Eronnut Jussi Eronen käytti omassa avautumisessaan melko huolettomasti käsitteitä "sananvapaus" ja "journalismi". Vaikka en ole ollut Ylessä kuin haastateltavana, niin muutamassa toimituspalaverissa kuitenkin. Mielestäni erinomaiset juttuideani eivät aina menneet läpi, mutta en tullut ajatelleeksi, että kyse olisi ollut sananvapauteni tai journalismin rajoittamisesta.
Olisi mielenkiintoista kuulla vastapuolen kommentti Erosen väitteeseen paineeseen vähentää "väärinkäytöksiin ja epäkohtiin puuttuvan paljastusjournalismin tekemistä". Tämä on erittäin vakava syytös ja jos voidaan pitävästi osoittaa, että journalistinen linja suosii tai nokkii tiettyä puoluetta/aatetta, on isompi putsaus paikallaan. Tähän työhön tarvitaan puolueeton selvitysmies - ja aineistoksi muutakin kuin Suomen Kuvalehden nimettömät kommentit.
Atte Jääskeläinen ilmeisesti viittasi Erosen porukkaan, kun totesi ettei kaikilta osin ollut tyytyväinen (ohjelmissa/jutuissa) esitettyjen väitteiden pitävyyteen. Ehkäpä erimielisyys journalistisessa linjassa koskeekin sitä millaisin perustein Jääskeläisen tai Erosen Yle julkaisisi "paljastusjournalismia". Oiottuna, Eroselle riittää savu merkiksi tulesta, Jääskeläinen vaatii kuvan tulipalosta.
Ylen ajankohtaistoimittaja Sanna Ukkola linjasi asian mielestäni hyvin omassa Facebook-kirjoituksessaan joulukuun alussa:
Jääskeläinen on tarkka siitä, että faktat ovat oikein ja pitävät ja että turhiin spekulaatioihin ei lähdetä. Hänen linjansa on joskus ollut mielestäni liiankin varovainen. Kritiikillä on osin pohjaa enkä pysty allekirjoittamaan kaikkia päätöksiä uusimmassa Sipilä-kohussa.
Olen ollut Ylellä noin seitsemän vuotta, työskennellyt aiemmin mm politiikan toimittajana ja kirjoittanut vuosikausia Ylen blogia - ja kirjoittanut koko tämän ajan hyvin poleemisesti. Voin toki puhua vain omasta puolestani. En koe, että minua olisi missään vaiheessa sensuroitu, vaikka välillä on käyty tiukkaakin keskustelua juttujen ympärillä. Olen saanut tehdä ja toimia Ylellä hyvin vapaasti.
Ehkä kamppailu lopulta eskaloitui Erosen ja Jääskeläisen valtakamppailuksi. Lopputulos tiedetään ja kamppailun häviäjä lähti talosta.