Yliarvostetuimmat bändit

  • 105 337
  • 885

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Cube kirjoitti:
Kyllähän sen arvasi mihin homma menee, kun aamulla ketjun näki :)
Jep. Se oli varma, että provosoitumisia tapahtuu ja on jo paljon tapahtunutkin.

Itse provosoidun sen verran, että en ymmärrä, miksi System Of A Down on niin monella listalla. Ei niitten biiseistä tarvitse tykätä, mutta mielestäni ansaitsee arvostusta jo sillä, että ovat luoneet täysin omanlaisensa musiikkityylin. Arvostan ihan helvetisti bändiä, vaikka ei ole mikään elämää suurempi orkesteri meikäläiselle.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Onpahan melkoinen röllipeikkojen kokoontumisajo tämäkin ketju.

Ja jos nyt ihan oikeasti pitäisi keksiä yliarvostettu bändi, niin menisiköhän se mantteli kuitenkin supisuomalaiselle pitch-shifter-laulajalla varustetulle papercut-bändi 69 Eyesille. Tämän bändin järjetöntä suosiota Suomenmaassa ja vähän tuossa lähiseuduillakin en kykene millään mittarilla tajuamaan, kun maailma on täynnä samansuuntaisia n. miljardi kertaa parempia orkestereita. Reippaampaa runttaamista tarjoaa kuitenkin Type O Negative ja tyttöhevinä paremmin toimii varmasti vaikka sitten Charon.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Melkein voisin sanoa, että Iron Maiden, mutta en tiedä uskallanko.

No, omasta mielestä bändi ei todellakaan huono ole, mutta tuota yletöntä hehkuttamista ja arvostamista en kyllä tajua pätkän vertaa. Onhan niitä miljoona muutakin hevibändiä, parempia ja huonompia kuin Maiden. Ei Maidenissa mitään ihmeellistä mielestäni ole. Siinä siis yliarvostetuin bändi, jonka levyjä omastakin hyllystä löytyy.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Cube kirjoitti:
Mikään musiikkihan ei pohjimmiltaan ole yliarvostettua, koska musiikista tykkääminen on täysin subjektiivinen juttu. Eli jos joku määrä ihmisiä, on se sitten yksi tai 300 000, haluaa jotain artistia tai bändiä diggailla ja arvostaa, niin sitten tämä artisti tai bändi on arvostuksensa ansainnut.

Näinkin sen voi sanoa. Mielestäni yksi näkökulma yli- ja aliarvostuksen vertaamiseen on katsoa, miten musiikkimedia ja -kriitikot ottavat levyt vastaan. Tavallinen kansa on sitten loppupelissä paras kriitikko, mutta on mahdoton sanoa, että se suuressa mittakaavassa ymmärtäisi välttämättä taiteen päälle. Kuka tahansa vähänkin enemmän musiikkia tai lyriikkaa harrastanut pystyy vaikeuksitta sanomaan, että esimerkiksi Absoluuttinen Nollapiste tekee monimutkaisempia ja taidokkaampia sävellyksiä ja sanoituksia kuin vaikkapa Anssi Kela. Samaten soittotaidoissa Liimatta ja co. hakkaavat Anssin mennen tullen. Mutta kansa arvostaa enemmän Anssia.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
mice kirjoitti:
No, omasta mielestä bändi ei todellakaan huono ole, mutta tuota yletöntä hehkuttamista ja arvostamista en kyllä tajua pätkän vertaa.


Järjettömän arvostamisen tajunnet siinä kohti, kun ymmärrät, että Maiden on onnistunut pysyttäytymään fanilaumaa tyydyttävänä aktina jo kohta 30 vuoden ajan. Fanejakin alkaa olla jo kolmessa eri sukupolvessa. Hevin historiassa Maidenilla on hyvin merkittävä asema, ja sen perusteella kyseisen bändin väittäminen yliarvostetuksi on merkki siitä, että ei itsellä ole harmainta hajua, mistä bändistä puhutaan. Yletön hehkuttaminen onkin sitten jo makuasioiden puolelle menemistä, ja makuasioista keskusteleminen tällaisessa ketjussa on suhteellisen turhaa länkytystä.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mötley Crue. Musiikki ihan hanurista, pelkällä railakkaalla rokkari-ilmeellä on myyty miljoonia ja taas miljoonia.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
tinkezione kirjoitti:
Järjettömän arvostamisen tajunnet siinä kohti, kun ymmärrät, että Maiden on onnistunut pysyttäytymään fanilaumaa tyydyttävänä aktina jo kohta 30 vuoden ajan. Fanejakin alkaa olla jo kolmessa eri sukupolvessa. Hevin historiassa Maidenilla on hyvin merkittävä asema, ja sen perusteella kyseisen bändin väittäminen yliarvostetuksi on merkki siitä, että ei itsellä ole harmainta hajua, mistä bändistä puhutaan. Yletön hehkuttaminen onkin sitten jo makuasioiden puolelle menemistä, ja makuasioista keskusteleminen tällaisessa ketjussa on suhteellisen turhaa länkytystä.
Niin, kuten tuossa mainitsin, niin kyllähän itselläni on tiedossa Maidenin kiistattoman kova historia suosion valossa. Enkä itsekään ole bändiä teilaamassa maanrakoon. Hyviä biisejä ja itseltäkin pari kolme levyä löytyy ja kerran on nähty livenäkin, mutta silti pysyn linjassani, suurta suosiota en voi käsittää. On onnistunut pysymään pinnalla todella pitkään, mutta edelleen kysymys kuuluu, että millä eväillä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
er_bai_wu kirjoitti:
Oletko tosissasi, että "This is my truth Tell me Yours" on huono levy ja "karmeaa (t)ulostetta"?

Tähän totean että kyseinen levyhän on erinomainen mutta taas aiemmin esitettyyn kommenttiin Generation Terroristin jälkeisestä tuotannosta pitää myös todeta että The Holy Bible on eräs parhaista teoksista koskaan.

Ja tästä on turha väitellä koska musiikinmakuni on teidän kaikkien musiikinmakuja parempi.
 

viza

Jäsen
Yliarvostetuimmat bändit ovat niitä jotka eivät vedä hyviä livekeikkoja. Näitä en montaa tiedä, koska lähes kaikki omat lempparini ovat taivaallisia, ainakin LIVE-DVD:illä.

Aliarvostettuja on paljon helpompi hakea. Kaikki puhuvat Beatlesista ja The Rolling Stonesistä, mutta tuon aikakauden kovin bändi, The Who on monelle tuntemattomuus. Tai no, CSI:n tunnarit tunnistetaan mutta muuten hämärää. Sikäli sääli.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
viza kirjoitti:
Yliarvostetuimmat bändit ovat niitä jotka eivät vedä hyviä livekeikkoja.
Tuolla perusteella ainakin The Rasmus on sellainen. Sen lisäksi tai juuri siksi se onkin yliarvostettu bändi ja kaiken lisäksi paska bändi myös kaikilla mahdollisilla mitta-asteikoilla.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli bändejä, jotka ovat suosittuja ja/tai kriitikoiden arvostamia, mutta minä en tykkää.

Ehkä kuitenkin on hedelmällisempää ottaa esimerkiksi sellaisia bändejä, joita en mitenkään vihaa ja saatan jopa tykätä monista biiseistä, mutta muuten vaan en ymmärrä mikä niissä on niin ihmeellistä. No, ainakin tämä "kaikkien diggaama" peruskolmikko AC/DC, Metallica, Iron Maiden. Keikkuvat vuodesta toiseen listojen kärkipäässä ja myyvät stadionit täyteen minuutissa, mutta silti fanit mollaavat useita vain murto-osan noiden suosiota nauttivista bändeistä "kaupalliseksi paskaksi".

Kokonaisista genreistä puhuttaessa (jos pysytään rock/pop-puolella) pitää mainita grunge. Kyllä sieltäkin kelvollisia biisejä ja bändejä löytyy, mutta en koskaan ymmärtänyt, miksi muutamasta perusrokkia veivaavasta bändistä piti tehdä oma genrensä siksi, että on kotoisin luoteis-USA:sta ja laulaja pukeutuu ruutupaitaan.
 
Voisiko kysymyksen muotoilla seuraavasti: "Bändi, joka ei ole huono, mutta jonka suosiota en voi käsittää"

Tuohon kysymykseen osaisin vastata. Iron Maiden. Ja turha tulla heittämään tähän jotain "et vittu vaan ymmärrä Brucen neroutta" -tyylisiä kommentteja. Ehkä en ymmärrä Maidenin suuruutta, mutta en voi käsittää bändin noin massiivista suosiota.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Rolling Stones. Mitä tämä bändi on muka tehnyt?

Green Day. Tätäkin joku diggailee. Sitten tietysti nämä teini-itkubändit, Negativet ja mitäniitänyt on, meikkipelle-orkestereita.

Edit: Meinasi ihan unohtua, kestoinhokkini Crash. Aivan hirveää mouruamista.
Edit2: Pitää sen verran omia suosikkeja puolustaa, että jos AC/DC tuntuu yliarvostetulta, on syytä perehtyä rockin historiaan. Tämä silläkin uhalla, että menen virveliin omalla TRS-dissailullani.
Edit3: Olen muuten varma, että tästä keskustelusta ei tule koskaan valmista. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
 
Viimeksi muokattu:

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
er_bai_wu kirjoitti:
Oletko tosissasi, että "This is my truth Tell me Yours" on huono levy ja "karmeaa (t)ulostetta"?

Jawohl. Olen juuri tuota mieltä. Generation terrorists on kultaa alusta loppuun, pää nytkää ja rock-huuli on tiukkana. This is my.... -albumin kohdalla vallitsee syvä nytkymättömyyden tila ja huuli lerpattaa väsyneesti.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tulppu kirjoitti:
The Rolling Stones. Mitä tämä bändi on muka tehnyt?

Historiallisia biisejä, levyjä ja keikkoja.

*****

Totta kai muuten ketjusta tulee paska kun alustus on sellainen. "Elikkäs mitkä ovat mielestäsi maailman yliarvostetuimpia orkestereja/artisteja. Bändit/artistit joista et voi käsittää miksi tuollainen shaibanderi on niin suosittua."

Ei tullut mieleen hiukan tarkemmin määritellä kuin että "joita ei itse käsitä"?

Ei ihme että tulee pelkkää copy/pastea.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Itse kuulun PMMP:n "faneihin", mutta ymmärrän silti että joku tyttöjä pitää yliarvostettuna. Palstamillimetrejä löytyy lehdistä, levyt myyvät hienosti, ja ihmiset ja kriitikotkin tuntuuvat tykkäävän, jos tälläinen bändi ei itselle kolahda yhtään, on helppo sanoa, että PMMP on yliarvostettu.
Itse toki pidän bändiä aliarvostettuna, ja lukuisat klubikeikat ovat vain vahvistaneet käsitystä, uskomattoman kova livebändi, "Matoja" on aina kohokohta :)

Kysymys on vaikea, ja asiaahan voi ajatella ainoastaan subjektiivisesti, kollektiivisen mielipiteen muokkaaminen olisi ajanhaaskoa ja typerää. Itse voisin sanoa, että ainakin Rollarit ovat yliarvostettuja, puhtaasti musikaalisessa mielessä. En ole koskaan etsimälläkään löytänyt mitään niin erikoista kyseisessä orkesterissa. Ja suomalaisista ehdottomasti Popeda sekä Eppu Normaali, varsinkin Eput. Vaikka juniorina olin kovakin fani, myöhemmin on tajunnut kuinka samanlaista perusmenoa kaikki biisit on, ja vihastuttaa ylikaiken kaikki helpot riimit sanoituksessa.. "minäää/sinäää" "miksiiii/vitsiiii" yms. peruskauraa, itsekin väitän että kirjottaisin syvällisempiä sanoituksia, toki muutamia poikkeuksia näilläkin, mutta ei tarpeeksi suosioon nähden. Kun soitannoltaankaan kyseessä ei mikään edelläkävijä ole.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuzzi kirjoitti:
Mötley Crue. Musiikki ihan hanurista, pelkällä railakkaalla rokkari-ilmeellä on myyty miljoonia ja taas miljoonia.

Mötley Crue on omalla listallanikin kaikista yliarvostetuin sikäli kun olen ymmärtänyt että jotkut sitä arvorstaa. Kuka oikeasti voi nimetä edes kolme hitibiisiä tältä bändiltä. Puhumattakaan levyistä.

Omista suosikeista olen aina ihmetellyt CMX:n suosiota. Kuten tuolla aiemmin jotkut sanoivatkin niin ainakin osa suosiosta perustuu juuri siihen että CMX:ää on kuulia tikata. Toinen kummastelu on Sielun Veljet. Onhan sitä välillä mukava kuunnella/katella ja arvostan kyllä itsekkin(en yli-) sekä olihan se varmaan aikanaan hyvinkin erilaista ja uutta mutta mielestäni kuitenkin yliarvostettua sanan varsinaisessa merkityksessä.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Golden AWe kirjoitti:
Totta kai muuten ketjusta tulee paska kun alustus on sellainen. "Elikkäs mitkä ovat mielestäsi maailman yliarvostetuimpia orkestereja/artisteja. Bändit/artistit joista et voi käsittää miksi tuollainen shaibanderi on niin suosittua."

Ei tullut mieleen hiukan tarkemmin määritellä kuin että "joita ei itse käsitä"?

Ei ihme että tulee pelkkää copy/pastea.

Kyllä moni on asian ymmärtänyt ja perustellut hyvin miksi bändi on omasta mielestään yliarvostettu.

Ja miksi pitää aina vikistä? ei tartte lukea ja kommentoida jos aihe mielestään huono. Moni on ihan asiallisesti pystynyt kertomaan mielipiteensä..
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
KingNothing kirjoitti:
Kuten tuolla aiemmin jotkut sanoivatkin niin ainakin osa suosiosta perustuu juuri siihen että CMX:ää on kuulia tikata.
Mjaa-a? Onkohan? No, en tiedä. Itse pidän bändistä sen monipuolisten albumien ja biisien takia ja koska sanoitukset yleensä koskettaa tai muuten ovat sellaista ajatusten tajunnanvirtaa, minkätyylistä itsekin harrastan (ehkä olen sitten tekotaiteellinen =)) ja koska jäsenten soittotyyli nappaa noin yleisellä tasolla ja myös Yrjänän lauluääni. Kovin hyvä laulajahan se ei ole edelleenkään, eikä varmaan koskaan tule olemaankaan, mutta tulkinnassa on omaa lämpöä ja ajattomuutta, joten se kolahtaa.

Varmaan jotkut sitten kuuntelee bändiä muistakin syistä, en tiedä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
KingNothing kirjoitti:
Mötley Crue on omalla listallanikin kaikista yliarvostetuin sikäli kun olen ymmärtänyt että jotkut sitä arvorstaa. Kuka oikeasti voi nimetä edes kolme hitibiisiä tältä bändiltä. Puhumattakaan levyistä.
Ihan illman googlea ihan top of my head 1)Girls, Girls, Girls 2) Home Sweet Home 3) Smoking In The Boys Room.

Levyt 1) Dr.Feelgood 2) Shout At The Devil 3) Theatre Of Pain

Ja sitten Wikipediasta katsomaan menikö oikein...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Pitäisiköhän perustaa ketju: Minä haukun jonkun bändin ja kerron sitten oman suosikkini, jonka sinä saat haukkua?

Itse arvostan yli kaiken Ismo Alankoa(joo ei ole bändi, mutta herran bändit=Ismo Alanko), mutta miehen tekeleitä tunnutaan siinä mielessä yliarvostettavan, että teki se sitten mitä tahansa(esim. esittää keikan sijasta Punahilkka näytelmän) niin kriitikot ovat "se" pystyssä. Haukkuja herra harvemmin saa.

Moni on tuossa jo aiemmin sanonut, että tässä ketjussa olisi hyvä esittää perusteluja, miksi joku bändi on yliarvostettu, muuten menee vain omasta mielestä paskojen bändien luettelemiseksi tai ex-tyttö/poikaystävän suosikkibändien luettelemiseksi.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ted Raikas kirjoitti:
Mjaa-a? Onkohan? No, en tiedä. Itse pidän bändistä sen monipuolisten albumien ja biisien takia....

Tämän takia itsekkin kuuntelen välillä paljonkin CMX:ää mutta ainakin itse olen törmännyt paljon ihmisiin joille CMX on Cloaca Maxima- kokoelma ja heidän mielestään älykkäät ja taiteilijat(kumpikaan en itse ole) kuuntelevat sitä ja siksi se o huippu ja siitä o tykättävä. Ehkä olen vain törmäillyt vääriin ihmisiin.

Ja tottakai joku ne Mötleyn levyt tietää, yliarvostettua silti.
 

Tobias

Jäsen
Joo, ennen kuin tällaista aletaan kyselemään niin pitää selvittää, että mitä tarkoittaa yliarvostettu bändi? Mikä on bändin yliarvostamista? Nythän siis ketjun avaaja käsittääkseni hakee tällä jotain muuta kuin subjektiivista näkemystä hyvästä tai paskasta bändistä.

Kertokaa mitä on bändin yliarvostaminen? Esimerkiksi arvonmääritysmalleilla mitattavia objekteja, kuten yrityksiä, voidaan määritellä yliarvostetuiksi mutta kertokaa mikä on yliarvostettu bändi? Miten yliarvostus mitataan? Vai onko kyse subjektiivisesta näkemyksestä, jolla ei ole mitään tekemistä yli- tai aliarvostamisen kanssa. Jos näin on, tällaiset kysymyksenasettelut ovat täysin turhia. Tässä vaiheessa elän siinä näkemyksessä, että bändin yliarvostus on tuntematon käsite.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Tällainen ketjuhan on ollut ennenkin. Ei se mitään, hyvät tappelut voi tapella useammankin kerran. Sitten aiheeseen.

U2. Ei minulla varsinaisesti ole mitään Uukakkosta vastaan, Bonon egonkin kestän ja minusta maailmanparannus on hyvä asia. Bändi on itse asiassa aivan OK. Mutta ei mitenkään kaiken sen käsittämättömän ylitsevuotavan hehkutuksen arvoinen. U2 voisi julkaista tuplalevyllisen mongolialaista kurkkulaulua vedettynä vocoderin läpi (albumi päättyisi Bonon pieraisuun) ja voittaisi silti Grammyn (kuten edellinen, täysin normitasoinen How To Dismantle An Atomic Bomb -levy).

Vähän samantapaisessa asemassa Suomessa on nykyisin CMX. On itse asiassa yksi suosikeistani, mutta silti tuntuu usein siltä, että Yrjänän ja kumppaneiden tuotoksiin suhtaudutaan aivan liian kritiikittömästi ja yltiöylistävästi.

Loppukaneetti: yliarvostaminen ei siis välttämättä tarkoita sitä, että bändi/artisti olisi huono.
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
HN kirjoitti:
Maailman ylivoimaisesti yliarvostetuin bändi tällä hetkellä on varsinkin Yhdysvalloissa melkoista suosiota nauttiva The White Stripes.

Amen! Näistä vuosituhannen vaihteen garage rock -buumin aikoihin pinnalle nousseista bändeistä on White Stripes kevyesti paskin. Monet tolkun miehinä pitämäni henkiköt ovat ko. pumppuun hurahtaneet, mutta itse en vain kykene käsittämään mikä tästä bändistä tekee niin hienon.

Toinen yliarvostettu yhtye on RHCP. Levyillään on aina muutaman helmen vastapainoksi läjä täysin tarpeettomia ja mitäänsanomattomia tekeleitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös