Sano ensin minulle että minä vuonna vanhassa NHL:ssä lohkovoittajan pisteet eivät olisi riittäneet pudotuspelipaikkaan.
Sillä nyt ei ole väliä onko niin tapahtunut vai ei, itse puhuit idioottisysteemistä ja siitä että joku fiasko tultaisiin mahdollisesti tulevaisuudessa näkemään, oletin että fiaskolla tarkoitit sitä kun divisioonasijoituksesta saa etua. Oma pointti vain oli se että NHL:ssä on käytännössä aina ollut käytössä systeemi jossa divisioonasijoituksella on ollut merkitystä playoffpaikkoja jaettaessa, riippumatta siitä mikä pistesaldo on ollut koko konfferenssin suhteen.
Nykyisin tuo divisoonasijoituksen merkitys on jopa vähemmän merkityksellinen mitä se on monena vuonna ollut kun vain voittajalla on merkitystä eikä esimerkiksi sillä sijoittuuko viidenneksi vain neljänneksi omassa divarissa. Mielestäni noilla aiemmilla systeemeillä potentiaalisesti saadaan aikaan paljon pahempia fiaskoja, sillä ei ole merkitystä onko niitä tapahtunut vai ei, vaikka toki siitäkin on monia esimerkkejä että playoffpaikka on mennyt joukkueelle joka pisteiden valossa konfferenssitasolla sitä ei olisi ansainnutkaan.
Siitä voi toki keskustella että kannattaako antaa suoraan kolmossijoitus, mutta ei mielestäni tuo mikään hirvittävän merkittävä asia ole vaikka siinä kotiedusta puhutaankin. Huomattavasti oleellisempi asia on varma playoffpaikka, mikäli jäät ulos ei ole mitään mahdollisuutta Cupiin. Ilman kotietua siihen on kuitenkin vielä mahdollisuus, aiemmin on ollut tosiaan mahdollista että jopa useampia joukkue jää ulos.
En usko että tämä systeemi muuttuu mihinkään, tosiaan Amerikassa on perinteisesti juurikin arvostettu divisioonapelaamista kaikissa lajeissa. NFL:ssä ja MLB:ssä divisioonavoittaja saa ihan vastaavasti etua ja heidät sijoitetaan järjestykseen ensin ja sitten vasta muut, kotiedun myös saavat. Noissa liigoissa myös playoffpaikkoja on vähemmän, eli divisioonasijoitus on vieläkin suuremmassa roolissa. NBA:ssa taidetaan toimia hieman eri tavalla, en muista tarkkaan, kotietua ei välttämättä saa mutta playoffpaikka ainakin on varma.
Viimeksi muokattu: