Millä perusteella pitäisi olla "varaa tehdä vahinko"? Lisäksi onnettomuuden tuhoriski kasvaa eniten juuri näissä nopeuksissa.
Samalla tavalla se kortti lähtisi parista peräkkäisestä rikkeestä kuin nykyisinkin, eli tarkkana saisi olla, mutta tuntuu aivan naurettavalta, että ns. lipsahduksesta rapsuu melkein parisataa euroa sakkoa. Se hankaloittaa helvetisti köyhemmän ihmisen taloutta, jos tulee ylimääräinen 170e menoerä. Erityisen typerältä sellainen tuntuu, jos sakon saa tilanteessa jossa ei todellisuudessa ole syntynyt mitään vaaraa kenellekään.
Riskeistä puhuttaessa pohtisin ennemmin keskittymiskyvyn ja -taipumuksen merkitystä kuin sitä, onko piirun verran yli rajoituksen ajaminen kaikista pahin asia missään ikinä. Mun mielikuvani alhaisista nopeusrajoituksista on, että niitä perustellaan liikenteessä pööpöilevien mummojen ja pappojen reaktionopeuksilla ja keskittymis- ja huomioimiskyvyillä. Ymmärrän että liikennesääntöjen pitää olla tasapäistäviä, eli että minulla (nuorella miehellä jolla jokainen aisti toimii tarkasti) on samat säännöt kuin vanhuksella, mutta jos ajo-oikeus loppuisi aina viimeistään 70-75 vuoden iässä, joitain nopeusrajoituksia voitaisiin hyvin miettiä uudestaan.
Itse en ole koskaan kolaria ajanut, joten en ole tullut tutustuneeksi niistä jaettaviin sakkoihin, mutta mielestäni rikkeestä voisi saada isomman rangaistuksen jos se aiheuttaa tuhoa jos se tehtäisiin tuhoa aiheuttamattoman rikkeen rangaistusmäärän kustannuksella. Siis pienten ylitysten suhteen, kaahailulle mulla ei riitä sympatiaa.