Olisi kyllä mielenkiintoista, jos joku säännöt oikeasti tunteva kertoisi, miten sääntö menee tuollaisessa ”kaksi kiekkoa kentällä”-tilanteessa.
Kyllä mun järki sanoo, ettei maalia olisi voitu hyväksyä mutta ei kai sitä aina rankkaria voida tuomita, jos joku heittää kiekon katsomosta kentälle? Onko siinä dumarilla tulkinnan paikka, eli jos selkeä maalinteko-tilanne noin keskeytetään niin sitten rankkari?
Tähänhän sentään löytyy selkeä vastaus sääntökirjasta eli kuinka toimitaan jos kentällä on kaksi kiekkoa:
Sääntökirja:
13.3. SÄÄNTÖJENVASTAINEN KIEKKO
Jos jossain vaiheessa pelin käydessä jäälle ilmaantuu muu kuin sääntöjen mukaisesti pelissä oleva kiekko,
peliä ei katkaista ennen kuin sääntöjen mukaisen kiekon hallinta siirtyy toiselle joukkueelle.
Eli tuon perusteella olen sitä mieltä, että maali olisi hyväksytty.
Rangaistuslaukauksen tuomitseminen on sitten vähän rajoilla, eli sääntökirjasta löytyy kohta, jossa sanotaan, että jos katsomosta lentää kiekko läpiajon aikana ja se häiritsee pelaajaa niin, että hän menettää kiekon hallinnan tai kaatuu, tuomitaan rangaistuslaukaus. Tässä tapauksessahan kiekko selkeästi häiritsi pelaajaa, mutta hän ei sen seurauksena menettänyt kiekkoa tai kaatunut eli ilman minkäänlaista tulkintaa sääntökirja ei ota kantaa tuohon tilanteeseen, jolloin ranngaistuslaukaukseenkaan ei ole perusteita. Luulen, että tähän tulee kevään aikana linjaus joko Liigalta, Jääkiekkoliitolta tai IIHF:ltä.
EDIT:
Tässä siis tuo toinen sääntökohta katsomosta heitettyyn kiekkoon liittyen:
53.7. RANGAISTUSLAUKAUS
Jos läpiajossa puolueettomalla alueella tai hyökkäysalueella olevaa pelaajaa häiritsee katsojan jäälle
heittämä esine, mikä aiheuttaa kiekon menettämisen tai kaatumisen, päätuomari tuomitsee
rangaistuslaukauksen ei-rikkoneen joukkueen hyväksi.