All-Stars -tauon jälkeen. Tarkempaa päivää ei ole tiedossa. Joissain tiedotusvälineissä tuo ilmoitus tulkittiin siten, että pelaisi heti tauon jälkeen ensimmäisessä ottelussa eli 2.2. Blue Jacketsia vastaan, mutta organisaation puolelta ei ole sellaista sanottu.Onko mitään tietoa koska McDavid on palaamassa?
90-luvun alkupuolen/puolivälin Pingviineissä kakkosmaalivahdinkin odotettiin tekevän yli 20 pistettä. Puolustuksella ei ollut niin kamalasti väliä, kunhan itse tehtiin enemmän. Varsinkin juuri tuolla 95/96-kaudella alkoi keskialueen trappi yleistymään ja tasakentällisin saatettiin olla usein jopa miinuksella voitollisissa otteluissa.Tuosta Lemieuxin kaudesta pisti hieman silmään +/- tilasto, 70 ottelua 69 + 92 = 161 ja +/- "vain" +10.
Tuosta Lemieuxin kaudesta pisti hieman silmään +/- tilasto, 70 ottelua 69 + 92 = 161 ja +/- "vain" +10.
Jep. Lisäksi tuolla kaudella Lemieux oli normaalia riippuvaisempi ylivoimatehoista, hän teki ylivoimalla 79 pistettä, tasakentällisin 73 ja alivoimalla 9. Jaromir Jagr teki samalla kaudella Pittsburghissa ylivoimalla 51, tasakentällisin 95 ja alivoimalla 3 pistettä. Jagr oli siis selvästi tehokkaampi tasakentällisin, ja hänen +- olikin +31.90-luvun alkupuolen/puolivälin Pingviineissä kakkosmaalivahdinkin odotettiin tekevän yli 20 pistettä. Puolustuksella ei ollut niin kamalasti väliä, kunhan itse tehtiin enemmän. Varsinkin juuri tuolla 95/96-kaudella alkoi keskialueen trappi yleistymään ja tasakentällisin saatettiin olla usein jopa miinuksella voitollisissa otteluissa.
Ajalta ennen Art Ross Trophya NHL:n maali-, syöttö- ja pistepörssin ovat saman kauden aikana voittaneet:Art Ross Trophyn (jaettu kaudesta 1947-48 eteenpäin) on voittanut vain neljä pelaajaa siten, että olisi voittanut samalla liigan maali-, syöttö- että pistepörssin:
Gordie Howe 2 kertaa (50-51 ja 52-53 kaudet)
Phil Esposito 1 kerran (72-73 kausi)
Wayne Gretzky 5 kertaa (81-82, 82-83, 83-84, 84-85 ja 86-87 kaudet)
Mario Lemieux 2 kertaa (88-89 ja 95-96 kaudet)
Joo, niin olen käsittänyt itsekin. Eli tuon prosentin verran kaiketi napataan palkasta sinne escrow-rahastoon tai mikä ikinä onkaan. Kyllähän tuollainen 18 prosenttiakin on aika iso osuus. Tosin jossain muistan nähneeni arvion että olisi ollut nousemassa yli 20 prosenttiin.Escrow nousi ja se on nyt 18%, kauden alussa se oli 16%. Kanadan dollarin syytä tämäkin. Jos olen ymmärtänyt asian oikein, niin escrowin nousuhan tarkoittaa lisää menetettyjä tuloja pelaajille? Täällä on aiemminkin keskusteltu asiasta, mutta eipä niistä jutuista ole pahemmin mitään mieleen jäänytkään.
Lisäksi, jos ne ekat rivit poistettais, poistettaisiin hallista nimenomaan niitä kaikkein kalleimpia ja täten tuottoisimpia paikkoja eli ei löydy edes halua niiden poistoon vaikka se teknisesti olisikin mahdollista.
Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan nimenomaan niitä ekan rivin paikkoja tulisi muutama lisää, mutta rivejä ns. 100 levelin takaosasta poistuisi .
Jos tämäkin tarina lähtee siitä, että leveämpi kaukalo tekisi pelistä viihdyttävämmän niin:
1. Sille ei ole mitään oikeassa elämässä todettuja perusteita, ja ainoat perusteet kertovat päinvastaista tarinaa (olympialaiset, world cupit).
2. Kaikki perusteet ovat siis teoreettisia.
3. Lisätila laidoille ei tuo peliin lisää maaleja koska maalintekosektori ei kasva, ainoastaan turha tila laidoilla kasvaa.
4. Turhan tilan kasvaessa, hyökkääjillä on enemmän aikaa pelata kiekkoa laidoissa puolustus pitää edelleen maalintekosektorin. Toisinsanoen, peli hidastuu.
5. Taklaukset todennäköisesti vähenevät.
6. Kahvakiekko lisääntyy.
Miksei puhuta siitä, että Suomessa ja Euroopassa voitaisiin siirtyä käyttämään NHL kaukaloa?
1. Tämähän on vain yhden henkilön subjektiivinen mielipide eikä mikään virallinen totuus.
2. Totta, tosin niin puolesta kuin vastaankin koska NHL:ää ei ole ikinä pelattu leveämissä kaukaloissa.
3. Tämä turha tila kuitenkin mahdollistaisi laadukkaampien maalintekopaikkojen rakentamisen sinne maalintekosektorille, jolloin maalit todennäköisesti lisääntyisivät.
4. Enemmän aikaa = laadukkaampia ratkaisuja? Myöskin mailaan ja selkään hakkaamiskilpailut kulmissa vähenisivät jolloin kiekko olisi senkin ajan liikkeellä eikä seisoisi siellä kulmassa, eli peli nopeutuisi.
5. Totta, mutta toisaalta tämä helpottaisi käsistään päteviä pelaajia pelaamaan paremmin vahvuuksillaan.
6. Tämähän on aivan tuomareiden/liigan valitsemasta linjasta kiinni.
En lähde näihin ottamaan enää kantaa koska tarkoitukseni oli alunperinkin vain osoittaa että näihin asioihin tuskin kukaan voi sanoa tietävänsä varmasti oikeata vastausta vaan mielipide riippuu pitkälti näkökulmasta ja siitä mitä itse arvostaa eniten. Kiitos kuitenkin hyvin perustelluista väitteistä, olen ainakin osasta kanssasi ihan samaa mieltä.1.2.3..
Tästäkin olen ihan samaa mieltä enkä ainakaan minä haluaisi paluuta siihen että ottelut päättyvät 8-7 tai 10-6. Enkä myöskään halua että jääkiekon sääntöihin kajotaan muutenkaan liikaa, ersimerkiksi näen mieluummin hieman vähemmän maaleja kuin sen että maalien kokoa aletaan suurentamaan.Fanien pitäisi myös oppia katsomaan peliä fiksummin ja arvostaa "uusia" asioita joita NHL kiekko on nykyisellään. Siellä on paljon hienoja pieniä asioita maalien lisäksi.
Lisäksi, jos ne ekat rivit poistettais, poistettaisiin hallista nimenomaan niitä kaikkein kalleimpia ja täten tuottoisimpia paikkoja eli ei löydy edes halua niiden poistoon vaikka se teknisesti olisikin mahdollista.
Saattoi ymmärtää. Tietenkään nykykiekossa keskialue ei ole enää samanlainen ongelma kuin taannoin, mutta ongelma se on ehkä edelleen. Siinä kun ennen keskialue oli vaikea ylittää, nykyään se on vaikea ylittää kiekollisena. Moni joukkue ei edes yritä ja kun kaksi tällaista sattuu vastakkain, niin ilta menee päätykiekkoja hakatessa, kulmapelissä, pitkiä hyökkäyksiä vuoroin molemmissa päädyissä. Se on pahimmillaan aika puuduttavaa, flowta harvoin on.Scotty Bowman muistaakseni ehdotti jo 15 vuotta ellipsin muotoista kaukaloa. Jotenkin että keskialue levenisi, jotta trappejä vastaan tulisi enemmän sivuttaista tilaa puhkaisuun. 2004 vuotta edeltäviin ongelmiin oli tämä pohdinta. Hyökkäysalue sitten kapenisi viistosti nurkkaa kohti nykyiseen leveyteensä. Ja että maalin takana taisi olla lisätilaa pituussunnassa.
Mielenkiintoisia ideoita. Tavoitteena oli avata hyökkäyspeliä ja lisätä maalimääriä, mitäs muuta. Vai ymmärtääkö se Scotty mistään mitään? :)
En lähde näihin ottamaan enää kantaa koska tarkoitukseni oli alunperinkin vain osoittaa että näihin asioihin tuskin kukaan voi sanoa tietävänsä varmasti oikeata vastausta vaan mielipide riippuu pitkälti näkökulmasta ja siitä mitä itse arvostaa eniten. Kiitos kuitenkin hyvin perustelluista väitteistä, olen ainakin osasta kanssasi ihan samaa mieltä.
Silti kaukalon koko on yksi asia jota mielestäni voisi viilata hieman suuremmaksi, ei kuitenkaan liikaa, vaan ehkä puoli metriä tai metrin verran. Sen verran ahdasta alkaa tuolla kaukalossa nykyään olemaan että jotain on tehtävä.
En edes tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, kun vain kerroin mitä herrat rapakon toisella puolella ovat pohtineet, mutta varmasti lippujen hinnan korotuksella menetetyt tuotot olisi mahdollista kattaa ainakin osalla joukkueista. Se onkin sitten fanin näkökulmasta aika perseestä, että lippu kallistuu sekä se, että osa faneista menettäisi oman kausaripaikan josta on vuosia maksanut isosti.Missähän byrokratiassa sitä korkeampaa lipunhintaa ei voi siirtää siihen riviin josta tulee uusi eturivi? :D