Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 280 165
  • 28 700

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tai Lapin kuntia, ensisijaisesti Inaria, Sodankylää ja Enontekiötä. Nämä ovat pinta-alaltaan Suomen kolme suurinta kuntaa ja jokaisessa on alle 10 tuhatta asukasta eli tilaa on. Minä en äkkiseltään keksi mitään erityistä syytä siihen, miksi näin ei voitaisi toimia.

Voitaisiinko näin toimia myös sosiaalituilla elävien kohdalla? Pääkaupunkiseudulla asuville asunnottomille osoitettaisiin asunto vaikka Merikarvialta, jossa on tyhjiä kerrostaloja. Kaikki pitkaikaistyöttömät sijoitettaisiin muuttotappiokuntiin, joissa yhteiskunnan maksat vuokrat olisivat halvempia jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voitaisiinko näin toimia myös sosiaalituilla elävien kohdalla? Pääkaupunkiseudulla asuville asunnottomille osoitettaisiin asunto vaikka Merikarvialta, jossa on tyhjiä kerrostaloja. Kaikki pitkaikaistyöttömät sijoitettaisiin muuttotappiokuntiin, joissa yhteiskunnan maksat vuokrat olisivat halvempia jne.

Ottamatta kantaa miten yllä oleva liittyy pakolaispolitiikkaan, miksi sosiaalituella elävät pitäisi siirtää pääkaupunkiseudulta Merikarvialle ja mitenkähän Merikarvian kunta siihen suhtautuisi?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ottamatta kantaa miten yllä oleva liittyy pakolaispolitiikkaan, miksi sosiaalituella elävät pitäisi siirtää pääkaupunkiseudulta Merikarvialle ja mitenkähän Merikarvian kunta siihen suhtautuisi?

Tästä on keskusteltu aikaisemminkin, kyse on ihmisten vapaudesta valita asuinkuntansa. Ei pakolaisia voi määrätä asumaan esim. Sodankylään yhtään sen enempää kuin asunnottomia Merikarvialle, ainakaan nykyisen lainsäädännön puitteissa. Ja jos lakia halutaan muuttaa, miksi erotella sosiaalituilla eläviä ryhmiä?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
linkitys vaan kuvaa erittäin hyvin tätä ketjua hyvin, kun löytyy uutinen maahanmuuttajan tekemästä rikoksesta tai omaa agendaa tukeva blogikirjoitus, tulee kiire linkittää uutinen tähän ketjuun. Tämän jälkeen muu samanmielinen porukka tulee kommentoimaan aihetta sarkastisesti tai oikeastaan ivallisesti. Tätä tämä ketju on pääosin.

Blogien linkittäminen on ihan hyvä pohja asiallisella keskustelulle. Se vaatii hieman - kuten sen, että lukee blogin - mutta sen jälkeen voi sanoa mielipiteensä suuntaan tai toiseen. Jos tällainen keskustelu kiellettäisiin, kyse olisi sensuurista. Jokainen voi miettiä omaa panostaan. Onko panos pelkästään muiden moittimista väärästä tavasta keskustella, vai sisältyykö panokseen jotain subtanssia myös.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Voitaisiinko näin toimia myös sosiaalituilla elävien kohdalla? Pääkaupunkiseudulla asuville asunnottomille osoitettaisiin asunto vaikka Merikarvialta, jossa on tyhjiä kerrostaloja. Kaikki pitkaikaistyöttömät sijoitettaisiin muuttotappiokuntiin, joissa yhteiskunnan maksat vuokrat olisivat halvempia jne.

Tämänlaisia siirtoja ei kannata tehdä... Roskaväki vaan yhdistyy ja saa joukkovoimaa. Tosin kenellekään ei myöskään pidä suoda mahdollisuutta asettua stadin säpinään vaan pelkästä halusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä on keskusteltu aikaisemminkin, kyse on ihmisten vapaudesta valita asuinkuntansa. Ei pakolaisia voi määrätä asumaan esim. Sodankylään yhtään sen enempää kuin asunnottomia Merikarvialle, ainakaan nykyisen lainsäädännön puitteissa. Ja jos lakia halutaan muuttaa, miksi erotella sosiaalituilla eläviä ryhmiä?

