Mediakuutio
Jäsen
Mutta miten Liiga pakottaa jonkun seuran toimimaan näin vasten tahtoaan?Ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä, ainoastaan tarvittavan suuren enemmistön.
Mutta miten Liiga pakottaa jonkun seuran toimimaan näin vasten tahtoaan?Ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä, ainoastaan tarvittavan suuren enemmistön.
Tuntematta Liigan yhtiöjärjestystä lainkaan en osaa sanoa. Mutta sääntöihin on voitu hyvin kirjata kohtia, joissa puhutaan yhteisistä linjanvedoista tai vastaavista, kuten olisi fiksua. Voi myös olla, ettei ole mitään mainintaa. Ylipäänsä Liigan toiminta on monelta osin sellaista puuhastelua, että uskoisin ettei mitään ole kirjattu. Koska kyllähän jääräpäitä pitää kuunnella ja mielipiteitä kunnioittaa; pääasia on, että mikään ei vahingossakaan kehity tai edisty.Mutta miten Liiga pakottaa jonkun seuran toimimaan näin vasten tahtoaan?
Eikai tuota nyt lätkäistäisikään yhtäkkiä vaan luulisi järkevä ratkaisu olevan ”hivuttautuminen” kohti vaikkapa 2m palkkalattiaa. Aloitetaan vaikka 1.5-1.7 miljoonasta.Monien seurojen kohdalla palkkalattian pakottaminen saattaisi tarkoittaa jopa konkurssia.
Monien seurojen kohdalla palkkalattian pakottaminen saattaisi tarkoittaa jopa konkurssia. Vaikka se pidemmässä juoksussa voisi hyvinkin nostaa liigan tasoa ja kilpailukykyä, niin äärimmäisen hankala tuota olisi toteuttaa, vaikka enemmistö sen kannalla olisikin. Seurojen konkurssit vaikuttaisivat TV-sopimuksiin, ottelumääriin ja ties mihin. Aikamoinen savotta siitä tulisi siivottavaksi.
Jos positiivisten organisaatiomuutosten tekeminen olisi vain ajasta kiinni, niin miksei niitä tehdä joka paikassa jo muutenkin, jos sillä tavoin saadaan pelaajabudjettia kohotettua talouden kärsimättä? On toki totta, että pakottamalla seuroja saataisiin heräteltyä tähän, mutta on myös hyvin epätodennäköistä, että kaikkialla onnistuttaisiin näissä muutoksissa. Jos tuloja ei saada kasvatettua ollenkaan ja joka vuosi joutuu käyttämään satoja tuhansia aiempaa enemmän rahaa, kun muutenkin on tehty korkeintaan nollatulosta, niin mihinköhän se lopulta johtaa?Eikai tuota nyt lätkäistäisikään yhtäkkiä vaan luulisi järkevä ratkaisu olevan ”hivuttautuminen” kohti vaikkapa 2m palkkalattiaa. Aloitetaan vaikka 1.5-1.7 miljoonasta.
Jos otetaan 5-10 vuotta aikaa nostamiselle, niin siinä ajassa kerkeää kyllä organisaatiomuutoksia tehdä vallan mainiosti.
Eihän näissä äänestyksissä ole mitään järkeä, koska värilasit ja se joukkue jolla on eniten aktiivisia kannattajia näihin pelleilyihin pärjää parhaiten. Tuskin esim moni ruotsalainen edes seuraa Liigaa ja tuskin moni Liigaa seuraava seuraa SHL:ää. Esim paras joukkue äänestyksessä monikaan äänestäjä ei ole ollut objektiivinen, koska muuten kaikki laittaisi CSKA:n kärkeen, mutta tällä hetkellä jakaa perää SC Bernin kanssa. Onko CSKA tosissaan samalla viivalla SC:n kanssa? Jonnin joutavaa värilasien maalailua.Hei Liigan immeiset! Nyt olisi aika äänestää Liiga maailman kartalle! Eurohockeyclubsin äänestyksessä on saksalaiset ja ruotsalaiset äänestellyt ihan omiaan. Kyllähän esimerkiksi Kakko on paljon kovempi tulokas kun joku Jurgen Klinsmann mannheimista. Niin ja The Lasse on ykkös warrior. Näytetään Liigan mahti.
Homepage | Euro Hockey Clubs
Siksi että ei ole pakko. Nykyiselläkin pärjää niin hyvin, että firma pysyy pystyssä ja oma työpaikka on taattu. Jotenkin perin suomalainen ajatus, että esim. Lappeenrannan tai Kuopion tai Jyväskylän tai vaikka Porin alueella ei olisi tehtävissä yhtään mitään koko seuran talouden parantamiseksi. Tai Helsingissä. Nykyinen on paras mahdollinen järjestely, koska se vain on.Jos positiivisten organisaatiomuutosten tekeminen olisi vain ajasta kiinni, niin miksei niitä tehdä joka paikassa jo muutenkin, jos sillä tavoin saadaan pelaajabudjettia kohotettua talouden kärsimättä? On toki totta, että pakottamalla seuroja saataisiin heräteltyä tähän, mutta on myös hyvin epätodennäköistä, että kaikkialla onnistuttaisiin näissä muutoksissa. Jos tuloja ei saada kasvatettua ollenkaan ja joka vuosi joutuu käyttämään satoja tuhansia aiempaa enemmän rahaa, kun muutenkin on tehty korkeintaan nollatulosta, niin mihinköhän se lopulta johtaa?
Kyllä monien seurojen taustalla yritetään. Ihan tosissaan. On pakko, koska muuten eivät olisi enää hengissä.Siksi että ei ole pakko. Nykyiselläkin pärjää niin hyvin, että firma pysyy pystyssä ja oma työpaikka on taattu. Jotenkin perin suomalainen ajatus, että esim. Lappeenrannan tai Kuopion tai Jyväskylän tai vaikka Porin alueella ei olisi tehtävissä yhtään mitään koko seuran talouden parantamiseksi. Tai Helsingissä. Nykyinen on paras mahdollinen järjestely, koska se vain on.
Minähän nimenomaan kirjoitin, että pitkällä aikavälillä. Ei viisi vuotta ole mikään pitkä aikaväli, paitsi toki tämän päivän rauhattomien ihmisten ja markkinatalouden näkövinkkelistä. Tänä päivänä valtaosa seuroista pyörii sponsorirahoilla ja yritysasiakkailla. Raumalla on perustettu piskuinen siivousfirma tukemaan paikallista jääkiekkoilua. Oulussa järjestetään festareita ynnä muuta kaiken ohessa. Ilmeisesti tällainen toiminta on mahdotonta muualla, yrityskenttä on Helsingissäkin täysi eikä sekaan mahdu enää mitään. Kyllä se KOFF sponssaa jatkossakin, ihan rakkaudesta lajiin. Jääkiekkoliiketoiminta on Suomessa ihan amatööripuuhastelua.Kyllä monien seurojen taustalla yritetään. Ihan tosissaan. On pakko, koska muuten eivät olisi enää hengissä.
Tottakai aina on tehtävissä jotain talouden parantamiseksi, mutta mikään ei ole taattua. Jos vaikkapa viiden seuran täytyisi nostaa pelaajabudjettiaan 500ke viiden vuoden päästä, niin ehkäpä kaksi siinä jotenkin onnistuisi ja kolme menisi konkurssiin.
Vaikka kuinka heräteltäisiin, niin on varsin yltiöoptimistista ajatella, että automaattisesti kaikki kyllä siihen pystyvät, kun vain pakotetaan. Suorastaan absurdi ajatus.
Minä puhun pelaajille maksetuista palkoista, en pelaajabudjeteista. Juuri siksi, että budjetti on budjetti ja toteuma on toteuma. Lisäksi esitin mielestäni hyvin yksiselitteisen selvästi, kuinka seurojen tulisi julkistaa pelaajille maksamansa palkat (kokonaisuus, ei yksilötasolla) yhtenäisellä kaavalla, jolloin nämä olisivat myös keskenään vertailukelpoisia. Tällä hetkellä budjetit (huom. budjetit, ei toteumat) esitetään jokaisen seuran osalta omalla tavallaan; toisissa on sivukulut mukana, toisissa luontoisedut, yms. Tilinpäätöksissä onkin sitten niputettu kaikki henkilökulut samalle riville vahtimestareista valmentajiin. Mitään vertailukelpoisuutta ei ole, ja tämä käytäntö tuntuu sopivan valtaosalle. Pääasia että kaikilla on kivaa ja palkka juoksee.@Ishmael
Oletko tosissasi sitä mieltä, etteikö pelaajabudjetit nouse pitkällä aikavälillä kuten toivoisit? Osaako joku kaivaa tilastoja 15-vuoden takaa tähän päivään ja verrata eri joukkueiden tilastoja pelaajabudjeteista eri vuosina ja katsoa kehitystä? Olen myös lukenut jostain, että harvoin ilmoitettu pelaajabudjetti edes pitää paikkansa vaan yleensä se paukkuu yli. KooKoo, Sport ja Jukurit saa pian lisää paukkuja osakkeen maksusta vapautuvilla rahoilla ja varmaan sitten saa ainakin hieman kasvatettua pelaajabudjettiaan. Kyllä ne nousee pikkuhiljaa, uskoisin.
Juurihan @Ishmael sanoi, että:@Ishmael
Luulen että sua kiinnostaa enemmänkin tietää pelaajien palkat, kuin se että tuo asia auttaisi jotenkin Liigaa kehittymään. Miten se auttaisi mitään, että pelaajan palkat ovat julkista tietoa on minulle edelleen mysteeri.
Edit. Lisätään vielä, että jos ja kun pelaajien palkat ovat julkisia pystyisi hankintoja haukkumaan paremmin jälkikäteen kuinka tyhmä tämä ja tämä signaus olikaan.
Boldasin olennaisen. En näe, että siitä ainakaan haittaa olisi, jos pystyttäisiin oikeasti vertailemaan mikä joukkue suorittaa käyttämäänsä rahamäärään nähden hyvin ja mikä huonosti.seurojen tulisi julkistaa pelaajille maksamansa palkat (kokonaisuus, ei yksilötasolla) yhtenäisellä kaavalla, jolloin nämä olisivat myös keskenään vertailukelpoisia.
Mä taas luulen, että sulla on luetun ymmärtäminen sillä tasolla, että jätän keskustelun aiheesta kanssasi tähän. Nimimerkki @-One- avasikin pointin tuossa hyvin.@Ishmael
Luulen että sua kiinnostaa enemmänkin tietää pelaajien palkat, kuin se että tuo asia auttaisi jotenkin Liigaa kehittymään. Miten se auttaisi mitään, että pelaajan palkat ovat julkista tietoa on minulle edelleen mysteeri.
Edit. Lisätään vielä, että jos ja kun pelaajien palkat ovat julkisia pystyisi hankintoja haukkumaan paremmin jälkikäteen kuinka tyhmä tämä ja tämä signaus olikaan.
Ja onkin. Ei siinä. Mun mielestä sillä ei vain ole mitään merkitystä paljonko pelaaja budjetti on oikeasti. Toki tilastollisesti merkityksellinen tilastoniiloille, mutta muuten se on aivan saatanan se ja sama.Mä taas luulen, että sulla on luetun ymmärtäminen sillä tasolla, että jätän keskustelun aiheesta kanssasi tähän. Nimimerkki @-One- avasikin pointin tuossa hyvin.
Yritä seurata keskustelua siitä, mistä se alkaa.Ja onkin. Ei siinä. Mun mielestä sillä ei vain ole mitään merkitystä paljonko pelaaja budjetti on oikeasti. Toki tilastollisesti merkityksellinen tilastoniiloille, mutta muuten se on aivan saatanan se ja sama.
Mieltä innostava Liiga koostuu mielenkiintoisista ja tasokkaista joukkueista. Tässä raha on suurena apuna. Tällä hetkellä Liigassa on liikaa pienen budjetin joukkueita. Tämä vaikuttaa suoraan pelaamiseen tasoon ja mielenkiintoon sarjaa kohtaan. Kannatan palkkalattiaa. Se voi olla ainoa tapa järkeistää joukkuemäärää Liigassa ja mahdollistaa laadukkaan jääkiekon katsominen kotimaassamme muuallakin kuin Helsingissä.@Ishmael
Olet kirjoittanut sitä sun tätä, että en oikein ole pysynyt perässä. Palkkalattiassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä se pitäisi olla, kun tuollaisella HPK:n pelaajabudjetilla pärjää ihan hyvin Kärppien vastaavaa vastaan. Joten vaikka budjettien ero olisi 3miljoonaa ei se ole tae onneen tai turmioon. Onhan tuolla NHL:säkin joukkueita joilla saattaa olla eroa toisiinsa noin 15milj.. ja se pienemmällä kasattu joukkue silti pääsee toisinaan pidemmällä, kuin kalliimmalla. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.
Mieltä innostava Liiga koostuu mielenkiintoisista ja tasokkaista joukkueista. Tässä raha on suurena apuna. Tällä hetkellä Liigassa on liikaa pienen budjetin joukkueita. Tämä vaikuttaa suoraan pelaamiseen tasoon ja mielenkiintoon sarjaa kohtaan. Kannatan palkkalattiaa. Se voi olla ainoa tapa järkeistää joukkuemäärää Liigassa ja mahdollistaa laadukkaan jääkiekon katsominen kotimaassamme muuallakin kuin Helsingissä.
Mistäs sinä tuon kuusi joukkuetta kaivoit, millä perustein ja millä oletetulla palkkalattialla?Vaikka mä olen vuosia kartellut sun juttuihin kommentointia, niin tämä yllä oleva pitää täysin paikkansa. Jos halutaan laatua, siihen tarvitaan fyrkkaa. Mutta siinä tulee ongelma että kansallinen liigamme muuttuu kuuden joukkueen sarjaksi.
Jos nyt meille tyhmille selittäisit, että mikä tämä kokonaisuus on mikä sinua kiinnostaa, mihin sen pitäisi vaikuttaa ja miten sen pitäisi vaikuttaa? Jos siis kyse on jostain muusta kuin siitä, että saisit lisäinfoa, joka ei seurojen tai liigan toimintaan vaikuta millään tavalla.Yritä seurata keskustelua siitä, mistä se alkaa.
Minuakaan ei kiinnosta, mikä se palkkabudjetti on, minua kiinnostaa enemmän itse toteuma, kokonaisuutena. Sinua sen ei tarvitse kiinnostaa, ja usko tai älä, sinun mielipiteesi ei ole sen oikeampi kuin minunkaan. Mutta siltikään se pointti ei ole siinä, mitä tavalliset tallaajat näkevät ja tietävät palkoista, vaan koko keskustelu liittyy siihen palkkalattiaan. Jos haluat keskustella palkkalattiasta isompana kokonaisuutena ja sen luomista haasteista ja mahdollisuuksista, niin keskustellaan. Jos sen sijaan haluat sotkea budjetteja ja toteumia keskenään, selittää kuinka minä haluan tietää yksittäisten pelaajien palkat (vaikka olen toistuvasti sanonut täysin toisin), tai kertoa siitä kuinka sinua ei budjetit kiinnosta, niin voit minun puolestani jatkaa sitä keskustelua jonkun muun kanssa. Minua kiinnostaa nyanssit osana kokonaisuutta, ei itse nyanssien takia.