PS. Koitas vihdoin vastata kysymykseeni turvapaikanhakijat ja Suomen talous. Olen pilkkonut sen osiin, jotta asia on helpompi hahmottaa.
Tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan siitä mistä kukin nyt sattuu haluamaan. Ei tämä ole sinun henkilökohtainen vastauspalvelusi.
Et näköjään itsekään viitsinyt vastata kysymykseeni, joten miksi sitten vaadit muita vastailemaan itsellesi? Vaikka sun egos onkin vähän turhan paisunut, niin et sä mikään puheenjohtaja täällä ole. Mä olen noihin talousasioihin jokusen kerran kommentoinut aiemmin, vaikka ei niistä keskustelu mua erityisemmin kiinnostakaan. Ja miksi pitäisikään.
Ei tämä pakolaisasia erotu taloudellisessa mielessä muista valtion menoista. Siihen otetaan rahat ihan samoilla systeemeillä, kuin otetaan rahat talvivaaran kaivokseen, kokoomuksen puoluetukeen tai poliisin lisämäärärahoihin. Ja miljoonaan muuhun asiaan. Mä nyt vaan en jaksa kiekua mielipiteitäni siitä, että mihin kohteeseen pitäisi budjetissa laittaa lisää rahaa ja mihin vähemmän, kun siitä ei ole vitunkaan hyötyä. Siellä ne perskeko miehet asioista päättää vielä muutaman vuoden, eikä ne mun mielipiteistä ole kiinnostuneet. Lätinä talousasioista täällä jääkiekkopalstalla on vielä vähemmän hyödyllistä, kuin keskustelu oman lätkäjengin pelikirjasta. Onhan se viihdyttävää, jos siitä tykkää, mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Jos se sua jotenkin helpottaa, niin sä voit vaikka kuvitella, että mun mielipiteet talousasioissa on samat kuin Soininvaaran Osmolla. Menee ainakin tarpeeksi lähelle.
Lyhyesti, pakolaismenojen rahoitus ratkeaa ihan siinä samalla, kun ratkotaan valtion talousongelmia yleensäkin. Niistä voi halukkaat lätistä vaikka jossain talousketjussa. Siellä voi pohtia sitäkin, että miksi Ruotsi ei ole taloudellinen raunio parista miljoonasta mamutaustaisesta asukistaan huolimatta, jos kerran Suomi raunioituu muutamasta kymmenestätuhannesta.
Toisaalta samalla tavalla kukin turvapaikanhakija on välliaikaisessa siirtymätilassa joko kohti oleskelulupaa tai ulos maasta, joten - toivon mukaan - kovin pysyvästä määrittelystä henkilötasolla ei tässäkään ryhmässä ole kyse.
Mitenkäs siinä nyt sitten käy, kun turvis saa oleskeluluvan. Heikkeneekö kyseisen henkilön terveydenhoidon taso, vai vahvistuuko? Vai pysyykö ehkä ennallaan? Ei tartte edes perustella, ihan vaan mielipide riittää, jos sellaisen raaskit uteliaalle kysyvälle kertoa