Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 261 904
  • 28 700

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Oliko täällä jo, että EU pj Slovakia vahvisti kantansa, että se ei ota vastaan ollenkaan muslimeja. Peruste on ettei viisimiljooninen kansa pysty hallitsemaan integrointia tai usko että se olisi heidän haluamallaan tasolla ylipäätään mahdollista. Mitä nyt, tuleeko potkut EU pj hommista vai peräti EUsta?

Slovakia ollut kai alusta asti tuolla linjalla mutta jostain syystä mölyt sitä kohtaan on pysyneet melko pieninä.. vähän samalla tavalla kuin Baltian maita kohtaan. Muutenkin Eu on siinä tilassa että ei paljoa ole varaa kenkiä yhtään ketään, ei edes kiukutella Briteille vaikka mieli tekisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta miten voidaan vaikuttaa siihen että kehitysmaihin muodostuu tasaisempi tulonjako ja enemmän keskiliuokan työpaikkoja näille koulutetuille ihmisille. Ja miten vakautetaan turvallisemmat olot joilloin väkivallan uhka merkittävästi vähenee. Vaikeita kysymyksiä ja meillä länsimaissakin on ristiriitaisia intressejä eri kehityskuluille.

Yksittäisenä ihmisenä en edelleenkään näe kuin kaksi vaihtoehtoa: koulutus + EU:n/YK:n/USA:n (ja muiden vastaavien) todella iso panostus elinolojen kehittämiseen ja sellaisten tekijöiden supistamiseen, jotka johtavat pakolaisuuteen. Alkaa tosin olla myöhä, mutta kai tässä vielä jokunen vuosi ehdittäisiin jotain tehdä, jonka jälkeen ongelmat eivät ole enää ratkaistavissa.

Onko Afrikan Unioni mahdollinen neuvottelu-/yhteistyökumppani tällaisen tiekartan laatimisen kanssa ja millaisena näet mahdollisuudet löytää edes jonkinlainen yhteisymmärrys vaihtoehdoista tulevina vuosikymmeninä? Etenkin nyt kun aitatyömaita on tosiaan käynnissä ja EU:n jäsenmäärä on pikemminkin hajoamassa kuin yhdistymässä?

En tiedä. Eiköhän sieltä kuitenkin löydy neuvottelukumppani, jos täältä löytyy riittävästi tahtoa tehdä jotain. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kehitysavusta, joka menee ensin luokkaa 20-30 prosenttisesti ns. kehitystä tukevien, usein varsin epämääräistenkin järjestöjen taskuun ja lopusta sitten 90 prosenttisesti kohdemaiden eliitin taskuun. Tarkoitus on ihan toinen eli ao. maiden auttaminen oikeasti jaloilleen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täältä norsunluutornista voin korjata, että haukut väärää puuta tai ehkä valopylvästä. Halusin niiden, jotka marisee työkseen tässä topikissa käyttävän energioitaan rakentavammin ja pohtivan asioita hiukkasen syvällisemmin. Mikäli olisin tullut tänne kertomaan ratkaisuja olisin sen tehnyt.

Hyvä kirjoitus. Tuolta se nimittäin näyttää, kun on maailman ainoa oikea aate, jonka avulla observoi tornista tapahtumia ja ihmisiä. Silloin ei haittaa, vaikka aate ei mahdollista vastaamaan edes yksinkertaisiin kysymyksiin, koska vain typerykset ylipäätään epäilevat ja kysyvät näkemättä aatteen valoa ja kaikkivoipaisuutta. Aamen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tanska torjuu kiintiöpakolaiset – "Tanska on täynnä" | Yle Uutiset | yle.fi

Tanska liittyy Itä-Euroopan paskamaiden joukkoon ilmoittamalla olevansa täynnä. Kaunis ajatus toki tuo #unelma kunnes realiteetit tulee vastaan. Kävi kalliiksi niille oikeasti hädässä oleville sillä turhat ja perusteettomat hakijat kuluttivat näköjään resurssit loppuun.

Hyvin odotettu päätös, koska Pohjoismaista Norja, Tanska, Islanti ja Ruotsi tulivat järkiinsä viimeistään vuoden 2015 lopulla. Vihervassarien toitotus siitä, että Suomi erottuu joukosta ja Suomea saa hävetä, pitää paikkansa. Persujen hallituskaudella Suomi todellakaan ei kuulu siihen yhteispohjoismaiseen ja eurooppalaiseen viitekehykseen, joka niin demarien kuin porvarien voimin toteaa, että se on tässä, meillä ei ole enempää varaa tämän takia velkaantua ja huonontaa kantapohjoismaalaisten elinoloja ja tukea pääosin elintasosurffareita.

Jos Suomen hallituksella on yhtään vastuunkantoa ja munaa, tekisivät sen mitä olen useamman kerran esittänyt ja laittaisivat Suomen rajat turvapaikanhakijoilta kiinni siksi aikaa, että Suomessa saadaan nykyiset turvapaikanhakijat joko maasta ulos, tai sijoitettua kuntiin. Vokeissa on edelleen iso määrä pakolaisia, joita ei kukaan ota kotoutumaan, joten tästä liikkeelle yhdessä sen kanssa, että kielteisen päätöksen saaneet saadaan maasta ulos.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Edellispäivänä oli uutinen missä Luxenburgin ulkoministeri sosialistipuolueen Jean Asselborn kritisoi Unkaria EU-hengen pettämisestä koska Unkari "rakentaa aidan esteeksi sotaa pakeneville,"

Samaisesta asiasta Emma Kari on todennut, että "Unkari on vakavasti rajoittanut pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden pääsyä tehokkaaseen yksilölliseen turvapaikkamenettelyyn ja kansainväliseen suojeluun" ja viittasi Amnestyn raportteihin.

Tutkin nuo Amenestyn raportit


“Hungary is effectively transforming itself into a refugee protection free zone, with blatant disregard for its human rights obligations and the obvious need to work with other EU and Balkan countries to find collective, humane solutions to the current crisis,” said John Dalhuisen.

The combination of building razor-wire fences and criminalizing those who do break through and enter the country irregularly, as well as the rush to return them to Balkan transit countries, is designed to isolate Hungary from the global and European refugee crisis. This comes at the wholesale expense of the respect for human right"

Jos luetaan Amnestyn uusimman raportin tiivistelmä Unkarin tilanteesta:

Hungary constructed fences along its
southern borders, criminalized irregular
entry to its territory and expedited the return
of asylum-seekers and refugees to Serbia,
effectively transforming Hungary into a
refugee protection-free zone. Roma
continued to be at risk of forced eviction
and inadequately protected against hate
crimes....

Varsinaisessa leipätekstissä sanotaan asiasta seuraavaa:

On 15 September, the government declared a “state of crisis due to the situation caused by mass immigration”. On the same day, the construction of a fence on the border with Serbia was finished, while amendments to the Criminal Code and Asylum Law entered into force, making it an offence to enter the country through the border fence and establishing “transit zones” at the border....1 August, an amendment to the Asylum Law entered into force, authorizing the government to issue a list of “safe countries of origin” and “safe third countries of transit”. As a result, asylum applications by people from “safe countries of origin” could be rejected, and those who transited through “safe third countries” before reaching Hungary could be returned to the transit country. Serbia, Macedonia and EU member states, including Greece, were subsequently deemed “safe” by the authorities

Tässä Amnestyn valitusta asiasta perustuu siihen, että Unkari on valvonut rajaansa ja luonut selkeät sisääntuloväylät ja tulkitsee Serbian, Kroatian ja Kreikan turvalliseksi maaksi jonka perusteella turvapaikan hakija voidaan käännyttää.

Onko siis EU:n alueelle käveleminen vapaasti ihmisoikeus? Onko EU:n ulkorajajen valvonta EU:n arvojen vastaista kuten Luxemburgin ministeri sanoo?

Tuo voisi olla retorinen kysymys, mutta Amnestyn etusivulla on isolla tälläinne kampanja:

"I WELCOME
Solving the global refugee crisis starts with these three words: I welcome refugees."

I welcome | Amnesty International

Eli Merkelin ja Sipilän tervetuloa tänne kaikki vaan on siis oikea tapa hoitaa pakolaiskriisi? No, on sekin mielipide.

Palatakseni tuohon Luxemburgin ulkoministerin syytteeseen - luin hieman tilastoja.

Tilastojen mukaan Luxemburg otti vastaan vuonna 2015 2360 turvapaikanhakijaa. Unkarin vastaava luku oli 174 435. Tilastollisesti Unkari tarjoaa turvapaikkaa joko pakolaisstatuksen tai toissijaisen suojelun perusteella 15% tuosta massasta joka tarkoittaa 26 165,25 henkilöä. Saman tilaston mukaan Luxemburg tarjoaa turvapaikkaa tai toissijaista suojelua 25% todennäköisyydellä jonka perusteella Luxemburg kantoi vastuuta 354 hengen verran.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa tapauksessahan Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tulee antamaan positiivisen päätöksen Aladinillekin kunhan sinne asti pääsee. Migrihän kertoi että huomioivat tämän päätöksen...

