@Ishmael
Olet kirjoittanut sitä sun tätä, että en oikein ole pysynyt perässä. Palkkalattiassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä se pitäisi olla, kun tuollaisella HPK:n pelaajabudjetilla pärjää ihan hyvin Kärppien vastaavaa vastaan. Joten vaikka budjettien ero olisi 3miljoonaa ei se ole tae onneen tai turmioon. Onhan tuolla NHL:säkin joukkueita joilla saattaa olla eroa toisiinsa noin 15milj.. ja se pienemmällä kasattu joukkue silti pääsee toisinaan pidemmällä, kuin kalliimmalla. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.
Kaikki kunnia HPK:lle tämän kauden suorituksesta, se on vertaansa vailla. Kuinka yleistä tämä pienten seurojen menestys on mielestäsi ollut viimeisten vaikka 20 vuoden aikana? Entä suurempien? Ajatellaan nyt vaikka välierissä pelanneita eli top4-joukkeita. IFK on toki surullinen poikkeus näiden suurempien joukossa, kun eivät näillä resursseilla ole aivan viime vuosia lukuun ottamatta pärjänneet odotetulla tavalla. Raha ei takaa onnea, ei edes tuo sitä automaationa, menestyksestä puhumattakaan. Mutta minä haluaisin nähdä tasokkaampaa jääkiekkoa ylipäänsä. Tällä hetkellä parhaat kupataan päältä isompiin seuroihin ja ulkomaille isompaa tilipussia tarjoamalla. Mitä jos Saksaan tai Sveitsiin, tai vaikka Kiinaan, siirtymisen sijasta pelaaja voitaisiinkin pitää Suomessa? Mä en osaa nähdä sitä huonona skenaariona.
Jos nyt meille tyhmille selittäisit, että mikä tämä kokonaisuus on mikä sinua kiinnostaa, mihin sen pitäisi vaikuttaa ja miten sen pitäisi vaikuttaa? Jos siis kyse on jostain muusta kuin siitä, että saisit lisäinfoa, joka ei seurojen tai liigan toimintaan vaikuta millään tavalla.
Aika sekavaksi on keskustelu tässä mennyt, kun pompitaan paikasta toiseen ja puhutaan eri asioista, kun vastataan toisten kirjoituksiin.
Täysin turhaa sovitella marttyyrin viittaa harteille; minä en ole ketään tässä sanonut tyhmäksi enkä sellaisena myöskään pidä. Eri asia sitten on, jos halutaan väen väkisin ymmärtää väärin.
Palkkalattia on mielestäni osa sitä kokonaisuutta, jolla Liigan tasoa saadaan hiljalleen nostettua. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että minun pitäisi saada tietää pelaajien palkkoja. Se on osa sitä ajatusta, jossa seurat ajetaan miettimään liiketoimintaansa laajemmin sen sijaan, että nojataan tukevasti vain yhteen tai kahteen pääyhteistyökumppaniin, jotka tuovat rahaa kassaan. Tarkoitus ei ole ajaa seuroja ahtaille vaan päin vastoin vakauttaa ja taloutta esim. hajauttamalla tulonlähteitä. Toki sen kiristyvän tilanteen saattaisi handlata sitenkin, että pääsponsorit maksaisivat enemmän. Pääasia on, että liikevaihto kasvaisi siten, että pelaajille voisi maksaa enemmän palkkaa. Ei niille divarinostoille vaan oikeasti hyville pelaajille.
Liiga voisi olla tasainen jatkossakin, mutta sen ei tarvitsisi olla sitä siten, että pelataan tätä helvetin liaanikiekkoa. Jatkossakin joillain seuroilla olisi pienemmät pelaajakulut kuin muilla, mutta optimaalitilanteessa ero kaventuisi.
Se mihin minulla tässä keskustelussa menee hermot on se, että vedetään stetsonista jotain argumentteja, pistetään ne minun mielipiteiksini ja ruvetaan meuhkaamaan niitä vastaan. Minä olen alusta asti puhunut palkkalattiasta osana Liigan tason nostamista. Ja yhtäkkiä minun pitäisi saada tietää jokaisen pelaajan palkat. Asia, jota en missään vaiheessa ole väittänyt, ja tuo kyseinen viesti (johon sinäkin asettelit tykkäyksesi) tulee vieläpä välittömästi sen jälkeen, kun olen sanatarkkaan todennut palkoista ”kokonaisuus, ei yksilötasolla”. Jos niitä viestejä lukee pysyy paremmin kartalla siitä, mitä puhutaan. Jos on epäselvää voi myös kysyä sen sijaan, että ymmärtää tarkoituksella väärin. Tämä koskee toki myös minua; en minä ole sen parempi keskustelija tai pidä itseäni ylempänä auktoriteettina. Ja siksi kerroinkin, minkälaiset asiat menevät tunteisiin.
Mutta jotta ei jäädä liikaa kiinni yhden nimimerkin ajatuksiin, niin kertokaa te vuorostanne,
@Nelfor ja
@Lätkä-Bongari Iso-E , mitä toimenpiteitä teidän mielestänne tulisi tehdä tason parantamiseksi? Mieluiten sellaisia, että ei näivetetä seuroja, vaan saataisiin koko potentiaali kaikista seuroista paremmin käyttöön. Vai onko tilanne juuri nyt hyvä ja mitään ei ehkä tarvitse tehdä?