Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 280 904
  • 28 700

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Toi on kyllä asia, jonka vois ihan hyvin muuttaa tohon @Cobol malliin. Taloudellisesti ei ole mitenkään järkevää kuskata suurta osaa turvapaikanhakijoista pk-seudulle. Mihin asti se Kela nyt maksaakaan noita vuokria? Mitä nyt tullut seurattua Vuokra-Asunnot Helsinki ryhmää Facebookissa, niin 730e on kai ihan normi turviksille ja varmaan muillekin? Ainakin useampi turvis on juuri ton verran ollut valmiita maksamaan. Lisätään vähän kilpailua pienistä asunnoista, kun ei muuten vielä ole. Vuokranantajat kiittää :)

Lisäksi turvallisuusnäkökulma yms. niin kyllä tota ihan oikeesti vois miettiä uudestaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lisäksi turvallisuusnäkökulma yms. niin kyllä tota ihan oikeesti vois miettiä uudestaan.

Isot maahanmuuttajakeskittymät matalan tulotason jo valmiiksi ongelmallisissa lähiöissä ovat turvallisuusriski. Ihan kuten on nähty Ranskassa, Belgiassa, Ruotsissa ja muissa Euroopan maissa. Kyllä tämän jokainen tajuaa, mutta sen myöntäminen ei vaan ole mahdollista kaikille. Saati, että ongelmaa pyrittäisiin ratkaisemaan ihan oikeasti.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perustuslakia voidaan muuttaa.
Tottakai voidaan. Nähdäkseni kuitenkin keskustelu koski tämänhetkistä tilannetta ja tätä meneillään olevaa pakolaiskriisiä. Meneillään olevan pakolaiskriisin ratkaisuehdotuksien olisi mielestäni syytä olla sellaisia, että ne eivät vaadi perustuslain muutosta, vai mitä luulet?

Aikusten oikeasti tiedät kyllä miten vaikeaa perustuslain muutoksen vaativien hankkeiden toteuttaminen on. Joten eipä tässä oikein muutakaan voi tulkita, kuin että sulla on taas Tarzan -vaalikampanja päällä ja propagandaa pukkaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tottakai voidaan. Nähdäkseni kuitenkin keskustelu koski tämänhetkistä tilannetta ja tätä meneillään olevaa pakolaiskriisiä. Meneillään olevan pakolaiskriisin ratkaisuehdotuksien olisi mielestäni syytä olla sellaisia, että ne eivät vaadi perustuslain muutosta, vai mitä luulet?

Keskustelussa aiemmin, torstaina 19.1. 2017:

Mikäli isot keskittymät ilman kotouttamistoimia sallitaan, Suomessa on 10 vuodessa hyvin vaikea tilanne, koska kouluttamattomia, kieltä osaamattomia ja yhteiskunnan tukien varassa olevia saattaa alkaa ahdistaa Malmön tyyliin.

Jos nyt laitetaan muutoksia alulle, vielä kenties ehditään. Mitä suurempi määrä Suomeen otetaan pakolaisia - ja heitä otetaan tuhansia vuodessa - sitä vaikeammaksi tilanne muuttuu ajan kanssa. Meillä on somalien näkemykset Suomesta, meillä on tiedossa tapahtumat Ranskassa, Belgiassa ja Ruotsissa. Silti meillä on joukko äärisuvakkeja, jotka kuvittelevat tietävänsä asioista jotain, ja vastustavat pakolaisten, kantasuomalaisten ja Suomen kannalta järkeviä ja välttämättömiä muutoksia.

Aikusten oikeasti tiedät kyllä miten vaikeaa perustuslain muutoksen vaativien hankkeiden toteuttaminen on. Joten eipä tässä oikein muutakaan voi tulkita, kuin että sulla on taas Tarzan -vaalikampanja päällä ja propagandaa pukkaa.

Ethän sä osaa edes vittuilla.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt laitetaan muutoksia alulle, vielä kenties ehditään.
Jep jep, Eduskunnan pitäisi laittaa muutos lepäämään vaalien yli ja seuraavan eduskunnan pitäisi saada ehdotuksen taakse kahden kolmasosan enemmistö. Tai vaihtoehtoisesti ehdotus pitäisi julistaa kiireelliseksi viiden kuudesosan enemmistöllä. Kerros nyt ihan rehellisesti, että miten todennäköisenä pidä tuon toteutumista?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Jep jep, Eduskunnan pitäisi laittaa muutos lepäämään vaalien yli ja seuraavan eduskunnan pitäisi saada ehdotuksen taakse kahden kolmasosan enemmistö. Tai vaihtoehtoisesti ehdotus pitäisi julistaa kiireelliseksi viiden kuudesosan enemmistöllä. Kerros nyt ihan rehellisesti, että miten todennäköisenä pidä tuon toteutumista?

Eihän se ikävä kyllä todennäköistä ole. Ihan vaa jo siitä johtuen, ettei tästäkään asiasta mitään laajempaa keskustelua käydä. Joku vois kuitenkin edes yrittää ja tehdä avauksen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jep jep, Eduskunnan pitäisi laittaa muutos lepäämään vaalien yli ja seuraavan eduskunnan pitäisi saada ehdotuksen taakse kahden kolmasosan enemmistö. Tai vaihtoehtoisesti ehdotus pitäisi julistaa kiireelliseksi viiden kuudesosan enemmistöllä. Kerros nyt ihan rehellisesti, että miten todennäköisenä pidä tuon toteutumista?

Sehän riippuu tulevista vaaleista. Mitä vähemmän eduskunnassa on koodinimi lavapuroja, emmakareja ja vastaavia, ja mitä enemmän eduskunnassa on maahanamuuttajia kuten koodinimi Hussein, Dayib, Salehzadeh tai moni muu, sitä todennäköisemmin saadaan muutos. Jos maahanmuuttajilta kysytään, haluvatko he kuntien sitoutumisen kouluttamaan ja asuttamaan heidät ja saada tätä kautta suomen kielen osaamisen ja ammatin, eiköhän Husseinin näkökanta ole selvästi suurin, vaikka sitten muutama vuosi pitäisikin kärvistellä opetuksessa paikkakunnalla, jonne osoitetaan.

Änkyrät löytyvät kantasuomalaista. Niistä samoista, joille on yksi ja sama, kun EU ei noudata kansainvälisiä sopimuksia, mutta Suomen on annettava isot resurssit koodimi Nurmekseen pakolaisten kotouttamiseen, ja näille pakolaisille tulee kuitenkin taata oikeus häippäistä milloin tahansa etelän ongelmalähiöön suomen kieltäkään oppimatta, koska perustuslaki.

Pointti on tullut osaltani selväksi, joten mahdolliset kommentit vasta ensi viikolla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isot maahanmuuttajakeskittymät matalan tulotason jo valmiiksi ongelmallisissa lähiöissä ovat turvallisuusriski. Ihan kuten on nähty Ranskassa, Belgiassa, Ruotsissa ja muissa Euroopan maissa. Kyllä tämän jokainen tajuaa, mutta sen myöntäminen ei vaan ole mahdollista kaikille. Saati, että ongelmaa pyrittäisiin ratkaisemaan ihan oikeasti.

Sinä olet nyt niin hirttäytynyt omaan ehdotukseesi pakottavasta kotoutussopimuksesta, ettet pysty näkemään mitään muuta.

Sinun suunnitelmassa on yksi suuri ongelma, pakottava järjestelmä ei välttämättä sitouta pakolaisia asuinkuntaansa, jolloin keskittyminen tapahtuisi muutaman vuoden viiveellä.

Kuten sanoin jo aikaisemmin, tutkimukset osoittavat että ennaltaehkäisevä toiminta on tehokkainta. Sitouttamalla pakolaiset asuinpaikalleen saadaan aikaan parempia tuloksia. Tämä vaatii enemmän rahaa nyt, mutta säästää tulevaisuudessa enemmän kuin nyt kuluu.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän riippuu tulevista vaaleista. Mitä vähemmän eduskunnassa on koodinimi lavapuroja, emmakareja ja vastaavia, ja mitä enemmän eduskunnassa on maahanamuuttajia kuten koodinimi Hussein, Dayib, Salehzadeh tai moni muu, sitä todennäköisemmin saadaan muutos.
Eli suomennettuna. Ehdotuksellasi ei ole minkäänlaisia toteutumismahdollisuuksia. Kiva kun huomasit itsekin. Se perustuslaki kun antaa oikeuden äänestää sekä emmakareja että salezadeheja. Ja emmakarien äänestäjät näyttää galluppien pohjalta olevan jopa kasvamaan päin.

Nyt jos maltat luopua hetkeksi fetissistäsi ihmisten pakottamiseen, niin saatat huomata, että esim @TosiFani n ajatusten pohjalta päästäisiin parempiin tuloksiin, kuin oman ehdotuksesi pohjalta. Mutta ethän sa malta, valitettavasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinä olet nyt niin hirttäytynyt omaan ehdotukseesi pakottavasta kotoutussopimuksesta, ettet pysty näkemään mitään muuta.

Taisin kuitenkin (ulkomuistista) todeta, että ei väliä onko malli tuo vai joku toinen, jos se toinen toimii.

En edelleenkään ole vakuuttunut, että määräaikaisen oleskeluluvan sitominen suomen kielen ja muuhun opiskeluun, vaatisi perustuslakimuutoksen. Jos määräaikainen oleskelulupa myönnetään kuten tehdään/kaavaillaan muissa Pohjoismaissa, se voidaan sitoa opiskeluun ja työpaikkaan. Opiskelupaikaksi voidaan asettaa vaikkapa Nurmeksen erityisoppilaitos ja kun sen suorittaa hyväksytysti, saa oleskeluluvan.

Missä on fakta siitä, että yllä kuvattu menettely vaatii perustuslakimuutoksen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...
Missä on fakta siitä, että yllä kuvattu menettely vaatii perustuslakimuutoksen?

Ehdit kuitenkin kommentoida...

Jos nyt unohdetaan perustuslaki ja keskitytään ehdotusten sisältöön. Ensinnäkin, pitääkö pakolaisen opetella suomea, eikö englanti riittäisi? Tämä voisi olla tehokkaampaa perusopetusikäisiä vanhempien pakolaisten kohdalla, kuin suomen kielen opettelu. Peruskoulu hoitaa kyllä oman roolinsa, kunhan sille annetaan tarpeelliset resurssit.

Ja sitten siihen pakkoon. Tutkimukset osoittavat, että pakottaminen ei ole tehokasta. Tämä on nähty niin sosiaalitoimessa kuin te-palveluissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehdit kuitenkin kommentoida...

Useammassa ketjussa tuli lainauksia, ajattelin niitä vielä kommentoida ennen lähtemistä.

Jos nyt unohdetaan perustuslaki

Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että perustuslaillista estettä ei oikeasti ollutkaan - vaikka sinä niin @Anssi #5 väititte?

ja keskitytään ehdotusten sisältöön. Ensinnäkin, pitääkö pakolaisen opetella suomea, eikö englanti riittäisi? Tämä voisi olla tehokkaampaa perusopetusikäisiä vanhempien pakolaisten kohdalla, kuin suomen kielen opettelu. Peruskoulu hoitaa kyllä oman roolinsa, kunhan sille annetaan tarpeelliset resurssit.

Hyvä näkemys, voisi kaiketi.

Ja sitten siihen pakkoon. Tutkimukset osoittavat, että pakottaminen ei ole tehokasta. Tämä on nähty niin sosiaalitoimessa kuin te-palveluissa.

Voisitko vaikkapa maanantaihin mennessä

esitellä ne humanitaarisen maahanmuuton tutkimukset, joiden mukaan esimerkiksi somali Husseinin pakkolaiksikin kutsuma esitys on väärä ja vastaavat toimenpiteet, jotka eivät onnistuneet somalien, onnistuvat irakilaisten, afaganistanilaisten ym kohdalla?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei. Se on ymmärrettävä niin, että ilman perustuslakiongelmaakin ehdotuksesi on paska. Sun pakkoon perustuva systeemisi olisi suurin piirtein yhtä tehokas, kuin pakkoruotsi ruotsinopetuksessa.

Yritän kerran vielä: missä on perustuslakiongelma, jos henkilö menee opiskelemaan paikkakunnalle X, jossa hänellä on opiskelupaikka ja hän saa opiskelunsa jälkeen määräaikaisen oleskeluluvan vaihdettua pysyvään?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritän kerran vielä: missä on perustuslakiongelma, jos henkilö menee opiskelemaan paikkakunnalle X, jossa hänellä on opiskelupaikka ja hän saa opiskelunsa jälkeen määräaikaisen oleskeluluvan vaihdettua pysyvään?
Ihan suoraan perustuslaista:
9 §
Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan suoraan perustuslaista: Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

Yliopistoon voi pyrkiä useammalle paikkakunnalle ja mennä sinne, minne pääsee. Sen sijaan ei voi vaatia, että yliopisto siirtyy sinne, minne joku haluaa muuttaa.

Yliopistossa voi vaihtaa tiedekuntaa tai pyrkiä toiseen yliopistoon, mutta jos ei pääse silti muualle kuin ensimmäiseen paikkaan, mahdollisuudet ovat joko pysyä alkuperäisessä yliopistossa tai keskeyttää opiskelu tai lähteä ulkomaille tai tehdä jotain muuta. En näe eroa. Lisäksi tässä tapauksessa on porkkana, kuten Hussein ehdotuksessa totesi: suorittamalla tutkinnon suomen opiskelun jälkeen, peruskoulun varassa olevat hankkivat ammatillisen pätevyyden. Tätä varten jokainen vailla ammatillista koulutusta oleva maahanmuuttaja osoitetaan vaikkapa tasokokeiden perusteella esimerkiksi 15 ympäri maata olevaan opiskelupaikkaan. Näin opiskelu on mahdollisesti myös tehokkaampaa. Kun opiskelu on suoritettu, saa pysyvän oleskeluluvan.

Jos löytyy parempi tapa, loistavaa. En ole kuitenkaan ainakaan humanitaaristen maahanmuuttajien tai ilmiöön perehtyneiden tutkijoiden teksteistä parempaa löytänyt. Ja mallihan ei minun ole, vaan Husseinin, joka on todella huolissaan somalien asemasta ja esittää pakkolakia ammatillisesta koulutuksesta. En näe tässäkään eroa vaikkapa irakilaisten kotouttamiseen, ja olen huolissani etelän ja pääkaupunkiseudun ongelmalähiöiden tilanteesta, jonne on tullut ja tulee paljon maahanmuuttajia. Jos heillä ei ole vaadittavia perustaitoja (kieli, ammatti jne), jäljelle jää liian usein sekä sossu että rikolllisuus ja usein molemmat samaan aikaan. Kuten heikosti koulutetuilla kantasuomalaisillakin.

Ei Suomen tule antaa kustantamiensa pakolaisten pyörittää yhteiskuntaa ja varmistaa se, että ovat jatkossakin sossun asiakkaita. Toivottavasti myös kantasuomalaiset ymmärtävät tämän. Toki pääasiassa ymmärtävät.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yliopistoon voi pyrkiä useammalle paikkakunnalle ja mennä sinne, minne pääsee. Sen sijaan ei voi vaatia, että yliopisto siirtyy sinne, minne joku haluaa muuttaa.
Jaa että mitä että? Kukaan ei ole vaatinutkaan yliopistoa siirtymään mihinkään. Yliopistoon saa tietysti mennä jos siltä tuntuu ja sisään pääsee. Tällä ei ole yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa, että saako maassa laillisesti oleskelevan pakottaa asumaan Nurmeksessa. Viiden pisteen vihje: Ei saa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jaa että mitä että? Kukaan ei ole vaatinutkaan yliopistoa siirtymään mihinkään. Yliopistoon saa tietysti mennä jos siltä tuntuu ja sisään pääsee. Tällä ei ole yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa, että saako maassa laillisesti oleskelevan pakottaa asumaan Nurmeksessa. Viiden pisteen vihje: Ei saa.

Venkoilet. Eihän kukaan pakota. Määräaikainen oleskelupa kouraan heti kun on pakolainen ja pysyvä sitten 5 vuoden päästä, jos kielen tasotestit on hanskassa ja ammatillinen koulutus käynnissä. Jos ei ole, ei ole halua elättää itseään, vaikka on anettu tuet vuosia ja opiskeluopaikat, joten määräaikaisen oleskeluluvan jälkeen hyvästi.

Luulisi sinunkin jo tajuavan.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venkoilet. Eihän kukaan pakota.
Mihis se pakkoasuminen Nurmeksessa unohtui?

Luulisi sinunkin jo tajuavan.
Tajusin kyllä, että taas lähti maalitolpat liikkeelle, eli Cobol huomasi olevansa väärässä, mutta ei anna luonto periksi myöntää sitä. Teepä jatkossa niin, että jos huomaat alkuperäisen argumenttisi huonoksi, niin myönnä se ihan avoimesti ja kerro sitten uusi tai korjattu ajatus ihan selkeästi erillään vanhasta keskustelusta. Jatketaan sitten siitä, jos siltä tuntuu.

No eiköhän tämä ollutkin jo tässä. Varsinkin kun sulla oli aikaa vastata vasta ensi viikolla jo viitisen viestiä sitten.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mihis se pakkoasuminen Nurmeksessa unohtui?

Ei kaikkia noin 5 000 - 3 000 pakolaista per vuosi voi sentään Nurmekseen laittaa, vaikka sinun mielestäsi sopiva paikka olisi vokki. Pakko olla useita kotouttamiskeskuksia ympäri maata. Ihan vaan, koska ei ole kyse sardiineista. Eikä maalitolpista.

Maalitolpat liikkuu, eli Cobol huomasi olevansa väärässä, mutta ei anna luonto periksi myöntää sitä. Teepä jatkossa niin, että jos huomaat alkuperäisen argumenttisi huonoksi, niin myönnä se ihan avoimesti ja kerro sitten uusi tai korjattu ajatus ihan selkeästi erillään vanhasta keskustelusta.

Ei kaikki toimi kuten sinä. Valehtele ensin ja kun kysyy linkkiä sinun mukaasi minun väitteeseen, käyt itse kirjoittamassa kyhäelmän tekstiä ja linkität sen. Trumpilta töitä hakemaan!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Voisitko vaikkapa maanantaihin mennessä esitellä ne humanitaarisen maahanmuuton tutkimukset, joiden mukaan esimerkiksi somali Husseinin pakkolaiksikin kutsuma esitys on väärä ja vastaavat toimenpiteet, jotka eivät onnistuneet somalien, onnistuvat irakilaisten, afaganistanilaisten ym kohdalla?

Hetken me jo keskustelimmekin asiallisesti.

Kuten varmasti lukutaitoisena kaverina huomasit, en ole missään vaiheessa puhunut humanitaariseen maahanmuuttoon liittyvistä tutkimuksista vaan olen puhunut ennaltaehkäisevästä sosiaaliturvasta. Pakko ei ole tehokas keino, tämä on näissä tutkimuksissa todettu. Aamun Satakunnan Kansassa oli uutinen maahanmuuttajien syrjätymisestä, siinä nostettiin työllistyminen tärkeäksi syrjäytymisen ennaltaehkäisemisen kannalta. Juttu oli näköislehdessä, löysin saman jutun lyhennettynä MTV:n sivuilta.

Eläketurvakeskuksen viime vuonna julkaiseman tutkimuksen mukaan varsinkin palkkatuki edistää maahanmuuttajien työllistymistä.

– Työyhteisöjenkin pitäisi muuttua niin, että otettaisiin avoimemmin töihin ihmisiä, vaikka he eivät osaa täydellisesti suomea, Karjalainen lisää.

Yli kuusi vuotta työelämään – Tutkijan mukaan työttömyys selittää maahanmuuttajien rikollisuutta - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Tässä esimerkissä käytetään "taikaseinää" ja annetaan rahaa pakolaisille. Tämä vaan tulee pitkässä juoksussa Suomelle halvemmaksi, kuin sinun ehdottama pakottaminen. Ihmiset pääsevät töihin, sitoutuvat paikkakuntaan ja elämään siellä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hetken me jo keskustelimmekin asiallisesti.

Pidetään asiallisesta keskustelusta kiinni.

Kuten varmasti lukutaitoisena kaverina huomasit, en ole missään vaiheessa puhunut humanitaariseen maahanmuuttoon liittyvistä tutkimuksista vaan olen puhunut ennaltaehkäisevästä sosiaaliturvasta. Pakko ei ole tehokas keino, tämä on näissä tutkimuksissa todettu. Aamun Satakunnan Kansassa oli uutinen maahanmuuttajien syrjätymisestä, siinä nostettiin työllistyminen tärkeäksi syrjäytymisen ennaltaehkäisemisen kannalta. Juttu oli näköislehdessä, löysin saman jutun lyhennettynä MTV:n sivuilta.

Ymmärsin kyllä. Mutta kun kyse on humanitaarisesta maahanmuutosta ja sitä on tutkittu Suomessakin jonkin verran, halusin rajata keskustelun koskemaan humanitaarista maahanmuuttoa. Löytyykö sieltä tutkimuspohjaisesti sellaista joka:

- kumoaisi mm. Husseinin näkemyksen siitä, että vain pakkolaki (älä ota ihan kirjaimellisesti) takaa sen, että humanitaariset maahanmuuttajat, joilla ei ole koulutusta, hankkivat sellaisen?

Mun näkemys on edelleen sama kuin toissapäivänä: porkkana ja pakko, mutta enemmän porkkana, on ratkaisu. Mutta jos ei porkkana auta, pakko tulee tilalle. Olen jo aiemmin tuonut useamman kerran esille sen, että jos ei osaa kieltä ja ole ammattia, työtä ei saa kuin harva hakija. Ja koska huonosti palkatussa työssä ei aina saa enempää käteen kuin kaikkien tukien jälkeen sossulta, eihän väki töihin mene. Tästä ovat myös somalit itse kirjoittaneet.

Minulle on aivan sama, miten ongelma ratkaistaan, kunhan se ratkaistaan. Suomeen tulee 3 000 - 5 000 pakolaista lisää vuodessa, ja pidän välttämättömänä sitä, että heidän ja heidän jälkeensa tulevien kanssa ei epäonnistuta samalla tavalla kuin somalien kanssa.
 

Daal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, missä kohtaa rikotaan liikkumavapautta.
Jos ehdot menevät niin että saat valtion osoittaman asunnon paikasta x seuraavan 6 vuoden ajan, ja jos haluat muuttaa paikkaan y niin maksat itse?

Toki jos henkilö saa työ- / koulupaikan jostain, on se peruste saada asunto muualta kuin valtion osoittamasta paikasta.
Muuten saat kaiken tarvittavan vaikka sieltä Nurmeksesta.
Jos haluat Itiksen läheltä kämpän hommaat sen vapailta markkinoilta tai sitten normaalilla tavalla jonottamalla kaupungin asuntoa, ihan niin kuin muutkin.

Toki voi olla muitakin perusteita, kuten ettei Nurmeksessa ole johonkin tiettyyn sairauteen hoitoa jne jne. Mutta tällaiset ovat marginaaleja eikä muuta isoa kuvaa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vahva sama yllä olevaan viestiin. Ei perustuslain takaama liikumisenvapaus tarkoita sossun tarjoaman asunnon siirtoa muualle. Liikkua saa vapaasti ja muuttaakin voi, jos pystyy hankkimaan asunnon muualta.

Sitä paitsi missä sanotaan millä tarkkuudella asuinpaikan saa valita vapaasti? Voiko pakolainen vaatia asuntoa Kaivopuistosta tai keskustasta vai riittääkö tarkkuus läänin tarkkudella vai pitääkö olla sama kunta? Mitä siis tämä perustuslaki takaa: Saanko muuttaa naapurin tointille, koska mulla on vapaus?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, missä kohtaa rikotaan liikkumavapautta.
Jos ehdot menevät niin että saat valtion osoittaman asunnon paikasta x seuraavan 6 vuoden ajan, ja jos haluat muuttaa paikkaan y niin maksat itse?

Toki jos henkilö saa työ- / koulupaikan jostain, on se peruste saada asunto muualta kuin valtion osoittamasta paikasta.
Muuten saat kaiken tarvittavan vaikka sieltä Nurmeksesta.
Jos haluat Itiksen läheltä kämpän hommaat sen vapailta markkinoilta tai sitten normaalilla tavalla jonottamalla kaupungin asuntoa, ihan niin kuin muutkin.

Toki voi olla muitakin perusteita, kuten ettei Nurmeksessa ole johonkin tiettyyn sairauteen hoitoa jne jne. Mutta tällaiset ovat marginaaleja eikä muuta isoa kuvaa.

Vahva sama yllä olevaan viestiin. Ei perustuslain takaama liikumisenvapaus tarkoita sossun tarjoaman asunnon siirtoa muualle. Liikkua saa vapaasti ja muuttaakin voi, jos pystyy hankkimaan asunnon muualta.

Sitä paitsi missä sanotaan millä tarkkuudella asuinpaikan saa valita vapaasti? Voiko pakolainen vaatia asuntoa Kaivopuistosta tai keskustasta vai riittääkö tarkkuus läänin tarkkudella vai pitääkö olla sama kunta? Mitä siis tämä perustuslaki takaa: Saanko muuttaa naapurin tointille, koska mulla on vapaus?

Kysymys on sosiaaliturvan myöntämisestä asuinpaikkakunnan perusteella tai ainakin näin minä @Cobol in ehdotuksen ymmärsin. Eli oleskeluluvan saaneelle osoitettaisiin asuinpaikka jostain Suomesta ja hänen täytyisi sitoutua asumaan tietty aika tällä paikkakunnalla saadakseen kotoutumispaketin tuet. Sosiaaliturvaa ei voi sitoa paikkakuntaan, ihminen on oikeutettu tiettyihin etuihin paikkakunnasta riippumatta.

Ja totta kai oleskeluluvan saanut menee asuntojonoon muuttaessaan paikkakuntaa, kuten muutkin Suomessa asuvat, eikä esim. opiskelupaikkoja voi siirrellä paikkakunnalta toiselle mielensä mukaan. Mutta kotoutumiseen liittyvät tuet eivät ole asuinkunnasta riippuvaisia, siis jos perustuslakia noudatetaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös