McMulligan
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit
Mitä olen keskustelua tällä puolella seurannut, niin paljonhan teillä tuntuu olevan vastoinkäymisiä. Rahaa ei ole tarpeeksi, omistajat ovat arveluttavia ja heidän mukanaan tulee myös poliittista painolastia, vaikka kuuluisan sanonnan mukaan urheilua ja politiikkaa ei pitäisi sekoittaa. Kuitenkin täällä tuntuu vallitsevan konsensus siitä, että se piste i:in päällä, joka viimeistelee teidän menestymisen mahdottomuuden, on tilanne, jossa muut KHL seurat voivat pyörittää 35 pelaajan rosteria, kun se teillä jää 25. Eli tältä kannalta ei liene kuitenkaan täysin merkityksetöntä, mikä teidän suhde on, lähimpänä pyörivään tasokkaaseen eurooppalaiseen kiekkosarjaan.
Kieltämättä noi lainatut asiat ovat kaikki ongelmia, mutta ei mun nähdäkseni liity Keräsen siirtoon millään tavalla. Turha kaveri päästettiin pois joukkueesta ja säästettiin ehkä sillä jokunen Euro. Toisaalta ketään ei palkattu tilalle, niin ei tuo rosterin lukumääräkään ollut tässä se tekijä.
Ja edelleen, on ihan hyvä erottaa farmitoiminta ja yksittäiset siirrot toisistaan. Keräsen siirto oli yksittäinen siirto, sitä oli myös Peltola viime kaudella ja niitä ovat olleet lukuisat Liigasta KHL:n kesken kauden siirtyneet pelaajat, joista nyt vaikkapa Taimi viimeisimpänä esimerkkinä. Noilla siirroilla ei ole mitään tekemistä aktiivisen farmitoiminnan kanssa. Farmitoiminta Liigassa ei mun silmissä oikein mene läpi, mutta mä en vain itse näe yksittäisissä siirroissa mitään ongelmia. Lähinnä jokainen osapuoli noissa useimmiten voittaa. Yksi joukkue pääsee irti hyödyttömästä pelaajasta, toinen joukkue saa ehkä kaipaamansa vahvistuksen ja Liiga saa mahdollisen vahvistuksen myötä muutaman lisäkatsojan. En vain ymmärrä mikä tuossa kuviossa on ongelma.
Jos Ilves ei olisi tällaista tilannetta halunnut, he olisivat voineet jo ennen kauden alkua ilmoittaa, ettei heillä ole käyttöä tällaiselle rajoitukselle. Tekivätkö he niin? Eivät. Jos he olisivat tuolloin joulukuussa kokeneet vääryyttä, niin olisivat voineet vuotaa asian jo silloin. Tekivätkö he niin? Eivät. Nyt kun sitten omistajavaihdosta pukkaa ja ilmeisesti useampi taho tavoitteli Ilvestä, niin tällainen vahingollinen tieto sitten löytää tiensä julkisuuteen. Eli voidaanko edes epäillä, että jopa Ilves on edelleen tämän yhdessä sovitun asian puolella, eikä missään oloissa halua asiaa riitautaa ja tämä asiakirja on sitten vuotanut jonkun yksilön toimesta, joka ei ole ollut tyytyväinen siihen suuntaan, mihin omistajajärjestelyt ovat menossa?
Tämä on ihan hyvä pointti, mutta sekään ei poista järjettömyyttä tuon Liigan päätöksen takana. Ilves ehkä käänsi kelkkansa, mutta toivoisin jatkossa useammankin kääntävän kelkan ja alkavan katsoa terveiden lasien läpi kohti tulevaisuutta ja kehittymismahdollisuuksia. Tuon kaltaiset päätökset eivät edistä mitään kehittymistä vaan eristävät vain entistä enemmän. Ei Jokereita juurikaan, vaan Liigaa itseään ja suomalaista kiekkoilua. Liigan päätökset viime vuosina ovat muutenkin olleet pelkkää oman edun tavoittelua huonoin tuloksin sekä muiden muroihin kusemista. Olisi ehkä aika kääntää uusi sivu ja aloittaa toiminta vähän terveemmältä pohjalta. Liigan menestys ja Mestiksen mielenkiinto ovat kuitenkin suurimpia asioita suomalaisen kiekkoilun eteenpäinviemisessä, ei Jokerit. Mä en ole todellakaan Liigalle katkera niiden aivan järjenvastaisista päätöksistään. Lähinnä säälittää miten paljon siellä pystytäänkin itse kusemaan oman tuotteen päälle, joka on joskus ollut ihan laadukaskin. Ihan kohtuullisen vilpittömästi toivoisin Liigalta totaalista herätysliikettä, joka olisi koko kiekkoilevan Suomen etu.