Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 445 031
  • 11 121

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Hei Liigan immeiset! Nyt olisi aika äänestää Liiga maailman kartalle! Eurohockeyclubsin äänestyksessä on saksalaiset ja ruotsalaiset äänestellyt ihan omiaan. Kyllähän esimerkiksi Kakko on paljon kovempi tulokas kun joku Jurgen Klinsmann mannheimista. Niin ja The Lasse on ykkös warrior. Näytetään Liigan mahti.

Homepage | Euro Hockey Clubs
 
Suosikkijoukkue
KK
Hei Liigan immeiset! Nyt olisi aika äänestää Liiga maailman kartalle! Eurohockeyclubsin äänestyksessä on saksalaiset ja ruotsalaiset äänestellyt ihan omiaan. Kyllähän esimerkiksi Kakko on paljon kovempi tulokas kun joku Jurgen Klinsmann mannheimista. Niin ja The Lasse on ykkös warrior. Näytetään Liigan mahti.

Homepage | Euro Hockey Clubs
Eihän näissä äänestyksissä ole mitään järkeä, koska värilasit ja se joukkue jolla on eniten aktiivisia kannattajia näihin pelleilyihin pärjää parhaiten. Tuskin esim moni ruotsalainen edes seuraa Liigaa ja tuskin moni Liigaa seuraava seuraa SHL:ää. Esim paras joukkue äänestyksessä monikaan äänestäjä ei ole ollut objektiivinen, koska muuten kaikki laittaisi CSKA:n kärkeen, mutta tällä hetkellä jakaa perää SC Bernin kanssa. Onko CSKA tosissaan samalla viivalla SC:n kanssa? Jonnin joutavaa värilasien maalailua.

Edit: typot ja unohtuneet sanat
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Jos positiivisten organisaatiomuutosten tekeminen olisi vain ajasta kiinni, niin miksei niitä tehdä joka paikassa jo muutenkin, jos sillä tavoin saadaan pelaajabudjettia kohotettua talouden kärsimättä? On toki totta, että pakottamalla seuroja saataisiin heräteltyä tähän, mutta on myös hyvin epätodennäköistä, että kaikkialla onnistuttaisiin näissä muutoksissa. Jos tuloja ei saada kasvatettua ollenkaan ja joka vuosi joutuu käyttämään satoja tuhansia aiempaa enemmän rahaa, kun muutenkin on tehty korkeintaan nollatulosta, niin mihinköhän se lopulta johtaa?
Siksi että ei ole pakko. Nykyiselläkin pärjää niin hyvin, että firma pysyy pystyssä ja oma työpaikka on taattu. Jotenkin perin suomalainen ajatus, että esim. Lappeenrannan tai Kuopion tai Jyväskylän tai vaikka Porin alueella ei olisi tehtävissä yhtään mitään koko seuran talouden parantamiseksi. Tai Helsingissä. Nykyinen on paras mahdollinen järjestely, koska se vain on.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siksi että ei ole pakko. Nykyiselläkin pärjää niin hyvin, että firma pysyy pystyssä ja oma työpaikka on taattu. Jotenkin perin suomalainen ajatus, että esim. Lappeenrannan tai Kuopion tai Jyväskylän tai vaikka Porin alueella ei olisi tehtävissä yhtään mitään koko seuran talouden parantamiseksi. Tai Helsingissä. Nykyinen on paras mahdollinen järjestely, koska se vain on.
Kyllä monien seurojen taustalla yritetään. Ihan tosissaan. On pakko, koska muuten eivät olisi enää hengissä.

Tottakai aina on tehtävissä jotain talouden parantamiseksi, mutta mikään ei ole taattua. Jos vaikkapa viiden seuran täytyisi nostaa pelaajabudjettiaan 500ke viiden vuoden päästä, niin ehkäpä kaksi siinä jotenkin onnistuisi ja kolme menisi konkurssiin.

Vaikka kuinka heräteltäisiin, niin on varsin yltiöoptimistista ajatella, että automaattisesti kaikki kyllä siihen pystyvät, kun vain pakotetaan. Suorastaan absurdi ajatus.
 

444

Jäsen
Kyllä monien seurojen taustalla yritetään. Ihan tosissaan. On pakko, koska muuten eivät olisi enää hengissä.

Tottakai aina on tehtävissä jotain talouden parantamiseksi, mutta mikään ei ole taattua. Jos vaikkapa viiden seuran täytyisi nostaa pelaajabudjettiaan 500ke viiden vuoden päästä, niin ehkäpä kaksi siinä jotenkin onnistuisi ja kolme menisi konkurssiin.

Vaikka kuinka heräteltäisiin, niin on varsin yltiöoptimistista ajatella, että automaattisesti kaikki kyllä siihen pystyvät, kun vain pakotetaan. Suorastaan absurdi ajatus.
Minähän nimenomaan kirjoitin, että pitkällä aikavälillä. Ei viisi vuotta ole mikään pitkä aikaväli, paitsi toki tämän päivän rauhattomien ihmisten ja markkinatalouden näkövinkkelistä. Tänä päivänä valtaosa seuroista pyörii sponsorirahoilla ja yritysasiakkailla. Raumalla on perustettu piskuinen siivousfirma tukemaan paikallista jääkiekkoilua. Oulussa järjestetään festareita ynnä muuta kaiken ohessa. Ilmeisesti tällainen toiminta on mahdotonta muualla, yrityskenttä on Helsingissäkin täysi eikä sekaan mahdu enää mitään. Kyllä se KOFF sponssaa jatkossakin, ihan rakkaudesta lajiin. Jääkiekkoliiketoiminta on Suomessa ihan amatööripuuhastelua.

Ei palkkalattia kuitenkaan ole mikään ehdottomuus. Ehdotus muiden joukossa. Voidaan myös tulevaisuudessa katsoa kiekkoa, jossa kärki- ja häntäpää ovat kaukana toisistaan ja mailojen ohella käsissä on virvelit ja muut kahvausvälineet. Katsotaan kiekkoa, jossa kärkikarvaajaa saa määrättömästi estää menemästä päälle, ja jossa ylipäänsä kiekottoman estäminen on rikkeen sijaan ”maan tapa”. Palkkalattia ei ole mikään oikotie onneen, mutta se olisi yksi skenaario, jossa mahdollistettaisiin sääntöjen mukaan pelaaminen tekemättä sarjasta liian epätasaista. Se toki edellyttäisi myös sitä, että urheilujohtajat eivät manipuloisi lattiaa maksamalla kaiken maailman divarijyrille 100k€ kaudesta, vaan raha käytettäisiin parempiin pelaajiin. Tämä koskee myös IFK:ta, joka on varmasti yksi tunnetuimmista rahan hassaajista täysiin turhakkeisiin. Kukaan ei sanonut, että se olisi helppoa. Toisaalta tämä kansakunta selvisi myös 40-luvun suurköyhyydestä, kun sotakorvaukset piti saada maksettua ennenaikaisesti. Kai tuohon verraten muutama pääsarjatason jääkiekkoseura voisi tehdä vähän parempaa tulostakin. Voisi, jos haluaisi ja osaisi. Vain halu ja osaaminen puuttuu.
 
Suosikkijoukkue
KK
@Ishmael

Oletko tosissasi sitä mieltä, etteikö pelaajabudjetit nouse pitkällä aikavälillä kuten toivoisit? Osaako joku kaivaa tilastoja 15-vuoden takaa tähän päivään ja verrata eri joukkueiden tilastoja pelaajabudjeteista eri vuosina ja katsoa kehitystä? Olen myös lukenut jostain, että harvoin ilmoitettu pelaajabudjetti edes pitää paikkansa vaan yleensä se paukkuu yli. KooKoo, Sport ja Jukurit saa pian lisää paukkuja osakkeen maksusta vapautuvilla rahoilla ja varmaan sitten saa ainakin hieman kasvatettua pelaajabudjettiaan. Kyllä ne nousee pikkuhiljaa, uskoisin.
 

444

Jäsen
@Ishmael

Oletko tosissasi sitä mieltä, etteikö pelaajabudjetit nouse pitkällä aikavälillä kuten toivoisit? Osaako joku kaivaa tilastoja 15-vuoden takaa tähän päivään ja verrata eri joukkueiden tilastoja pelaajabudjeteista eri vuosina ja katsoa kehitystä? Olen myös lukenut jostain, että harvoin ilmoitettu pelaajabudjetti edes pitää paikkansa vaan yleensä se paukkuu yli. KooKoo, Sport ja Jukurit saa pian lisää paukkuja osakkeen maksusta vapautuvilla rahoilla ja varmaan sitten saa ainakin hieman kasvatettua pelaajabudjettiaan. Kyllä ne nousee pikkuhiljaa, uskoisin.
Minä puhun pelaajille maksetuista palkoista, en pelaajabudjeteista. Juuri siksi, että budjetti on budjetti ja toteuma on toteuma. Lisäksi esitin mielestäni hyvin yksiselitteisen selvästi, kuinka seurojen tulisi julkistaa pelaajille maksamansa palkat (kokonaisuus, ei yksilötasolla) yhtenäisellä kaavalla, jolloin nämä olisivat myös keskenään vertailukelpoisia. Tällä hetkellä budjetit (huom. budjetit, ei toteumat) esitetään jokaisen seuran osalta omalla tavallaan; toisissa on sivukulut mukana, toisissa luontoisedut, yms. Tilinpäätöksissä onkin sitten niputettu kaikki henkilökulut samalle riville vahtimestareista valmentajiin. Mitään vertailukelpoisuutta ei ole, ja tämä käytäntö tuntuu sopivan valtaosalle. Pääasia että kaikilla on kivaa ja palkka juoksee.
 
Suosikkijoukkue
KK
@Ishmael

Luulen että sua kiinnostaa enemmänkin tietää pelaajien palkat, kuin se että tuo asia auttaisi jotenkin Liigaa kehittymään. Miten se auttaisi mitään, että pelaajan palkat ovat julkista tietoa on minulle edelleen mysteeri.

Edit. Lisätään vielä, että jos ja kun pelaajien palkat ovat julkisia pystyisi hankintoja haukkumaan paremmin jälkikäteen kuinka tyhmä tämä ja tämä signaus olikaan.
 
Viimeksi muokattu:

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Ishmael

Luulen että sua kiinnostaa enemmänkin tietää pelaajien palkat, kuin se että tuo asia auttaisi jotenkin Liigaa kehittymään. Miten se auttaisi mitään, että pelaajan palkat ovat julkista tietoa on minulle edelleen mysteeri.

Edit. Lisätään vielä, että jos ja kun pelaajien palkat ovat julkisia pystyisi hankintoja haukkumaan paremmin jälkikäteen kuinka tyhmä tämä ja tämä signaus olikaan.
Juurihan @Ishmael sanoi, että:
seurojen tulisi julkistaa pelaajille maksamansa palkat (kokonaisuus, ei yksilötasolla) yhtenäisellä kaavalla, jolloin nämä olisivat myös keskenään vertailukelpoisia.
Boldasin olennaisen. En näe, että siitä ainakaan haittaa olisi, jos pystyttäisiin oikeasti vertailemaan mikä joukkue suorittaa käyttämäänsä rahamäärään nähden hyvin ja mikä huonosti.
 

444

Jäsen
@Ishmael

Luulen että sua kiinnostaa enemmänkin tietää pelaajien palkat, kuin se että tuo asia auttaisi jotenkin Liigaa kehittymään. Miten se auttaisi mitään, että pelaajan palkat ovat julkista tietoa on minulle edelleen mysteeri.

Edit. Lisätään vielä, että jos ja kun pelaajien palkat ovat julkisia pystyisi hankintoja haukkumaan paremmin jälkikäteen kuinka tyhmä tämä ja tämä signaus olikaan.
Mä taas luulen, että sulla on luetun ymmärtäminen sillä tasolla, että jätän keskustelun aiheesta kanssasi tähän. Nimimerkki @-One- avasikin pointin tuossa hyvin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mä taas luulen, että sulla on luetun ymmärtäminen sillä tasolla, että jätän keskustelun aiheesta kanssasi tähän. Nimimerkki @-One- avasikin pointin tuossa hyvin.
Ja onkin. Ei siinä. Mun mielestä sillä ei vain ole mitään merkitystä paljonko pelaaja budjetti on oikeasti. Toki tilastollisesti merkityksellinen tilastoniiloille, mutta muuten se on aivan saatanan se ja sama.
 

444

Jäsen
Ja onkin. Ei siinä. Mun mielestä sillä ei vain ole mitään merkitystä paljonko pelaaja budjetti on oikeasti. Toki tilastollisesti merkityksellinen tilastoniiloille, mutta muuten se on aivan saatanan se ja sama.
Yritä seurata keskustelua siitä, mistä se alkaa.
Minuakaan ei kiinnosta, mikä se palkkabudjetti on, minua kiinnostaa enemmän itse toteuma, kokonaisuutena. Sinua sen ei tarvitse kiinnostaa, ja usko tai älä, sinun mielipiteesi ei ole sen oikeampi kuin minunkaan. Mutta siltikään se pointti ei ole siinä, mitä tavalliset tallaajat näkevät ja tietävät palkoista, vaan koko keskustelu liittyy siihen palkkalattiaan. Jos haluat keskustella palkkalattiasta isompana kokonaisuutena ja sen luomista haasteista ja mahdollisuuksista, niin keskustellaan. Jos sen sijaan haluat sotkea budjetteja ja toteumia keskenään, selittää kuinka minä haluan tietää yksittäisten pelaajien palkat (vaikka olen toistuvasti sanonut täysin toisin), tai kertoa siitä kuinka sinua ei budjetit kiinnosta, niin voit minun puolestani jatkaa sitä keskustelua jonkun muun kanssa. Minua kiinnostaa nyanssit osana kokonaisuutta, ei itse nyanssien takia.
 
Suosikkijoukkue
KK
@Ishmael

Olet kirjoittanut sitä sun tätä, että en oikein ole pysynyt perässä. Palkkalattiassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä se pitäisi olla, kun tuollaisella HPK:n pelaajabudjetilla pärjää ihan hyvin Kärppien vastaavaa vastaan. Joten vaikka budjettien ero olisi 3miljoonaa ei se ole tae onneen tai turmioon. Onhan tuolla NHL:säkin joukkueita joilla saattaa olla eroa toisiinsa noin 15milj.. ja se pienemmällä kasattu joukkue silti pääsee toisinaan pidemmällä, kuin kalliimmalla. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Ishmael

Olet kirjoittanut sitä sun tätä, että en oikein ole pysynyt perässä. Palkkalattiassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä se pitäisi olla, kun tuollaisella HPK:n pelaajabudjetilla pärjää ihan hyvin Kärppien vastaavaa vastaan. Joten vaikka budjettien ero olisi 3miljoonaa ei se ole tae onneen tai turmioon. Onhan tuolla NHL:säkin joukkueita joilla saattaa olla eroa toisiinsa noin 15milj.. ja se pienemmällä kasattu joukkue silti pääsee toisinaan pidemmällä, kuin kalliimmalla. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.
Mieltä innostava Liiga koostuu mielenkiintoisista ja tasokkaista joukkueista. Tässä raha on suurena apuna. Tällä hetkellä Liigassa on liikaa pienen budjetin joukkueita. Tämä vaikuttaa suoraan pelaamiseen tasoon ja mielenkiintoon sarjaa kohtaan. Kannatan palkkalattiaa. Se voi olla ainoa tapa järkeistää joukkuemäärää Liigassa ja mahdollistaa laadukkaan jääkiekon katsominen kotimaassamme muuallakin kuin Helsingissä.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Mieltä innostava Liiga koostuu mielenkiintoisista ja tasokkaista joukkueista. Tässä raha on suurena apuna. Tällä hetkellä Liigassa on liikaa pienen budjetin joukkueita. Tämä vaikuttaa suoraan pelaamiseen tasoon ja mielenkiintoon sarjaa kohtaan. Kannatan palkkalattiaa. Se voi olla ainoa tapa järkeistää joukkuemäärää Liigassa ja mahdollistaa laadukkaan jääkiekon katsominen kotimaassamme muuallakin kuin Helsingissä.

Vaikka mä olen vuosia kartellut sun juttuihin kommentointia, niin tämä yllä oleva pitää täysin paikkansa. Jos halutaan laatua, siihen tarvitaan fyrkkaa. Mutta siinä tulee ongelma että kansallinen liigamme muuttuu kuuden joukkueen sarjaksi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikka mä olen vuosia kartellut sun juttuihin kommentointia, niin tämä yllä oleva pitää täysin paikkansa. Jos halutaan laatua, siihen tarvitaan fyrkkaa. Mutta siinä tulee ongelma että kansallinen liigamme muuttuu kuuden joukkueen sarjaksi.
Mistäs sinä tuon kuusi joukkuetta kaivoit, millä perustein ja millä oletetulla palkkalattialla?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yritä seurata keskustelua siitä, mistä se alkaa.
Minuakaan ei kiinnosta, mikä se palkkabudjetti on, minua kiinnostaa enemmän itse toteuma, kokonaisuutena. Sinua sen ei tarvitse kiinnostaa, ja usko tai älä, sinun mielipiteesi ei ole sen oikeampi kuin minunkaan. Mutta siltikään se pointti ei ole siinä, mitä tavalliset tallaajat näkevät ja tietävät palkoista, vaan koko keskustelu liittyy siihen palkkalattiaan. Jos haluat keskustella palkkalattiasta isompana kokonaisuutena ja sen luomista haasteista ja mahdollisuuksista, niin keskustellaan. Jos sen sijaan haluat sotkea budjetteja ja toteumia keskenään, selittää kuinka minä haluan tietää yksittäisten pelaajien palkat (vaikka olen toistuvasti sanonut täysin toisin), tai kertoa siitä kuinka sinua ei budjetit kiinnosta, niin voit minun puolestani jatkaa sitä keskustelua jonkun muun kanssa. Minua kiinnostaa nyanssit osana kokonaisuutta, ei itse nyanssien takia.
Jos nyt meille tyhmille selittäisit, että mikä tämä kokonaisuus on mikä sinua kiinnostaa, mihin sen pitäisi vaikuttaa ja miten sen pitäisi vaikuttaa? Jos siis kyse on jostain muusta kuin siitä, että saisit lisäinfoa, joka ei seurojen tai liigan toimintaan vaikuta millään tavalla.

Aika sekavaksi on keskustelu tässä mennyt, kun pompitaan paikasta toiseen ja puhutaan eri asioista, kun vastataan toisten kirjoituksiin.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tämän päivän peli antoi taas miettimisen aihetta siitä, onko Liiga nyt niin paska mitä täälläkin manataan. Tottakai lopputulosta voidaan selittää sillä, että toinen on saanut valmistautua pidempään tai sitten sillä perinteisellä asennevammalla. Totuus on kuitenkin, että joka liigakierroksella nähdään oikeasti NHL-tason suorituksia. Tätä väittämää tukee myös se liigatasollakin verraten kokematon nimilista, josta on NHL-sopimuksia nyt solmittu.

Kannattaisiko vähentää sitä itsesurkuttelun määrää Liigan tasosta, kun mielestäni päinvastoin viime vuosina potentiaalisia rahakaukaloihin lähtijöitä on enemmän kuin koskaan. Eikö se kerro siitä, että taso on Liigassa kovempi kuin ennen? Tai se, että ns. liigajyrinä pidetyt kaverit pystyvät tappelemaan KHL ja NHL-miesten kanssa suht tasavertaisesti?
 

444

Jäsen
@Ishmael

Olet kirjoittanut sitä sun tätä, että en oikein ole pysynyt perässä. Palkkalattiassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä se pitäisi olla, kun tuollaisella HPK:n pelaajabudjetilla pärjää ihan hyvin Kärppien vastaavaa vastaan. Joten vaikka budjettien ero olisi 3miljoonaa ei se ole tae onneen tai turmioon. Onhan tuolla NHL:säkin joukkueita joilla saattaa olla eroa toisiinsa noin 15milj.. ja se pienemmällä kasattu joukkue silti pääsee toisinaan pidemmällä, kuin kalliimmalla. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.
Kaikki kunnia HPK:lle tämän kauden suorituksesta, se on vertaansa vailla. Kuinka yleistä tämä pienten seurojen menestys on mielestäsi ollut viimeisten vaikka 20 vuoden aikana? Entä suurempien? Ajatellaan nyt vaikka välierissä pelanneita eli top4-joukkeita. IFK on toki surullinen poikkeus näiden suurempien joukossa, kun eivät näillä resursseilla ole aivan viime vuosia lukuun ottamatta pärjänneet odotetulla tavalla. Raha ei takaa onnea, ei edes tuo sitä automaationa, menestyksestä puhumattakaan. Mutta minä haluaisin nähdä tasokkaampaa jääkiekkoa ylipäänsä. Tällä hetkellä parhaat kupataan päältä isompiin seuroihin ja ulkomaille isompaa tilipussia tarjoamalla. Mitä jos Saksaan tai Sveitsiin, tai vaikka Kiinaan, siirtymisen sijasta pelaaja voitaisiinkin pitää Suomessa? Mä en osaa nähdä sitä huonona skenaariona.

Jos nyt meille tyhmille selittäisit, että mikä tämä kokonaisuus on mikä sinua kiinnostaa, mihin sen pitäisi vaikuttaa ja miten sen pitäisi vaikuttaa? Jos siis kyse on jostain muusta kuin siitä, että saisit lisäinfoa, joka ei seurojen tai liigan toimintaan vaikuta millään tavalla.

Aika sekavaksi on keskustelu tässä mennyt, kun pompitaan paikasta toiseen ja puhutaan eri asioista, kun vastataan toisten kirjoituksiin.
Täysin turhaa sovitella marttyyrin viittaa harteille; minä en ole ketään tässä sanonut tyhmäksi enkä sellaisena myöskään pidä. Eri asia sitten on, jos halutaan väen väkisin ymmärtää väärin.

Palkkalattia on mielestäni osa sitä kokonaisuutta, jolla Liigan tasoa saadaan hiljalleen nostettua. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että minun pitäisi saada tietää pelaajien palkkoja. Se on osa sitä ajatusta, jossa seurat ajetaan miettimään liiketoimintaansa laajemmin sen sijaan, että nojataan tukevasti vain yhteen tai kahteen pääyhteistyökumppaniin, jotka tuovat rahaa kassaan. Tarkoitus ei ole ajaa seuroja ahtaille vaan päin vastoin vakauttaa ja taloutta esim. hajauttamalla tulonlähteitä. Toki sen kiristyvän tilanteen saattaisi handlata sitenkin, että pääsponsorit maksaisivat enemmän. Pääasia on, että liikevaihto kasvaisi siten, että pelaajille voisi maksaa enemmän palkkaa. Ei niille divarinostoille vaan oikeasti hyville pelaajille.

Liiga voisi olla tasainen jatkossakin, mutta sen ei tarvitsisi olla sitä siten, että pelataan tätä helvetin liaanikiekkoa. Jatkossakin joillain seuroilla olisi pienemmät pelaajakulut kuin muilla, mutta optimaalitilanteessa ero kaventuisi.

Se mihin minulla tässä keskustelussa menee hermot on se, että vedetään stetsonista jotain argumentteja, pistetään ne minun mielipiteiksini ja ruvetaan meuhkaamaan niitä vastaan. Minä olen alusta asti puhunut palkkalattiasta osana Liigan tason nostamista. Ja yhtäkkiä minun pitäisi saada tietää jokaisen pelaajan palkat. Asia, jota en missään vaiheessa ole väittänyt, ja tuo kyseinen viesti (johon sinäkin asettelit tykkäyksesi) tulee vieläpä välittömästi sen jälkeen, kun olen sanatarkkaan todennut palkoista ”kokonaisuus, ei yksilötasolla”. Jos niitä viestejä lukee pysyy paremmin kartalla siitä, mitä puhutaan. Jos on epäselvää voi myös kysyä sen sijaan, että ymmärtää tarkoituksella väärin. Tämä koskee toki myös minua; en minä ole sen parempi keskustelija tai pidä itseäni ylempänä auktoriteettina. Ja siksi kerroinkin, minkälaiset asiat menevät tunteisiin.

Mutta jotta ei jäädä liikaa kiinni yhden nimimerkin ajatuksiin, niin kertokaa te vuorostanne, @Nelfor ja @Lätkä-Bongari Iso-E , mitä toimenpiteitä teidän mielestänne tulisi tehdä tason parantamiseksi? Mieluiten sellaisia, että ei näivetetä seuroja, vaan saataisiin koko potentiaali kaikista seuroista paremmin käyttöön. Vai onko tilanne juuri nyt hyvä ja mitään ei ehkä tarvitse tehdä?
 

444

Jäsen
Eikö se kerro siitä, että taso on Liigassa kovempi kuin ennen? Tai se, että ns. liigajyrinä pidetyt kaverit pystyvät tappelemaan KHL ja NHL-miesten kanssa suht tasavertaisesti?
Vai kertooko se siitä, että Liigassa pelaa taitavampia pelaajia kuin ennen? Tason muodostavat kaikki pelaajat, ei pelkästään parhaat.

Mun mielestä Liigan taso ei ole huono. Sen lisäksi Liigan taso voisi mun mielestä olla parempi.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Vai kertooko se siitä, että Liigassa pelaa taitavampia pelaajia kuin ennen? Tason muodostavat kaikki pelaajat, ei pelkästään parhaat.

Ihan mutulla väittäen kolmos- tai nelosketjun pelaajat ovat nykyään tasokkaampia kuin vaikka 10 tai 15 tai 20 vuotta sitten. Selviää ihan rostereita selaamalla millaisia puukäsiä siellä on seilannut.
 
Suosikkijoukkue
KK
@Ishmael

Sinä siis olet sitä mieltä, että Liiga on näivettymässä ja tasoerot ovat liian suuria? Minun mielestäni Liigasta nousee vuosi vuodelta kovempia pelaajia NHL:ään ja joukkueet nostavat vuosi vuodelta pikku hiljaa pitkällä tähtäimellä pelaajabudjetteja. Olet samaa mieltä? Silti aina silloin tällöin saamme nähdä tämän kauden tapaisia tuhkimotarinoita Kerhon tyyliin. HIFK on toiminut Liigan yhdellä suurimmalla pelaajabudjetilla useita vuosia ilman kunnollista menestystä (mestaruutta). Onko NHL:ssä tasoerot suuria? Miten palkkalattia auttaisi NHL:ää? Ei sun tarinoissa ole mitään järkeä. Sun jutut heittelee paikasta toiseen ja kun yhteen asiaan ottaa kantaa niin sanot ettei asia olekaan niin vaan pitäisi keskustella jostain höpö höpö jutuista. Pitäisikö jalkapallon puolella olla palkkalattia esim CL:ssä? Miten tässä nyt näin kävi? Kyllä Liiga seurat itsensä hoitaa ja on hyvässä kunnossa tai sitten käy "bluesit" ja se on vain darwinismia. Kyllä se toiminta pitää olla tervettä paljon muussakin kuin pelkästään pelaajabudjetissa. Anna nyt joku esimerkki millä joukkueella ei ole edellytyksiä olla Liigassa ja miksi. Vai ottiko HPK:n mestaruus tuolla budjetilla liikaa ihon alle, kun oma seura törsää rahaa kaiken maailman Åsteneihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mutulla väittäen kolmos- tai nelosketjun pelaajat ovat nykyään tasokkaampia kuin vaikka 10 tai 15 tai 20 vuotta sitten. Selviää ihan rostereita selaamalla millaisia puukäsiä siellä on seilannut.

Toisaalta joukkueiden pelitavat ja roolitukset oli myös tuohon aikaan hyvin erilaisia, siinä missä nykyään haetaan enemmän nopeutta ja kiekollista osaamista jopa siellä 3-4 ketjussa niin tuohon aikaan paljon enemmän peli oli fyysisempää varsinkin niissä 3-4 ketjuissa. Se että jotain Riku Rahikaisia saattoi pelata 15 vuotta sitten liigassa ei tarkoita että silloin jouduttiin näitä puukäsiä ottamaan vaan nimenomaan myös niitä fyysisiä pelaajia haluttiin joukkueisiin. Varmasti taidokkaampia pelaajia olisi tarjolla ollut jo silloin jos ne olisi koettu hyödylliseksi ja sen ajan pelitapaan sopiviksi.
 

444

Jäsen
@Ishmael

Sinä siis olet sitä mieltä, että Liiga on näivettymässä ja tasoerot ovat liian suuria? Minun mielestäni Liigasta nousee vuosi vuodelta kovempia pelaajia NHL:ään ja joukkueet nostavat vuosi vuodelta pikku hiljaa pitkällä tähtäimellä pelaajabudjetteja. Olet samaa mieltä? Silti aina silloin tällöin saamme nähdä tämän kauden tapaisia tuhkimotarinoita Kerhon tyyliin. HIFK on toiminut Liigan yhdellä suurimmalla pelaajabudjetilla useita vuosia ilman kunnollista menestystä (mestaruutta). Onko NHL:ssä tasoerot suuria? Miten palkkalattia auttaisi NHL:ää? Ei sun tarinoissa ole mitään järkeä. Sun jutut heittelee paikasta toiseen ja kun yhteen asiaan ottaa kantaa niin sanot ettei asia olekaan niin vaan pitäisi keskustella jostain höpö höpö jutuista. Pitäisikö jalkapallon puolella olla palkkalattia esim CL:ssä? Miten tässä nyt näin kävi? Kyllä Liiga seurat itsensä hoitaa ja on hyvässä kunnossa tai sitten käy "bluesit" ja se on vain darwinismia. Kyllä se toiminta pitää olla tervettä paljon muussakin kuin pelkästään pelaajabudjetissa. Anna nyt joku esimerkki millä joukkueella ei ole edellytyksiä olla Liigassa ja miksi. Vai ottiko HPK:n mestaruus tuolla budjetilla liikaa ihon alle, kun oma seura törsää rahaa kaiken maailman Åsteneihin.
Sanoin jo kerran aiemmin sulle, että kun luetun ymmärtäminen on tasoa nolla, niin jätän aiheesta keskustelun kanssasi tähän. Lue ensin ne mun viestit aiheesta. Ihan ajatuksella. Sen jälkeen lue näitä omia vastineitasi mulle, niitä joissa laitat mun mielipiteiksi asioita, joita en missään vaiheessa ole sanonut. Sun toiminta on puhdasta olkiukkoilua: sä rakennat mun mielipiteiksini sellaisia asioita, jotka eivät ole mun mielipiteitäni ja rupeat sen jälkeen hutkimaan niitä. Toisin sanoen sä kiistelet omia juttujasi vastaan. Vielä kerran: lue, lue, lue, lue, lue. Älä keksi päästäsi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta jotta ei jäädä liikaa kiinni yhden nimimerkin ajatuksiin, niin kertokaa te vuorostanne, @Nelfor ja @Lätkä-Bongari Iso-E , mitä toimenpiteitä teidän mielestänne tulisi tehdä tason parantamiseksi? Mieluiten sellaisia, että ei näivetetä seuroja, vaan saataisiin koko potentiaali kaikista seuroista paremmin käyttöön. Vai onko tilanne juuri nyt hyvä ja mitään ei ehkä tarvitse tehdä?
Tilanne on juuri nyt ihan hyvä, mutta tärkeintä on, että mielestäni suunta on oikea. Vanhentuneista ja paikoilleen jämähtäneistä toimintatavoista ollaan eri seuroissa hiljalleen pääsemässä eroon, sekä paremmin jo pidempään onnistuneilta organisaatioilta pyritään ottamaan mallia myös muualla.

En koe, että mitään suuria toimenpiteitä tarvitaan, vaan toistaiseksi voidaan jatkaa näin ja seurata miten asiat edistyvät. Liigan taso on lopulta ihan hyvää luokkaa ja tasoerot ovat ehkä jopa vähäisempiä kuin koskaan aiemmin. En haluaisi lähteä järkyttämään vallitsevaa tilannetta, koska mielestäni nyt mennään hyvään suuntaan ja järisyttäviä ongelmia ei ole.

Palkkalattian kannalla en ole nyt, enkä tulevaisuudessa. Mielestäni se on liian väkinäinen tapa pyrkiä vaikuttamaan liigan tasoon. Täytyisi keksiä luontevampia keinoja, jos jollain tapaa halutaan edesauttaa liigan etenemistä tasokkaammaksi sarjaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös