Tuosta puuttuu looginen ajattelu.
Joku tuossa jo aiemmin laskeskeli, että lähes jokaisella joukkueella oli keskiarvoa enemmän katsojia Jokerien pelatessa. Syyn ja seurauksen yhteyttä miettiessä voisi hyvin nostaa esille ajatuksen siitä, että Jokerit kiinnostaa enemmän myös maakunnissa.
Oli tuo harhaa tai ei, niin TV-rahojen osalta siirto ei nyt ainakaan helpota liigan asemaa.
Ensinnäkin, Jokerit on yksi liigan seuratuimmista joukkueista jo pelkästään kotikannattajilla mitattuna. Myös markkina-alue, vaikkakin alueella on kilpailijoita, on Suomen suurin. Itse epäilen vahvasti, että jo jokerikannattajien suuren määrän takia Jokerit on eniten tuloja (yksittäisottelut, sarjakortit, kausarit) tuova joukkue HIFK:n kanssa. Ei Nelonen harrasta hyväntekeväisyyttä, heille tuo on liiketoimintaa. Kun yksi eniten rahaa sisään tuova joukkue lähtee, vähenee myös intressit iskeä ulos rahaa entiseen malliin. Jos tuo ei vaikuta rahoihin, täytyy Nelosen operoida melko mukavilla katteilla.
Lisäksi siirrolla on myös toinen vaikutus. Kuinka moni firma haluaa isolla rahalla ja pitkällä sopparilla naittautua yhteen liigan kanssa, jonka rahalehmien siirto muualle voi tapahtua nopeastikin? Kyllä ainakin itse miettisin kahdesti esimerkiksi viiden vuoden sopparia jos takuita TPS:n, HIFK:n, Tapparan ja Kärppien pysymisestä liigassa ei ole. Vaihtoehtoina olisivat lyhyempi soppari, vähemmän rahaa tai melko muhkeat klasuulit "irtautumisten" varalta.
Ei mikään taho televisoi liigaa vain televisioidakseen Suomen korkeinta sarjatasoa. He televisioivat (ja maksavat siitä) liigaa saadakseen itse näkyvyyttä ja rahaa. Jos näkyvyys laskee potentiaalisten asiakkaiden siirtyessä seuraamaan toisia liigoja tai jopa lajeja, laskee myös televisioivan tahon kyky maksaa entisiä summia ilman persnettoa.