Asia selvä.On kyllä erikoinen ratkaisu. Toisaalta sopii hyvin Suomeen kun täällä ei maalintekoa juuri arvosteta.Ei ole ratkaissut sitten kauden 2011-12.
Asia selvä.On kyllä erikoinen ratkaisu. Toisaalta sopii hyvin Suomeen kun täällä ei maalintekoa juuri arvosteta.Ei ole ratkaissut sitten kauden 2011-12.
Asia selvä.On kyllä erikoinen ratkaisu. Toisaalta sopii hyvin Suomeen kun täällä ei maalintekoa juuri arvosteta.
Liigan otteluohjelma julkaistiin kahdeksas kesäkuuta. Siitä lähtien olet voinut Liigan sivuilta selvittää kaikki pelipäivät ja sopia menot sen mukaan. Toki jos olet ennen tuota jo sopinut menot tulevalle talvelle, niin sitten se on harmi juttu.
Huijaako silmäni, vai onko tämän kauden kultaisten kypärien sävy tummempi kuin viime kausilla?
Missäs sitä arvostetaan? Pohjois-Amerikassa? Sielläkin voitot on ratkaisseet ennen maaleja ainakin niin kauan kuin minä muistan.Asia selvä.On kyllä erikoinen ratkaisu. Toisaalta sopii hyvin Suomeen kun täällä ei maalintekoa juuri arvosteta.
KalPahan pelaa Jukureita vastaan Savon derbyt ja JYP vastaan Järvi-Suomen derbyt. Että näin.Sana "derby" on kohdannut jonkunlaisen inflaation. Nyt on joku Järvi-Suomen derbykin jo olemassa.
Derbyksi minä miellän Barcelona - R.Madrid, Tottenham - Arsenal, Liverpool - Man. United, AIK - Djurgården tyyppiset otteluparit.
Suomen lätkästä tuon tittelin minusta ansaitsee korkeintaan Ässät - Lukko, Jokerit - HIFK, ja Ilves - Tappara.
Mutta koko sana menettää mielestäni jotenkin merkityksensä ja siinä olevan hohtonsa jos kaikenmaailman JYP - KalPa ja SaiPa - KooKoo pareista ruvetaan puhumaan derbyinä.
Olen samaa mieltä, ainut oikea nimitys KalPan ja JYPin välisille paikalliskamppailuille on Taistelu Pönttövuoren herruudesta. Vaikkei näissä enää nykyään olekaan ihan entisaikojen tunnelatausta.Sana "derby" on kohdannut jonkunlaisen inflaation. Nyt on joku Järvi-Suomen derbykin jo olemassa.
Derbyksi minä miellän Barcelona - R.Madrid, Tottenham - Arsenal, Liverpool - Man. United, AIK - Djurgården tyyppiset otteluparit.
Suomen lätkästä tuon tittelin minusta ansaitsee korkeintaan Ässät - Lukko, Jokerit - HIFK, ja Ilves - Tappara.
Mutta koko sana menettää mielestäni jotenkin merkityksensä ja siinä olevan hohtonsa jos kaikenmaailman JYP - KalPa ja SaiPa - KooKoo pareista ruvetaan puhumaan derbyinä.
No siis derby sanana tarkoittaa käsittääkseni ottelua jossa on erityisen suuri tunnelataus ja vankka historia joukkueiden välillä taustallaan. Ja sitten omasta mielestäni derby on vielä semmoinen ottelu että säilyttääkseen derbyn asemansa, niin niiden joukkueiden on kohdattava riittävän harvoin. Max. 2 kertaa kaudessa. Sen vuoksi minulle on vähän ongelmallista mieltää mitään Liigan otteluparia derbyksi tuon sanan ihan täydessä merkityksessään.Saisinko perustelut miksi nuo yllä olevat otteluparit saisi semmoisia olla, mutta muut eivät?
Se että tämä möhkäle jota me kutsumme maapalloksi kiertää tähteä jota me kutsumme auringoksi ei ole mielipideasia. Derbystä en samaa sanoisi.Derby vaatii sen, että ollaan samalta paikkakunnalta. Ei se ole mikään mielipideasia.
Ehkä aikaisemmin, mutta merkitys on muuttunut.Derby vaatii sen, että ollaan samalta paikkakunnalta. Ei se ole mikään mielipideasia.
Ehkä aikaisemmin, mutta merkitys on muuttunut.
Derby vaatii sen, että ollaan samalta paikkakunnalta. Ei se ole mikään mielipideasia.
Näin minäkin sen olen aina käsittänyt, eli derby on nimenomaan se paikallisottelu. Toki sitten myöhemmin olen kuullut juurikin näistä ManU-Liverpool ja Barca-Real peleistä myös termiä "derby", toki onneksi jälkimmäiselle on se ihan oma El Clasicokin olemassa.Niinhän se onkin muuttunut. Se on sitten eri asia onko muutos parempaan suuntaan.
Se on typerähkö termi meidän kielessämme ja menettää muutenkin merkityksensä, jos sitä käytetään liian usein ja varsinkin jos sitä käytetään ihan liian heppoisin perustein. Ajan henki on ehkä vähän muutenkin tämmöinen.mutta kyllähän tuo derby on suomen kielessä melkoisen typerä termi.
Englannin kielessä on myös sitten se termi "rivarly" joka kuvaa ehkä enemmän näitä ManU-Liverpool tyyppisiä asetelmia, kun kyseessä ei ole varsinainen paikalliskamppailu.
Muutenkaan en kyllä tykkää oikein tuosta derby sanan käytöstä kun suomeksi puhutaan. Puhutaan vaan ihan paikalliskamppailuista silloin kun niitä pelataan. Ässät-Lukko pelikin voi ihan hyvin olla Satakunnan paikalliskamppailu tai "Ottelu Satakunnan herruudesta", mutta kyllähän tuo derby on suomen kielessä melkoisen typerä termi.
Luulen että Elävästä arkistosta löytyisi hyvinkin suomenkielisiä termejä käytettäväksi, ainoa että kuulostavat helposti nykykorvaan korneilta. Tosin minun puolestani voitaisiin ihan hyvin lähteä ironisessa mielessä kornin puolelle näissä, wanha väki tykkäisi oikeasti ja hipsterit sitten ironisesti ja joka tapauksessa kaikilla olisi kivaa. "Kipakoiden kiistakumppanien koitos Satakunnan herruudesta on jälleen käynnistymäisillään ja sieltä urheilusankarit jo otsat kirkkauttaan hohtaen saapuvatkin kunnian areenoille."Tuo on oikein hyvä termi, mutta miten sen sitten kääntäisi, derbyn käyttäminen on vain laiskuutta.
...
"Kipakoiden kiistakumppanien koitos Satakunnan herruudesta on jälleen käynnistymäisillään ja sieltä urheilusankarit jo otsat kirkkauttaan hohtaen saapuvatkin kunnian areenoille."
Puhutaanko nyt siis tästä Espanjan jalkapallon pääsarjan El Clasicosta eli Real Madridin ja FC Barcelonan välisestä kamppailusta? Niitä ei ainakaan ennen kauden alkua pelattu yhtään (siis virallisia otteluita, en tiedä kohtasivatko harjoituspelissä), sarjakaudella niitä pelataan kaksi. Espanjan Cupissa sitten mahdollisesti vielä lisää, en nyt muista onko siellä pelit kaksi- vai yksiosaisia. Finaali on ainakin yksiosainen. Mestareiden liigassa sitten mahdollisesti vielä 1-2 ottelua riippuen kohtaavatko pudotuspeleissä tai finaalissa.Tuli tästä mieleen että pelataanko tälläkin kaudella el clasico kymmenkunta kertaa vai riittääkö harvempi?
Olen kyllä Nummelinin kanssa aika paljon eri mieltä, varsinkin joukkuemäärän vaikutuksista. Ensinnäkin Petun uran aikana on naapuriin perustettu KHL, joka imee aika tehokkaasti Liigasta parhaita pelaajia. Lisäksi Liiga on muutenkin ahtaalla moneen muuhun eurooppalaiseen sarjaan verrattuna, kun vertaillaan esim. palkkoja.
En ymmärrä miten joukkueilla voi olla varaa palkata parempia pelaajia, kun joukkuemäärää supistettaisi. Voisi pitää paikkansa jos eläisimme jossakin pussissa, jossa tehdään vaan uudet jaot liigapelaajien kesken kun joukkuemäärä putoaisi. Oikeassa elämässä joukkueiden tulot ratkaisisivat paljon, että olisiko joukkueessa yhtään parempia pelaajia. Jos joukkuemäärä putoaisi, niin haluan nähdä sen laskelman, että joukkueiden tulot nousisivat. TV-sopparin arvo putoaisi varmasti, kun alueellinen kattavuus ja todennäköisesti tilaajien määrä supistuisi. Sama ilmiö voisi olla joidenkin sponssisoppareiden kohdalla.
Pelien määrää ei varmaan haluta supistaa, koska siitä ei ole mitään takeita että vähemmillä peleillä tulisi edes yhtä suuret lipputulot tai tulot ylipäätään. Vaikka osalla porukasta ei välttämättä ole aikaa tai vaikka rahaa käydä joka pelissä, niin jos pelejä olisi harvemmin, niin muuta tekemistä saattaisi silti löytyä kuin lähteä lätkämatsiin. Jos pelien määrä pysyisi 60:ssä vähemmillä joukkeilla, niin mitä on mielenkiinto, kun kohdataan kuudetta tai kahdeksatta kertaa runkosarjassa? Toki nyt kohdataan jo muutama porukka kuudesti, mutta maantieteellinen perustelu vielä jotenkin pitää yllä mielenkiintoa.
Nuorten pelaajien osalta olen Petun kanssa osittain samaa mieltä. Toisaalta on tärkeää, että nuoret pääsevät näyttämään kykyjään Liigassa melko varhaisessa vaiheessa. Kyllä kilpailu myös häntäpään joukkueissa on sen verran kova, ettei siellä montaa peliä pääse vetämään pelkällä "oma kasvatti" -statuksella, jos taso ei vaan riitä. Lisäksi nuorten on hyvä jo varhaisessa vaiheessa päästä läheltä näkemään mitä vaatii Liigassa pärjääminen. Varmasti harjoittelumotivaatioon sillä on vaikutusta.