Pakolaisia, joilla ei ole mitään sukulaissiteitä Suomessa, voidaan ilman muuta kehottaa asumaan vaikkapa Kajaanissa, jos sieltä on saatavissa:

- päivähoitopaikkoja
- peruskoulupaikkoja
- asuntoja
- tulkkeja
- työpaikkoja
- jne

Ei ole kenenkään etujen mukaista, jos kaikki keskitetään pääkaupunkisedulle. Ruotsin kokemukset kertovat siitä, mitä voi tapahtua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Jos tällainen keskustelu kiellettäisiin, kyse olisi sensuurista. Jokainen voi miettiä omaa panostaan. Onko panos pelkästään muiden moittimista väärästä tavasta keskustella, vai sisältyykö panokseen jotain subtanssia myös.

En ole kieltämässä kenenkään "keskustelua", joten unohdetaan sensuuri. Oma panokseni tässä ketjussa on ollut jo pitkään yksittäisten tapausten kommentoinnissa, koska asiapohjainen keskustelu on aika mahdotonta.

Pakolaistilanne näyttää rauhoittuneen niin Euroopassa kuin Suomessakin, jälkihoito vaatii vielä resursseja. Valtion kannattaisi sijoittaa kotouttamiseen, korottamalla pakolaisia vastaanottavien kuntien valtionosuuksia ja pidentää tukien määräaikoja. Sijoittamalla nyt rahaa kotouttamiseen kunnolla, säästetään rahaa tulevaisuudessa. Tämä pätee yhtä hyvin tähän kuin muihinkin ennaltaehkäiseviin sosiaalitukiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakolaisia, joilla ei ole mitään sukulaissiteitä Suomessa, voidaan ilman muuta kehottaa asumaan vaikkapa Kajaanissa, jos sieltä on saatavissa:

- päivähoitopaikkoja
- peruskoulupaikkoja
- asuntoja
- tulkkeja
- työpaikkoja
- jne

Ei ole kenenkään etujen mukaista, jos kaikki keskitetään pääkaupunkisedulle. Ruotsin kokemukset kertovat siitä, mitä voi tapahtua.

Ihmisiä kannattaa kannustaa, ei pakottaa, jotta vältetään Ruotsin virheet.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voitaisiinko näin toimia myös sosiaalituilla elävien kohdalla? Pääkaupunkiseudulla asuville asunnottomille osoitettaisiin asunto vaikka Merikarvialta, jossa on tyhjiä kerrostaloja. Kaikki pitkaikaistyöttömät sijoitettaisiin muuttotappiokuntiin, joissa yhteiskunnan maksat vuokrat olisivat halvempia jne.
Kuulostaa hyvältä. Minä olen monesti ihmetellyt, miksi sosiaalituilla elävien ja/tai asunnottomien on pakko oleskella pääkaupunkiseudulla, joka on Suomen kalleinta seutua. Moni suomalainenhan muuttaa vapaaehtoisesti halpojen asuntojen ja töiden perässä toiselle paikkakunnalle niin miksei sitten pk-seudulla oleville pitkäaikaistyöttömille ehdotettaisi halvempaan kuntaan muuttamista sillä uhalla että tuet katkaistaisiin? Eri asia olisi jos omistaisi asunnon pk-seudulta, silloin ei missään nimessä voitaisi pakottaa muuttamaan muualle jos sattuu olemaan työttömänä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulostaa hyvältä. Minä olen monesti ihmetellyt, miksi sosiaalituilla elävien ja/tai asunnottomien on pakko oleskella pääkaupunkiseudulla, joka on Suomen kalleinta seutua. Moni suomalainenhan muuttaa vapaaehtoisesti halpojen asuntojen ja töiden perässä toiselle paikkakunnalle niin miksei sitten pk-seudulla oleville pitkäaikaistyöttömille ehdotettaisi halvempaan kuntaan muuttamista sillä uhalla että tuet katkaistaisiin? Eri asia olisi jos omistaisi asunnon pk-seudulta, silloin ei missään nimessä voitaisi pakottaa muuttamaan muualle jos sattuu olemaan työttömänä.

Tämä vaatisi perustuslain muuttamista, Suomessa saa valita asuinpaikansa vapaasti, eikä syrjitä asuinpaikan mukaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihmisiä kannattaa kannustaa, ei pakottaa, jotta vältetään Ruotsin virheet.

Näin juuri. Yksi tapa on se, että pakolaisia otetaan Suomeen resurssiemme mukaisesti siten, että he eivät asustele vuosia vokeissa. Valinta tapahtuisi kiintiöistä (kuten Suomi nyt myös toimii) tai leireiltä ja sekä hakija, kunta että valtio sitoutuvat kaikki kotouttamiseen ja integraatioon ja määräaikainen oleskelulupa seuraa tätä prosessia.

Lähtökohta pitää olla se, että turvapaikanhakijan yksilölliset oikeudet kouluttautua, asua, saada työpaikka jne täytetään ensisijaisesti. Jos tämä ei kelpaa, vaan halutaan ehdottomasti muuttaa Helsinkiin ilman kunnollista kotouttamissuunnitelmaa, tervetuloa. Mutta työperäisenä maahanmuuttajana. Kysehän on silloin siitä, että hakija ei ole henkilökohtaisen suojelun tarpeessa, vaan elämässä sellaista elämää, kuin haluaa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tästä on keskusteltu aikaisemminkin, kyse on ihmisten vapaudesta valita asuinkuntansa.
Niin. Nimenomaan asuinkuntansa. Mutta voidaanko asuinmaan valitsemisesta ja asuinkunnan valitsemisesta puhua edes samassa lauseessa? Minulla on oikeus muuttaa mihin tahansa Suomen 311 kunnasta, mutta onko minulla yhtälailla oikeus muuttaa mihin tahansa maailman noin 200 itsenäisestä valtiosta koska olen kuitenkin ihminen?
 
Niin. Nimenomaan asuinkuntansa. Mutta voidaanko asuinmaan valitsemisesta ja asuinkunnan valitsemisesta puhua edes samassa lauseessa? Minulla on oikeus muuttaa mihin tahansa Suomen 311 kunnasta, mutta onko minulla yhtälailla oikeus muuttaa mihin tahansa maailman noin 200 itsenäisestä valtiosta koska olen kuitenkin ihminen?
Ei ole oikeutta muuttaa mihin vain, kaikki maat eivät ole sitoutuneet niihin kv-sopimuksiin turvapaikan tarjoamisesta joihin Suomi on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin juuri. Yksi tapa on se, että pakolaisia otetaan Suomeen resurssiemme mukaisesti siten, että he eivät asustele vuosia vokeissa. Valinta tapahtuisi kiintiöistä (kuten Suomi nyt myös toimii) tai leireiltä ja sekä hakija, kunta että valtio sitoutuvat kaikki kotouttamiseen ja integraatioon ja määräaikainen oleskelulupa seuraa tätä prosessia.

Lähtökohta pitää olla se, että turvapaikanhakijan yksilölliset oikeudet kouluttautua, asua, saada työpaikka jne täytetään ensisijaisesti. Jos tämä ei kelpaa, vaan halutaan ehdottomasti muuttaa Helsinkiin ilman kunnollista kotouttamissuunnitelmaa, tervetuloa. Mutta työperäisenä maahanmuuttajana. Kysehän on silloin siitä, että hakija ei ole henkilökohtaisen suojelun tarpeessa, vaan elämässä sellaista elämää, kuin haluaa.

Resurssit pitää olla aina lähtökohta, kun puhutaan julkisen puolen rahan käytöstä, niin myös pakolaisten vastaanotossa. Nyt vaan tämä ei ole aina mahdollista, joskus tulee poikkeustilanteita, kuten parina viime vuonna olemme nähneet. Tällöin organisaation pitäisi olla kunnossa, inhimillisyyttä unohtamatta.

Oleskeluluvan saaneet ihmiset pitää olla sosiaalitukien suhteen samalla viivalla muiden Suomessa asuvien kanssa. Jos maahanmuuttajat haluavat muuttaa Helsinkiin, se heille sallittakoon, kuten muillekin Suomessa asuville. Valtion kannattaisi enemmänkin kannustaa kuntia houkuttelemaan maahanmuuttajia asukkaikseen tarjoamalla resursseja kotoutukseen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin. Nimenomaan asuinkuntansa. Mutta voidaanko asuinmaan valitsemisesta ja asuinkunnan valitsemisesta puhua edes samassa lauseessa? Minulla on oikeus muuttaa mihin tahansa Suomen 311 kunnasta, mutta onko minulla yhtälailla oikeus muuttaa mihin tahansa maailman noin 200 itsenäisestä valtiosta koska olen kuitenkin ihminen?

Siinä vaiheessa kun turvapaikanhakija muuttuu oleskeluluvan saaneeksi maahanmuuttajaksi, hänellä on samat oikeudet kuin sinulla.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pakolaisia, joilla ei ole mitään sukulaissiteitä Suomessa, voidaan ilman muuta kehottaa asumaan vaikkapa Kajaanissa, jos sieltä on saatavissa:

- päivähoitopaikkoja
- peruskoulupaikkoja
- asuntoja
- tulkkeja
- työpaikkoja
- jne

Ei ole kenenkään etujen mukaista, jos kaikki keskitetään pääkaupunkisedulle. Ruotsin kokemukset kertovat siitä, mitä voi tapahtua.
Tätä minäkin ihmettelin, että miksi muista maista jopa ilman henkilöpapereita tulleet pitäisi laittaa samalle viivalle syntyperäisten suomalaisten kanssa. Kuulostaisi nimittäin aika hurjalta jos maailman jokaisella 7,5 miljardilla ihmisellä on koska tahansa oikeus muuttaa mihin tahansa Suomen 311 kunnista :D
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sydämetön nainen. Kauhea ihminen, ahne paskiainen on hän. No ei tietenkään vaan korkeakoulutettu journalisti on jostain henkilökohtaisesta syystä joutunut valhemedian loitsujen valtaan, outoon mielenhäiriöön hänet on johdateltu. Iltalehden päätoimittaja on myös ankaraan kuulusteluun alistettava, miksi tällainen blogi-päästö on julkaistu?

Väärin ajateltu ja kirjoitettu, ei kuvasta kansastamme mediaväeksi valikoituneen, kyvykkään nomenklatuuran eli Hyvien Ihmisten humaania linjaa.

Hänkin varmasti kirjoittelee rasistimiehensä määräämällä agendalla. Naisparka.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oleskeluluvan saaneet ihmiset pitää olla sosiaalitukien suhteen samalla viivalla muiden Suomessa asuvien kanssa. Jos maahanmuuttajat haluavat muuttaa Helsinkiin, se heille sallittakoon, kuten muillekin Suomessa asuville. Valtion kannattaisi enemmänkin kannustaa kuntia houkuttelemaan maahanmuuttajia asukkaikseen tarjoamalla resursseja kotoutukseen.

Juttelin kesällä erään kuntapäättäjän (josta kerroin jo kesällä) kanssa ja kuten silloin sanoin tai kirjoitin, vastustus on kovaa mm. kustannussyistä. Osa kuluista menee faktisesti kunnan piikkiin kuitenkin ja hänen mukaansa summa on suhteessa merkittävä. Jos ajatellaan, että vaikkapa Nurmes ottaa 50 pakolaista, rakentaa heille ja muille uuden päivähoitopaikan, lisää koulutuspaikkoja, palkkaa väkeä kunnan palveluihin, tekee tulkki- ja kuljetusopimukset, hankkii tai rakennuttaa asunnot, sopii paikallisten yrittäjien kanssa mahdollisuudesta työharjoitteluun ja palkkaa tähän henkilön koordinoimaan toimintaa, ei voida lähteä siitä, että nämä kutapaikan saaneet käväisevät Nurmeksessa - ja lähtevät Helsinkiin. Kantasuomalaiset työttömät yms on kokonaan toinen asia. Ei heitä varten tarvitse varustaa Nurmesta uudelleen, jos muuttavat.

Mikäli isot keskittymät ilman kotouttamistoimia sallitaan, Suomessa on 10 vuodessa hyvin vaikea tilanne, koska kouluttamattomia, kieltä osaamattomia ja yhteiskunnan tukien varassa olevia saattaa alkaa ahdistaa Malmön tyyliin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juttelin kesällä erään kuntapäättäjän (josta kerroin jo kesällä) kanssa ja kuten silloin sanoin tai kirjoitin, vastustus on kovaa mm. kustannussyistä. Osa kuluista menee faktisesti kunnan piikkiin kuitenkin ja hänen mukaansa summa on suhteessa merkittävä. Jos ajatellaan, että vaikkapa Nurmes ottaa 50 pakolaista, rakentaa heille ja muille uuden päivähoitopaikan, lisää koulutuspaikkoja, palkkaa väkeä kunnan palveluihin, tekee tulkki- ja kuljetusopimukset, hankkii tai rakennuttaa asunnot, sopii paikallisten yrittäjien kanssa mahdollisuudesta työharjoitteluun ja palkkaa tähän henkilön koordinoimaan toimintaa, ei voida lähteä siitä, että nämä ihmiset käväisevät Nurmeksessa - ja lähtevät Helsinkiin. Kantasuomalaiset työttömät yms on kokonaan toinen asia. Ei heitä varten tarvita varustaa Nurmesta uudelleen, jos muuttavat.

Mikäli isot keskittymät ilman kotouttamistoimia sallitaan, Suomessa on 10 vuodessa hyvin vaikea tilanne, koska kouluttamattomia, kieltä osaamattomia ja yhteiskunnan tukien varassa olevia saattaa alkaa ahdistaa Malmön tyyliin.

Nurmekselle tulee lisäkustannuksia tulkkipalveluista, muutenhan kyse on normaaleista kunnan tarjoamista palveluista. Peruskoulussa valtio maksaa valmistavan ja S2 opetuksen kustannuksista 80%.n, nämä ovat lakisääteisiä ja opetussuunnitelmaan kirjattuja. Oman äidinkielen opetusta ei ole pakko järjestää, mutta sitäkin valtio tukee. Kotoutuminen on tärkeää ja siihen pitääkin sijoittaa resursseja.

Valtion kannattaisi tukea kuntia antamalla rahaa pakolaisten aiheuttamiin kuluihin, enemmän ja pidempään. Tällöin ne kunnat, joiden olisi järkevää vastaanottaa pakolaisia saisivat siihen hyvän mahdollisuuden.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nurmekselle tulee lisäkustannuksia tulkkipalveluista, muutenhan kyse on normaaleista kunnan tarjoamista palveluista. Peruskoulussa valtio maksaa valmistavan ja S2 opetuksen kustannuksista 80%.n, nämä ovat lakisääteisiä ja opetussuunnitelmaan kirjattuja. Oman äidinkielen opetusta ei ole pakko järjestää, mutta sitäkin valtio tukee. Kotoutuminen on tärkeää ja siihen pitääkin sijoittaa resursseja.

Ei kai asuntojen rakentaminen tai hankkiminen ole kunnan sellaista normaalia palvelua, josta ei tule lisäkustannuksia, jos kuntaan tulee 50 henkeä asutettavaksi? Muuten, voihan sen noinkin ilmaista, mutta jos ollaan realisteja, vaikkapa 15 uutta lasta tarvitsee päivähoitopaikan ja tämä tarkoittaa lisäkustannuksia aivan varmasti. Kuntaliiton mukaan yksi päivähoitopaikka maksaa kunnalle 9 000 euroa vuodessa. Peruskouluun jos tulee 15 uutta oppilasta, tarvitaan lisää opettajia jne. Ylipäätään lähes kaikista kustannuksista osa tulee kokonaan kunnalle ja osa tulee osaksi kunnalle, kuten itsekin toteat.

Valtion kannattaisi tukea kuntia antamalla rahaa pakolaisten aiheuttamiin kuluihin, enemmän ja pidempään. Tällöin ne kunnat, joiden olisi järkevää vastaanottaa pakolaisia saisivat siihen hyvän mahdollisuuden.

Kyllä nykyinen, erityisryhmillä muistaakseni yli viiden (5) vuoden kotouttaminen antaa hyvän mahdollisuuden. Mutta kysymys onkin siitä, miten kotouttaminen suunnitellaan ja toteutetaan. Jos kotouttamispaikat ovat vaikkapa Nurmeksessa - jossa siis on tehty kaikki kalliit lisäinvestoinnit osin kuntalaisten rahoilla - kotoutettavat ovat myös siellä. Voisi olla jotain siihen suuntaan, että jos he lähtevät omasta halustaan Helsinkiin löytämättä etukäteen kotouttamispaikkaa Helsingistä, yhteinen sopimus integraatiosta raukeaa.

Periaate on yksinkertainen: Suomi kohdetaa nykyistä paremmat kotouttamispalvelut pakolaisille, jotka sitoutuvat niihin. Win-win.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai asuntojen rakentaminen tai hankkiminen ole kunnan sellaista normaalia palvelua, josta ei tule lisäkustannuksia, jos kuntaan tulee 50 henkeä asutettavaksi? Muuten, voihan sen noinkin ilmaista, mutta jos ollaan realisteja, vaikkapa 15 uutta lasta tarvitsee päivähoitopaikan ja tämä tarkoittaa lisäkustannuksia aivan varmasti. Kuntaliiton mukaan yksi päivähoitopaikka maksaa kunnalle 9 000 euroa vuodessa. Peruskouluun jos tulee 15 uutta oppilasta, tarvitaan lisää opettajia jne. Ylipäätään lähes kaikista kustannuksista osa tulee kokonaan kunnalle ja osa tulee osaksi kunnalle, kuten itsekin toteat...

Viestissäsi kirjoitit:

Kantasuomalaiset työttömät yms on kokonaan toinen asia. Ei heitä varten tarvitse varustaa Nurmesta uudelleen, jos muuttavat.

Jos Nurmekseen muuttaa kantasuomalaisia työttömiä, he tarvitsevat ihan samat palveluit kuin pakolaisetkin, tulkkipalvelut poislukien. Ja minusta pakolaisten vastaanottaminen pitää lähtökohtaisesti perustua vapaaehtoisuuteen, joten kunta pitää motivoida tähän. Kunnon kotoutussuunnitelmat ja resurssit näihin riittänevät.

Mistä valtio saisi tämän rahan?

Älä kysele tyhmiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos Nurmekseen muuttaa kantasuomalaisia työttömiä, he tarvitsevat ihan samat palveluit kuin pakolaisetkin, tulkkipalvelut poislukien.

Tästä ei ole mitään epäselvää.

En kuitenkaan ole kuullut yhdstäkään tapauksesta, jossa 50 suomalaista, pääosin perheellistä, valtuuttaa vaikkapa Nurmeksen etukäteen ennen muuttoaan rakentamaan tai hankkimaan heille asunnot, päivähoidon, koulutuspaikat, työpaikkoja, terveydenhoidon ja palkkaamaan tarvittaessa kuntaan lisähenkilökuntaa, jotta siellä jo asuvat kuntalaiset saavat aiempia palveluitaan. Kun kaikki on rakennettu, ostettu, palkattu ja hoidettu, tämä 50 henkeä käväisee Nurmeksessa ja sanoo: kivat tilat teillä, mutta ei me tullakaan.

Tässä osaltani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös