Vastaan tänne tuon Coloradon kausiketjun sijaan, koska enemmän tämä vastaukseni liittyy ihan yleisesti NHL:ään.
On mukana tai ei, niin naurettavaksi touhu on menny et toivon mukaa Sakic ei kauheasti anna periksi.
Itse en ole yrittäjä, vaan työntekijä. Sen verran touhua vuosien saatossa nähnyt että pääosin työntekijät on kiittämättömiä paskoja.
Tässä nyt ei siinä pisteessä toki olla ja tarjouksista ei tietoa mutta jos Avalanchelta on reilu tarjous tullut niin olkoot pelaamatta jos ei kelpaa.
Toivottavasti se Rantasen sopimus tulee sieltä pian, ei ole kummankaan niin seuran kuin pelaajan etu jos tuo venyy pitkälle.
Pitää nyt muistaa myös, että NHL:ssä pelaajalla on pitkän aikaan hyvin vähän ns. valinnanvapauksia käytössä. Heti ensimmäisenä sut voidaan varata johonkin seuraan joka ei sinua juurikaan kiinnosta johtuen alueesta tai sitten jostain muusta. Tämän jälkeen ensimmäiset kolme vuotta pitää pelata tulokassopimuksella, välittämättä siitä kuinka hyvä oikeasti olet. Kun tulokassopimus päättyy niin oletkin vain rajoitettu vapaa agentti, voit toki tehdä sopimuksen muualle aivan kuten Aho teki, mutta seura joka oikeutesi omistaa voi matchata tämän ja näin olet taas jumissa siinä seurassa mihin sinut on draftattu.
Jos itse saisin päättää miten tämä homma menisi niin tulokassopimus olisi vain parin vuoden mittainen ja tämän jälkeen olisit rajoitettu vapaa agentti vain ensimmäisen vuoden. Eli jos tekisit vaikka vuoden sopimuksen seuraan niin sen jälkeen seuraavana kesänä olisit jo UFA (rajoittamaton vapaa agentti). Puljun tapauksessa tämä menisi niin, että Puljun NHL-kohtalo ei olisi kuin vuoden verran Oilersin käsissä, kausi muualla ja takaisin NHL:ään mistä vain tarjousta tulee. Nyt homma on täysin Oilersin käsissä, joko he treidaavat miehen pois tai sitten eivät, mielestäni tämä jos mikä on todella perseestä ja nimenomaan pelaajan kannalta.
Myös se on mielestäni ongelmakohta, että jos seura lopulta saa jonkun superpelaajan itselleen kuten Oilers sai McDavidin niin jo heti tulokassopimuksen jälkeen tämän sopimus on niin iso osa joukkueen palkkakatosta, että voidaan alkaa miettimään onko se enää edes joukkueen etu? Tästä syystä itse näkisin mielelläni NHL:ssä jonkun NFL:stä tutun "franchise tag" systeemin mikä voisi toimia niin, että sen voi aina ennen kauden alkua asettaa yhden pelaajan päälle ja tämän pelaajan palkat eivät rasittaisi joukkueen palkkakattoa.