Sinun logiikalla virkamiehet ovat aina oikeassa, ainakin siihen asti kunnes valitus hyväksytään. Tällä logiikalla kaikki turvapaikkapäätökset ovat tosiaan oikeita.

Väitteet Suomen tai Tanskan yhteiskuntien romahtamisesta turvapaikanhakijoiden takia ovat suuresti liioittelua. Eikä rahatkaan ole loppu, vaikka esimerkiksi @Cobol näin yrittää väittää. Hänen tarkoitushakuisesti poimitut faktat todistavat ainoastaan sen, että päättäjien pitää tehdä arvovalintoja. Ihan vastaavasti päättäjät ovat päättäneet tukea Suomen "huippu-urheilua" ja samaan aikaan vanhustenhuollossa määrärahat pienenevät.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikä rahatkaan ole loppu, vaikka esimerkiksi @Cobol näin yrittää väittää. Hänen tarkoitushakuisesti poimitut faktat todistavat ainoastaan sen, että päättäjien pitää tehdä arvovalintoja. Ihan vastaavasti päättäjät ovat päättäneet tukea Suomen "huippu-urheilua" ja samaan aikaan vanhustenhuollossa määrärahat pienenevät.

Hyvin keksit näitä juttujasi. Sinun kohdallasi taitaa mennä enemmän lukutaidottomuuden kuin suoranaisen valehtelun piikkiin. Kun kirjoitin sanatarkasti:

Hyvin odotettu päätös, koska Pohjoismaista Norja, Tanska, Islanti ja Ruotsi tulivat järkiinsä viimeistään vuoden 2015 lopulla. Vihervassarien toitotus siitä, että Suomi erottuu joukosta ja Suomea saa hävetä, pitää paikkansa. Persujen hallituskaudella Suomi todellakaan ei kuulu siihen yhteispohjoismaiseen ja eurooppalaiseen viitekehykseen, joka niin demarien kuin porvarien voimin toteaa, että se on tässä, meillä ei ole enempää varaa tämän takia velkaantua ja huonontaa kantapohjoismaalaisten elinoloja ja tukea pääosin elintasosurffareita.

ei kyse todellakaan ole siitä, että rahat ovat loppu. Mitään sellaista ei tuossa todeta. Kyse on siitä, että Pohjoismaissa ja Euroopassa vasemmisto ja oikeisto ovat tekemässä arvovalintaa siitä, miten apua tarvitsevia autetaan ja millainen apu ei kohtaa oikeita, todellisia avuntarvitsijoita.

Suomen osalta fakta nyt vaan on se, että käytämme erittäin tehottomasti turvapaikkamiljardeja. Erittäin tehottomasti. Ja sekin otetaan tällä hetkellä joko velkaa lisäämällä tai etuja karsimalla.

EU:n tulisi kohdistaa isosti apua kriisimaiden auttamiseen paikan päällä, jotta pakolaisia ei lähtisi isossa määrin mm. Eurooppaan. Pommitukset - ja varsinkin siviileihin, lääkintähenkilökuntaan ja sairaaloihin kohdistuvat pommitukset Venäjän ja Syyrian johdon tapaan - ovat kuitenkin yksi tekijä, joka estää auttamista.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan asiaa yritetty, vaikka kuinka paljon rahaa ja apua on tarjottu länsimaista. Rahat valuu diktaattorien ja heimopääliköiden kirstuihin... sitten kun kansa näyttää saavan tarpeekseen käydään läpi sisällisota jotta saadaan taas uusi oman kirstun täyttäjä. Muutos pitäisi oikeasti lähteä kansoista itsestään jotta solidaarinen tulonjako voisi edes toimia. Sitä meidänkin on huono alkaa opettamaan sillä jopa täällä tulonjako näyttää kokoajan jakaantuvan enemmän piennevälle porukalle.

Noinhan siinä toki useimmiten on käynyt kun ei ole syystä tai toisesta tehty asioita aidosti yhdessä, joko on tungettu omaa länsimaista tapaa ja ratkaisua väkisin paikallisille. Tai sitten taivuttu paikallisten tahtoon saada vaan rahat taskuun jolloin he jakavat ne omalle heimolle.

Olemme siis koko lailla yhtä mieltä siitä mistä kiikastaa, mutta ratkaisu on ongelmallinen koska aito muutos kehitysmaissa edellyttäisi paljon merkittävämpää panostusta paikan päällä ja olisi useilla tavoilla kalliimpi länsimaiden kansalaisille ( menetetyt hyödyt nykytilanteesta kun maat ovat halvan raaka-aineen varastoja, monikansallisten yritysten verojen uudelleenjako ja vielä lisäksi kustannukset asioiden korjaamisessa) .

Nuo siis pelkästään motiivipuolella, lisäksi se että asioiden hoito yhdessä unohtaen omat intressit ja omat hienot teoriat valiten mitä asioita suositaan ja mitä ei on jo pienissä yhteisöissä kuten omassa perheessä vaikeaa puhumattakaan sitten kaupungeista, valtioista ja kokonaisesta mantereesta jonka kohtalo koskettaa koko maapalloa.

Vaikeaa siinä on myös saada kyllin moni ymmärtämään, että joo nyt niitä turvapaikanhakijoita ei enää tule mutta kustannukset ovatkin meille ainakin satakertaiset elleivät jopa suuremmat. Toisaalta ihminen useimmiten keksii jonkin tavan hyötyä siitäkin että tekee oikein.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikeaa siinä on myös saada kyllin moni ymmärtämään, että joo nyt niitä turvapaikanhakijoita ei enää tule mutta kustannukset ovatkin meille ainakin satakertaiset elleivät jopa suuremmat. Toisaalta ihminen useimmiten keksii jonkin tavan hyötyä siitäkin että tekee oikein.

Lyhyesti ennen paluuta tauolta duuniin: mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Alkuunkaan. EKP on huolissaan siitä, että edes satojen ja satojen miljardien velkakirjaostot (jota voidaan kutsua myös rahanpainamiseksi) eivät saa liikkeelle tavoiteltua inflaatiotasoa. Nyt EU/EKP teki/on tekemässä päätöstä, jolla erilaista yritystukea myönnetään yli 600 miljardin euroa ja samaan aikaan luodaan Afrikan rahasto, jonne sijoitetaan alkuu 44 miljardia tavoitteenaan saada se 88 miljardiin myöhemmin. Afrikan rahaston tarkoitus on kaiketi vihdoin tukea juuri sellaista toimintaa, jota täällä on moni kaivannut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvin keksit näitä juttujasi. Sinun kohdallasi taitaa mennä enemmän lukutaidottomuuden kuin suoranaisen valehtelun piikkiin. Kun kirjoitin sanatarkasti:



ei kyse todellakaan ole siitä, että rahat ovat loppu. Mitään sellaista ei tuossa todeta. Kyse on siitä, että Pohjoismaissa ja Euroopassa vasemmisto ja oikeisto ovat tekemässä arvovalintaa siitä, miten apua tarvitsevia autetaan ja millainen apu ei kohtaa oikeita, todellisia avuntarvitsijoita.

Suomen osalta fakta nyt vaan on se, että käytämme erittäin tehottomasti turvapaikkamiljardeja. Erittäin tehottomasti. Ja sekin otetaan tällä hetkellä joko velkaa lisäämällä tai etuja karsimalla...

En viitsi sinun kanssa suuremmin keskustella, koska olet asettanut itsesi muiden yläpuolelle ja olet ottanut itsellesi oikeuden muiden kirjoittajien solvaamiseen.

Olet maalaillut aikaisemmin hyvinkin synkkiä tulevaisuuden kuvia poimimalla lukuja ja vetämällä näiden perusteella johtopäätöksiä, joille ei ole muuta perustetta, kuin sinun mutu. Ennustelit talvella ja keväällä synkkää t tulevaisuutta, väkeä piti lapata Suomeen joka suunnasta ja rahaa kuluu muistaakseni vähintään 10 miljardia.

Maahanmuuttajiin kohdistuvia rahoja käytetään tehottomasti, koska hallituksessa on maahanmuuton vastustamisesta elävä Perussuomalaiset. Nykyisessä ilmapiirissä on mahdotonta puhua järkevästi kotouttamisesta tai turvapaikanhakijoiden tukemisesta, koska vastustajien mukaan vastuu on yksilöllä, ei yhteiskunnalla. Perussuomalaiset kosiskelevat näitä äänestäjiä ja vaativat tehotonta, nuivaa toimintamallia. Vertautuu hyvin Demareiden ja ay-liikkeen symbioosiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En viitsi sinun kanssa suuremmin keskustella, koska olet asettanut itsesi muiden yläpuolelle ja olet ottanut itsellesi oikeuden muiden kirjoittajien solvaamiseen..

Tuttu kommentti kun jäät kiinni vääristelystä ja valehtelusta. Ainahan se on muiden vika, kun et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Eiköhän me sovita niin, että jätät minun tekstini lukematta, niin se on sinullekin helpompaa.

e: ja herrajumala, olen maalannut aiemmin synkkiä kuvia! Ei voi olla totta, miten unelman nyt käy kun maalaan maailman ja Suomenkin tilanteesta joskus synkkiä kuvia keskustelupalstalla tyyliin, jos ei Turkin kansas sopimus pidä ja jos ei Venäjältä tuleva elintasopakolaisaalto lopu? Kyllä tällaiset pohdinnat ja YK:n väestöennusteen tuonti keskusteluun uhkakuvanaan se, että Eurooppaa odottaa todellinen katastrofi, ellei mitään tehdä ja oteta päätä pois pensaasta, pitää kieltää. Tulee joillekin unelmakuplassa löhöttävälle näköjään paha mieli.
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lyhyesti ennen paluuta tauolta duuniin: mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Alkuunkaan. EKP on huolissaan siitä, että edes satojen ja satojen miljardien velkakirjaostot (jota voidaan kutsua myös rahanpainamiseksi) eivät saa liikkeelle tavoiteltua inflaatiotasoa. Nyt EU/EKP teki/on tekemässä päätöstä, jolla erilaista yritystukea myönnetään yli 600 miljardin euroa ja samaan aikaan luodaan Afrikan rahasto, jonne sijoitetaan alkuu 44 miljardia tavoitteenaan saada se 88 miljardiin myöhemmin. Afrikan rahaston tarkoitus on kaiketi vihdoin tukea juuri sellaista toimintaa, jota täällä on moni kaivannut.

Arvioni toki perustuu vain siihen että odotan että tarvittava taloudellinen panostus olisi tuhansia miljardeja ei kymmeniä, kun verrataan sitä siihen mitä esimerkiksi euromaiden kohdalla on tarvittu tai aiemmin IMF:n hankkeissa. Samalla oletan, että verotulojen uudelleenjakaminen vaikuttaisi merkittävästi monen länsimaan kohdalla negatiivisesti. Suomen kohdalla toki vaikutus lienee melko pieni.

Nämä erilaiset rahastot ja panostukset joita EU:lla jo nyt on käynnissä lähinnä kompensoivat tilannetta, eivät keskity rakenteelliseen muutokseen. (linkki eu-parlamentin sivuille). Ja kun pyritään luomaan uusia toimijoita joiden omistajuus ja hyödynjako onkin paikallinen niin ilman muuta siinä jäädään jotain vaille täälläkin.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Arvioni toki perustuu vain siihen että odotan että tarvittava taloudellinen panostus olisi tuhansia miljardeja ei kymmeniä, kun verrataan sitä siihen mitä esimerkiksi euromaiden kohdalla on tarvittu tai aiemmin IMF:n hankkeissa. Samalla oletan, että verotulojen uudelleenjakaminen vaikuttaisi merkittävästi monen länsimaan kohdalla negatiivisesti. Suomen kohdalla toki vaikutus lienee melko pieni.

Kyllä, tuohon suuntaan. Esim jotain tätä luokkaa kuin EU 230, USA 360, Kiina 200, Japani 100 jne, jos mentäisiin BKT:n mukaisesti. Näin saataisiin jo riittävästi rahaa eli jokunen tuhat miljardia.

Tämä siis vaihtoehtona yhdessä Afrikan koulutuksen kanssa sille, että YK:n väestöennusteen mukaan Afrikan väestö kasvaa nopeasti. Tämä puolestaan lisää pakolaisuutta, jos sodat, aavikoituminen ja merten liikakalastus jatkuvat. Kuten hieman oletan. Koulutus vähentää syntyvyyttä, elämään ja työllistymään tukeminen pakolaisuutta. Linkissä YK:n väestöennusteesta hieman:

"AFRIKAN väestö voi jopa nelinkertaistua nykyisestä noin miljardista neljään miljardiin seuraavan 85 vuoden aikana"


YK ja Science-lehti: Maailman väkiluku kohoaa 11 miljardiin vuonna 2100 | Väestönkasvu | HS

(Iltasella osaltani, ellei vasta aamusta)
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kehitysmaiden ongelma paikanpäällä auttamisen suhteen on ennenkaikkea siinä, että kyseisten valtioiden valta- ja hallintorakenteet ovat... miten sen nyt diplomaattisesti sanoisi... kuralla. Ruohonjuuritason (kansalaisjärjestö) työllä on oma aikansa ja paikkansa, mutta siitä ei todellakaan ole ratkaisemaan rakenteellisia ongelmia, mitä näissä maissa esiintyy. Olen seurannut vuosikausia tätä kenttää eri palleilta ja minun vakaa mielipide on, että ns. ilmaista rahaa (kehitysapua) kannattaa laittaa kriisiavun lisäksi ainoastaan koulutukseen ja terveydenhoitoon, jälkimmäiseenkin pitkälti humanitaarisista syistä johtuen. Muu "kehitysapu" pitäisi olla pitkälti yksityissektori-vetoista. Silloin kun myös paikallisilla on omaa rahaa (oikeasti) kiinni, homman onnistuminenkin kiinnostaa, eikä pelkästään se, mitä välistävetomahdollisuuksia se tarjoaa..

Koulutus on puolestaan avain sille, että demokratia-kehityksellä on minkäänlaisia onnistumisen edellytyksiä ihmisten tietotason ja ymmärryksen kasvaessa. Tämä on toki pitkä tie kuljettavaksi. Olen toisinana miettinyt, - tämä toki optimistisesti - että arabikevättä seurasi hyvin nopeasti vanhoillisten ja radikaalien arvojen vahvistuminen. Kehitys on ollut viime vuodet todella synkkää katsottavaa islamilaisessa maailmassa. Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö pinnan alla kytisi myös vastakkaiseen suuntaan. Ei se arabikevät ihan tyhjästä syntynyt, joten ehkä tilanne ei ole ihan niin toivoton, miltä se juuri tällä hetkellä vaikuttaa... yö on pimeimmillään juuri ennen aamunsarastusta... toivottavasti!

Isoin haaste on juurikin siinä, että miten näitä banaanivaltioiden epäterveitä ja korruptoituneita hallintorakenteita pystytään tervehdyttämään? Suora budjetti- ja sektorituki (välikäsien pudottaminen) on osoittautunut kaikkea muuta kuin toimivaksi. Ongelma on monissa aissa myös sillä tavalla rakenteellinen, että valtionhallinnon koneisto on kymmenkertainen kooltaan mitä porukkaa oikeasti tarvittaisiin. palkat ovat niin mitättömät, ettei sillä tule toimeen, joten ainoa vaihtoehto on jonkinasteinen korruptio. Koko systeemi on rakentunut sen varaan. Samaan aikaan tulee muistaa, että esimerkiksi Eurooppa ei ole tässä suinkaan yksin, vaan USA, Kiina ja muutamat muutkin pelurit ovat ns. markkinoilla ja asiaan sisältyy myös huomattava määrä geopoliittista valtataistelua. Kiinalaisia ei mm. todellakaan kiinnosta muu kuin kaiken hyödyn repiminen irti seurauksista välittämättä. Usein myös avunantajien tomet ovat liian kärsimättömiä, eli seuraavat kotimaiden poliittista syklejä... vaikkapa persujen hallitukseen nousua. Vuosikausien, jopa kymmenten, työltä voidaan vetää matto pois jalkojen alta yhdellä poliittisilla linjamuutoksella. Ainoa vaihtoehto saada aito muutos aikaan on sitoutua muutokseen tarpeeksi suurella volyymlla ja tarpeeksi pitkäksi aikaa. Toki tuen tarve pienenee asteittain.

Eri asia on myöskin se, että kuinka länsimaat (Kiinasta nyt puhumattakaan) edes haluavat päästää eteläisen pallonpuoliskon valtioita taloudellisesta talutusnuorastaan? Paikan päällä auttaminen on kuitenkin ainoa aidosti kestävä tapa auttaa. Siirtolaisuus, pakolaisuus ja maahanmuutto on ainoastaan laastaria avohaavan päälle, jos sitäkään. Ei ainakaan mikään kestävällä pohjalla oleva ratkaisu.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Sinun logiikalla virkamiehet ovat aina oikeassa, ainakin siihen asti kunnes valitus hyväksytään. Tällä logiikalla kaikki turvapaikkapäätökset ovat tosiaan oikeita.

Väitteet Suomen tai Tanskan yhteiskuntien romahtamisesta turvapaikanhakijoiden takia ovat suuresti liioittelua. Eikä rahatkaan ole loppu, vaikka esimerkiksi @Cobol näin yrittää väittää. Hänen tarkoitushakuisesti poimitut faktat todistavat ainoastaan sen, että päättäjien pitää tehdä arvovalintoja. Ihan vastaavasti päättäjät ovat päättäneet tukea Suomen "huippu-urheilua" ja samaan aikaan vanhustenhuollossa määrärahat pienenevät.

Eivät todellakaan ole mutta tästä tapauksesta ei ole muuta kuin mielipidekirjoitus pohjana. Joten minun on vaikea arvioida sen perusteella yhtään mitään. Onneksi virkamiehen tekemät vääryydet on mahdollista korjata virallisia reittejä pitkin.

Ei Suomi tai Tanska ole romahtamassa. Eikä eilinen Tanskan uutinen johdu siitä että heillä ei ole varaa ottaa 500 kiintiöpakolaista vaan mielestäni siitä että johonkin raja on vedettävä.

Arvovalinnoista voikin sitten jeesustella ihan miten paljon vaan...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Isoin haaste on juurikin siinä, että miten näitä banaanivaltioiden epäterveitä ja korruptoituneita hallintorakenteita pystytään tervehdyttämään? Suora budjetti- ja sektorituki (välikäsien pudottaminen) on osoittautunut kaikkea muuta kuin toimivaksi. Ongelma on monissa aissa myös sillä tavalla rakenteellinen, että valtionhallinnon koneisto on kymmenkertainen kooltaan mitä porukkaa oikeasti tarvittaisiin. palkat ovat niin mitättömät, ettei sillä tule toimeen, joten ainoa vaihtoehto on jonkinasteinen korruptio. Koko systeemi on rakentunut sen varaan. Samaan aikaan tulee muistaa, että esimerkiksi Eurooppa ei ole tässä suinkaan yksin, vaan USA, Kiina ja muutamat muutkin pelurit ovat ns. markkinoilla ja asiaan sisältyy myös huomattava määrä geopoliittista valtataistelua. Kiinalaisia ei mm. todellakaan kiinnosta muu kuin kaiken hyödyn repiminen irti seurauksista välittämättä. Usein myös avunantajien tomet ovat liian kärsimättömiä, eli seuraavat kotimaiden poliittista syklejä... vaikkapa persujen hallitukseen nousua. Vuosikausien, jopa kymmenten, työltä voidaan vetää matto pois jalkojen alta yhdellä poliittisilla linjamuutoksella. Ainoa vaihtoehto saada aito muutos aikaan on sitoutua muutokseen tarpeeksi suurella volyymlla ja tarpeeksi pitkäksi aikaa. Toki tuen tarve pienenee asteittain.

Eri asia on myöskin se, että kuinka länsimaat (Kiinasta nyt puhumattakaan) edes haluavat päästää eteläisen pallonpuoliskon valtioita taloudellisesta talutusnuorastaan? Paikan päällä auttaminen on kuitenkin ainoa aidosti kestävä tapa auttaa. Siirtolaisuus, pakolaisuus ja maahanmuutto on ainoastaan laastaria avohaavan päälle, jos sitäkään. Ei ainakaan mikään kestävällä pohjalla oleva ratkaisu.

Pidätkö mahdollisena että voitaisiin rakentaa näihin maihin rinnakkainen talousjärjestelmä jota rahoitettaisiin länsimaista? Se keräisi itse veroja ja maksuja joita tilitettäisiin sitten varsinaiselle valtioille joissa toimintaa tapahtuu? Sen palkkalistoilla olisi paikallisia ja länsimaisia työntekijöitä ja toiminta olisi mahdollisimman läpinäkyvää?

Kiinan, Venäjän ja USA:n saaminen tällaiseen toki voi olla hankalaa koska etenkin Kiina on 2000-luvulla vasta toden teolla päässyt käsiksi Afrikan raaka-aineisiin.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
En tiedä oliko jo mainittu, mutta tässä -> Satoja nuoria kokoontui eilen Järvenpäässä, yli kymmenen partiota paikalla - Poliisi: "Mainostauluja kaadettiin, kovaäänistä sananvaihtoa" | Keski-Uusimaa on ilmeisemmin kyse mamujen vs kantiksien erimielisyyksistä. Ja ei taida olla ohi.

Tuntuisi olevan aika herkkätilanne pitkin lintukotomme.


Väkivaltaisuuksia eri puolella Suomea - Migrin pomo rauhoittelee: "Jäitä hattuun" | m.iltalehti.fi

Tilanne on rauhoittumaan päin...
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
on ilmeisemmin kyse mamujen vs kantiksien erimielisyyksistä. Ja ei taida olla ohi.
Tästä kyse, ei vielä tietoa miksi. Näin ainakin tuttu puheli että lapsen koululla kuhinaa asiasta. Syy ja seuraukset olisi kyllä kiva tietää, mutta toivottavasti poliisi olisi edes kartalla asiasta. Uutisesta kävis ilmi etteivät ole..
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä pisti silmään:
Kunnat ovat todenneet, että varsinkin maassaolon alkuvaiheessa maahanmuuttajien palvelemiseen käytetään aikaa ja henkilöresursseja noin 1,5-2 -kertaisesti kantaväestöön verrattuna.
Eli virkamiehiä vähän lisää.

Aika kovaa settiä. Ei mikään ihme, että jengillä alkaa menemään hermo. Tuossa muuten varmaan ekaa kertaa todettiin mediassa se, mitä kukaan ei ole ollut valmis myöntämään.

Mitä sitä turhaan pääsijaisesti omia veronmaksajia palvelemaan...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Löytyykö todella keinoa jolla kehitysapu jatkossa keskittyisi aseviennin ja vientiteollisuuden tukemisen sijaan koulutukseen/kestävään kehitykseen kehitysmaissa. Että löytyisi yhteinen reki jota edes EU yhdessä voisi eteenpäin työntää, jos vaikka Venäjä/Kiina/USA eivät samaan porukkaan tai linjaan lähtisikään. Voisiko esimerkiksi Suomi kehitysyhteistyön nimissä perustaa kouluja afrikkalaisille EU:n alueella tai palkata Suomen palkkalistoille väkeä Afrikassa?

Jos minä saisin päättää, niin kehitysyhteistyö olisi nimenomaan toiminnallista tukemista (esim. koulutusta ja koulutuksen koulutusta, infran rakentamista, maatalouden kehittämistä, ja niin edelleen) ja silkkaa rahaa ei siirtyisi kehitysavun nimissä muille maille yhtään. Toiminnan pitäisi olla äärimmäisen läpinäkyvää, ja sillä tulisi olla hyvin vahva paikallinen tuki ts. se tehtäisiin yhteistyössä kohdemaan kanssa. Toiminnan tarkoituksena olisi tukea kohdemaata ottamaan vastuu noista asioista itse. Tämä työllistäisi suomalaisia, auttaisi apua tarvitsevia maita, ja poistaisi ongelman joka syntyy rahavirtojen suuntautuessa paikallisten rikollisjengien käsiin. Tiedän kyllä, että tämä on silkkaa utopiaa, mutta saahan ihminen kai haaveilla.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Jos minä saisin päättää, niin kehitysyhteistyö olisi nimenomaan toiminnallista tukemista (esim. koulutusta ja koulutuksen koulutusta, infran rakentamista, maatalouden kehittämistä, ja niin edelleen) ja silkkaa rahaa ei siirtyisi kehitysavun nimissä muille maille yhtään. Toiminnan pitäisi olla äärimmäisen läpinäkyvää, ja sillä tulisi olla hyvin vahva paikallinen tuki ts. se tehtäisiin yhteistyössä kohdemaan kanssa. Toiminnan tarkoituksena olisi tukea kohdemaata ottamaan vastuu noista asioista itse. Tämä työllistäisi suomalaisia, auttaisi apua tarvitsevia maita, ja poistaisi ongelman joka syntyy rahavirtojen suuntautuessa paikallisten rikollisjengien käsiin. Tiedän kyllä, että tämä on silkkaa utopiaa, mutta saahan ihminen kai haaveilla.
Voisi toimia jos olisi rehelliset ihmiset jakamassa sita rahaa. Esimerkiksi case Haitin maanjaristys, se oli rahasampo kaikenlaisille organisaatioille, Punainen Risti jne:
"When a devastating earthquake leveled Haiti in 2010, millions of people donated to the American Red Cross. The charity raised almost half a billion dollars. It was one of its most successful fundraising efforts ever.

The American Red Cross vowed to help Haitians rebuild, but after five years the Red Cross' legacy in Haiti is not new roads, or schools, or hundreds of new homes. It's difficult to know where all the money went.

The Red Cross says it has provided homes to more than 130,000 people, but the number of permanent homes the charity has built is six."

In Search Of The Red Cross' $500 Million In Haiti Relief : NPR

Yksi tyokaveri, haitilainen, valitteli tasta, apua annetaan mutta tulosta ei synny. Itse se tekee tata ruohonjuurotason auttamista, kay siella pari kertaa vuodessa, toimii tulkkina amerikkalaiselle laakariryhmalle, ovat vapaaehtoisia (tastakin joku organisaatio varmaan kaarii isot rahat USAssa)

JOL
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Budjetti 2017: Turvapaikanhakijoiden kokonaislasku veronmaksajille on edelleen arvoitus - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Ei liene yllättävää että "loppulaskun" summa on hämärän peitossa.

Tämä pisti silmään:
Kunnat ovat todenneet, että varsinkin maassaolon alkuvaiheessa maahanmuuttajien palvelemiseen käytetään aikaa ja henkilöresursseja noin 1,5-2 -kertaisesti kantaväestöön verrattuna.
Eli virkamiehiä vähän lisää.

Joo kyllähän niitä julkisen paikkoja tarvii. Paikallinen lehti kertoo että duuni kaupunkiin on tulossa 28 henkeä joista 17 on alaikäsiä. Muuta tietoa ei ole tässä kohtaa.. Asunnot kuitenkin hommattu ja alkaa sisustuksen suunittelu. Kaupunki on perustanut 7 hengen työryhmän hoitamaan tätä asiaa ja lisäksi kokopäiväiseen työsuhteeseen vuodelle 2017 palkataan kolme uutta pakolaisavustajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös