Ylinopeussakotus

  • 197 037
  • 1 084

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toinen kerta Kehä I itään, Leppävaaran tunnelin alussa oleva telkänpönttö. Tuhat kertaa siitä ajaneena tiesin tasan tarkkaan, että rajoitus laskee 70->60 ennen tolppaa

Kun tullaan idästä ja jonkin aikaa ennen tunnelia tippuu 80 > 70, niin käsittääkseni tuossa kohdassa on aina kamera ja räpsähtelee usein.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kun tullaan idästä ja jonkin aikaa ennen tunnelia tippuu 80 > 70, niin käsittääkseni tuossa kohdassa on aina kamera ja räpsähtelee usein.
Se on tosiaan ärsyttävä kohta kun pitää laskea nopeus 90 -> 80 ettei räpsy. Tunneliin voi sitten taas ajaa satasta koska seuraava kamera länteen päin on vasta vähän ennen Turunväylää. Hymiö. (Mutta siis noinhan suunnilleen 75% väestä tekee, minäkin vähän).
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on tosiaan ärsyttävä kohta kun pitää laskea nopeus 90 -> 80 ettei räpsy. Tunneliin voi sitten taas ajaa satasta koska seuraava kamera länteen päin on vasta vähän ennen Turunväylää. Hymiö. (Mutta siis noinhan suunnilleen 75% väestä tekee, minäkin vähän).

Tunnelissa on vielä sen verran jyrkkä alamäki, että nopeus nousee vahingossa.

Btw olen asunut reilu 10 v Leppävaarassa ja edelleen tuo tunnelin ja Turunväylän välinen pätkä kehä I:llä tuntuu todella sekavalta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tunnelissa on vielä sen verran jyrkkä alamäki, että nopeus nousee vahingossa
Jep. Pahimpia ovat sitten nämä, jotka ajavat tunnelin läpi jalka jarrulla, koska eivät halua, että viisari värähtää pisaraakaan yli oman mittarin kuudenkympin. Todellinen nopeushan on silloin joku about 50 kmh ja taas haitari soi takana.

Btw olen asunut reilu 10 v Leppävaarassa ja edelleen tuo tunnelin ja Turunväylän välinen pätkä kehä I:llä tuntuu todella sekavalta.
Sehän on sitä kumpaankin suuntaan. Esim. jos lännestä itään ajelee vähääkään ruuhkaisempana aikana, on fiksumpaa ajaa sitä sivukaistaa, josta pääsee erkanemaan myös Perkkaalle, Selloon ja Pitskun suuntaan. Siellä liikenne vetää hyvin lähes aina, kun taas siinä pääväylän puolella on ihme jojoilua aina, varmaankin siksi, että se tunnelin suulla oleva kamera on alamäessä ja siinä on kuudenkympin rajoitus. Tuohan on yhdistelmänä aivan silkkaa vittuilua ja aiheuttaa oikeasti vaikeita tilanteita nimenomaan ruuhkaisempina aikoina. Siinä pitäisi olla 80-rajoitus, jotta tuo kamera ei aiheuttaisi ongelmia. Tai vaihtoehtoisesti kameran voisi heivata helvettiin siitä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin juuri. Se Huopalahdentien tolppa räpsyy autoilijoille usein, vaikka ajavat ihan rauhallista vauhtia liikenteen mukana. Silloin kun tie on ruuhkien jälkeen tyhjempi, niin se 40km/h nopeuden naurettavuus ja turhuus pääsee oikein kunnossa esille. Jos joku idiootti kaahaa 100km/h jonkun hengiltä siinä, niin se on ihan sama mikä se rajoitus on. Tuo 40 on ihan perusautoilijoiden kiusa siis.

Niille, joille se ei ole tuttu tie, niin puhutaan siis Helsingin länsipuolella moottoritien päästä Hesburgerin kohdalta kääntyvästä tiestä.

Sitten taas kun Huopalahdentieltä käännytään keskustaan päin Paciuksenkadulle, niin nopeusrajoitus on se 50km/h kuten pitää. Se oli hetkellisesti alhaisempi tie- ja kiskotöiden takia, mutta vaihtui samantien takaisin 50km/h, kun isoimmat remontit ohi. Myös Topeliuksenkadun 40km/h on oikein hyvä sille tielle, koska muuttujia on siinä niin paljon. Tämä esimerkkinä siitä, milloin 40 on mielestäni ihan perusteltua, kun 40 ja 50 vertaa keskenään.

Ymmärrän, että joskus voi olla kovakin kiire ja aika on kullanarvoista. Munkkiniemen ostarin kulmalta Lapinmäentien risteyksestä on Manskun ja Tukholmankadun risteykseen tasan 3 km. Jos ajat koko matkan (ilman liikennevaloja tai muita pysähdyksiä) 40 km/h, kuluu matkaan aikaa neljä ja puoli minuuttia. 50 km/h ajaessa sama matka taittuu ajassa 3.36, eli säästät melkein minuutin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vantaalaista pitää sen verran korjata, että kyseessähän ei ole Munkkiniemi vaan Munkkivuori ja mun mielestä kanssa Huopalahdetie-Paciuksenkatu-Tukholmankatu voisi olla samaa moottoritietä kuin Turunväylä, kun mulla on kiire ja mä en asu siellä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vantaalaista pitää sen verran korjata, että kyseessähän ei ole Munkkiniemi vaan Munkkivuori ja mun mielestä kanssa Huopalahdetie-Paciuksenkatu-Tukholmankatu voisi olla samaa moottoritietä kuin Turunväylä, kun mulla on kiire ja mä en asu siellä.

No tämähän on toki tiedossa, mutta kiireessä meni sekoiluksi. Pahoittelut ja kiitos tarkkuudesta.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kannattaa muuten laskeskella, että kuinka paljon ajassa säästää, jos vaikkapa juuri kehä 1:llä ajelee 15 kilometrin matkan 88 km/h keskinopeuden (suurin todellinen nopeus, jolla ei sakkoa tule) sijaan keskinopeudella 80 km/h. Ajassa säästää noin minuutin.

Harvoin tuolla tuollaisilla keskinopeuksilla pääsee edes ajelemaan, mutta suunnilleen tuon verran sieltä putkeen löytyy tuo 80 km/h rajoitus.

Edit: taitaa olla minullakin vanhaa tietoa. Eli onkohan nykyään automattivalvonnassa sakkoraja 7 km/h ylinopeutta? Ja 3 km/h varmuusvähennyksen jälkeen sakkoa tulisi siis vasta todellisella nopeudella 90 km/h.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Edit: taitaa olla minullakin vanhaa tietoa. Eli onkohan nykyään automattivalvonnassa sakkoraja 7 km/h ylinopeutta? Ja 3 km/h varmuusvähennyksen jälkeen sakkoa tulisi siis vasta todellisella nopeudella 90 km/h.
Jep, juuri näin. Itse olen katsonut Mapsin avulla (on muuten aika tarkka!), missä kohtaa autoni kulkee noita suurimpia sallittuja nopeuksia, ja ainakin kameroiden kohdalla ajan sitten juuri sitä nopeutta. Eli siis huomioidaan mittarivirhe, 3 kmh vähennys ja tuo 6 kmh "puskuria". Esim. Kehä I:llä ei räpsy 80-alueella, kun ajaa mittarin mukaan 92 kmh.

Edellisellä autolla puolestaan pystyi ajamaan 94 kmh, jolloin kamerat räpsyivät, mutta kotiin ei tullut postia. Tein sitä ja tolppa-antureiden kohdalla kaistanvaihtoa (jolloin siis alinopeudellakin saattaa räpsähtää) reilut parikymmentä kertaa. Hyvää hupia.
 
Mutta miksi ne lasit yhtäkkiä meni huuruun? Osaatko lämmittää autoa ennen kuin lähdet ajamaan vai mikä ihme autoasi vaivaa? Joko vika on sinussa tai autossasi. Sitten se ylinopeus joka oli aivan turha. Sitä et voi mitenkään puolustella.
Kävi itelläkin tovi sitten hassusti, oli syksyn ekoja viileitä kelejä ja sateinen keli. Hain mäkkäristä autokaistalta safkaa ja samantien kun laitoin lämpimät ruokasäkit etupenkille pamahti _kaikki_ ikkunat huuruun. Ei auttanut ilmastoinnit, ei puhallukset täysille vaan sisältä päin pyyhin käytetyllä kasvomaskilla etuikkunaa niin että näin ajaa. Syyllinen oli raitisilmasuodatin joka oli, omasta syystä tietysti, monta vuotta ollut vaihtamatta ja tyyliin sammaletta kasvoi.

Sori offtopic, tuli vain mieleen. Itsehän en ylinopeudesta sakkoja ota kun ajan aina rajoitusten mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Kävi itelläkin tovi sitten hassusti, oli syksyn ekoja viileitä kelejä ja sateinen keli. Hain mäkkäristä autokaistalta safkaa ja samantien kun laitoin lämpimät ruokasäkit etupenkille pamahti _kaikki_ ikkunat huuruun. Ei auttanut ilmastoinnit, ei puhallukset täysille vaan sisältä päin pyyhin käytetyllä kasvomaskilla etuikkunaa niin että näin ajaa. Syyllinen oli raitisilmasuodatin joka oli, omasta syystä tietysti, monta vuotta ollut vaihtamatta ja tyyliin sammaletta kasvoi.

Sori offtopic, tuli vain mieleen. Itsehän en ylinopeudesta sakkoja ota kun ajan aina rajoitusten mukaisesti.
Aivan. Yleensä autojen ikkunoiden huuruun meno johtuu joko auton kunnosta tai omasta kiireestä tai muusta toiminnasta. Harvemmin ne ikkunat yhtäkkiä huuruun menee viiden minuutin ajan jälkeen.
 
Olisikin näin. Jos lähdet liikenneympyrästä ajamaan Vihdintietä ja ajat 60kmh, jäät jokaisiin valoihin. Jos ajat 80kmh, pääset sukkana kaikista valoista. Disclaimer: ei päde ruuhka-aikoina, sillä tuossa on pari liikenteen mukaan säätyvää risteystä.

Uskoisin saman pätevän myös tuolla Huopalahdentiellä, mutta siellä kukaan ei koskaan aja tuota neljääkymppiä, eivät edes poliisit, jotka hekin jarruttavat muiden tavoin sen kameran kohdalla. Olen nähnyt tätä vaikka kuinka monta kertaa.

Miten tulikin mieleen Tourulan sillan liikennevalot, jossa suunnilleen aina näkee niitä jotka vetää sukkana ylinopeutta jokaisesta valoista "vanhoilla vihreillä", eli punaisia päin.

Yksinkertaistin vähän liikaa. Valoristeysten ohjausperiaate on se että valot vaihtuvat tietyn sekuntimäärän jälkeen ja tunnistimet haistelevat liikennemääriä ja pitävät aamuruuhkassa sisääntuloväylien valoja pidempään vihreänä ja iltapäiväruuhkassa päinvastoin, ulospäin menevien valoja pidempään vihreänä. Käytännössä "vihreä aalto" riippuu siitä mihin aikaan olet liikenteessä. Linja-autoille on oma tunnistin ja joukkoliikenteellä on korkeampi prioriteetti. Eli jos ei tykkää seistä valoissa, niin melkeinpä parhain paikka ajella on linja-auton perässä (tai linja-autossa). Se ei toki istu kaikkien egoon, koska tottakai liikenteessä pitää olla formulatyylillä ensimmäisenä ja nopein.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä Suomessa on pari kertaa vuodessa keli, kun ikkunat huurtuu sisältä, teki mitä teki. Auton tyhjäkäyttö lämpimäksi on aavistuksen laittoman puolella. Eikös?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tuulilasin huurtumiseen toimii lämmitettävä tuulilasi.

Saa käyttää korkeintaan 2 minuuttia. Jos pakkasta on alle 15 astetta, niin 4 minuuttia. Lohkolämmitin löytyy varmaan jokaisesta autosta?

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin löytyy ja sekin toimii hyvin ilman tolppaa ja johtoja
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Saa käyttää korkeintaan 2 minuuttia. Jos pakkasta on alle 15 astetta, niin 4 minuuttia. Lohkolämmitin löytyy varmaan jokaisesta autosta?
Mulla on nyt ollut reilut pari kuukautta auto, jossa on lohkolämmitin. Edellisessä kolmessa autossa ei ollut. Suomen autokanta on niin vanhaa, ettei kaikissa autoissa todellakaan ole lohkaria saati jotain webastoa. Aiemmin tein itse niin, että rikoin tuota tyhjäkäyntisääntöä ja pidin autoa niin kauan käynnissä että se lämpeni ja lähdin vasta sitten liikenteeseen. Kovalla pakkasella kadunvarresta lähtiessä meni vajaat kymmenen minuuttia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Saa käyttää korkeintaan 2 minuuttia. Jos pakkasta on alle 15 astetta, niin 4 minuuttia. Lohkolämmitin löytyy varmaan jokaisesta autosta?

??? perinteistä lohkolämmitintähän ei ole uusiin autoihin saanut enää vuosiin, kun ei sellaista alumiinilohkoon voi asentaa. Sen tilalla on toki tullut letku- ja säteilylämmittimiä. Letkulämmitintä ei saa kovin moneen autoon sillä se sekoittaa helposti nykyautojen hienot anturit ja sitä kautta kojetaulusta tulee joulukuusi. Säteilylämmitin sen sijaan lämmittää lähinnä parkkipaikkaa. Vuosiin ei ole omissa autoissa mitään johdon perässä olevaa lisälämmitintä ole ollut. Webasto toki ollut pääosissa autoja ja sehän on viimeisen päälle hieno laitos. Yhteen autoon laitatin pelkän sisäpistokkeen mukavuus syistä.

Jos seuraat myynnissä olevia autoja niin kyllä todella paljon on jo autoja joissa ei mitään lisälämmitintä ole.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Heitetään tänne tyhmä tai vähintään naiivi kysymys, kun oma kokemus on tosi vähäistä (yksi ylinopeussakko todella matalan nopeusrajoitusalueen pienestä ylinopeudesta viitisen vuotta sitten, yksi huomautus ajat sitten, kummatkin sellaisilla "ei muita tienkäyttäjiä mailla halmeilla"-alueilla). Eli vaimo ajoi mun autolla kameraan, hänen elämänsä ensimmäinen pikku ylinopeus mutta sen verran että liikennerikkomus rapsahtaa. Onko mulla näillä spekseillä - eli näillä ajotavoilla todennäköisyys on ihan olematon sille, että kumpikaan ottaa jatkossa yhtään sakkoa vuosiin jos ikinä - mitään syytä tehdä tuosta oikaisuvaatimusta että hän ajoi enkä minä, vai voinko vain maksaa rapsut pois iha ite ja unohtaa koko jutun?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eipä sillä väliä ole, kunhan et ota vuoden sisään kahta lisää tai kahden vuoden sisään kolmea lisää. Sitten napsuu ajokieltoa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eipä sillä väliä ole, kunhan et ota vuoden sisään kahta lisää tai kahden vuoden sisään kolmea lisää. Sitten napsuu ajokieltoa.
Eipä sillä ole mitään väliä jos ei mene päiväsakoille. Kaikki muuthan ovat nykyään noita liikennevirhemaksuja, joita voi kerätä vaikka postilaatikon täyteen.
Hallinnollinen rangaistus niin ei tule muita seuraamuksia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eipä sillä ole mitään väliä jos ei mene päiväsakoille. Kaikki muuthan ovat nykyään noita liikennevirhemaksuja, joita voi kerätä vaikka postilaatikon täyteen.
Hallinnollinen rangaistus niin ei tule muita seuraamuksia.

Aivan samalla logiikalla kerryttävät liikennevirhemaksut uuden TLL mukaan tuota mainitsemaani ajokielto”pottia”.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Aivan samalla logiikalla kerryttävät liikennevirhemaksut uuden TLL mukaan tuota mainitsemaani ajokielto”pottia”.
Mitenkäs poliisi kirjoittaa näin "Pienimmistä ylinopeuksista määrättyjä liikennevirhemaksuja ei lasketa toistuviin liikennerikkomuksiin, eli ne eivät vaikuta ajo-oikeuteen tai aiheuta muita seuraamuksia."
Koko teksti löytyy poliisin sivuilta luotan tässä enemmän tähän ja poliisilta suullisesti saatuun tietoon kun sinuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitenkäs poliisi kirjoittaa näin "Pienimmistä ylinopeuksista määrättyjä liikennevirhemaksuja ei lasketa toistuviin liikennerikkomuksiin, eli ne eivät vaikuta ajo-oikeuteen tai aiheuta muita seuraamuksia."
Koko teksti löytyy poliisin sivuilta luotan tässä enemmän tähän ja poliisilta suullisesti saatuun tietoon kun sinuun.

Ei päiväsakko ole näissä siis mikään raja, vaan liikennevirhemaksu kerryttää pottia. Näemmä pienin poikkeuksin tosin. Siellä linkissäsihän nuo lukevat, kun sinä kirjoitit, että "kaikki muuthan ovat" jne. Eivät ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös