Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 283 285
  • 28 700

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tässä siis näitä epäilemättä tyypillisiä öyhöttäjien ja maahanmuuttokriittisten mielipiteitä, uskoakseni varmaan myös tämän ketjun kirjoittajat jakavat ne:

"Ainakin islam - sairas, syövän lailla leviävä ideologia - tulisi kieltää vältittömästi.

Minusta tuo on vähän loukkaava näkemys islamia kohtaan. Se ei ole syövän kaltainen yksilöön kohdistuva sairaus... ,...se on ruton kaltainen yhteisöön kohdistuva sairaus.

Lähi-idässä vaikuttaa imaameja, joiden tulkinta islamista osuu hyvin em. kuvauksiin. Enkä näe tuossa mitään maahanmuuttokriittistä - näe tuossa islamkriittistä. Joillekin tuo on jostais syystä sama asia. En ymmärrä miksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lähi-idässä vaikuttaa imaameja, joiden tulkinta islamista osuu hyvin em. kuvauksiin. Enkä näe tuossa mitään maahanmuuttokriittistä - näe tuossa islamkriittistä. Joillekin tuo on jostais syystä sama asia. En ymmärrä miksi.

No, autuaita ovat viattomat. Tuossahan ei ole mitään erottelua: kokonainen maailmanuskonto on syöpä tai rutto. No, voidaan kuvitella, että ihan abstraktisti vaan: menet lukemaan Koraania ja siellä se rutto on. Mutta käytännössähän basillia kannetaan yksilöissä: muslimeissa. Tuossa on niin mitätön askel siihen, että kokonaisen maailmanuskonnon kaikki jäsenet, erotuksetta, nähdään taudinkantajina. Ja mitäköhän kautta, mielestäsi, näitä taudinkantajia Suomen tulee ja täällä on?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olet kyllä mieleltäsi melkoisessa usvassa, jos nuo pari viimeistä lausetta tosissasi kirjoitit. Miksiköhän kannattaa? Siellä näytetään voimaa ja kylvetään ilmoille sekasortoa, näytetään ettei paikalliset säännöt koske heitä, perus juttuja.
Voisit käydä poikkeamassa pk-seudun Vokkien liepeillä vaikkapa perjantai-tai lauantai-iltana, saisit ihasteltavaksi monenlaista kulttuurin rikkautta. Voisit jopa luopua samalla arvoesineistäsi, ihan ilman omaa tarkoitustasi. Juu ja jotain muutakin saattaisit menettää, jos olet ns. kaunis poika, siellä on Vokeissakin nätimmät nuoret irakilaispojat helisemässä.

Oletko kokeillut? Todellisuus on radikaalisti vähemmän dramaattinen kuin MV-mediasta saatu maailmankuva tai MV-median tukema maailmankuva. Mikä ei tarkoita sitä, että todellisuus olisi ilman ongelmia ja epäkohtia. Anyway, suunnitelmallisuus Kölnin suhteen vaikuttaa täysin irrationaaliselta, ellei sitten jokin taho halua todella palavasti heittää bensaa liekkeihin - tästä tulee tietysti mieleen ISIS, mutta olisikohan taktiikka hieman liian hienovarainen heille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielenkiintoinen uutinen Dagens Nyheterissä: Ruotsin poliisi on kokonaan jättänyt tiedottamatta, että ulkomaalaiset pojat ovat seksuaalisesti ahdistelleet jo kahtena peräkkäisenä vuotena alaikäisiä tyttöjä samoilla festareilla. Nuorimmat tytöistä olivat vain 11-vuotiaita.

Niin, lueskelin itsekin DN:ää ja myös sen sangen vuolaita selittelyjä oman vaikenemisensa suhteen (olivat selvillä asiasta jo aiemmin). Eipä oikein hymyilytä tämä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Konkreettisia esimerkkejä voi antaa useita, kyllä täällä on mm. vaadittu raiskauksista kovempia tuomioita ties kuinka kauan, mutta ylipäätään pidempiä vankeustuomioita vastustavista moni kuuluu samaan porukkaan, jotka nyt ovat toivottamassa kaikki pakolaiset tervetulleeksi uuteen kotimaahan.

Minusta tuntuu, että tässä ohitat aika kepeästi sen vakavan keskustelun mitä nämä mainitsemasi liikkeet ovat käyneet rakenteellisista tekijöistä: on aika uskottavaa, ettei siirtymä käytännössä ikiaikaisesta patriarkaalisesta yhteiskunnassa tapahdu ihan parissa sukupolvessa. On tietysti hienoa, että vaaditaan kovempia rangaistuksia raiskauksista, mutta tämä on sangen kapea segmentti välittää naisten oikeuksista ja naisten seksuaalisesta autonomiasta.

Totta on, että jos lukee tuon haastattelun pienen präntin lukee niin siellä on varauksia, mutta jos vähänkin ymmärtää modernin median toimintaa niin tuo on niin tökerösti sanottu ettei tosikaan. Minulla on ystäväpiirissäni tämän kohun seurauksena tullut esiin aika järkyttäviäkin kertomuksia tyttöaikaisista kokemuksista, eivätkä ne ole kauhean hauskoja. Ehkä sitten joiltakin keskustelijoilta puuttuu julkisuudessa linkki siihen, että myös tämä maahanmuuttajien suorittama väkivaltainen ahdistelu on synkkä ja vakava asia ja myös kulttuurinen, mutta en todellakaan ole valmis uskomaan siihen, että maamme oli jonkinlainen täydellinen onnela ennen kuin tänne tuli, suosimasi hallituksen avustuksella, 30 000 turvapaikanhakijaa.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ehkä sitten joiltakin keskustelijoilta puuttuu julkisuudessa linkki siihen, että myös tämä maahanmuuttajien suorittama väkivaltainen ahdistelu on synkkä ja vakava asia ja myös kulttuurinen, mutta en todellakaan ole valmis uskomaan siihen, että maamme oli jonkinlainen täydellinen onnela ennen kuin tänne tuli, suosimasi hallituksen avustuksella, 30 000 turvapaikanhakijaa.

Onko joku väittänyt että tämä oli onnela? Varsin kovasti on otettu esille että paskasakkia löytyy ihan riittävästi omasta takaa.. ja vaikka sitä löytyykin niin ei se tarkoita että pitää maailmalta haalia lisää.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... On tietysti hienoa, että vaaditaan kovempia rangaistuksia raiskauksista, mutta tämä on sangen kapea segmentti välittää naisten oikeuksista ja naisten seksuaalisesta autonomiasta.

... mutta en todellakaan ole valmis uskomaan siihen, että maamme oli jonkinlainen täydellinen onnela ennen kuin tänne tuli, suosimasi hallituksen avustuksella, 30 000 turvapaikanhakijaa.

Tuohan oli vain yksi esimerkki, en sanoisi kovin kapea-alaiseksi sitä toimintaa, jolla naisten asemaa ja oikeuksia on kohenneltu viimeisen vuosisadan aikana maassamme. Mielestäni on myöskin naurettavaa sanoa, että Suomessa näistä asioista ei oltaisi oltu kiinnostuneita ja huolissaan.

Mä ymmärrän kyllä tuon pointin, kun siitä suvakkien toimesta alun alkaen mainittiin, että ihme kun mm. persujen kalapuikkoviiksi-osasto nyt on huolissaan naisten oikeuksista. Touche! Mutta tuo levy on jäänyt nyt pahasti päälle ja viestin sisältö näyttää muuttuneen siihen suuntaan, että tällainen välinpitämätön ajattelu naisten aseman ja oikeuksien suhteen olisi oikeasti muka ollut joku ongelma 2010-luvun Suomessa ennen pakolaisten tuloa.

Tämähän ei pidä paikkaansa. Suomi ei ole koskaan ollut 100% onnela, eikä siitä sellaista koskaan tulekaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Anyway, suunnitelmallisuus Kölnin suhteen vaikuttaa täysin irrationaaliselta, ellei sitten jokin taho halua todella palavasti heittää bensaa liekkeihin - tästä tulee tietysti mieleen ISIS, mutta olisikohan taktiikka hieman liian hienovarainen heille.

Yhtä hyvin mieleen voisi tulla vasemmistokin, jos ei ole juuttunut suvaitsevaan öyhötykseen kaiken valumisesta tuon kirjainyhdistelmän laariin. Kenen ideologiaa ja tavoitteita palvelee se, että nyt Kölnissä on käynnissä "ihmisjahti"? Mielenkiintoista nähdä kuinka nopeasti ja kenen toimesta vuodenvaihteen festarimeininki, pyritään mitätöimään tätä vastareaktiota keppihevosena käyttäen.

Kölnissä käynnistyi "ihmisjahti" – joukkiot hyökkäilevät arabien kimppuun (yle.fi)
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mutta käytännössähän basillia kannetaan yksilöissä: muslimeissa. Tuossa on niin mitätön askel siihen, että kokonaisen maailmanuskonnon kaikki jäsenet, erotuksetta, nähdään taudinkantajina.

Jos joillekin islam on tauti, niin se on sitten joillekin tauti. Minulle islam on yhden sortin tauti ja kristinusko toisen sortin tauti. Molempia uskontoja on käytetty massojen hallintaan maailman sivu.

Minä en suostu lähtemään tähän uusrasismihömppään, jossa uskontojen (etenkin islamin) kritisointi ja arvostelu luokitellaan rasismiksi.

Ja mitäköhän kautta, mielestäsi, näitä taudinkantajia Suomen tulee ja täällä on?

Lähi-idästäpä tietenkin. Toisenlaisella lähtömaan yhteiskuntarakenteella tänne saapuvat Lähi-idän pakolaiset pärjäisivät täällä paremmin. Toisaalta toisenlaisella yhteiskuntarakenteella heidän ei tarvitsisi lähteä kotimaastaan yhtään mihinkään, koska tilanne Lähi-idässä ei olisi sitä mitä se nykyään on.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mutta onko tuo jokin mullistava uutisjuttu jokaiselle meistä? ...

Mielestäni on varsin kiinnostavaa, että kaikista maista juuri kansankodista tulee tällainen uutinen, että viranomaiset+media ovat jättäneet kertomatta festivaalin tapahtumista suurelle yleisölle (=lasten vanhemmille). Syynä kertomatta jättämiseen näyttää olleen se, että tekijöiden tausta on ollut tietynlainen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yhtä hyvin mieleen voisi tulla vasemmistokin, jos ei ole juuttunut suvaitsevaan öyhötykseen kaiken valumisesta tuon kirjainyhdistelmän laariin. Kenen ideologiaa ja tavoitteita palvelee se, että nyt Kölnissä on käynnissä "ihmisjahti"? Mielenkiintoista nähdä kuinka nopeasti ja kenen toimesta vuodenvaihteen festarimeininki, pyritään mitätöimään tätä vastareaktiota keppihevosena käyttäen.

Kölnissä käynnistyi "ihmisjahti" – joukkiot hyökkäilevät arabien kimppuun (yle.fi)

No, kumpi tahansa ääripää (enkä siis todellakaan puhu mistään Rasmuksesta nyt) tietysti rakastaa tälläistä tilannetta, jossa jatkuvasti eskaloidaan puolin ja toisin. On ääripäiden etu, että maltillinen ja rationaalinen keskustelu vaimenee ja kadut lähtevät hallinnasta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuohan oli vain yksi esimerkki, en sanoisi kovin kapea-alaiseksi sitä toimintaa, jolla naisten asemaa ja oikeuksia on kohenneltu viimeisen vuosisadan aikana maassamme. Mielestäni on myöskin naurettavaa sanoa, että Suomessa näistä asioista ei oltaisi oltu kiinnostuneita ja huolissaan.

No, kaikella kunnioituksella, niin alkuperäinen fokuksesi ei tainnut ihan olla tuo... Välillä hieman ihmettelen tuota kirjoitustapaasi, jolla ikään kuin olet heittävinäsi makupaloja öyhöttäjille, mutta kuitenkin reaalisesti olet aika lailla toisilla linjoilla. Tuleepa muuten elävästi mieleen maamme johtava keskusta-oikeistolainen puolue mieleen tuosta, hmm, taktiikasta!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No, kumpi tahansa ääripää (enkä siis todellakaan puhu mistään Rasmuksesta nyt) tietysti rakastaa tälläistä tilannetta, jossa jatkuvasti eskaloidaan puolin ja toisin. On ääripäiden etu, että maltillinen ja rationaalinen keskustelu vaimenee ja kadut lähtevät hallinnasta.

Tulee muuten olemaan mielenkiintoista nähdä, miten juuri Saksassa tulevina kuukausina (ja vuosina) suhtautuminen eurooppalaiseen pakolaispolitiikkaan tulee muuttamaan ja muokkaamaan mielipiteitä.

Puhutaan kuitenkin kansakunnasta, jolla menneisyytensä takia on ollut suorastaan paineita pitää yhteiskunta sallivana ja rajat avoinna. Mä olen erittäin paljon tekemisissä saksalaisten kanssa työssä ja arjessakin ja olen huomannut, että ihan tolkun saksalaisten mitaa alkaa olla aivan täynnä jo, eli natseista ei tarvitse puhua eikä ääripäistä muutenkaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No, kaikella kunnioituksella, niin alkuperäinen fokuksesi ei tainnut ihan olla tuo... Välillä hieman ihmettelen tuota kirjoitustapaasi, jolla ikään kuin olet heittävinäsi makupaloja öyhöttäjille, mutta kuitenkin reaalisesti olet aika lailla toisilla linjoilla. Tuleepa muuten elävästi mieleen maamme johtava keskusta-oikeistolainen puolue mieleen tuosta, hmm, taktiikasta!

Täällä nyt vuorotellen syytetään minua makupalojen heittämisestä öyhöttäjille ja viimeksi kaksi päivää sitten täällä huudettiin minua suvakiksi ja kehotettiin "strutsin lailla laittamaan vain pää piiloon ongelmilta".

Mä otan tämän tavallaan kohteliaisuutena tai no, ainakin osoituksena siitä, että olen jossain määrin onnistunut pysymään näiden "rintamalinjojen" välissä.

Mä en juuri jaksa tuoda omaa ideologiaani tänne, kun kaikki huutavat päällekkäin, mutta pyrin sen sijaan tuomaan ilmi epäkohtia ja epäloogisuuksia kummankin leirin argumenteista, näitähän riittää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mä en juuri jaksa tuoda omaa ideologiaani tänne, kun kaikki huutavat päällekkäin, mutta pyrin sen sijaan tuomaan ilmi epäkohtia ja epäloogisuuksia kummankin leirin argumenteista, näitähän riittää.

No, vähän kömpelösti tuo menee: "maahanmuuttokriittisyys" on pääosin reaalisesti niin räikeää, että sen suhteen on hankala asettua "puoliväliin". Turvapaikanhakija-kriisiä sen sijaan voi kritisoida täysin rationaalisesti, mitä esimerkiksi olen itse tehnyt sen alusta saakka - ja sen suhteen taas vaikutat taas olevan aika lailla "puolivälissä", eli tässä tapauksessa lähempänä hallituksen sallivia linjoja kuin minä. Ehkä hieman omalaatuista asemointia, taas, mutta nämähän ovat tietysti subjektiivisia arvotuksia.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täällä nyt vuorotellen syytetään minua makupalojen heittämisestä öyhöttäjille ja viimeksi kaksi päivää sitten täällä huudettiin minua suvakiksi ja kehotettiin "strutsin lailla laittamaan vain pää piiloon ongelmilta".

Tarkennus, en ajattele että olisit edes vähän alusta öyhöttäjä - lähinnä ihmettelen sitä, että aina välillä annat heidän ymmärtää, mutta visusti ymmärrät aina olla antamatta - rupeavat vielä ahdistelemaan neitseellistä epäöyhöttäjyyttäsi...
 

Jeffrey

Jäsen
Itse olen tosin hieman skeptinen, mutta joka tapauksessa nuo Saksan tapahtumat ovat sangen outoja.

Minkä takia tuossa on jotain outoa? Onko se outoa, että eihän nämä sotaa pakenevat raukkaparat nyt vain voi tehdä mitään ikävää toisille ihmisille, koska minulla on unelma?

Ihan samaa meininkiä noissa muslimi maissa on ollut maailman sivu:Egypti: Väkijoukko raiskasi amerikkalaistoimittajan mielenosoituksessa - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Sen nyt ei pitäisi olla kenellekkään yllätys, että nämä ihmiset tuovat kulttuurinsa tavat mukanaan.

Ja joo, suurin osa näistä 30 000 sopeutuu meidän sääntöihin, mutta Suomi ja koko Eurooppa on täysin helisemässä, mikäli edes muutama prosentti jatkaa oman kulttuurinsa linjauksilla.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja osumaa ovat siis ottaneet myös pakistanilaiset. Eikö siinä ole käsittääkseni yksi parhaiten integroituneista ryhmistä? Eli nyt saa pataan kunhan vain näytät ulkomaalaiselta. Noh, toivon mukaan meidän omat katupartiomme ovat, noh... vähän viisaampia.

Toivon mukaan meidän virkamiehet, viranomaiset ja media olisivat viisaampia, niin mitään katupartioita ei olisi ikinä edes syntynyt.

pl. Tietenkin nämä pakolaisten katuahdistelupartiot ja -rykmentit.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tarkennus, en ajattele että olisit edes vähän alusta öyhöttäjä - lähinnä ihmettelen sitä, että aina välillä annat heidän ymmärtää, mutta visusti ymmärrät aina olla antamatta - rupeavat vielä ahdistelemaan neitseellistä epäöyhöttäjyyttäsi...

Mun mielestä ongelma ei ainakaan ole minun omani, vaan niiden joilla on joku hinku saada lokeroitua jokainen keskusteluun osallistuja johonkin leiriin.

Ehkä tämä kertoo tämän keskustelun polarisoitumisesta ja vastakkainasettelusta. Kun totesin, että mv-lehden uusi video Neuköllnin uudenvuodenjuhlista vaikuttaa (pienen googletuksen ja asiaan perehtymisen jälkeen) täysin kontekstissaan liioitellulta, niin jotkut ottivat tämänkin kovin henkilökohtaisesti.

Toinen tapa sitten suhtautua näihin omaan agendaan huonosti sopiviin juttuihin on totaalinen vaikeneminen, faktat ohitetaan sanomatta mitään, kuten kävi Neukölln-videon kohdalla.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ja osumaa ovat siis ottaneet myös pakistanilaiset. Eikö siinä ole käsittääkseni yksi parhaiten integroituneista ryhmistä? Eli nyt saa pataan kunhan vain näytät ulkomaalaiselta. Noh, toivon mukaan meidän omat katupartiomme ovat, noh... vähän viisaampia.
Vanhasta muistista veikkaisin että kotoisan katupartiomme kurmootuslistalaisia ei sen tarkemmin valikoida, kunhan näyttää riittävän väärältä ja puolustuskyvyttömältä. Edelliskierroksella (90-luvun lopulla) täkäläiset partiolaiset saivat piestyä mm. kiinalaismummon ja useita pizzerioiden ikkunoita. Kyllä oli turvallinen olo.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ja osumaa ovat siis ottaneet myös pakistanilaiset. Eikö siinä ole käsittääkseni yksi parhaiten integroituneista ryhmistä?

Verrattuna mihin "ryhmiin"?

Eli nyt saa pataan kunhan vain näytät ulkomaalaiselta.

Niinhän siinä tuppaa käymään, että järjettömyyksistä seuraa lisää järjettömyyttä. Mielenkiintoista seurata, kuinka ääripäät pöyristyvät vain toisen osapuolen tekosista ja kuinka ne valjastetaan palvelemaan omaa aatemaailma.

Noh, toivon mukaan meidän omat katupartiomme ovat, noh... vähän viisaampia.

Minä toivon, ettei sellaisia edes synny ja käynnistynyt toimintakin lässähtää, kuten ilmeisesti ainakin Porissa on tapahtunut.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minkä takia tuossa on jotain outoa? Onko se outoa, että eihän nämä sotaa pakenevat raukkaparat nyt vain voi tehdä mitään ikävää toisille ihmisille, koska minulla on unelma?.

Voi taivahan luoja, onpa vaikeaa: minusta ei sinänsä ole ihme, että erittäin naisvastaisista kulttuureista tulevat ahdistelevat naisia. Sen sijaan on hieman oudoksuttavaa, että niin tehdään organisoituneesti, ikään kuin jotensakin ammattimaisesti. Mitä sillä voitetaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös