Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 256 417
  • 28 700

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellen minusta tuntuu, että tässä eri keskustelijoiden lähestymiskulma on hivenen eri, eli aitoja ja seipäitä...
Kyllä kyllä. Tapansa mukaan @Cobol säntäsi kesken keskustelun mukaan ja alkoi vääntämään sitä sivupoluille. Ja sitten kun muut ei keskustele siitä mistä hänen korkeutensa haluaa, alkaa kiukuttelu. Vaikka enhän syytön ole itsekään, eihän siihen vänkäykseen ole pakko osallistua. Toisaalta tämä on keskustelupalsta ja keskustelua se on huonokin keskustelu.

Mutta joo, kuten varmaan huomaat, aika moni on sitä mieltä, että aikuiset terveet turvapaikanhakimiehet saa parempaa hoitoa kuin kantikset, koska pääsevät ihan yksityiselle ja kaikkea. En pidä tämän väärinkäsityksen oikomista tarpeettomana, Tarpeetonta on tulla sotkemaan tuota keskustelua saivarteluilla jostain erityisryhmistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Keskustelussa on puhuttu @Cobol in toimesta 800 000 köyhästä. Tämä luku on virallisen määritelmän mukaiset pienituloiset eli köyhät suomalaiset. Jos kesken keskustelun haluat määritellä käsitteitä uudestaan, kerro se meille muillekin.

Jokainen kommentoi täällä varmaan omista näkökulmistaan, eikä minään kollektiivina. Mielestäni koko terveydenhuolto-keskustelu pakolaisiin liittyen on aika triviaali, heidän terveydenhuoltoaan ei tällä hetkellä juuri toisin pystytä järjestämään (ja tässä mielessä asiasta öyhöttäminen on turhaa), mutta kyllähän kokonaisuus mietityttää, sillä terveydenhuollosta näyttää tulleen osa pakolaisbisneksellä rahastamista.

edit. tämä kommentti osoitettu myös yllä @Anssi #5 :lle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viitaten vielä tuohon diskurssiin siitä, kumpi saa parempaa terveydenhuoltoa, köyhä suomalainen vai tp-hakija:

Taitaa monesti käytännössä olla niin, että tp-hakija saa parempaa hoitoa. Tämä ei tosin millään lailla johdu siitä, että tp-hakijoiden terveydenhuoltopalvelut itsessään olisivat parempia ja kattavampia, vaan pikemminkin köyhien ja mahdollisesti syrjäytyneiden suomalaisten omista toimista. Viimeksi muutama päivä sitten tästä oli Hesarissa (?) juttua, että vähävaraiset yksinkertaisesti jättävät käyttämättä sellaisia terveyspalveluita, jotka heille kuuluisivat ja erityisen paha tilanne on hammashoidon puolella. Ihmisiä ei yksinkertaisesti hotsita mennä laittamaan purukalustoa kuntoon tai sitä tarkistuttamaan. Pakolaisille tilanne on erilainen, sillä asioita tarkkaillaan myös heidän puolestaan.

Jokainen kommentoi täällä varmaan omista näkökulmistaan, eikä minään kollektiivina. Mielestäni koko terveydenhuolto-keskustelu pakolaisiin liittyen on aika triviaali, heidän terveydenhuoltoaan ei tällä hetkellä juuri toisin pystytä järjestämään (ja tässä mielessä asiasta öyhöttäminen on turhaa), mutta kyllähän kokonaisuus mietityttää, sillä terveydenhuollosta näyttää tulleen osa pakolaisbisneksellä rahastamista.

edit. tämä kommentti osoitettu myös yllä @Anssi #5 :lle.

Eli kommentoit minun ja @Cobol in välistä keskustelua, mutta määrittelet köyhien määritelmän uusiksi? En oikein ymmärrä logiikkaasi, tuntuu taas siltä että otat kantaa, mutta et otakaan
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eli kommentoit minun ja @Cobol in välistä keskustelua, mutta määrittelet köyhien määritelmän uusiksi? En oikein ymmärrä logiikkaasi, tuntuu taas siltä että otat kantaa, mutta et otakaan

Yleisesti pyrin tuomaan keskusteluun tp-hakijoiden teveydenhuollosta omaa näkökulmaani ja kommenttia, mutta ainakin sinun kohdallasi epäonnistuin. Mutta tämähän on meidän välillämme enemmän sääntö kuin poikkeus.
 

Tuamas

Jäsen
Hammaslääkäri-palveluista en tiedä lainkaan, että miten toimivat suhteessa tp-hakijoihin, mutta kantaväestön kohdalla tässä on ongelma, eli paljon jo sovittuja aikoja jne jää yksinkertaisesti käyttämättä ja syntyy kustannuksia, ihmiset eivät yksinkertaisesti saavu paikalle.

Kyllä ja sen lisäksi näitä perutaan viime tippaan.

Tästä syystä itsellä on melko päinvastaisia kokemuksia jonotuksesta julkiseen hammashoitoon, kuin tuntuu olevan konsensus.

Ihan kiireettömiä rutiinitarkastuksia itselle ja lapsille, jonotusajat julkiselle puolelle viimeisen reilun vuoden sisään, puhelinsoitosta siihen että ollaan istuttu hammaslääkärin jakkaralla: 4h, 19h, 23h ja 42h.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni koko terveydenhuolto-keskustelu pakolaisiin liittyen on aika triviaali, heidän terveydenhuoltoaan ei tällä hetkellä juuri toisin pystytä järjestämään (ja tässä mielessä asiasta öyhöttäminen on turhaa), mutta kyllähän kokonaisuus mietityttää, sillä terveydenhuollosta näyttää tulleen osa pakolaisbisneksellä rahastamista.
Tuo terveydenhuoltoasia on minunkin mielestäni sinänsä triviaali. Kun kuitenkin näyttää siltä, että osa ihmisistä ajattelee turvisten saavan jotain luksushoitoa yksityisellä samaan aikaan kun tavallinen kansa laitetaan terkkarijonoon, niin se muuttuu asiaksi, joka on syytä avata vähän tarkemmin. Siinä vaiheessa ei kaivata auktoriteetin omaavia ihmisiä sotkemaan kokonaiskuvaa erityisryhmillä, poikkeustapauksilla ja turhilla anekdooteilla.

Terveysasemien rahastaminen on sitten jo ihan toinen juttu. Siellä on käsittääkseni harrastettu sitä rahastusta jo pitkään, joten ei kai pitäisi tulla yllärinä, jos rahastavat turvapaikanhakiljoillakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan kiireettömiä rutiinitarkastuksia itselle ja lapsille, jonotusajat julkiselle puolelle viimeisen reilun vuoden sisään, puhelinsoitosta siihen että ollaan istuttu hammaslääkärin jakkaralla: 4h, 19h, 23h ja 42h.
Helsingissä jono kiireettömään rutiinitarkastukseen on 6 - 12 kuukautta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Ihan kiireettömiä rutiinitarkastuksia itselle ja lapsille, jonotusajat julkiselle puolelle viimeisen reilun vuoden sisään, puhelinsoitosta siihen että ollaan istuttu hammaslääkärin jakkaralla: 4h, 19h, 23h ja 42h.
Helsingissä jono kiireettömään rutiinitarkastukseen on 6 - 12 kuukautta.

Oli jonoa tahi ei, niin tämä ei taida kovasti liittyä enää pakolaiskeskusteluun...(?)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleisesti pyrin tuomaan keskusteluun tp-hakijoiden teveydenhuollosta omaa näkökulmaani ja kommenttia, mutta ainakin sinun kohdallasi epäonnistuin. Mutta tämähän on meidän välillämme enemmän sääntö kuin poikkeus.

Sinä sanoit, että tp-hakija saa parempaa hoitoa kuin suomalainen köyhä. Ennen tätä asiasta oli käyty keskustelua, tässä keskustelussa käytettiin virallista köyhyyden määritelmää. Kun huomautin sinun yleistämisestä, virallisen köyhyysmääritelmän sisään mahtuu erilaisia ihmisiä, ryhmän tilannetta ei voi yleistää sinun esittämällä tavalla. Tässä vaiheessa siirsitkin maalitolpat, ei ollutkaan kyse aikaisemmin käytetystä määritelmästä. Aikamoista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sinä sanoit, että tp-hakija saa parempaa hoitoa kuin suomalainen köyhä. Ennen tätä asiasta oli käyty keskustelua, tässä keskustelussa käytettiin virallista köyhyyden määritelmää. Kun huomautin sinun yleistämisestä, virallisen köyhyysmääritelmän sisään mahtuu erilaisia ihmisiä, ryhmän tilannetta ei voi yleistää sinun esittämällä tavalla. Tässä vaiheessa siirsitkin maalitolpat, ei ollutkaan kyse aikaisemmin käytetystä määritelmästä. Aikamoista.

En edes tiennyt, että pitää olla jotain maalitolppia, huomioin ja kommentoin omien tietojeni perusteella tp-hakijoiden terveydenhuoltoa pk-seudulla.

Tosiasia on se, että tuo on järjestetty suht ok, en keksi miten asian voisi tässä tilanteessa järjestää järkevämmin. Samalla kyseessä on kuitenkin kyseenalainen bisnes, josta hyötyvät erityisesti yksityiset lääkäriasemat. Kinastelu köyhyyden määritelmästä ei kiinnosta juuri lainkaan, vaikka tuosta täällä muut ovat vääntäneetkin. Määrätietoinen ja lääkäripalveluita vaativa tp-hakija stadissa kyllä pääsee yksityislääkäriin ilman maksua samana päivänä, kun tämän tahtona ilmaisee, mutta en koe tätä huonona asiana, vaan aika ymmärretävänä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Määrätietoinen ja lääkäripalveluita vaativa tp-hakija stadissa kyllä pääsee yksityislääkäriin ilman maksua samana päivänä, kun tämän tahtona ilmaisee, mutta en koe tätä huonona asiana, vaan aika ymmärretävänä.

Tämä sama pätee suomalaiseen määrätietoiseen köyhään, hän pääsee lääkäriin samana päivänä, ei tosin yksityiselle. Tosin hyvällä tuurilla, lääkäri on molemmilla potilailla sama, ainoa ero on odotustila.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yle selvitti: Yli sata turvapaikanhakijaa epäiltyinä seksuaalirikoksista - joukkoraiskauksia kaksi, perättömiä tapauksia useita

"Ylen selvityksen mukaan turvapaikanhakijoiden osuus kaikista seksuaalirikosepäilyistä on ollut tähän mennessä 7-8 prosenttia. Rikoksista epäillään yli sataa turvapaikanhakijaa, joista poliisin tiedossa on varmuudella 70. Tapauksista joka kuudes on kohdistunut toiseen turvapaikanhakijaan."

Aika isoja prosentteja nuo 7-8% noinkin pieneltä porukalta.

Kun laskee 30 000 turvapaikanhakijan mukaan suhteessa Suomen kokonaisväkimäärään (5,3 miljoonaa), niin päästään pikaisen laskutoimituksen mukaan noin 12,5-kertaiseen edustukseen (viisaammat korjannevat mahdollisen virheen). Turvapaikanhakijoiden keskimääräinen lukumäärä on tuolla aikavälillä todellisuudessa pienempi kuin 30 000 (koska osa ei ollut vielä syyskuun alussa tullut maahan ja osa oli ehtinyt lähteäkin ennen tammikuun loppua), mutta annetaan tämän ylöspäin pyöristämisen toimia tällä kohtaa turvapaikanhakijoiden eduksi.

Jos jossakin suomalaisessa 30 000 asukkaan kaupungissa tapahtuisi viidessä kuukaudessa (luvut ovat ilmeisesti syyskuun alusta 2015 tammikuun loppuun 2016) vähintään 70, ehkä yli 100 seksuaalirikosta, niin aika moni olisi tilanteesta huolissaan. Itse asun 300 metrin päässä vastaanottokeskuksesta, enkä ole havainnut minkäänlaista häiriötä, mutta ovathan nuo luvut aika pysäyttäviä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Rohkea väite. Yhteiskunta tarjoaa köyhälle suomalaiselle tp-hakijaa laajemman terveydenhuollon, käyttötavoista saamme tietoa myöhemmin. Vokeissa on terveydenhoitoja, mutta tuskin hänkään kiertää aktiivisesti markkinoimassa palveluista. Tp-hakijat saavat varmasti tietoa käytettävissä olevista palveluista alkuinfossa yms., mutta tämän jälkeen palveluiden hakeminen on käsittääkseni tp-hakijoiden oman aktiivisuuden varassa. Alkoholistit, kodittomat yms. syrjäytyneet eivät varmasti hakeudu heille oikeutettujen palveluiden pariin, koska heillä ei ole yleensä kosketusta viranomaisiin ja oma toimintakyky on heikko. Mutta täytyy muistaa, että tämä pahasti syrjäytynyt joukko on vähemistö suomalaisista köyhistä.

On syytä muistaa, että VOKeissa käytännöt voivat loppujen lopuksi vaihdella suhteellisen paljon, terveydenhoitohenkilökuntaa pitäisi olla käytettävissä, mutta riippuu sitten paikasta että paikkakunnasta kuinka paljon ja kuinka aktiivista toiminta on. Toisissa päivystystä on 5-7 vrk/viikko

Tietojeni mukaan (kyseessä ammatilliset tiedot, ei mitään huhua) jokaiselle turvapaikanhakijalle on tarkoitus tehdä terveystarkastus, selvittää rokotukset ja mahdolliset tarttuvat taudit (jo nyt on jouduttu siirtämään tphakijoita erikoissairaanhoitoon saamaan erikoishoitoa sellaisten tarttuvien tautien tähden joita Suomessa ei enää tavata). Esim. syksyllä siirrettiin Torniosta useita tphakijoita Rovaniemelle tarttuvien tautien osastolle saamaan erikoissairaanhoitoa.

VOKssa vastuuta ei jätetä pelkästään tphakijoiden kontolle vaan terveydenhoitohenkilökunta on usein aktiivista, tarkkailua tapahtuu kaiken aikaa - joissain VOKeissa terveydenhoitaja on läsnä jokaisena arkipäivänä viikossa, viikonloppuisin sairaustapauksissa siirretään joko yksityiselle tai ensiapuun (miten sopimuksessa hoitopolku on määritelty). Jos terveystarkastuksessa havaitaan vakavia terveydellisiä ongelmia, tuolloin pyritään aloittamaan hoito-ohjelma, etenkin tarttuvientautien kohdalla pyritään olemaan todella tarkkoja ja tekemään laajamittaisia testejä, jotta ei pääsisi käymään siten, että hoitamaton tartuntatauti leviää ahtaissa tiloissa epidemia-asteelle (tai pahimmassa tapauksessa kantaväestön keskuuteen). Myös sukupuolitaudit on huomioitava, koska tphakijoilla voi olla Suomessa harvinaisempia sukupuolitauteja, toisaalta on sitten riski, että sairastunut levittää (syystä tai toisesta) tautia eteenpäin.

Mukana on paljon sellaisia tekijöitä joista ei kovinkaan paljon ole julkisuudessa käyty keskustelua, ja kyllä - riippuen VOKista ja sen tarjoamista palveluista (useissa vierailee erikseen lääkäri viikoittain), hoitoon ohjaus on usein olennaisesti nopeampaa mitä kantasuomalaisella, joka kuuluu huonotuloisiin ja on tavalla tai toisella syrjäytynyt yhteiskunnasta. Traumatisoituneet tphakijat saavat useissa laitoksissa psykiatrisia palveluita, ryhmä/yksilöterapiaa tms. Kartoitusta tehdään kaiken aikaa, pyritään ennakoimaan ja estämään tautien leviämien laitosten sisällä ja laitoksista ulos. Erityisryhmien on mahdollista saada jopa hyvinkin pitkälle vietyjä erityishoitoja, toisinaan myös jonojen ohi päästen.

Tämä on kuvio pääpiirteissään, vaihtelua on paikkakuntien sisällä kuin myös VOKn toimijoiden (yksityinen, SPR tms) välillä, on kuntia/kuntayhtymiä joissa tphakijat ovat päässeet jonojen ohi perusterveydenhuollossa. Tai priorisointeja on jouduttu muuttamaan. Tai palkkaamaan lisää henkilökuntaa, koska muussa tapauksessa ei kyetä takaamaan kuntalaisille palveluiden saatavuutta, tphakijoiden suuren määrän tähden.

vlad
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Pääsitkö sä sinne hammaslääkäriin jotenkin nopeammin vuosi sitten, kun ei vielä ollut tuota loppuvuoden pakolaisryysistä? No et päässyt. Katos kummaa, sun hammashoidon taso ei muuttunutkaan yhtään mihinkään vuoden aikana.

No voin kyllä sanoa että turvisten sinne pitäisi päästä vielä vähemmän kuin minun. Siitä vaan jonoa purkamaan yksityisten avulla ja turvikset tulee sitten oman vuoron saapuessa jonon perältä.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Makedoniassa näytellään nyt varsinaisen näytelmän alkutahteja. Jengin on annettu valua läpi, koska he ovat jonkun muun ongelma. Nyt, kun alkaa nousta pelko siitä, että tulijat jäävätkin omaksi ongelmaksi, niin rajat alkavat sulkeutumaan. Rajojen auki pitäminen liian pitkään johtaa humanitääriseen katastroofiin. ihmisten on annettu ymmärtää, että tänne pääsee ja nyt sitten ei pääsekään. Hyvin hoidettu EU. Nytkin joku EU-idiootti olettaa, että ongelma poistuisi pakolaisten tehokkaimilla siirroilla. Ei taida poistua, vaan ainoastaan pahenee. Tulijoita nimittäin on ja mitä parempi palvelu, sen suurempi houkutus lähteä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokonaisveroasteesta: 90-luvun kriisissä, idänkaupan romahdus, oltiin reippaasti korkeammissa lukemissa. Siitäkin selvittiin. Toki kokonaisveroasteen nostaminen voisi ratkaista ongelman vain pariksi vuodeksi.

Tätä epäilen kovasti. Nykyinen hallitus on pyrkinyt saamaan investointeja Suomeen laskemalla yritys- ja pääomaverotusta. Kun palkkaverotuksessa ero esimerkiksi Ruotsiin on +7 prosenttiyksikköä Suomen tappioksi, palkkaverotusta tulisi keventää eikä nostaa.

Vastaus kysymykseesi miten kriisi rahoitetaan:

1.) suoritetaan sisäinen devalvaatio ( yhteiskuntasopimus? )

2.) uudistetaan julkista sektoria ( esim. SOTE )

2.) kiristetään pääomaverotuksen progressiota

4.) laajennetaan pääomaverotuksen verokantaa ( säätiöt + holding-yhtiöt )

5.) otetaan tarvittaessa lisää velkaa


1) Aika näyttää millainen yhteiskuntasopimus saadaan - vai saadanko lainkaan. En näe tässä kuitenkaan paljon eväitä turvapaikanhakija- ja pakolaiskriisin rahoittamiseen.

2. Julkisen sektorin uudistaminen sen supistamisen kautta on välttämätöntä. Alla olevasta linkistä selviää mistä on kyse. Turvapaikka- ja pakolaiskriisi lisää julkisen sektorin menoja, joten ajatus jonka mukaan turvapaikanhakija- ja pakolaiskriisin kautta voidaan muuttaa tilannetta on ehkä väärä. Alla tilanne:

Julkisten menojen kehitys - Veronmaksajain Keskusliitto ry

3. Pääomaverotuksen progression kiristäminen vaatii hallitukselta erilaisen verolinjauksen kuin nyt. Erilainen linjaus tähän sotisi hallituksen tavoitteita vastaan sen osalta, että hallitus on pyrkinyt saamaan investointeja Suomeen laskemalla yritys- ja pääomaverotusta. SDP:n mielestä suurten pääomatulojen ja perintöjen verotusta on edelleen mahdollista tiukentaa, vaikka aiempi hallitus ja nykyinen kiristi pääomatulojen verotusta kolmesti ja nosti yli 30 000 euron pääomatulojen veron 33 prosenttiin. Jos SDP seisoo kiristämisen takana myös hallituspuolueena ja pitää kannastaan kiinni, muutos on toki mahdollinen. Itse epäilen hieman, että SDP ei pitäisi lisäkiristyksiä progression osalta ehdottomana vaatimuksenaan.

Turvapaikanhakija- ja pakolaiskriisin rahoittamiseen progression nostaminen sopisi sinänsä. Kysymys kuuluu, kuinka moni puolue olisi valmis kertomaan noston syyn kansalaisille - tai ylipäätään lisäämään progressiota turvapaikanhakija- ja pakolaiskriisin rahoittamiseen.

4. Säätiöiden verotuksen osalta on niin monta lobbaria ay-liikkeen ja SDP:n säätiöistä alkaen, että ei taida helposti onnistua. Holding-yhtiöt maksavat jo nyt veroa Suomessa. Ulkomaille perustettujen yhtiöiden osalta hallituksella tai oppositiolla on vähän pelitapoja käytettävissään. Niinpä ratkaisua ei tästäkään ehkä löydy turvapaikanhakija- ja pakolaiskiirisin rahoittamiseen. Alla tietoa Holding-yhtiöiden vaikutuksesta verotukseeen:

Suomalaismiljonäärien verot jäävät pieniksi holding-yhtiöiden ansiosta - Verotiedot - Talous - Helsingin Sanomat

5. Velan lisääminen on ollut vuosia tapa, jolla asioita on hoidettu. Kun tarkastellaan pelkästään valtion ottamaa velkaa, luvut ja trendi näkyy alla olevasta kuviosta:

Valtionvelka - Veronmaksajain Keskusliitto ry

Hallitus on linjannut, että velan kasvun tulee pysähtyä lähivuosina. Tähän tavoitteeseen ei istu se, että velkaa otetaan lisää turvapaikanhakija- ja pakolaiskiirisin rahoittamiseen. Asiasta oli myös julkista keskustelua Persujen ja Kokoomuksen välillä, mutta ainakin toistaiseksi hallituksen ohjelmaa ja erästä perustavoitetta ei muutettu. Oppositio on esittänyt velan lisäämistä rahoittaakseen sitä kautta useita eri kustannuksia.


Yhteenvetoa

Yllä olevaan viitaten ja olettaen, että hallitus jatkaa nykymuodossaan, mahdollinen yhteiskuntasopimus tuo mukanaan joitakin palkkaveron alennuksia. Niiden suuruudesta ei ole tarkempaa tietoa. Näyttää vahvasti siltä, että turvapaikanhakija- ja pakolaiskiirisin rahoittamiseen otetaan sekä lisävelkaa että karsitaan nykyisiä etuuksia siitä huolimatta, että hallitus mahdollisesti julkisesti tämän kieltää. Valtion kulut turvapaikanhakija- ja pakolaiskiirisin rahoittamisessa ovat seuraavien 5-10 vuoden aikana yhteensä arviolta 10-50 miljardia euroa riippuen siitä, paljonko turvapaikanhakijoita Suomeen tulee. Jos hallituksen budjetissa mainittu määrä 15 000 vuonna 2016 on maksimi, ollaan 10 miljardin tienoilla ja jos keskimääräinen luku on esimerkiksi viime vuoden määrä eli 32 500 tai selvästi sen yli, ollaan lähellä 50 miljardia. Luvut ovat bruttomenoja valtiolle. Valtion nettomenoja arvioitaessa pitää huomioida myös mm. verotuloja, mutta jätän ne kuten myös erilaiset piilokulut arvioimatta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen aiemminkin ottanut tuohon vuosittaiseen - turvapaikanhakijoiden ja heidän saadessaan myöhemmin turvapaikan tai oleskeluluvan aiheuttamaan - kustannukseen kantaa ja nyt bongasin Jussi Halla-Ahon kirjoituksen, josta avautuu todellisten kokonaiskustannusten suuruusluokka. Itse uskon vankasti, että oikea luku on jo tänä vuonna useita miljardeja euroja

Tuo Halla-ahon teksti kannattaa lukea jo senkin takia, että siinä tulee esille erilaisia ns. piilokuja. Otan itsekin yhden esimerkin:

Vuonna 2015 Suomeen tuli Migrin tilaston mukaan yksin noin 3 070 alaikäistä turvapaikanhakijaa. Perheiden mukana lapsia tule vähemmän, saman verran tai enemmän. Tästä kokonaismäärästä X XXX osa on luku- ja kirjoitustaidottomia ja todella isolla prosentilla koulu on kesken. Yksin tulleista alaikäisistä hyvin suuri määrä saanee turvapaikan ja tuskin perheellistenkään lapsia Suomesta poistetaan, jos perheen joku jäsen saa jäädä. Koulutuskulut erityisopettajineen yms tulevat olemaan kohtuullisen suuret.
 
Ruotsissa astuu tänään voimaan laki, että kuntien on otettava siirtolaisia.
Ensi kuun alusta voimaan pakkolaki pakolaisten asuttamisesta – Tajukangas

Varmaan ihan hyvä ratkaisu, että monikulttuurisuus ei keskity vain suurempiin kaupunkeihin ja vastaanottokeskuspaikkakunnille, vaan näin voidaan levittää tasaisesti uusia asukkaita. Mutta ei taida Suomessa olla vielä ajankohtaista tällainen, vaikka ns. kuntapaikoista on pulaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös