin 90 km/h näihin uusin kameroihin. Tajusin kyllä jarruttaa ajoissa (toivottavasti). Niistä tuli mieleen, että nuo nykyiset kameratolpat on silleen hölmöjä että ainakin oma näkö riittää näkemään satojen metrien päästä onko niissä ne kattilankannet eli onko niissä siis kamera sisällä. Aikaisemmissa tolpissa näki vasta suoraan kohdilla että onko siellä kamera.

Uusia tolppia ei erota kovin kaukaa, 6-tiellähän ne ovat kaikki sellaisissa kohdissa, joissa nopeusrajoitus tippuu jonkun risteyksen vuoksi satasesta kahdeksaankymppiin. Ja käsittääkseni nämä uudet kamerat tunnistavat ylinopeuden kaukaa eli pitää hiljentää heti, kun 80 merkki tulee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uusia tolppia ei erota kovin kaukaa, 6-tiellähän ne ovat kaikki sellaisissa kohdissa, joissa nopeusrajoitus tippuu jonkun risteyksen vuoksi satasesta kahdeksaankymppiin. Ja käsittääkseni nämä uudet kamerat tunnistavat ylinopeuden kaukaa eli pitää hiljentää heti, kun 80 merkki tulee.
...näkyviin.

Jos alat hiljentää vasta merkin kohdalla niin uudet kamerat ovat jo ikuistaneet sinut ja olet jo postituslistalla.

Olisi mukava kuulla nalkkiin jääneiden kommentteja. Minkälaisissa tilanteissa on tullut huomautuksia/laskuja, varmasti on postia tullut kuskeille jotka hiljentävät vasta lähempänä tolppaa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...näkyviin.

Jos alat hiljentää vasta merkin kohdalla niin uudet kamerat ovat jo ikuistaneet sinut ja olet jo postituslistalla.

Joo, piti laittaa tuo sama tarkennus. Joskus luin lehtijutun, että jengi saa ihan taajamassakin ylinopeussakkoja, kun poliisilla ratsia ja nopeutta aletaan pudottaa vasta merkin jälkeen, kun putoaa 50 => 30 esim. tietyön vuoksi.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Itse sain helmikuun alussa kuitin. 5.6 pitäisi mennä hakemaan päätös mahdollisesta hyllytyksestä. 2 kertaa olen pystynyt vänkäämällä ja kaikenlaisilla syillä kiemurtelemaan ulos ajokiellosta. Kolmas kerta voi olla vaikea saada puhuttua enää anteeksi.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
...näkyviin.

Jos alat hiljentää vasta merkin kohdalla niin uudet kamerat ovat jo ikuistaneet sinut ja olet jo postituslistalla.

Olisi mukava kuulla nalkkiin jääneiden kommentteja. Minkälaisissa tilanteissa on tullut huomautuksia/laskuja, varmasti on postia tullut kuskeille jotka hiljentävät vasta lähempänä tolppaa.

Niin, näistä olisikin kiva kuulla lisää. Luulisi näiden uusienkin tolppien välähtävän? Ja olisi myös mukava kuulla ihmisiltä oikeita kokemuksia noista?

Kun tosiasia on että pelkkää propagandaahan noista lukee lehdissä, mitä Poliisi on syöttänyt että ottaa 150m jne. Tosia-asiahan on että jopa valmistaja myönsi että ei ota kuin jostain 30m päästä. Eli ei kuten yllä laitoit.

 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun tosiasia on että pelkkää propagandaahan noista lukee lehdissä, mitä Poliisi on syöttänyt että ottaa 150m jne. Tosia-asiahan on että jopa valmistaja myönsi että ei ota kuin jostain 30m päästä. Eli ei kuten yllä laitoit.
Eikös tässä ole nyt kaksi eri asiaa.
Kyllä se kaiketi mittaa nopeutta jo kaukaa, mutta ottaa kuvan vasta siinä 30 metrin päästä. Sitä en tiedä mitä se tässä välissä tekee, seuraako se sua jos vaihdat kaistaa, mittaako se jotain 100 metrin keskinopeutta.

Itsekin yllä kirjoitin väärin, päätös kuvasta tehdään aiemmin kuin se otetaan. Siellähän pitäisi olla aikamoinen valonheitin jos valaisisi auton 150 metrin päästä kuvaa varten. :)
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kyllä se kaiketi mittaa nopeutta jo kaukaa, mutta ottaa kuvan vasta siinä 30 metrin päästä.

Ja se että mittailee niin sillä ei ole käytännön merkitystä koska:
Sakkojen perusteena oleva kuva otetaan vasta muutaman kymmenen metrin etäisyydellä peltipoliisista ja kuvaan tallentuu kuvanoton hetkellä ajettu nopeus. Ei se nopeus, joka autolla on ollut 150 metrin päässä.
 
K

Kiekkokatsoja

Jossain on rajat. Sakotusperiaate vaihtelee.
Joo mun mielestä monissa paikoissa olis hyvä ajaa 100 tai 120 km/h. Ja sitä lukemaa ei siellä ole.
Itekkin lasken toisinaan vahingossa, ja toisinaan tiedostaen yli. Mut jossain on raja. Joo otti muakin päähän, kun en humanut 70-50km vaihtoa ajoissa, ja se tiesi vajaan 200e sakkoa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja se että mittailee niin sillä ei ole käytännön merkitystä koska:
Juuri näin. Syy miksi kuva otetaan vasta 30m päästä on se että se kuski pitää pystyä tunnistamaan siitä kuvasta. Sen kuvan voisi ottaa jo kauempaa ja jos poliisi olisi saanut oikeuden laittaa sakon suoraan auton haltijalle niin sitten tuo kuvaaminen 150m päästä olisi ollut mahdollista. Rekkarin voi tuolta etäisyydeltä lukea helpostikin mutta se ei vielä riitä...
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Juuri näin. Syy miksi kuva otetaan vasta 30m päästä on se että se kuski pitää pystyä tunnistamaan siitä kuvasta. Sen kuvan voisi ottaa jo kauempaa ja jos poliisi olisi saanut oikeuden laittaa sakon suoraan auton haltijalle niin sitten tuo kuvaaminen 150m päästä olisi ollut mahdollista. Rekkarin voi tuolta etäisyydeltä lukea helpostikin mutta se ei vielä riitä...
Tarkoittaako tuo siis sitä, että voin kaverin autolla ajella huoletta kahtasataa kameran kohdalla, kunhan on lippis ja aurinkolasit tai vappunaamari päällä? Silloinhan kamera ei tunnista kuljettajaa, joten ei sakkoakaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoittaako tuo siis sitä, että voin kaverin autolla ajella huoletta kahtasataa kameran kohdalla, kunhan on lippis ja aurinkolasit tai vappunaamari päällä? Silloinhan kamera ei tunnista kuljettajaa, joten ei sakkoakaan.
Kyllä ne varmaan siltä kaverilta kysyy että kukahan sitä autoa ajoi ja koittavat siten selvittää kelle sakko kuuluu... Mutta noin muuten kyllä. Se kuski on tunnistettava. Auton haltijalle sitä sakkoa ei voi osoittaa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Auton haltijalle sitä sakkoa ei voi osoittaa.

Paitsi että ensi kuussa osoitetaan :

Tuosta lainaus:
Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu tarkoittaa, että kameran välähtäessä kuljettajasta tarvitaan edelleen valokuva tai jokin muu tekninen tallenne, mutta liikennevirhemaksu määrätään kuljettajan sijaan ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle, tilapäiselle käyttäjälle tai käyttövastaavalle. Tätä kutsutaan haltijavastuuksi.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Paitsi että ensi kuussa osoitetaan :

Tuosta lainaus:
Samalla tavallahan se sakko on nytkin tullut omistajalle ja jos ei ole sitä vastustanut niin se mennyt omaan piikkiin.
Eli käytännössä nyt pitää pystyä todistamaan oma syyttömyys kun tähän asti poliisin piti todistaa syyllisyys.
Suurin muutos on kylläkin se, että kortti ei lähde kuivumaan jos otat pelkkiä virhemaksuja vaikka kuinka monta vuodessa.

Isompi juttu tässä on se, että kun kyse on hallinnollisesta maksusta niin rajat pienenevät ja kun valittaminen alkaa luonnollisesti maksaa. Todennäköisesti tähän tulee vielä päälle vielä se rikosuhrimaksukin josta suurimman osan ovat maksaneet tähänkin asti ylinopeutta ajaneet vaikka sitä uhria ei näissä ole.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muuttuvatko tässä uudistuksessa puuttumisraja? Paljon saa ajaa ylinopeutta, että ei tule sakkoa? Ennenhän se taisi olla 8km/h ja kun poliisi vähentää 3km/h niin käytännössä 11km/h sai ajaa ylinopeutta ilman sakkoa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Muuttuvatko tässä uudistuksessa puuttumisraja? Paljon saa ajaa ylinopeutta, että ei tule sakkoa? Ennenhän se taisi olla 8km/h ja kun poliisi vähentää 3km/h niin käytännössä 11km/h sai ajaa ylinopeutta ilman sakkoa.

Tuosta oli toisessa uutisessa, eli vähän kohtuullistetaan noita summia. 10 km/h on nyt 100e sakko, kun se aiemmin oli 170e:
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös