Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 285 997
  • 28 700

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kysymys on sosiaaliturvan myöntämisestä asuinpaikkakunnan perusteella tai ainakin näin minä @Cobol in ehdotuksen ymmärsin. Eli oleskeluluvan saaneelle osoitettaisiin asuinpaikka jostain Suomesta ja hänen täytyisi sitoutua asumaan tietty aika tällä paikkakunnalla saadakseen kotoutumispaketin tuet. Sosiaaliturvaa ei voi sitoa paikkakuntaan, ihminen on oikeutettu tiettyihin etuihin paikkakunnasta riippumatta.

Pakkolaki oli siis somalilaisen, Suomessa asuvan poliitikko-toimittaja Husseinin esitys, koska somalien keskuudessa ongelma nähdään siinä, että jos ei ole koulutusta, ei voi saada työtä. Minun hatusta vedetyssä mallissa oleskelulupa olisi määräaikainen. Suomessa on hallituksen budjettiesitysten mukaan varauduttu 10 000 hakemuksen käsittelyyn tulevina vuosina. Kiintiöpakolaiset huomioiden se voisi olla 3 000 - 5 000 uutta pakolaista per vuosi. Vaikea sanoa, riittääkkö Suomen resurssit kotouttamiseen tällä määrällä, koska vieläkin on noin 2 500 pakolaista (ei siis hakijaa, joita on joku 12 500 tms) vuoden 2015 jäljiltä vastaanottokeskuksissa, koska heille ei löydy kuntapaikkaa.

Asetetaan tavoiteeksi se, että samoja virheitä ei tehdä kuin somalien kanssa. Jotta ne vältetään, peruskoulupohjalta (tai alle) olevat on saatava kouluun. Kun on hankkinut riittävän kielitaidon ja on mukana ammattiin valmistavassa koulutuksessa, se on etappi ykkönen, jossa voidaan muuttaa oleskelulupa pysyväksi. Ellei normaali nuori halua opetella kieltä eikä koulutus kiinnosta, se oli siinä ja oleskelulupaa ei jatketa. Koska uusia pakolaisia on valtava määrä - 30 000 tai 50 000 seuraavan 10 vuoden aikana, näitä nurmeksia tarvitaan ainakin 10-15 kpl. Jos sieltä häippäisee, siitä vaan, mutta koska oleskelulupa on määräaikainen ja koska sen jatkamisen edellytykset ovat kielen osaaminen ja ammattikoulutus, muutamassa vuodessa päästään näistä eroon. Toki jo puhuttelussa ja valinnoissa haetaan ennen kaikkea sellaisia, jotka oikeasti haluavat olla kotouttamisessa mukana, ja jotka sitoutuvat kielen ja ammatin opiskeluun/työn tekemiseen.

Voisivat olla tasoryhmien mukaan ja lopullinen tavoite olisi se, että pakolaiset oppivat kielen, saavat ammattin ja heistä mahdollisimman harva syrjäytyy. Pakkoa tässä on se, että jos ei opiskelu kiinnosta, se näkyy sitten oleskeluluvassa. Jos jostain löytyy porkkana+porkkana malli, loistavaa. Siis malli, jossa ei ole mitään pakkoa mihinkään. Toistaiseksi se, mitä itse olen keskustellut pakolaisten kanssa kadulla tai mitä olen lukenut mm. somalitaustaisilta yrittäjiltä Suomessa, tulee Husseinin "pakkolakia".

Näyttäisi siltä, että hyvin harva ymmärtää, millainen mahdollisuus ja myös uhka sisältyy siihen, saako Suomi jatkossa kotouttamisen toimimaan vai ei. Me voidaan onnistua, mutta myös luoda pieniä malmöjä lisää mm. itäisen Helsingin jo nyt ongelmallisista kaupunginosista... Eniten luotan tässä asiassa pakolaisiin ja maahanmuuttajiin itseensä. Heidän piiristään on tullut hyviä ehdotuksia siitä, mitä pitää tehdä.

e: olen monia somaleja yllä olevasta aiheesta linkittänyt, mutta en muista onko tämä koskaan ollut mukana. Siinä somalitaustainen rakennusalan yrittäjä Abdi Osman pitää ongelmallisena suomalaista sosiaaliturvaa, joka ei kannusta riittävästi työntekoon ja sitä, että Suomessa somalitaustaisia yrittäjiä on hyvin vähän. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2014 Suomessa oli 37 somalinkielistä yrittäjää. Se on poikkeuksellinen luku, sillä maahanmuuttajat perustavat yrityksiä yleisesti hanakammin kuin kantaväestö.

Löytyy tästä.

Ja tässä vielä Abdirahim ”Husu” Hussein "pakkolaki" ja muuta painavaa asiaa kotouttamisesta, opiskelusta ja työnteosta.

Oma pointti on siinä, että jo riittää kotouttaminen sosiaaliturvaan. Se kallista, typerää ja vaarallista. Näin ei vaan voi enää jatkaa, vaikka poliitikot välttävät aihetta. Jos asiat tehdään oikein ja paremmin, se on vuosien ja vuosikymmenten aikana huomattavasti edullisempaa, fiksumpaa ja rauhallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Näyttäisi siltä, että hyvin harva ymmärtää, millainen mahdollisuus ja myös uhka sisältyy siihen, saako Suomi jatkossa kotouttamisen toimimaan vai ei. Me voidaan onnistua, mutta myös luoda pieniä malmöjä lisää mm. itäisen Helsingin jo nyt ongelmallisista kaupunginosista... Eniten luotan tässä asiassa pakolaisiin ja maahanmuuttajiin itseensä. Heidän piiristään on tullut hyviä ehdotuksia siitä, mitä pitää tehdä...

Minä taas luotan tieteellisiin tutkimuksiin eniten ja siellä puhutaan sitoutumisesta, ennaltaehkäisystä ja motivoimisesta, ei pakosta. Nyt ei ole vastakkain pakko ja pienet malmöt, pakko ei ole ainoa keino hoitaa kotoutumista, enkä oikein usko siihen. Pakolla ihminen juuru vaan haaveilee paremmasta ja näin saatamme luoda varmemmin näitä pikku malmöitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä taas luotan tieteellisiin tutkimuksiin eniten ja siellä puhutaan sitoutumisesta, ennaltaehkäisystä ja motivoimisesta, ei pakosta. Nyt ei ole vastakkain pakko ja pienet malmöt, pakko ei ole ainoa keino hoitaa kotoutumista, enkä oikein usko siihen. Pakolla ihminen juuru vaan haaveilee paremmasta ja näin saatamme luoda varmemmin näitä pikku malmöitä.

Sinulla ei ole yhtään tieteellistä tutkimusta aiheesta. Et ole ainkaan tuonut niitä esille. Jos niitä on, kerro niistä ja sen jälkeen nähdään, miten tieteellisesti organisoidaan kotouttaminen menestyksellä.

Noin muuten sinun näkökantana yhtä hyvä kuin Husseinin, minun tai jonkun muun. Kysymys kuuluukin: miten ilman mitään pakkoja seuraavat vuodet onnistutaan kotouttamisessa välttäen ne jokaisen tietämät ongelmat, kun nykyiset pakolaiset kertovat liian helposta sossutuesta ja muista ongelmista kielestä alkaen mm. noiden kahden linkittämäni somalin suulla. Me ollaan menty nyt ilman minkäänlaista kannustusjärjestelmää, jollainen voisi olla "pakkona" esimerkiksi määräaikaisen oleskeluluvan puitteissa.

Ja lopuksi: jos suomen kieltä ja ammattia ei edes opita, juurtumista ei todellakaan tapahdu. Myös työn tekemisen mahdollisuus pienenee merkittävästi. Tähän ei riitä se, että on tutkimuksia, elleivät ne käsittele nyt puheena olevaa maahanmuuttajien ongelmaa.

Jos saat aikaan esimerkiksi esityksen, miten arviolta 7 000 irakilaisnuoren kotouttaminen hoidetaan täysin vapaaehtoispohjalta ja vieläpä siten, että siitä tulee hyvä tulos mm. kielen ja koulutuksen suhteen, hienoa ja luen mielelläni. Miten siis toimitaan mm. somalien kanssa tehdyt virheet välttäen, kun mitään ei ole pakko, ja oleskelulupakin olisi ilman määräaikaa?

Itse en jatka aiheesta ellei joku tee jonkinlaisia ratkaisuesityksiä. Kuten totesin, mikä tahansa käy, jos se toimii. Oma näkemykseni on varmaan tullut esille.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinulla ei ole yhtään tieteellistä tutkimusta aiheesta. Et ole ainkaan tuonut niitä esille. Jos niitä on, kerro niistä ja sen jälkeen nähdään, miten tieteellisesti organisoidaan kotouttaminen menestyksellä...

Käyn yliopistolla tällä viikolla, katsotaan jos ehdin muutamia tänne linkittää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Noin muuten sinun näkökantana yhtä hyvä kuin Husseinin, minun tai jonkun muun. Kysymys kuuluukin: miten ilman mitään pakkoja seuraavat vuodet onnistutaan kotouttamisessa välttäen ne jokaisen tietämät ongelmat, kun nykyiset pakolaiset kertovat liian helposta sossutuesta ja muista ongelmista kielestä alkaen mm. noiden kahden linkittämäni somalin suulla. Me ollaan menty nyt ilman minkäänlaista kannustusjärjestelmää, jollainen voisi olla "pakkona" esimerkiksi määräaikaisen oleskeluluvan puitteissa.

Ja lopuksi: jos suomen kieltä ja ammattia ei edes opita, juurtumista ei todellakaan tapahdu. Myös työn tekemisen mahdollisuus pienenee merkittävästi. Tähän ei riitä se, että on tutkimuksia, elleivät ne käsittele nyt puheena olevaa maahanmuuttajien ongelmaa...

Perheet pitäisi yhdistää mahdollisimman nopeasti ja aikuisille hoitaa töitä tai opiskelupaikka. Lapset nyt hoituvat oppivelvollisuuden kautta. Yksikertaista, kunhan löytyy tarpeeksi resursseja. Linkitin tänne uuden tutkimuksen, jossa todettiin, että Lähi-Idästä tulevien työllistyminen kestää keskimäärin yli kuusi vuotta. Tämä on ehkä suurin ongelma, mikä pitäisi ratkaista.

Eikä Suomen kieli ole välttämättä se tärkein kieli, englanti olisi helpompi oppia ja sillä pystyy Suomessa toimimaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Perheet pitäisi yhdistää mahdollisimman nopeasti ja aikuisille hoitaa töitä tai opiskelupaikka... Yksikertaista, kunhan löytyy tarpeeksi resursseja...

No, niinhän se onkin. Resurssit = raha. Kaikille suomalaisille kuuden päivän työviikko ja sitten vielä toivotaan viennin vetävän, jotta resursseja pystytään ulkomaailmasta haalimaan. Kesälomaksi riittää yksi viikko ettei työmuurahaiset ehdi niitä verottajalta yli jääneitä säästöjään ulkomaille tuhlaamaan.
Aivan mahtavan yksinkertaista, Suomi nousuun vaikka vituttaakin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, niinhän se onkin. Resurssit = raha. Kaikille suomalaisille kuuden päivän työviikko ja sitten vielä toivotaan viennin vetävän, jotta resursseja pystytään ulkomaailmasta haalimaan. Kesälomaksi riittää yksi viikko ettei työmuurahaiset ehdi niitä verottajalta yli jääneitä säästöjään ulkomaille tuhlaamaan.
Aivan mahtavan yksinkertaista, Suomi nousuun vaikka vituttaakin.

Tämä on tämän ketjun rikkaus, sarkasmi ja ironia. Kuten olen jo moneen kertaan sanonut, ennaltaehkäisevä sosiaalityö on todettu taloudellisesti tehokkaimmaksi, sama pätee kotouttamiseen. Mitä nopeammin maahanmuuttajat pääsevät kiinni normaaliin elämään, sitä vähemmän he kuluttavat yhteiskunnan rahaa. Siinä missä alkoholistiperheisiin pitäisi palkata kodinhoitajia ja muuta ruohonjuuritason apua, pitäisi maahanmuuttajille hoitaa tukea jokapäiväiseen elämään. Suurinosa ihmisistä haluaa elää tavallista elämää, mutta vieraskielisenä uudessa kulttuurissa se on vaikeaa. Jos kotouttaminen hoidetaan huonosti tai puolivillaisesti, tuloksena on @Cobol in monissa viesteissä ennustamat ongelmat.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tämä on tämän ketjun rikkaus, sarkasmi ja ironia. Kuten olen jo moneen kertaan sanonut, ennaltaehkäisevä sosiaalityö on todettu taloudellisesti tehokkaimmaksi, sama pätee kotouttamiseen. Mitä nopeammin maahanmuuttajat pääsevät kiinni normaaliin elämään, sitä vähemmän he kuluttavat yhteiskunnan rahaa. Siinä missä alkoholistiperheisiin pitäisi palkata kodinhoitajia ja muuta ruohonjuuritason apua, pitäisi maahanmuuttajille hoitaa tukea jokapäiväiseen elämään. Suurinosa ihmisistä haluaa elää tavallista elämää, mutta vieraskielisenä uudessa kulttuurissa se on vaikeaa. Jos kotouttaminen hoidetaan huonosti tai puolivillaisesti, tuloksena on @Cobol in monissa viesteissä ennustamat ongelmat.

Turvapaikan mankujat, nykyään Suomessa käytetään käsitettä "maahanmuuttaja" synonyyminä, etsivät Eldoradoa ympäri maailmaa, enimmäkseen Euroopasta. Otammepa Suomessa tuhat tai kymmenen tuhatta kotoutumaan, ei paljon maailman menoa muuta paitsi Suomessa. Otetaan sata tuhatta, siitä seuraa miljoona seuraajaa.
Minä olen ryhtynyt nyt wiimeinkin Tosi Nuivaksi. Rajat kiinni!!! Työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan ja siihen monokulttuurinen Suomi jäyhine, mutta ah niin omaleimaisen eksoottisien kulttuurisaunojien maana, tulee olemaan monelle rauhallisuutta ja vakautta arvostavalle älykölle turvasatama. Täällä on aikaa ajatella ja homma toimii talvellakin.

Suomen ei ole mikään pakko yrittää pelastaa maailmaa, jossa on liian paljon ihmisiä.
Enpä vielä aamulla olisi uskonut, että näin rajusti ulostaudun, mutta kai tätä on pukannut jo pidemmän aikaa. Minä en halua näennäismaailmanparantaja olla, enkä varsinkaan sellaista esittää.

Rajat Kiinni! Paitsi Maahanmuuttajat, Tervetuloa!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Turvapaikan mankujat, nykyään Suomessa käytetään käsitettä "maahanmuuttaja" synonyyminä, etsivät Eldoradoa ympäri maailmaa, enimmäkseen Euroopasta. Otammepa Suomessa tuhat tai kymmenen tuhatta kotoutumaan, ei paljon maailman menoa muuta paitsi Suomessa. Otetaan sata tuhatta, siitä seuraa miljoona seuraajaa.
Minä olen ryhtynyt nyt wiimeinkin Tosi Nuivaksi. Rajat kiinni!!! Työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan ja siihen monokulttuurinen Suomi jäyhine, mutta ah niin omaleimaisen eksoottisien kulttuurisaunojien maana, tulee olemaan monelle rauhallisuutta ja vakautta arvostavalle älykölle turvasatama. Täällä on aikaa ajatella ja homma toimii talvellakin.

Suomen ei ole mikään pakko yrittää pelastaa maailmaa, jossa on liian paljon ihmisiä.
Enpä vielä aamulla olisi uskonut, että näin rajusti ulostaudun, mutta kai tätä on pukannut jo pidemmän aikaa. Minä en halua näennäismaailmanparantaja olla, enkä varsinkaan sellaista esittää.

Rajat Kiinni! Paitsi Maahanmuuttajat, Tervetuloa!

Tällä tekstillä sait itsellesi juuri kolme uutta statusta. Suvaitsematon, rasisti sekä vihapuhuja. Onnittelut ja tervetuloa suvaitsevaisempaan Suameen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Turvapaikan mankujat, nykyään Suomessa käytetään käsitettä "maahanmuuttaja" synonyyminä, etsivät Eldoradoa ympäri maailmaa, enimmäkseen Euroopasta. Otammepa Suomessa tuhat tai kymmenen tuhatta kotoutumaan, ei paljon maailman menoa muuta paitsi Suomessa. Otetaan sata tuhatta, siitä seuraa miljoona seuraajaa.
Minä olen ryhtynyt nyt wiimeinkin Tosi Nuivaksi. Rajat kiinni!!! Työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan ja siihen monokulttuurinen Suomi jäyhine, mutta ah niin omaleimaisen eksoottisien kulttuurisaunojien maana, tulee olemaan monelle rauhallisuutta ja vakautta arvostavalle älykölle turvasatama. Täällä on aikaa ajatella ja homma toimii talvellakin.

Suomen ei ole mikään pakko yrittää pelastaa maailmaa, jossa on liian paljon ihmisiä.
Enpä vielä aamulla olisi uskonut, että näin rajusti ulostaudun, mutta kai tätä on pukannut jo pidemmän aikaa. Minä en halua näennäismaailmanparantaja olla, enkä varsinkaan sellaista esittää.

Rajat Kiinni! Paitsi Maahanmuuttajat, Tervetuloa!

Nyt siis vaihdoimme aiheen kotoutumisesta maahanmuuttopolitiikkaan. Minusta Suomen pitää noudattaa nykyistä varsin tiukkaa linjaa, avun tarvitsioita autetaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tällä tekstillä sait itsellesi juuri kolme uutta statusta. Suvaitsematon, rasisti sekä vihapuhuja. Onnittelut ja tervetuloa suvaitsevaisempaan Suameen.

Kiitos, nyt minullakin on status, statuksia. Enkä jaksa niitä edes hävetä, mulkqvisti olen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nyt siis vaihdoimme aiheen kotoutumisesta maahanmuuttopolitiikkaan. Minusta Suomen pitää noudattaa nykyistä varsin tiukkaa linjaa, avun tarvitsioita autetaan.

Avun tarvitsijoita tulee ovia kolkuttamaan ns. kotoutuneiden myötä yhä enemmän. Somalit ovat, ah niin hyvin kotoutuneet, klaanin jäsenet tarvitsevat yhä apua, suomalaista sossurahaa lähetetään sinne jatkuvasti. Voi kuinka monta yksinhuoltaja-äitiä noilla sukurakkailla somaleilla sattuukin olemaan, miehet eivät suomalaisen yhteiskunnan raskaassa menossa perhe-elämää kestä, erot ovat väistämättömiä. Tietysti uusi nainenkin on somali, kulttuuri ja uskonto nääs.
Bangladeshissä on vainottuja, kurjissa oloissa töitä paiskivia parkoja paljon, ovat vain niin helvetin köyhiä ja kaukana että sosiaaliturvamarkkina-matkanjärjestäjät eivät ole vielä ryhmämatkoilla tienaamista varmaksi arvioineet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Avun tarvitsijoita tulee ovia kolkuttamaan ns. kotoutuneiden myötä yhä enemmän. Somalit ovat, ah niin hyvin kotoutuneet, klaanin jäsenet tarvitsevat yhä apua, suomalaista sossurahaa lähetetään sinne jatkuvasti. Voi kuinka monta yksinhuoltaja-äitiä noilla sukurakkailla somaleilla sattuukin olemaan, miehet eivät suomalaisen yhteiskunnan raskaassa menossa perhe-elämää kestä, erot ovat väistämättömiä. Tietysti uusi nainenkin on somali, kulttuuri ja uskonto nääs.
Bangladeshissä on vainottuja, kurjissa oloissa töitä paiskivia parkoja paljon, ovat vain niin helvetin köyhiä ja kaukana että sosiaaliturvamarkkina-matkanjärjestäjät eivät ole vielä ryhmämatkoilla tienaamista varmaksi arvioineet.

Uskotko sinä itse näihin juttuihin? Näinhän maailma makaa...
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Uskotko sinä itse näihin juttuihin? Näinhän maailma makaa...

No, ehkä nuo moniaviosäädöt ovat urbaania legendaa. Toisaalta hyvin kätevästi on vaikkapa sisarelle kuuluvia sosiaalitukia lunastettu omaan käyttöön. Ja nuo somalien rahanlähetystoimistot: ainakin Britanniassa ovat menestyneitä miehiä noiden pyörittäjät. Suomalainen sosiaalituki on tarkoitutte'Suomessa elämiseen, ei sen Somaliaan lähettämiseen. Pitääpä muistaa kaivaa Ylen uutinen, jossa somalien yhteisöllisyyttä korostettiin, kuinka sukulaisia muistetaan Somalissa rahalahjoituksin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, ehkä nuo moniaviosäädöt ovat urbaania legendaa. Toisaalta hyvin kätevästi on vaikkapa sisarelle kuuluvia sosiaalitukia lunastettu omaan käyttöön. Ja nuo somalien rahanlähetystoimistot: ainakin Britanniassa ovat menestyneitä miehiä noiden pyörittäjät. Suomalainen sosiaalituki on tarkoitutte'Suomessa elämiseen, ei sen Somaliaan lähettämiseen. Pitääpä muistaa kaivaa Ylen uutinen, jossa somalien yhteisöllisyyttä korostettiin, kuinka sukulaisia muistetaan Somalissa rahalahjoituksin.

Ettei nyt vaan tapahtuisi lievää yleistämistä.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
@TosiFani ehdotus kaikkeen on vain ja ainoastaan lisää rahaa ja ongelmat ratkeavat. Kuitenkaan ei tule ehdotuksia siitä mistä se raha otetaan kun suomalaiseen politiikkaan oleellisesti nykypäivänä kuuluu että jokaiselta momentilta säästetää, kiristetään ja leikataan. Ai niin olihan siellä ehdotus että otetaan lisää velkaa. Niin kai sitten.

Minä puhuisin myös vastikkeettoman sosiaaliturvan syytämisestä turhanpäiväisyyksiin. Suomessa on jo somalipopulaation kohdalta dataa vaikka kuinka paljon siitä kun rahaa vaan syydetään, mutta mitään ei vaadita. Suomessa on somaleita jotka ovat olleet maassa vuositolkulla, eläneet sosiaaliturvalla ja tulevat elämään koko loppuelämänsä. Eivät osaa kieltä ja eivät ole edes motivoituneita opiskelemaan sitä. Miksi olisivatkaan, kun rahaa tule joka tapauksessa. Ja kun eivät osaa kieltä, tai osaavat sitä vajavaisesti, niin ei ole töitä. Taas palataan siihen alkupisteeseen, että miksi mennä töihin kun rahaa tulee joka tapauksessa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ettei nyt vaan tapahtuisi lievää yleistämistä.

Toivottavasti näin tein. 'Maan tapana' se olisi perin ärsyttävä ilmiö. Valtiovarainministeriön porukoilla on hommia luultavasti kädet täynnä, joten mitään luotettavaa tutkimusta tästä tuskin tulee. Ehkä se mittasuhteiltaan ei ole todellakaan merkittävä, syyllistyin kansaa villitsevään demoralisointiin eli ns. vihapuheeseen. Kai.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@TosiFani ehdotus kaikkeen on vain ja ainoastaan lisää rahaa ja ongelmat ratkeavat...

Ei ole. Minun ehdotukseni on, että ammattilaisille annetaan tarpeeksi rahaa hoitaa lakien mukaiset velvollisuudet. Tunnen peruskoulujärjestelmän varsin hyvin ja uskoisin, että sama pätee myös muuhun järjestelmään. Suomessa on huippuammattilaisia töissä järjestelmässä ja he hoitavat työnsä, kunhan saavat tarvittavat resurssit siihen.

Jos kotoutuminen jätetään nyt hoitamatta, muut viranomaiset hoitavat jälkihoidon ja se on paljon kalliimpaa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ei ole. Minun ehdotukseni on, että ammattilaisille annetaan tarpeeksi rahaa hoitaa lakien mukaiset velvollisuudet. Tunnen peruskoulujärjestelmän varsin hyvin ja uskoisin, että sama pätee myös muuhun järjestelmään. Suomessa on huippuammattilaisia töissä järjestelmässä ja he hoitavat työnsä, kunhan saavat tarvittavat resurssit siihen.

Jos kotoutuminen jätetään nyt hoitamatta, muut viranomaiset hoitavat jälkihoidon ja se on paljon kalliimpaa.

Kerro minkä lain mukainen ammattilaisten hoitamatta jäänyt tehtävä on jäänyt tekemättä kun esimerkiksi +20 vuotta Suomessa asunut somalitaustainen henkilö ei osaa suomea niin paljon että ei osaa asioida virastossa ilman tulkkia? Suomalainen sosiaaliturva joka syytää rahaa ilman mitään tulosta nimenomaan passivoi. @Cobol aiemmin yritti viritellä keskustelua siihen suuntaan että josko rahaa annettaisiin jos tulee tulosta. Nyt nykyinen systeemi vain edesauttaa kehitystä siihen suuntaan että pääkaupunkiseudulle pikkuhiljaa kehittyy pikku-Malmö tyylisiä ghettoja.

Koko kotouttaminen (inhoan koko sanaa yli kaiken) on vain yksipuolista yhteiskunnan rahallista sosiaaliturvaa maahantulevalle kolmannen maailman kansalaiselle. Siitä puuttuu kokonaan se ajatus että se maahantulija olisi itse subjektiivisesti aloitteellinen ja haluaisi itse kotoutua uuteen asuinmaahansa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä arvee ihan jäljillä on, mutta ainahan se ns vastapuolen vastaus on kieltävä ja sisältää vähättelyä tai tuon klassikon siitä, että kyse on yleistyksestä. Kokemukset tai kohtaamiset eivät kelpaa - tutuilla opetuksen ja terveydenhuollon suunnalta tarinoita riittää siitä kuinka hyvin tämä porukka sulautuu ja kunnioittaa maatamme tai esimerkiksi naisia joita ko sektorilla kohtaavat. Mutta kun se on sitä yleistystä niin sitten faktoihin: Kyllä ihan työllisyyslukuja katsomalla voi sanoa, että somalien kotoutus 90 luvun alusta lähtien on mennyt huonosti.

Nytkö sitten onnistutaan huonomman talouden aikana suuremman vyöryn kanssa? Ei ikinä. Keinot pitää olla kunnossa ennenkuin otetaan yhtään lisää, eikä niin että otetaan tuhansia lisää ja lisää, sekä siinä samalla mietitään että ööh pitäisiköhän jotain vastiketta laittaa tai jotain muuta muutosta keksiä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kokemukset tai kohtaamiset eivät kelpaa.
Olen kohdannut poikieni kavereita, jotka ovat mm. kurdeja, irakilaisia ja thaimaalaisia. Näiden vanhemmilla on kauppoja, ravintoloita, pizzerioita, autopesuloita, he ajavat taksia tai ovat muualla töissä. Kukaan ei loisi yhteiskunnan rahoilla. Kaverit itse ovat urheilullisia ja ovat pelanneet seuroissa jalkapalloa, koripalloa tai jääkiekkoa. Hoitaneet opiskelunsa ja nyt ovat töissä tai vielä jatkavat opiskelujaan.

Olen myös kohdannut eri-ikäisiä kantasuomalaisia, joita työnteko ei nappaa ja jotka mieluummin elämäntapatyöttöminä yhteiskunnan rahoittamina vuodesta toiseen välttelevät töitä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@penaz sillä on myös faktapohjaisesti aika suuri merkitys, että mistä henkilöt ova tänne tulleet. Toki myös somaleissa on hyvin kotoutuneita henkilöitä.

Tulihan se toinenkin klassikko, koska kantasuomalaiset kortti. Meillä on eri syistä tukiverkostolla eläviä omasta takaa, mutta se ei tarkoita että niitä pitää roudata tänne lisää tai ylipäätään ketään, joka ei halua tehdä tämän yhteiskunnan eteen omaa osuuttaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Trump esittää Syyriaan turva-alueita, jotta turvapaikanhakijoista saataisiin kootusti kiintiöpakolaisia. Ja Halla-aho esittää, että Välimerellä toimiva meritaksipalvelu, joka tuo tuhansittain ihmisiä Eurooppaan, lopettaisiin ja sen sijaan heidät palautettaisiin takaisin lähtösatamiin. Kaksi mielenkiintoista ajatusta, joista hieman enemmän vain Halla-ahoa esitykseen alla.

Italiaan yli Välimeren tuli vuoden 2016 aikana lähes 180 000 turvapaikanhakijaa. Yli 5 000 Eurooppaan pyrkivää pakolaista on hukkunut Välimereen tämän vuoden aikana, kertoi YK:n pakolaisjärjestö UNHCR. Järjestön mukaan kuolleiden määrä on kasvanut tänä vuonna, koska ihmissalakuljettajat käyttävät voittojaan kasvattaakseen merikelvottomia aluksia, jotka ahdetaan täyteen ihmisiä. UNHCR:n mukaan kuluvan vuoden jokaisena päivänä Välimerellä on kuollut keskimäärin 14 ihmistä.

Ihmiskauppiaiden on pitkään tiedetty pakottavan pakolaisia prostituutioon. Italiassa tilanne on vielä sitäkin karmeampi, josta lisää tässä. Lapset tai nuoret voidaan raiskata ja moni heistä on salakuljettajilleen "velkaa" summia, joiden vuoksi he ovat kenties ikuisesti prostituoituja tai muussa pakkotyössä.

Halla-aho jätti tiistaina Euroopan komissiolle kysymyksen, jossa hän vaatii kansalaisjärjestöjen Välimerellä suorittamien laittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioiden sanktioimista. Halla-ahon mukaan keskisen Välimeren reittiä pitkin tulleista laittomista maahanmuuttajista suurin osa on taloudellisia siirtolaisia, jotka eivät ole oikeutettuja kansainväliseen suojeluun.

Olisivatko erilaiset turva-alueet tai vastaavat leirit mahdollisuus, jolla estettäisiin tuhansien ihmisten hukkuminen ja kymmenien tuhansien ihmisten joutuminen orjamaiseen pakkotyöhön? Lähtökohta olisi se, että vaikkapa Suomi lisäisi kiintiöpakolaisten ottamista näiden alueiden tai leirien kautta ja kaikki turvapaikkaan liittyvät tarkistukset, selvitykset ja päätökset tehtäisiin ennen Suomeen tuloa. Näin jokainen tätä kautta Suomeen tuleva olisi jo pakolaisen asemassa ja tulijat eivät velkaantuisi matkastaan ainakaan entisessä määrin rikollisille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisivatko erilaiset turva-alueet tai vastaavat leirit mahdollisuus, jolla estettäisiin tuhansien ihmisten hukkuminen ja kymmenien tuhansien ihmisten joutuminen orjamaiseen pakkotyöhön? Lähtökohta olisi se, että vaikkapa Suomi lisäisi kiintiöpakolaisten ottamista näiden alueiden tai leirien kautta ja kaikki turvapaikkaan liittyvät tarkistukset, selvitykset ja päätökset tehtäisiin ennen Suomeen tuloa. Näin jokainen tätä kautta Suomeen tuleva olisi jo pakolaisen asemassa ja tulijat eivät velkaantuisi matkastaan ainakaan entisessä määrin rikollisille.
Ei ole, koska suurin osa tietää, että ei pääse Eurooppaan muuten kuin väkisin tulemalla. Taustat tarkistamalla ei mitään mahdollisuutta, ainoastaan avioliitto tms. syyllä voi saada jäädä, jos on jo tänne päässyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös