Telia mainostaa, ettei sopparista tarvitse maksaa kuin vain kuukausista, jolloin pelataan. Eli tilausta ei tarvitse irtisanoa lauantaina kauden päätyttyä, sillä toukokuusta on kuitenkin jo joutunut maksamaan ja kesä-, heinä- ja elokuu on maksuttomia.
En tiedä onko Telia päättänyt otteluohjelman ja onko tässä kauheudessa mukana myös Kärpät ja/tai HPK, jotka venyttävät sarjan tarkoituksella toukokuun puolelle.
Olisi ihan suositeltavaa, että tätä toukokuun laskutusta ei lähdetä kommentoimaan enää, jos ei ole selvää käsitystä siitä miten se menee. Tämä on aiheuttanut jo todella paljon epäselvyyksiä ja Telia joutuu jatkuvasti korjaamaan väärinkäsityksiä. Ralph on toki osaltaan nyt oikeassa, mutta oleellisia seikkoja jää mainitsematta.
Eli Telia laskuttaa päiväkohtaisesti. Kun sopimuksen katkaisee, niin laskutus päättyy välittömästi siihen kyseiseen päivään. Jos katkaisee itse sopimuksen mestaruuden ratkettua tänään tai lauantaina, niin maksaa vain kahdesta tai neljästä päivästä toukokuun osalta. Telia on toki toukokuun pelien vähäisyydestä johtuen laskenut tämän kuun maksua, joka on normaalihinnan sijaan 13,90€ koko kuulta. Jos siis sopimusta ei itse katkaise, niin maksaa tuon koko summan toukokuulta, jonka jälkeen laskutus on syyskuun alkuun asti tauolla, kunnes normaali laskutus pamahtaa jälleen käyntiin. Jos taas katkaisee itse sopimuksensa, niin maksua kertyy toukokuulta noin 1-2€.
Järjestelmä on varsin typerä ja Telia selittää sen järkevyyttä huonosti. Mainostavat, että jos tilauksensa jättää päälle, niin tuolla "toukokuun hinnalla" saa ilmaiseksi myös elo-syyskuun harjoitusmatsit, joista muuten joutuu maksamaan erikseen. Muuten hyvä, mutta jos pelit eivät olisi toukokuulle menneet, niin tilauksensa katkaisematta jättävät asiakkaat olisivat saaneet kyseiset harjoitusmatsit ilman mitään veloitusta. Totuus on siis, että jos tilausta ei itse katkaise, niin maksaa järjetöntä ylihintaa toukokuulta pelkästään Telian ahneuden vuoksi. Heillä on käytössä päiväkohtainen laskutus, mutta silti automaattinen katkaisu kestotilauksessa tapahtuu kuukauden vaihteessa, eikä silloin kun pelit päättyvät. Ja tämä on siis pelkkää rahastusta.