Derby vaatii sen, että ollaan samalta paikkakunnalta. Ei se ole mikään mielipideasia.
Niinhän se onkin muuttunut. Se on sitten eri asia onko muutos parempaan suuntaan.
Näin minäkin sen olen aina käsittänyt, eli derby on nimenomaan se paikallisottelu. Toki sitten myöhemmin olen kuullut juurikin näistä ManU-Liverpool ja Barca-Real peleistä myös termiä "derby", toki onneksi jälkimmäiselle on se ihan oma El Clasicokin olemassa.
Wikipedia tosin määrittelee derbyä siten että derbyissä joukkueet on tavallisesti samasta kaupungista tai samalta alueelta, mutta derbyjä voivat olla myös sellaiset ottelut jossa kohtaa kaksi suurseuraa. Toisaalta tämä ei kyllä kotimaiseen jääkiekkoon päde mitenkään, en minä esimerkiksi jotain Kärpät-Tappara tai Kärpät-HIFK peliä lähtisi derbyksi kutsumaan, vaikka suurseurat onkin vastakkain.
Englannin kielessä on myös sitten se termi "rivarly" joka kuvaa ehkä enemmän näitä ManU-Liverpool tyyppisiä asetelmia, kun kyseessä ei ole varsinainen paikalliskamppailu.
Muutenkaan en kyllä tykkää oikein tuosta derby sanan käytöstä kun suomeksi puhutaan. Puhutaan vaan ihan paikalliskamppailuista silloin kun niitä pelataan. Ässät-Lukko pelikin voi ihan hyvin olla Satakunnan paikalliskamppailu tai "Ottelu Satakunnan herruudesta", mutta kyllähän tuo derby on suomen kielessä melkoisen typerä termi.