Voisitko selventää miten playoffsien pelaaminen syksyllä pelastaa seuroja muutoin varmalta konkurssilta? En oikein itse tätä ymmärrä.
Siinä oli se jos sana. Eli jos tuollaisella toimenpiteellä saataisiin seuroja pelastettua, jotka muuten joutuisivat ylitsepääsemättömiin ongelmiin, niin silloin oma mielipide olisi, että pelaajilta ja valmentajilta tarvitsisi kysyä vain yhtä kysymystä. Haluavatko palkkaa? Jos haluavat, niin sitten pelaavat siellä, missä työnantaja pyytää.
Sitä, miten sellainen tilanne voi syntyä, niin en tiedä. Olen ihan perus kiekkointoilija, eikä minulla ole mitään tietoa eri seurojen sitoumuksista ja velvollisuuksista. Mutta teoriatasollahan esim. tv-kumppani voisi vaatia kauden loppuun viemistä ja silloin puhutaan sen verran isoista rahoista Liigan osalta, että kannattaisi viedä kausi loppuun, normaalista vähän poikkeavalla tavalla.
En tiedä miten normaalia tuollainen vaatimus, tällaisessa tilanteessa on, mutta esim. Valioliigasta kerrotaan medioissa sellaista, että iso lasku tulee, jos eivät saa kautta pelattua loppuun. Saksassa arvellaan, että kahdella korkeimmalla sarjatasolla jalkapallossa on peräti 13 seuraa, jotka ovat vaarassa kaatua.
En vaan oikein ymmärrä, että joukkue A pelaa itsensä playoffseihin ja joukkue B sitten jatkaa heidän matkaa siitä. Kaudet eivät ole samanlaisia eikä niitä pitäisi sotkea keskenään. Siihen kun vielä lisätään että playoffseja alettaisiin pelaamaan ilman että joukkueilla olisi ollut juurikaan aikaa harjoitella ja hioa peliään kuntoon, en oikein saa tästä yhtälöstä vastaukseksi sellaista playoffkiimaa mitä se mielestäni ansaitsee.
Meillä on tässä selvästi pieni näkemysero.
Näkemyseroa toki tuntuu olevan. Minulle ei toisi minkäänlaista ongelmaa seurata pudotuspelejä, vaikka siellä osa ukoista olisi vaihtunut. Ne on kuitenkin samalla tavalla jääkiekkoilijoita sen punaisen IFK nutun alla, niinkuin edelliselläkin kaudella. Toki tilanne olisi normaalista poikkeava, mutta niinhän tämä koko globaali tilannekin on tällä hetkellä. Eikä tästä tulisi siis mitään normia vaan tämä jäisi historiaan poikkeustapauksena. Kyllä mun kiekkointoilu tällaisen poikkeustapauksen kestäisi ja varmasti innostuisin pudotuspeleistä, vaikka ne käytäisiin normaalia poikkeavaan aikaan.
Kyllähän esim. jalkapallon olympiaturnauksiinkin maat saavat nimetä kolme yli-ikäistä pelaajaa, vaikka karsinnat käydään käsittääkseni ilman noita yli-ikäisiä pelaajia? Onko kyseessä ihan toinen joukkue? Mielestäni ei. Jos Suomi olisi päässyt Litmasen, Forssellin ja Hyypiän aktiiviurien aikoihin Olympiaturnaukseen mukaan jalkapallossa, niin omalla kohdalla tuollaisen turnauksen seuraamiseen ei olisi tullut minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia, vaikka nuo mainitut kolme pelaaja olisivat olleet mukana, missaten kuitenkin karsinnat.
En toki kiistä, etteikö Suomesta löytyisi sellaisia "puritaaneja", joille tuollainen olisi ylivoimainen este seurata kuvatun kaltaista turnausta, mutta uskoisin, että niin sanottu "suuri yleisö" olisi ollut ihan pähkinöinä turnauksesta, vaikka siellä olisi pelannut sellaisiakin pelaajia, jotka eivät karsintaa käyneet läpi.
Ja sitten on myös nuo 2021 kesällä (toivottavasti) pelattavat jalkapallon em-kisat. Ollaanko nyt sellaisessa tilanteessa, että jos tässä tulevalla kaudella joku(/jotkut) sellainen suomalainen jalkapalloilija breikkaa isosti kansainvälisissä ympyröissä, joka ei ollut karsinnoissa mukana, niin häntä ei sovi Kööpenhaminaan tai Pietariin ottaa mukaan? Itse kyllä ottaisin, ainakin penkille.