Yleisradio Oy – YLE

  • 647 633
  • 5 140

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Minusta kun tuntuu että olen kertonut jo ihan tarpeeksi... Notta jos ei mene perille niin sitten ei ole mennäkseen, syystä tai peräti toisesta.

Sitähän minäkin.

Kun ei löydy vastausta niin sitä ei löydy.

Sitten voikin helpolla todeta että on jo tarpeeksi kertonut vaikka todellisuudessa ei ole kertonut yhtään mitään.

No, sellasta se välillä sitten on.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Niin siis persuthan ovat olleet Ylen suhteen aina johdonmukaisia. Ei siitä niin montaa vuotta ole, kun puolue puhui mädännäisyydestä sun muusta hörhöilystä. Nyt puolueen tyypit ovat toki siistineet ulosantiaan, mutta ei se mihinkään ole kadonnut, että verrattain naurettava ideologia puskee aina vaan esiin, kun Yle on kyseessä. Ylehän on täyttä kryptoniittia ääri- ja laitaoikeistoille, kun se tarjoaa myös vähemmistöille äänen, niin kuin lakiin on kirjattu. Monen persun suuresti ihannoima kansallisradikaalinen ja äärioikeistolainen Unkari teki valtion median kanssa äärettömät yhden totuuden lait ja sama homma Puolassa, niin miksi meidän radikaalit eivät yrittäisi täsmälleen samaa? Ei kun ai niin, ei meillä ole mitään ääri- tai radikaalioikeistoa, muuten vaan orbanit, puolat ja trumpit on parasta missään. Saksan Afd:kin on Tynkkysen mielestä vähän määritystä vailla, että mikä onkaan äärioikeistoa. Ei helvetti miten vietävissä ihmiset ovat.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse en ole vaatimassa Yleltä leikkauksia (ainakaan suuria) Ja olen vahvan Ylen kannalla. Mutta nyt tuo kaikki sekavuus ja salailu tekee toiminnasta erittäin epäuskottavaa ja antaa ns liikaa aseita puuttua siihen asialliseenkin toimintaan.

Ehkä siellä on myös vähän liikaa pomoja tai toiminnassa kehitettävää, mikäli isot pomot ei tiedä mitä alemmat pomot tekee.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en ole vaatimassa Yleltä leikkauksia (ainakaan suuria) Ja olen vahvan Ylen kannalla. Mutta nyt tuo kaikki sekavuus ja salailu tekee toiminnasta erittäin epäuskottavaa ja antaa ns liikaa aseita puuttua siihen asialliseenkin toimintaan.

Ehkä siellä on myös vähän liikaa pomoja tai toiminnassa kehitettävää, mikäli isot pomot ei tiedä mitä alemmat pomot tekee.
YLE on julkisrahoitteinen mediayhtiö, joten sitä tuskin johdetaan jämäkästi ja johdonmukaisesti kuin saman kokoista yritystä. Tiedä sitten pitäisikö, parantamista on varmasti. Jos YLE olisi yritys, niin se ensin jaettaisiin kahtia, jolloin kustannusrakenne olisi helpompi selvittää kustannuslaskelmilla. Mutta se nyt on mikä on.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole vaatimassa Yleltä leikkauksia (ainakaan suuria) Ja olen vahvan Ylen kannalla. Mutta nyt tuo kaikki sekavuus ja salailu tekee toiminnasta erittäin epäuskottavaa ja antaa ns liikaa aseita puuttua siihen asialliseenkin toimintaan.

Ehkä siellä on myös vähän liikaa pomoja tai toiminnassa kehitettävää, mikäli isot pomot ei tiedä mitä alemmat pomot tekee.
Organisaatioilla, joilla ei ole selkeää omistajaa, on taipumus kasvaa kuin pullataikina. Mitä enemmän budjettia, omaisuutta ja henkilöstöä, sitä enemmän johtajat saavat valtaa ja palkkaa. Esim. SPR omistaa kohtuullisen kiinteistömassan, jota on perusteltu omaisuuden arvon säilymisellä. Sitten, kun katastrofi tulee, ei kiinteistöjä voi myydä, vaan perustetaan katastrofikeräys, jonka tuotot eivät useinkaan ehdi ko. katastrofin avuksi. Nämä sitten sijoitetaan tulevaisuuden katastrofien varalle. Seurauksena järjestössä on ties mitä kiinteistö- ja omaisuusjohtajaa, asiantuntijaa ja sitä rataa. Johto sitten perustelee isoja palkkojaan isoilla vastuilla... Sama juttu koskee lähtökohtaisesti kaikkia ilman kunnollista omistajaohjausta olevia järjestöjä ja yhtiöitä, myös YLE:ä. Näin oli pitkään myös kirkon osalta, kunnes jäsenten määrä putosi, säästöjä ei hirveästi ollut, mutta kiinteistöjen korjausvelkaa sitäkin enemmän.

Jos YLE:n budjettia supistettaisiin 10 %, luultavasti kaikki nykyiset toiminnot voitaisiin järjestää samalla laadulla kuin nytkin. Edellytys tälle on tietysti se, että opetatiivinen johto ymmärtäisi rahan päälle. Se voi olla ylitsepääsemätön rasti.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Organisaatioilla, joilla ei ole selkeää omistajaa, on taipumus kasvaa kuin pullataikina. Mitä enemmän budjettia, omaisuutta ja henkilöstöä, sitä enemmän johtajat saavat valtaa ja palkkaa. Esim. SPR omistaa kohtuullisen kiinteistömassan, jota on perusteltu omaisuuden arvon säilymisellä. Sitten, kun katastrofi tulee, ei kiinteistöjä voi myydä, vaan perustetaan katastrofikeräys, jonka tuotot eivät useinkaan ehdi ko. katastrofin avuksi. Nämä sitten sijoitetaan tulevaisuuden katastrofien varalle. Seurauksena järjestössä on ties mitä kiinteistö- ja omaisuusjohtajaa, asiantuntijaa ja sitä rataa. Johto sitten perustelee isoja palkkojaan isoilla vastuilla... Sama juttu koskee lähtökohtaisesti kaikkia ilman kunnollista omistajaohjausta olevia järjestöjä ja yhtiöitä, myös YLE:ä. Näin oli pitkään myös kirkon osalta, kunnes jäsenten määrä putosi, säästöjä ei hirveästi ollut, mutta kiinteistöjen korjausvelkaa sitäkin enemmän.

Jos YLE:n budjettia supistettaisiin 10 %, luultavasti kaikki nykyiset toiminnot voitaisiin järjestää samalla laadulla kuin nytkin. Edellytys tälle on tietysti se, että opetatiivinen johto ymmärtäisi rahan päälle. Se voi olla ylitsepääsemätön rasti.
Joo siis jotain tehostamista johtoon ja avoimmutta tuo nyt kaipaisi. Ja että joku valvoisi vähän tällaisia kaiken maailman häämatkoja yms.

Noloa Vallinheimoltakin, ilmeisesti oli ensin laittanut Instaan tekstin että on häämatkalla ja jonkun ajan päästä tämä poistunut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
YLE on julkisrahoitteinen mediayhtiö, joten sitä tuskin johdetaan jämäkästi ja johdonmukaisesti kuin saman kokoista yritystä. Tiedä sitten pitäisikö, parantamista on varmasti. Jos YLE olisi yritys, niin se ensin jaettaisiin kahtia, jolloin kustannusrakenne olisi helpompi selvittää kustannuslaskelmilla. Mutta se nyt on mikä on.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun aihe osuu omaan työhön täydellisesti. Jos YLE olisi yritys, miksi se tulisi ensin jakaa kahtia? Tai missään vaiheessa? Ja miten tämä liittyy kustannuslaskelmiin?

Aihe osuu omaan työhön juuri näiden kustannuslaskelmien yms. puolesta. YLEn kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Ja olen samaa mieltä tuosta ensimmäisestä virkkeestä. Ja toisestakin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse näen niin, että etenkin jos kannattaa sitä riippumatonta Yleä niin nyt on se kritisoinnin paikka. On tärkeää kyetä kritisoimaan ja arvostelemaan myös asioita joita itse "kannattaa". Sillä tavalla se taso voi säilyä.

Mikä tahansa taho menee helposti ns sivuraiteille jos ei vähän valvota ja kritisoida.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun aihe osuu omaan työhön täydellisesti. Jos YLE olisi yritys, miksi se tulisi ensin jakaa kahtia? Tai missään vaiheessa? Ja miten tämä liittyy kustannuslaskelmiin?

Aihe osuu omaan työhön juuri näiden kustannuslaskelmien yms. puolesta. YLEn kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Ja olen samaa mieltä tuosta ensimmäisestä virkkeestä. Ja toisestakin.
Minä jakaisin sen uutis- ja ajankohtaisosaan sekä toisaalta draamatuotantoon, ja jakaisin myös hallinnolliset kerrokset jompaan kumpaan. Siinä olisi helpompi nähdä missä sitä pattia on.
Mutta YLE:ä on vaikea hahmottaa yrityksenä. Yritys saattaisi hyvinkin pistää muutosneuvottelut pystyyn tai jopa myydä toisen osan pois.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä jakaisin sen uutis- ja ajankohtaisosaan sekä toisaalta draamatuotantoon, ja jakaisin myös hallinnolliset kerrokset jompaan kumpaan. Siinä olisi helpompi nähdä missä sitä pattia on.
Mutta YLE:ä on vaikea hahmottaa yrityksenä. Yritys saattaisi hyvinkin pistää muutosneuvottelut pystyyn tai jopa myydä toisen osan pois.

En ole eri mieltä jaottelusta eri osioihin.

Kysyin vain mielenkiinnosta, miten tuo jakaminen helpottaisi kustannusten seuraamista? Tiedän kokemuksesta, että kustannusten seuraaminen on helppoa suuressakin yrityksessä, vaikka kaikki toiminnot olisi keskitetty yhteen ainoaan firmaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole eri mieltä jaottelusta eri osioihin.

Kysyin vain mielenkiinnosta, miten tuo jakaminen helpottaisi kustannusten seuraamista? Tiedän kokemuksesta, että kustannusten seuraaminen on helppoa suuressakin yrityksessä, vaikka kaikki toiminnot olisi keskitetty yhteen ainoaan firmaan.
Varmaan, mutta iso yritys ja yritys ylipäänsä on jo viritetty siihen malliin, että kustannuksia voidaan seurata. YLE:ssä kaikki pitäisi rakentaa alusta. No, tämä on pelkkää spekulaatiota ja hassuttelua, katsotaan mitä persut saavat aikaiseksi.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan, mutta iso yritys ja yritys ylipäänsä on jo viritetty siihen malliin, että kustannuksia voidaan seurata. YLE:ssä kaikki pitäisi rakentaa alusta. No, tämä on pelkkää spekulaatiota ja hassuttelua, katsotaan mitä persut saavat aikaiseksi.

Totta tuo, että firmat on viritetty siihen malliin, että kustannusten hallinta on helppoa. Sattumoisin tiedän noista kaiken, kun päivätyönäni noita(kin) pyörittelen. Mutta, ihan samoin YLEssä olisi voitu toimia, vaikka ei varsinainen yritys olekaan, jos tahtoa olisi. Jostain kumman syystä tahtoa ei ole ollut.

Kieltämättä minulle on ennenkin tullut tunne, että kun YLEllä on joku tietty budjetti, niin se kulutetaan riippumatta siitä, tarvitaanko sitä vai ei. Eikä tämä rajoitu vain YLEen. Kuullut monestakin julkishallinnon alasta, että annettu budjetti kulutetaan surutta loppuvuodesta vain sen takia, että varmistetaan sama budjetti seuraavalle vuodelle. Nämä tiedot olen saanut ihan esimerkkeinä, joten voinen pitää niitä kohtuullisen luotettavina. Ja tämä on malliesimerkki isännättömästä rahasta.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kieltämättä minulle on ennenkin tullut tunne, että kun YLEllä on joku tietty budjetti, niin se kulutetaan riippumatta siitä, tarvitaanko sitä vai ei. Eikä tämä rajoitu vain YLEen. Kuullut monestakin julkishallinnon alasta, että annettu budjetti kulutetaan surutta loppuvuodesta vain sen takia, että varmistetaan sama budjetti seuraavalle vuodelle. Nämä tiedot olen saanut ihan esimerkkeinä, joten voinen pitää niitä kohtuullisen luotettavina. Ja tämä on malliesimerkki isännättömästä rahasta.
Kyllä tätä samaa tapahtuu myös yksityisellä. Rangaistus siitä että ei tuhlaa on että rahat vähenee.

Systeemin pitäisi kannustaa tehokkaaseen tekemiseen ja palkita siitä.

Ihmiset on opetettu siihen. Että kun on tehostettu, potkitaan porukkaa pihalle sen sijaan että kasvatettaisiin bisnestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Totta tuo, että firmat on viritetty siihen malliin, että kustannusten hallinta on helppoa. Sattumoisin tiedän noista kaiken, kun päivätyönäni noita(kin) pyörittelen. Mutta, ihan samoin YLEssä olisi voitu toimia, vaikka ei varsinainen yritys olekaan, jos tahtoa olisi. Jostain kumman syystä tahtoa ei ole ollut.

Kieltämättä minulle on ennenkin tullut tunne, että kun YLEllä on joku tietty budjetti, niin se kulutetaan riippumatta siitä, tarvitaanko sitä vai ei. Eikä tämä rajoitu vain YLEen. Kuullut monestakin julkishallinnon alasta, että annettu budjetti kulutetaan surutta loppuvuodesta vain sen takia, että varmistetaan sama budjetti seuraavalle vuodelle. Nämä tiedot olen saanut ihan esimerkkeinä, joten voinen pitää niitä kohtuullisen luotettavina. Ja tämä on malliesimerkki isännättömästä rahasta.
Kouluissa tuota tehtiin "lihavina vuosina". Rehtori ilmoitti marras- joulukuussa, että nyt olisi aika hankkia jotain uutta, jos tarvitsette. Fysiikan perusvälineitä meillä tarvittiin ainakin aina, mutta monissa kouluissa ostettiin kalliita tietokoneavusteisia antureita ja muita nopeasti vanhaksi meneviä vehkeitä hyllyyn pölyttymään, koska muuten seuraavana vuotena tulee vähemmän hankintarahaa. Nykyään tällaista ei ole. Ei ole ainakaan 15 vuoteen ollut.

Uusien koulujen rakentamisen yhteydessä rahaa tuntuu kuitenkin riittävän myös hankintoihin. Esimerkiksi meidän käskettiin tehdä kaksi listaa uuteen kouluun. Toiseen välttämättömät hankinnat ja toiseen sellaiset, joita saa, jos rahaa jää. Summia ei kerrottu, vaikka kuinka yritin. Kuinka ollakaan, saatiin juuri ne, mitkä olin laittanut välttämättömien listalle, mutta ei mitään siltä toiselta. Olisi varmaan pitänyt laittaa kaikki siihen välttämättömien listalle.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kouluissa tuota tehtiin "lihavina vuosina". Rehtori ilmoitti marras- joulukuussa, että nyt olisi aika hankkia jotain uutta, jos tarvitsette. Fysiikan perusvälineitä meillä tarvittiin ainakin aina, mutta monissa kouluissa ostettiin kalliita tietokoneavusteisia antureita ja muita nopeasti vanhaksi meneviä vehkeitä hyllyyn pölyttymään, koska muuten seuraavana vuotena tulee vähemmän hankintarahaa. Nykyään tällaista ei ole. Ei ole ainakaan 15 vuoteen ollut.

Uusien koulujen rakentamisen yhteydessä rahaa tuntuu kuitenkin riittävän myös hankintoihin. Esimerkiksi meidän käskettiin tehdä kaksi listaa uuteen kouluun. Toiseen välttämättömät hankinnat ja toiseen sellaiset, joita saa, jos rahaa jää. Summia ei kerrottu, vaikka kuinka yritin. Kuinka ollakaan, saatiin juuri ne, mitkä olin laittanut välttämättömien listalle, mutta ei mitään siltä toiselta. Olisi varmaan pitänyt laittaa kaikki siihen välttämättömien listalle.
Tuli mieleen meidän vanha kyläkoulu aikoinaan. Siellä oli johtavina opettajina vanha pariskunta ja esim. kaikki urheiluvälineet olivat jostain 60-luvulta. Pari jalkapalloa oli vähän uudempaa. En osaa sanoa oliko totta vai ei, mutta sellainen huhu liikkui, että kaikki hankintarahat oli jätetty käyttämättä jostain syystä ja kun pariskunnan mies jäi eläkkeelle ja uusi opettaja siirtyi rehtoriksi, niin ei mennyt kauaa, kun kaikki urheiluvälineet oli uusittu sen aikaiselle tasolle. En siis tiedä, että mikä oli systeemi aikoinaan viime vuosituhannella, mutta outoa oli, että mitään uutta ei hankittu juuri mihinkään.
 
Kuinka ollakaan, saatiin juuri ne, mitkä olin laittanut välttämättömien listalle, mutta ei mitään siltä toiselta. Olisi varmaan pitänyt laittaa kaikki siihen välttämättömien listalle.
Tämähän on ihan perus budjettipeliä. Eli seuraavalla kerralla laitat nuo kaikki välttämättömien listalle ja tuonne toiselle listalle keksit kaikkea mitä sattuu. Sitten niistä ”tingitään” kun tehdään päätöksiä hankinnoista.


Kyllä tätä samaa tapahtuu myös yksityisellä. Rangaistus siitä että ei tuhlaa on että rahat vähenee.

Systeemin pitäisi kannustaa tehokkaaseen tekemiseen ja palkita siitä.

Ihmiset on opetettu siihen. Että kun on tehostettu, potkitaan porukkaa pihalle sen sijaan että kasvatettaisiin bisnestä.
Varmaan kaikkialla tapahtuu mutta julkisella enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Yksityisellä kuitenkin aika monessa paikassa on tulospalkkiosopimuksia ihmisillä joilloin syntyy ainakin ylemmistä toimihenkilöistä alkaen motivaatiotakin säästöihin. Lisäksi siellä joku controller kyttää kuitenkin selän takana mihin sitä rahaa käytetään.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Varmaan kaikkialla tapahtuu mutta julkisella enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Yksityisellä kuitenkin aika monessa paikassa on tulospalkkiosopimuksia ihmisillä joilloin syntyy ainakin ylemmistä toimihenkilöistä alkaen motivaatiotakin säästöihin. Lisäksi siellä joku controller kyttää kuitenkin selän takana mihin sitä rahaa käytetään.
Tapahtuu myös pienemmässä mittakaavassa. On pikkujoulu ja tykybudjetti, työkalunudjetti jne. Harvoin niitä alitetaan, vaikka asian saisikin toteutettua ennakoitua edullisemmin. Ja ymmärrän täysin, miksi käytetään, koska todella harvoin mitään hyötyä säästöstämisestä tulee.

Sama koskee Yle:n toimintaa. Miksi säästää, jos säästöstä palkkiona on rahojen ja mahdollisesti henkilöstön vähentäminen. Ei kukaan normaali ihmimem tykkää potkuja antaa toiselle ihmiselle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ylen organisaatio on monen uskottavan kuvauksen mukaan raskas ja keskijohtolihava - useinhan keskijohto suorittaa käytännössä säästöt ja kummasti ei säästä itsestään vaan sellaisista suorittavista kohdista mistä ei kannattaisi. HUS on toinen esimerkki tehottomasta byrokratiasta, joka tarvitsisi ulkopuolista rationaalista rakenneuudistusta jo toissapäivänä. Siis paljon löytyy Ylestä järkeviä kohteita, mutta mitään perussuomalaista teurastusta ei vain voi hyväksyä. Ihme kauna heillä on yhtä kansallisen kulttuurimme tärkeintä linnaketta vastaan, halutaan luoda tyhjiö joka sitten voidaan täyttää yksityisten kanavien toimesta ylikansallisella tosi-tv -sonnalla. Avointen yksityisten kanavien laadullinen alasajo on jo nyt täysin käsittämättömällä tasolla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jännä nähdä miten vihervassarit reagoivat torpattuaan jo aiemmin hyväksymänsä parlamentaarisen sovun YLE:stä alkukesästä. Jos nyt ei sopua löydy, parlamenttaarisesti hyväksytystä YLE:n budjetista tulee hallituksen päätös. Tätä monet tahot pitävät syystäkin vääränä tapana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis paljon löytyy Ylestä järkeviä kohteita, mutta mitään perussuomalaista teurastusta ei vain voi hyväksyä. Ihme kauna heillä on yhtä kansallisen kulttuurimme tärkeintä linnaketta vastaan, halutaan luoda tyhjiö joka sitten voidaan täyttää yksityisten kanavien toimesta ylikansallisella tosi-tv -sonnalla. Avointen yksityisten kanavien laadullinen alasajo on jo nyt täysin käsittämättömällä tasolla.

Eipä teurastusta ole tulossa. Sellaista ei ole esitetty tai kannatettu Marttisen johtamassa työryhmässä. Toinen asia on persujen retoriikka. Vähitellen vasemmalla olisi hyvä myöntää, että 20 miljoonan leikkaus luokkaa 520 miljoonan alvittomiin tuloihin ei ole teurastus. Jatkossa myös indeksejä leikataan, mutta YLE:llä on hyvin aikaa sopeuttaa toimiaan ja vähentää turhaa byrokratiaa ja päällikkötasoa.

Toivottavasti vihervasemmisto ymmärtää sen, että jos suunnilleen näihin ehtoihin eivät suostu mitä pöydällä on, parlamentaarisen yhteisyön polttaminen savuna ilmaan YLE:n rahoituksessa ja ratkaisuissa on iso virhe.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vielä muutama fakta YLE:n rahoituksesta ja tilanteesta:

1. YLE:n menokehitystä esitettiin leikattavaksi niin, että yhtiön budjetti olisi vuonna 2027 noin kymmenen prosenttia pienempi kuin nykyuralla. Menosopeutus hoituisi pitkälti eläköitymisillä. PS saatiin mukaan, mutta yhtäkkiä vassarit kaatoivat sovun ja vihreät lähtivät samaan kelkkaan.

2. YLE:n ohjelmatyöntekijät ottivat tilanteeseen kantaa ja pitivät ”laihaa sopua” parempana kuin parlamentaarisen perinteen loppumista.

Omana näkemyksenäni sanon, että vihervasemmisto ajaa holtitonta politiikkaa todennäköisesti vain siksi, että he kuvittelevat sen olevan oikeaoppista. Ehkä YLE:n ohjelmatyöntekijöiden kannanotto sovusta muuttaa sillä suunnalla käsitystä ja holtiton politikointi loppuu.

Leikkiminen parlamentaarisella sovulla ja sen poistaminen jatkossa on juuri sitä, mitä PS:n äärikonservatiivisin siipi haluaa.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
YLE:ä koskevassa keskustelussa persujen syvästä päästä toki on kajahtanut jos jonkinmoista kannanottoa. Se ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Se taas on pienoinen yllätys, miten fiksummatkin ihmiset rinnastavat leikkaustarpeesta johtuvan ja sitä silmällä pitävän ajatuksen YLE:n toiminnan tehostastamista koskevasta selvityksestä koko puljun alasajoon. Erittäin persumaista ajattelua, josta johtopäätöksiä hakiessa saattaisi päätyä mielenkiintoisiin lopputulemiin.

Samaten kritiikki YLE:n sisältöjä kohtaan ei tarkoita automaationa, etteikö isossa kuvassa olisi hyvin tyytyväinen siihen kokonaisuuteen, jota YLE tarjoaa. Minä henkilökohtaisesti olen, mutta siitä huolimatta tunsin turhautumista, kun eräänä päivänä autolla ajellessani radiouutisissa toimittaja esitti otsikon, jonka mukaan hallituksen esitys metsien suojelusta ei perustu tieteellisiin tutkimuksiin. Uutisen läpikäynnissä asiaa ei perusteltu lainkaan, ei kerrottu käytetyistä kriteereistä ja aiheesta haastateltiin erään tutkimuksen tekijää, joka avasi tutkimusmenetelmiään. Vähemmän yllättäen niihin sisältyi valtavasti tutkijan omia olettamuksia, karkeita arvioita ja paljon muita ei-mitattavissa olevia seikkoja. Mikä siinä sitten turhauttaa? Se, että YLE on valinnut metsäkeskustelussa linjakseen edistää tiettyjä asioita, mutta koska alan ymmärrystä ei heidän toimittajiensa keskuudessa ole lainkaan, he päätyvät polarisoimaan keskustelua esittämällä toistuvasti vääriä ja helposti kumottavissa olevia argumentteja. Toimittajan ei pidä ottaa kantaa uutiseen, vaan esittää se neutraalisti juuri siitä syystä, että hän on toimittaja, jonka tehtävä on välittää tietoa, ei luoda sitä. Eteenkään, kun toimittaja ei yleensä pysty ymmärtämään suurempia kokonaisuuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös