YLE on Suomessa ehkä ainoa järkevä yleissivistävä mediatoimija, joka tekee ja kohdentaa sisältöjä koko ajan myös nuorille.
Niin... Mutta johtuuko se siitä, että YLE on Suomen ainoana isona mediatoimijana levittäytynyt myös tähän nurkkaukseen? Maikkari ja muut kaupalliset toimijat sinnittelevät jo nyt pysyäkseen pystyssä tämän verorahoin tuotetun jätin jaloissa, joten heidän on vaikea alkaa taistella uudesta elintilasta ihan omilla budjettiluvuilla operoivan YLEn kanssa. Kyllä kaupalliset yleensä levittäytyvät sinne missä on vain markkinoita.
Omasta mielestäni YLE:n toimenkuvaa pitäisi selkeyttää radikaalilla kädellä, jotta saisimme elvytettyä kaupalliset markkinat media-alalle, ja sinne alkaisi kehittyä markkinaehtoista bisnestä muiden pohjoismaiden (ja Länsi-Euroopan) tavoin. Veronmaksajien yhteisestä kukkarosta pitäisi sitten rahoittaa sellainen ohjelmisto, jolle ei löydy kaupallista tekijää, ja tätä varten on mielestäni YLE olemassa. Tiktok-sisältö nuorille on sisältöä, jota kaupalliset eivät parhaillaan juurikaan tuota, ja siksi hyvä kun se tulee hoidettua, mutta kaikenlaiset laulu- ja viihdeohjelmat pitäisi jättää kaupallisille, jotta pääsisivät keräämään niistä sen tuoton ja kasvamaan. Tässä vaiheessa kansa yleensä särähtää, kun ajattelevat, että Elämäni biisi -tyyppiset laadukkaat viihdeohjelmat katoavat, mutta ilman YLE:ä sama ohjelma näkyisi Maikkarilla, Nelosella tai vastaavalla kanavalla. Ja tässä vaiheessa pohditaan, ettei Maikkari ole niin laadukas viihteentekijä kuin YLE, mutta on hyvä muistaa, että jos YLE olisi pienempi ja keskittyisi toisenlaiseen sisältöön, viihteentekijät olisivat muilla kanavilla töissä. Ei se laatu ohjelmien takaa katoa mihinkään. Ja väitänpä, että jos YLE ei dominoisi mediamarkkinoita niin rajulla kädellä, useammalla kanavalla olisi mahdollisuuksia löytää itselleen sieltä lokero, ja siten työllistää enemmän tekijöitä ja tuottaa enemmän suomalaista sisältöä... missä hyvänsä muodossa se tulevaisuudessa tulee olemaankaan.