Yliarvostetuimmat bändit

  • 106 228
  • 885

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Elikkäs mitkä ovat mielestäsi maailman yliarvostetuimpia orkestereja/artisteja.


Pannaan tama keskustelun aloittajan ensimmainen lause tahan viela naytille, ihan vaan muistutukseksi, mista tassa puhutaan. Nayttaa olevan hieman hukassa toisilla tama mista tassa keskustelussa on kysymys.

Vinkki: Fokus on tolla alleviivatulla sanalla.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Sinä sanot "paskaa", minä kyselen mistä tämä mielipide oikein johtuu. Eli minä en osaa keskustella?

Missasinko muuten jotain, kun en ole nahnyt tollasta asiallista kysymysta tassa nyt kylla. Toisaalta mina jo heti alussa kerroin miksi bandin musa ei iske ja miksi se on mielestani yliarvostettua.

Oiskohan taa nyt tassa vai kaivetaanko videoita Youtubesta seuraavaksi?
 

d2uce

Jäsen
Koko tuotanto on taysin yliarvostettua tilulilua, jolla ei tod nak olis paasty yhtaan mihinkaan jollain muulla vuosikymmenella.

Luulempa, että kovin pieneksi jäisi esimerkiksi Elvis tai Beatles jos nyt esikoisalbuminsa julkaisisivat, tai vaikka 1920-luvulla.

Muuten en mielipidettäsi tyrmää, enkä itsekään The Doorsia pidä parhaana bändinä maailmassa (hyviä biisejä tosin), mutta tuo lauseesi - tarkalleen ottaen tuo sivulause - perusteluna ontuu mielestäni pahasti.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ma en vaan kasita sita, etta taalla on joku tyyppi, joka vetaa hirveet herneet siita, etta jonkun mielesta joku bandi on toisen mielesta yliarvostettu juuri musiikillisten saavutuksien (biisit) johdosta (siis hanen mielestaan). Sita ei muuta kukaan koskaan mun paassa, etta mun mielesta Doorsien musa on hissimusiikkia ja iskelmaa ja silla selva.

Ei tällä ole asialla ole herneiden kanssa mitään tekemistä - miksi eriävä mielipide on "herneet"? Eikö eri mieltä voi olla suuttumatta? Aloitit keskustelun tällä:

Jos laulajan paikalle olis laitettu Mervi Nykasen nakoinen Morrison, niin tuskinpa olis paasseet sirkus-keikkoja pidemmalle. Toisaalta huumeet auttoi varmasti kovasti taman tiddi-tiidi-tittitti-tiidi -bandin diggaamisessa. Muuta syyta en keksi.

Minä keksin sinulle pari syytä, kuten hyvin tehty ja tarttuva, omaperäinen musiikki ja heti myönsin että Morrisonin karisma auttoi bändin menestyksestä, mutta että pelkällä imagolla ei ole mahdollista menestyä. Mikset ota noihin asioihin kantaa?

Golden Awe saa olla ihan mita mielta huvittaa tasta asiasta mun puolesta. Jos ja kun han kyseisesta bandista tykkaa, niin hieno homma. Ei ole yksin. Ihmettelen vaan hanen karkevaa kommentointia tallasesta taysin turhasta aiheesta.

Sinun ei myöskään tarvitse pitää bändistä. Muiden ei tarvitse myöskään olla samaa mieltä kanssasi. Ihmettelen mikset ota kantaa kysymyksiin ja väittämiin, kuten tuo musiikin ja imagon vaikutus menestykseen? Niin ja aihe ei todellakaan ole turha, vaan valtava osa kulttuuriamme.

Miksi, sita en tieda. Meinaan miten mun toteamus yhdesta bandista eroaa muista siina maarin, etta tasta nainkin typerasta asiasta pitaa tallasta lapsellista kinaa kayda?

Niin, paitsi että otin alusta asti kantaa sinun perusteluihisi, en siihen onko sinulla oikeus tykätä tai olla tykkäämättä mistäkin bändistä. Mitä lapsellista erimielisyyksissä on?

Joku tuolla edella sanoi, etta jazz on yliarvostettua. Aika harvassa on kinan aiheet ollu tollasesta kommentista. Mina tiedan miksi, tiedatko sina?

Rautalangasta: Ei kukaan arvostele sinua jos haukut jazzia. Jos taas sanot "jazz on paskaa koska sylivauvakin osaa soittaa jazzia", niin todennäköisesti joku sanoo sinun mielipiteesi vastaisesti. Perusteletko silloinkin että sinulla on oikeus mielipiteeseen, ja miksi ihmeessä joku älähtää tuosta?

Jos joku (ja niin on varmaan tassa ketjussa kaynytkin) menee solvaamaan mun mielesta hyvaa bandia/solistia, niin olkaapa hyva vaan. Ei vois vahempaa kiinnostaa. Mulla on omat mielipiteet ja fiilikset miksi tykkaan joistain bandeista ja toisilla on omansa. Tollanen yleismaailmallinen "opastus" on taysin turhaa ja kehittymatonta kayttaytymista.

Niin, samalla opastat meitä siitä saako muiden mielipiteitä kommentoida, ja vieläpä keskustelupalstalla.

~BUTT™
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Missasinko muuten jotain, kun en ole nahnyt tollasta asiallista kysymysta tassa nyt kylla. Toisaalta mina jo heti alussa kerroin miksi bandin musa ei iske ja miksi se on mielestani yliarvostettua.

Jos loukkaannuit näiden postausten sanamuodosta, tai et nähnyt tarpeeksi kysymysmerkkejä, olen pahoillani, mutta et kyllä ottanut näihin väitteisiin etkä kysymyksiin myöskään mitään kantaa:

Miksi jossitella asialla jota ei tapahtunut?

Morrison oli myös upea ja lahjakas laulaja *clip*

...

Mikä saa porukan sitten kuuntelemaan ja ostamaan sitä edelleen? Parikymppisten hyvät muistot 60-luvun kekkereistä? Vaiko sittenkin edelleen toimiva musiikki?

Toivottavasti helpottaa.

*****

Mitä on "äijähevi"? Onko esim. Iron Maiden äijäheviä?

Jone Nikula ja Hynynen karaokessa ;)
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tollanen yleismaailmallinen "opastus" on taysin turhaa ja kehittymatonta kayttaytymista.
Ei jumalauta, jos en tietäisi, että olet oikeasti maailmanmiestä (ontuvasti) esittävä teini tuosta yläkerran kämpästä, joka vielä oppii ja kokee kaikenlaista ja näkee maailman ehkä joskus muustakin kuin omasta näkökulmastaan, niin diagnosoisin valtaisin egopöhön aiheuttaman aivojäätymisen. Vaan tuohan tällainen nimimerkki, jonka viestit ovat yleensä rivin mittaisia provoja, mutta kun niihin puuttuu, alkaa valtaisa märinä ja nurmen pintaan mennään kuin Serie A:ssa pahimmillaan, paljon tahatonta komiikkaa keskusteluihin.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Vaikka metallimieheksi itseni musiikkimaun osalta luenkin, niin ihmettelen suuresti Manowarin nauttimaa suosiota. Ne jotka asiaan ovat perehtyneet niin saa perustella. Sankarikikkelinummiheviä, josta en jaksa itse perustaa paskaakaan. "Heavy metal, or no metal at all". Justjust.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Jahas, palataas taas asiaan
Ei saatana...

Ensinnäkin, määrittelisitkö sinäkin sitten Doorsin musiikin "humppana, iskelmänä ja tiluliluna"? Onko Kari Tapion tai Jamppa Tuomisen musiikki mielestäsi samankaltaista kuin The Doors? ~HA!
Mahdatko sä nyt tarttua hieman vääriin asioihin? Pointti tainnut nyt tulla esiin. Koitetaan nyt vielä vääntää rautalangasta: Ei tuota humppaiskelmätilulilu -kommenttia varmaan kannata ottaa niin kovin tosissaan. Itse ymmärsin ainakin sen vaan hassuna kielikuvana, jolla kuvattiin 1Timerin mielipidettä kyseisestä musiikista. Jostain syystä tuon kommentin jälkeen itse vedit seuraavan johtopäätöksen:
Ja se että Roadhouse Blues-biisissä on humppatahti tekee bändistä iskelmää ja yliarvostetun...selkeä peruste
Mielestäni kukaan ei missään vaiheessa perustellut doorsin yliarvostusta tuolla edellisellä tavalla. 1Timerinkin ainoa peruste taitaa olla se että hänen mielestään Doors vaan sattuu olemaan paskaa musiikkia eikä ymmärrä sen arvostusta. (tätä mä tossa edellisessä viestissäkin koitin sanoa, mutta meni ilmeisesti liian abstraktiksi kun ei ymmärretty)
Golden AWe kirjoitti:
Toisekseen, jos koskettimien/sähköpianon/urkujen soitto määritellään sanalla "tilulilu" niin okei. Tosin, puhutaan sitten myös kitaraa soittavista bändeistä "diuwiuwiu"-bändeinä, bassoa soittavat "däuowdäowbowbumbum"-bändeinä ja rumpuja soittavat "tsahpowpakapaka"-bändeinä...ei vittu, esikouluako te käytte? Kana sanoo "kotkotkot"...karhu sanoo "murmur"!
Voisitko selventää tätä? En oikein tajua että mitä tässä haetaan.
Mikä bändin musiikissa oli vikana tai väärin, ettei tuo luku ole ansaittu?
En nyt puhunut tuossa "yhtälössä" Doorsista vaan yliarvostetusta musiikista yleensä. Eli jos Poets of The Fall myisi 50 milj. levyä niin olisiko se mielestäsi liikaa (ts. olisiko bändi yliarvostettu)
Ketä bändin jäsentä et pidä lahjakkaana muusikkona tai säveltäjänä? Mitkä levyt eivät mielestäsi ole niin hyviä kuin myyntiluvut osoittavat? Eihän 50 miljoonaa myytyä levyä ei muuten ole edes mikään älytön luku.
Selvennetään nyt tässä vaiheessa, että itse en pidä The Doorsia oikeastaan yliarvostettuna (mutta kuten todettua sehän ei itselläni ole missään vaiheessa pointti ollutkaan), vaan sillä on useita mielestäni hyviä biisejä, mutta sen ymmärrän kyllä jos joku muu niin tekee. En ole tutustunut kaikkien levyjen myyntituloihin niin tarkasti että osaisin määritellä mikä on liikaa ja mikä liian vähän.
Osaatko määritellä muuten kuin "paska" tai "tilulilu"?
Jälleen: pointti on se että jonkun mielestä joku musiikki saattaa olla yliarvostettua, koska ei vain yksinkertaisesti pidä siitä. Perusteluna voi olla mikä tahansa. Vai määritteletkö itse aina tarkasti miksi et pidä jostain tietystä artistista/yhtyeestä?

Siinä vaiheessa kun aletaan puhua seuraavanlaista:
hassua vain että jos tuo keskusteluun täysien järjettömyyksien vasta-argumentteja ja faktoja porukalla menee aina jauhot suuhun
niin mielestäni ollaan aika ylimielisellä linjalla. En jaksa tämän enempää toistaa enää itseäni, jatketaan huomenna töissä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jahas, palataas taas asiaan.

Kyllä minä ymmärsin että se tarkoittaa samaa kuin musiikin väheksyminen.

Itse ymmärsin ainakin sen vaan hassuna kielikuvana, jolla kuvattiin 1Timerin mielipidettä kyseisestä musiikista. Jostain syystä tuon kommentin jälkeen itse vedit seuraavan johtopäätöksen:
...
Mielestäni kukaan ei missään vaiheessa perustellut doorsin yliarvostusta tuolla edellisellä tavalla.

"Humppatahdeista" tulee ensimmäisenä mieleen "Roadhouse blues". Siksi kyselinkin mistä muualta moisia ajatuksia, niin vähän tosissaan kun asian voi ottaa, ja mainitsin että siitä on paha yleistää koko bändiä humpaksi.

1Timerinkin ainoa peruste taitaa olla se että hänen mielestään Doors vaan sattuu olemaan paskaa musiikkia eikä ymmärrä sen arvostusta. (tätä mä tossa edellisessä viestissäkin koitin sanoa, mutta meni ilmeisesti liian abstraktiksi kun ei ymmärretty)

Niin, en ymmärrä miksi puolustelet häntä, vaikka nimenomaan kritisoin hänen ontuvia perustelujaan, en hänen oikeuttaa tykätä tai olla tykkäämättä.

Voisitko selventää tätä? En oikein tajua että mitä tässä haetaan.

Hehe. Sitä että vaikka musiikin määrittely muuten kuin "hyvää/huonoa" on sinällään turhaa, tuota "tilulilu"-tyylistä yleistystä voidaan käyttää kaikista mahdollisista bändeistä.

En nyt puhunut tuossa "yhtälössä" Doorsista vaan yliarvostetusta musiikista yleensä. Eli jos Poets of The Fall myisi 50 milj. levyä niin olisiko se mielestäsi liikaa (ts. olisiko bändi yliarvostettu)

Jos Poets of The Fall tekisi hyvää musiikkia se saattaisi myydäkin enemmän. Nyt se tyytyy keskinkertaiseen ja pehmeään kuraan.

En lähtisi ensimmäisenä määrittelemään bändien arvostusta levymyynnin mukaan, mutta kyllä monella bändillä on mielenkiintoisia ja ihmeellisiä vääristymiä levyjen myynnissä suhteessa siihen mitä ne ovat levyilleen saaneet aikaan, ts. bändeillä on omien levyjensä suhteen yli- ja aliarvostetusti myyneitä levyjä. Ei maailman merkityksellisin asia mutta...

Jälleen: pointti on se että jonkun mielestä joku musiikki saattaa olla yliarvostettua, koska ei vain yksinkertaisesti pidä siitä. Perusteluna voi olla mikä tahansa. Vai määritteletkö itse aina tarkasti miksi et pidä jostain tietystä artistista/yhtyeestä?

"Perusteluna voi olla mikä tahansa"? Siis sinun mielestäsi voi esim. sanoa järjettömyyksiä kuten jazzin olevan yliarvostettua "koska sylivauvakin osaa soittaa sitä"? Tai Freddie Mercuryn olevan yliarvostettu koska "kuka tahansa olisi voi laulaa kuin freddie Mercury"? Samaa linjaa 1Timerin juttujen kanssa.

Ainakin ketjussa jossa määritellään yliarvostettuja bändejä. Jos joku kyseenalaistaa perusteluni niin tottakai koitan perustella paremmin.

Siinä vaiheessa kun aletaan puhua seuraavanlaista:niin mielestäni ollaan aika ylimielisellä linjalla. En jaksa tämän enempää toistaa enää itseäni, jatketaan huomenna töissä.

Totta, esitin asioita myös ylimielisesti, mutta sehän oli vain vastinen Mr. Hissimusiikille. Totta oli kuitenkin myös se asia että kyllä, olen tuonut esille reippaasti faktojakin 1Timerin tehokkaasti väistellessä laukauksiani.

~ÖITÄ!
 

hel

Jäsen
hevi yliarvostettua, ei kai

Omalla listalla hevi/metalli/lisää-tähän-oma-termi-musiikki on rankasti yliarvostettua, vaikkakin arvostus tuleekin lähinnä vain alan piireistä. Omat perusteet yliarvostukselle ovat seuraavat:

Väite 1. Hevi-muusikot ovat taitavia soittajia. Niin, jos vertailukohdaksi otetaan Neon 2, mutta jo musiikkiopistossa I-tutkinnon suorittaneiden soittajien taidot yltävät samalle tasolle kuin näiden jumaloitujen kitarasankareiden kyvyt. Vertailu todellisiin klassisen musiikin virtuooseihin on lähinnä noloa, niin eri tasolla silloin liikutaan.

Väite 2. Hevi-kappaleiden sävellykset ovat syvällisempiä kuin pop-musiikissa. Se, että sävellyksessä on 10.000 nuottia ei tee siitä sen syvällisempää. Musiikin todelliset klassikot perustuvat oivaltaviin sävelkulkuihin ja melodioihin, oli sitten kyse Bach tai Beatles. Tosiasia on, ettei mieleen jääviä hevikappaleita 35 vuoden aikana on tehty noin viisi.

väite 3. Hevissä on energiaa. Paitsi jos volyymi on alle 100 desibeliä. Kuunnelkaa edes minuutti heviä hiljaisella volyymilla ja kertokaa sen jälkeen kuinka paljon energiaa hevistä irtoaa. Jos musiikin energisyys perustuu vain ja ainoastaan volyymiin, niin myös moottorisahan huudattamisesta saa energiaa.

väite 4. Hevi on rankkaa. Ehkä finninaamaisten juho-pettereiden mielestä, joiden mielestä rankkaa on myös viritetyllä mopolla ajaminen ja tinnerin imppaaminen.

väite 5. Hevin sanoitukset ja kansitaide. Tarviiko tätä edes kommentoida.

Jokainen saa kuunnella juuri siitä musiikista mistä sattuu pitämään, mutta itseäni lähinnä nolottaa näiden pitkätukkanörttien vouhottaminen oman musiikkinsa ylivertaisuudesta muuta (pop)-musiikkia kohtaan.
 

Cube

Jäsen
Haha, itse olen toki (myös) metallimiehiä, mutta helin perusteet olivat vakuuttavia. Tosin suostun allekirjoittamaan ne täysin vain hevin suhteen, metalli on tietysti jo asia erikseen :)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
väite 3. Hevissä on energiaa. Paitsi jos volyymi on alle 100 desibeliä. Kuunnelkaa edes minuutti heviä hiljaisella volyymilla ja kertokaa sen jälkeen kuinka paljon energiaa hevistä irtoaa. Jos musiikin energisyys perustuu vain ja ainoastaan volyymiin, niin myös moottorisahan huudattamisesta saa energiaa.

Hyvä pointti. On olemassa raskaita bändejä joiden biisit ovat niin synkkiä ja hyvin tehtyjä että musiikki kuulostaisi rankalta vaikka leirinuotiolla akustisella soitettuna, mutta vielä enemmän sellaisia joiden ei.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Huomenta!
Niin, en ymmärrä miksi puolustelet häntä, vaikka nimenomaan kritisoin hänen ontuvia perustelujaan, en hänen oikeuttaa tykätä tai olla tykkäämättä.
Eikös tämä väittely alkanut juurikin siitä, että 1Timer väitti Doorsin suosion perustuvan Jim Morrisonin ulkonäköön, johon vastasit että silläkin on varmasti osa suosiosta, mutta suosio ei olisi tullut ilman musiikkia. Tähän vastattiin, että musiikki on 1Timerin mielestä huonoa (mitä värikkäimmillä kielikuvilla..) joten sekään ei hänen mielestä selitä bändin suosiota.
Totta oli kuitenkin myös se asia että kyllä, olen tuonut esille reippaasti faktojakin 1Timerin tehokkaasti väistellessä laukauksiani.
Mielestäni aika iso osa esiin tuomistasi "faktoista" pohjautuvat mielipiteisiin:
Morrison oli myös upea ja lahjakas laulaja,
Upea=mielipide, lahjakas=aika vaikea mitata; jonkun mielestä fakta, mutta joku toinen voi olla myös eri mieltä
on naurettavaa väittää että koko bändin menestys olisi hänen ulkonäöstään kiinni. Tottakai koko imago ja karisma vaikuttavat menestykseen. Doors myi ja myy paljon myös seksillä, muttei möisi, jos itse musiikki ei olisi kunnossa...
Tämä lienee kaikki täyttä asiaa (paitsi jos sattuu olemaan sitä mieltä että musiikki ei olisikaan kunnossa)
mutta se on, kiitos lahjakkaiden muusikoiden ja biisintekijöiden.
Tämä mennee taas enemmän mielipide-osastolle
"Perusteluna voi olla mikä tahansa"? Siis sinun mielestäsi voi esim. sanoa järjettömyyksiä kuten jazzin olevan yliarvostettua "koska sylivauvakin osaa soittaa sitä"? Tai Freddie Mercuryn olevan yliarvostettu koska "kuka tahansa olisi voi laulaa kuin freddie Mercury"?
Tuon sanoin vähän epäselvästi. Musiikin yliarvostusta ei välttämättä voi perustella "millä tahansa" mutta omaa musiikkimakuaan ts. tykkäämistä ja tykkäämättä jättämistä mielestäni voi. Joskus voi olla mahdotonta selittää miksi pitää jostain ja miksi taas ei pidä jostain toisesta. Tästä päästään taas siihen, että mielestäni on ok perustella jonkin pändin olevan mielestään yliarvostettu jos ei itse pidä ko. pändistä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tähän vastattiin, että musiikki on 1Timerin mielestä huonoa (mitä värikkäimmillä kielikuvilla..) joten sekään ei hänen mielestä selitä bändin suosiota.Mielestäni aika iso osa esiin tuomistasi "faktoista" pohjautuvat mielipiteisiin:

Huomenta! Otin vertailukohdaksi sen totuuden että pelkällä ulkonäöllä ja imagolla ei menesty, samoin toin muutamia nimiä esille, sekä 80-luvun, joka viimeistään aloitti pelkällä imagolla ratsastavien kertakäyttöbändien aallon. Se oli ja on postitusteni pointti. Se on se ero myös The Monkeesin ja Beatlesin välillä.

Upea=mielipide, lahjakas=aika vaikea mitata; jonkun mielestä fakta, mutta joku toinen voi olla myös eri mieltä

Niin, ylisanat eivät ole se juttunu pointti, vaan kaikki pohjautuu eniten yhteen tiettyyn todisteeseen, jota jo tuossa edellä perustelin: aika.

En pyri jatkossakaan analysoimaan Morrisonin laulua tai biisintekoa musiikinopettajan silmin, mutta oletko sitä mieltä että joku muu on tuolloin tai sen jälkeen pystynyt yhdistämään yhtään samalla, menestyksekkäällä tavalla rockmusiikkia ja hämyisiä, usvaisia ihmismielen sekä rajalla olemisen maailmoita toisiinsa? Omaperäisyys ei ole mielipideasia, kyseisestä omaperäisyydestä ei ole pakko pitää mutta fakta on että tällaisia bändejä ei kasva puissa.

Joskus voi olla mahdotonta selittää miksi pitää jostain ja miksi taas ei pidä jostain toisesta. Tästä päästään taas siihen, että mielestäni on ok perustella jonkin pändin olevan mielestään yliarvostettu jos ei itse pidä ko. pändistä.

Jos päästää suustaan järjettömiä perusteita yliarvostukselle saa noita järjettömyyksiä kritisoida.

*****

Elina Nurmikin muuten pitää The Doorsista.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
oletko sitä mieltä että joku muu on tuolloin tai sen jälkeen pystynyt yhdistämään yhtään samalla, menestyksekkäällä tavalla rockmusiikkia ja hämyisiä, usvaisia ihmismielen sekä rajalla olemisen maailmoita toisiinsa?
En tiedä miten minun mielipiteeni tähän liittyy, mutta onhan noita vaikka millä mitalla: Jimi Hendrix, Jefferson Airplane, Jethro Tull, Black Sabbath yms.yms.yms.
Omaperäisyys ei ole mielipideasia, kyseisestä omaperäisyydestä ei ole pakko pitää mutta fakta on että tällaisia bändejä ei kasva puissa.
On on, mutta tarkoittaako se sitä että bändi ei myöskään voi olla yliarvostettu? Se että Morrison kuoli nuorena hämyisissä olosuhteissa suosionsa huipulla aloitti vasta Doorsin suosion nousun sille tasolle missä se tällä hetkellä on. Mielestäni tuo seikka on sellainen että joku voi nähdä bändin yliarvostettuna. Itseäni se ei haittaa sillä kuten todettua, pidän itsekin yhtyeen musiikista.
Elina Nurmikin muuten pitää The Doorsista.
Mutta sehän pienensi tissinsä!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En tiedä miten minun mielipiteeni tähän liittyy, mutta onhan noita vaikka millä mitalla: Jimi Hendrix, Jefferson Airplane, Jethro Tull, Black Sabbath yms.yms.yms.

Upeita bändejä, mutta ei noista yksikään ole samanlainen kuin The Doors, eikä The Doors ole samanlainen kuin nuo muut, eivät kuulosta samalta musiikiltaan tai lyriikoiltaan.

Se että Morrison kuoli nuorena hämyisissä olosuhteissa suosionsa huipulla aloitti vasta Doorsin suosion nousun sille tasolle missä se tällä hetkellä on. Mielestäni tuo seikka on sellainen että joku voi nähdä bändin yliarvostettuna.

Niin...tästä asiastahan 1Timer ei puhunut missään vaiheessa, minä kyllä otin nimenomaan Morrisonin hahmon ja mystisyyden esille, tosin sillä painotuksella että se ei yksinään riittänyt, vaan musiikinkin täytyi olla toimivaa.

Morrisonin kuoleman merkitys on tietenkin olennainen osa tuota legendaarista hahmoa, ja antaa lisäpontta hänen palvonnalleen, arvoituksellisuus, ja se ettei hän kerennyt elää vanhaksi ja tehdä pihisevällä äänellä paskoja levyjä ja rahastuskiertueita. Onko se sitten huono asia? Ensinnäkin jos ei ole elänyt tuona aikana on mahdoton täysin määritellä ja ymmärtää miltä on tuntunut elää ja kokea nuo uutiset, ja tuo ilmiö reaaliajassa. Toisekseen, eikö olisi sitten fiksumpaa pitää Morrisonin elämäntapaa ja nuorena kuolemista yliarvostettuna ja tyhmänä? Se kun ei vaikuta musiikkiin muuten kuin antaen jonkinlaista rockelämän katu-uskottavuutta, ts. hänestä tosiaan tuli osa, ja hän uskoi liikaa omaa Lizard King-juttuunsa.

Jos minun pitäisi kritisoida Doorsia voisin esim. yrittää väheksyä Morrisonin kykyjä lyyrikkona, verrata häntä "oikeisiin runoilijoihin" tms., tai jotain muuta epäolennaista paskaa, mutta se olisi ajanhukkaa ja turhaa, koska musiikin toimivuuden kannalta ne ovat epäolennaisia seikkoja.

Mutta sehän pienensi tissinsä!

No niin teki, mutta nyt se odottaa minun vauvaani!
 

ELaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mutta aiheeseen liittyen, täytyy ihmetellä Rollareiden saamaa(ansaitsemaa!) suosiota, koska se on keskivertopaskakuraa kaikki kappaleet. Silti se bändi vetää stadionit täytee joka kerta ja panee teidän tyttöjä... vanhat miehet... cool!!! Jotkut osaa toiset ei?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
En koe, etta Eramaan Kettu jotenkin puolustelisi meikalaista tassa ketjussa (miksi puolustelisi?), mutta ilolla tervehdin (TERVE!) sita, etta han yrittaa varsin objektiivisesti nahda sen, miksi Doors on mielestani yliarvostettu bandi. Paino sanalla mielestani, edelleen.

Enhan koskaan sanonut, enka sita myoskaan tarkoita, etta Doors noin niin kun yleismaailmallisesti olis yliarvostettu. Ei toki, mutta minun mielestani on. Sita en toisaalta lahde haveksymaan kuinka paljon Morrisonin kuolema ja hanen legendansa vaikuttavat tahan suosioon. Se on ihan luonnollista ja siina ei ole epaonnistunut kun Hutchinsonin Michael, joka varmasti on pyytanyt taivahan porteilla jo useasti, etta paasis takaisin, kun kukaan ei huomannut hanen marttyyrikuolemaansa...

Toinen juttu, joka tossa eilen naytti tuleen esille on se, etta pitaisin Doorsia muka paskana bandina. Eijjei-jjei. Sita en ole esille tuonut siihen varatussa keskustelussa. Kyllahan siella ihan patevia soittajia oli mukana ja bandi eittamatta omaa paikkansa musiikkihistoriassa, joten siita ei ole kysymys. En edes vaihda radiokanavaa normaalista "Classic Rock" kanavasta (kgon.com), jota muuten kuuntelen 90% ajasta, kun Doors lahtee soimaan. En, vaan sen kunnian saa Rollarit, Pink Floyd ja joskus myos Aerosmith. Niita puolestaan en pida yliarvostettuina enka paskoina, mutta heidan musiikki ei ole mulle erityisemmin tehtya. En siis vihaa Doorsia enka saa puistatuksia heidan musasta. Silti ihmettelen heidan suosiotaan (joka oli koko taman purkaukseni ydin) tuollaisella tuotannolla.

Bandi ei siis mielestani ole paska.
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Yliarvostetuimmat:


- U2 (Hirveetä paskaa. Kuka tällaista oikeasti kuuntelee?)
- Red Hot Chili Peppers (Ihme venkoilua sinne sun tänne, ei näin.)


Aliarvostetuimmat:

-Apulanta (Kyllä, yhtye on menestynyt kaupallisesti erinomaisesti, mutta arvostus on edelleen jostain kumman syystä suhteellisen alhaalla. Joskin juuri nyt kurssi on taas nousussa.)

-Sum41 (Nämä jätkät osaavat todellakin soittaa sen lisäksi että heillä on mahtavia biisejä.)
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Mennään tähän suuntaan aliarvostetuimmat. Ehdottomasti aliarvostetuin bändi omasta mielestäni on Savatage. Ilman kommentteja.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Mutta aiheeseen liittyen, täytyy ihmetellä Rollareiden saamaa(ansaitsemaa!) suosiota, koska se on keskivertopaskakuraa kaikki kappaleet. Silti se bändi vetää stadionit täytee joka kerta ja panee teidän tyttöjä... vanhat miehet... cool!!! Jotkut osaa toiset ei?

Niin... voihan se alkaa tuntua keskivertopaskakuralta kun muut kopioivat juttuja heiltä 30 vuotta.

Eipä silti, Stonesit itse kopioivat juttuja aikaan countrysta, reggaesta, bluesista, soulista ja niin edespäin. Jopa jazzista. Rollarit on kieltämättä ollut aika keskivertokamaa viimeiset 15 vuotta, mutta todellakin kannattaisi kuunnella tuotantoa vuosilta 67-83, niin tietää mihin bändin nauttima arvostus ja suosio perustuu. Tietenkään ei olisi haitaksi tässä yhteydessä tuntea tuntea pop-musiikin historiaa vähän laaja-alaisemmin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Omalla listalla hevi/metalli/lisää-tähän-oma-termi-musiikki on rankasti yliarvostettua, vaikkakin arvostus tuleekin lähinnä vain alan piireistä. Omat perusteet yliarvostukselle ovat seuraavat:

Väite 1. Hevi-muusikot ovat taitavia soittajia. Niin, jos vertailukohdaksi otetaan Neon 2, mutta jo musiikkiopistossa I-tutkinnon suorittaneiden soittajien taidot yltävät samalle tasolle kuin näiden jumaloitujen kitarasankareiden kyvyt. Vertailu todellisiin klassisen musiikin virtuooseihin on lähinnä noloa, niin eri tasolla silloin liikutaan.

Väite 2. Hevi-kappaleiden sävellykset ovat syvällisempiä kuin pop-musiikissa. Se, että sävellyksessä on 10.000 nuottia ei tee siitä sen syvällisempää. Musiikin todelliset klassikot perustuvat oivaltaviin sävelkulkuihin ja melodioihin, oli sitten kyse Bach tai Beatles. Tosiasia on, ettei mieleen jääviä hevikappaleita 35 vuoden aikana on tehty noin viisi.

väite 3. Hevissä on energiaa. Paitsi jos volyymi on alle 100 desibeliä. Kuunnelkaa edes minuutti heviä hiljaisella volyymilla ja kertokaa sen jälkeen kuinka paljon energiaa hevistä irtoaa. Jos musiikin energisyys perustuu vain ja ainoastaan volyymiin, niin myös moottorisahan huudattamisesta saa energiaa.

väite 4. Hevi on rankkaa. Ehkä finninaamaisten juho-pettereiden mielestä, joiden mielestä rankkaa on myös viritetyllä mopolla ajaminen ja tinnerin imppaaminen.

väite 5. Hevin sanoitukset ja kansitaide. Tarviiko tätä edes kommentoida.

Jokainen saa kuunnella juuri siitä musiikista mistä sattuu pitämään, mutta itseäni lähinnä nolottaa näiden pitkätukkanörttien vouhottaminen oman musiikkinsa ylivertaisuudesta muuta (pop)-musiikkia kohtaan.
Ns. "kikkeliheviin" kirjoituksesi kyllä osuu, kärjistyksineenkin:) Toivottavasti et kuitenkaan ole tuota mieltä metallista genrenä:D

Sitä en kyllä tajua, miksi "oivaltavien sävelkulkujen ja melodioiden" pitäisi olla helppoja ja helposti mieleenjääviä. Tarttuviin kertosäkeisiin perustuva pop/hevi/metalli/ym.-musiikki on yleensä erittäin lyhytikäistä. "Oikeat sävellykset", joissa ei noudateta jotain tiettyä kaavaa ja joissa ei mennäkään siitä, missä aita on matalin, kuulostaa ainakin harjaantuneeseen korvaan paremmalta ja kestääkin pidempään kuin yksinkertaisuuteen ja tarttuvuuteen pyrkivä musiikki.

Edellä kirjoitettu ei tietenkään poissulje sitä, etteikö vaikeastitajuttavakin musiikki voisi olla täyttä paskaa(ehkä jopa siitä johtuen vaikeaselkoista:D).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös