Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 287 762
  • 28 700

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämähän on täysin keskustelun ulkopuolinen asia, mutta itsellähän on tosiaan ollut se tilanne, että oon opiskellut tässä viimeiset 3v itse ja samalla tehnyt koko aika töitä, jotta olisi sitä elantoa. Tästä seurauksena tulot ovat nousseet sellaisessa suhteessa, että en pysty esim. omia almuja nostamaan kelalta (opintotukea), koska oon tienannut niin paljon. Tässä taloustilanteessa en ihan hevillä myöskään jätä työtä, jossa sopparissa lukee "toistaiseksi" vaan sen takia, että saisin nämä n. 500€:n tukiaiset kelalta ulos. Samaan aikaan kämppikseni on nostanut jalkaa kohta kolme vuotta putkeen, elänyt aika hienosti n. 800e:n tukirahalla kuukaudessa suoraan kelalta ja tuntuu, että raha tippuu vastikkeettomasti joka kuukausi eikä ainakaan nähdäkseni kelan suunnalta ole mitään hirveitä karensseja tai odotuksia lyöty kämppikseen. Kerran on tässä kolmen vuoden aikana joutunut tekemään n. 1kk:n aikaisen työkokeilun, jossa jotain valmennusta 3vk ja 1vk sitten ihan käytännön töitä. Tämän jälkeen raha alkoi juosta entiseen malliin ja yllättäen kämppis ei oo sen jälkeen yrittänyt hakea mitään töitä tai liikuttanut persettä kämpästä mihinkään kuin lähimpään lähikauppaan.

Kyllähän muakin hyödyttää toki tämä tilanne, että on kiva, että kämppiksellä on jatkuvasti rahaa ja kiva, että voi maksaa puolet vuokrasta. Onhan tästä merkittävää taloudellista hyötyä myös itselle, turha sitä on kiistää, mutta samaan aikaan oikeudenmukaiselta homma ei tunnu näin sivustaseuraajana kyllä yhtään. Jos minä nyt haluaisin tuon 500€:n tukiaisen kelalta (opintotueksi kutsutaan) niin kyllähän minun pitäisi sinne toimittaa tätä tätä ja tuota ja silloinkin ekan mahdollisuuden tullen tuki menisi poikki tai joutuisin maksamaan takaisin, kun tulot ovat niin järkyttävän korkeat (joita ne ei todellakaan musta ole.) Olen yrittänyt puuttua touhuun itse henkilökohtaisesti nyt kolme vuotta ja sanonut aika suoraankin kämppikselle, että multa ei kyllä heru tälle touhulle yhtään ymmärrystä ja ei ne työt tänne kotiin kävele ja samalla yrittänyt varoittaa, että työmarkkinoilla ei välttämättä oo kovinta mahdollista huutoa kaverille, joka ei oo viimeiseen 7 vuoteen opiskellut tai tehnyt yhtään töitä. CV:n täytteeksi siis ei ole tarjota yhtään mitään. Noh, kaveria ei tunnu tuo kiinnostavan tämän taivaallista ja nauttii näistä "ilmaisista" rahoista niin kauan kuin voi. Yököttävää toimintaa ja en itse hyväksy yhtään ja samaan aikaan itse oon painanut sitten senkin edestä duunia ja opiskelua, joka ei oo todellakaan ollut helppoa. Toki myös sinänsä oma tilanne on palkitsevampi, että tuskin mulla olisi mitään itsetuntoa tai itsekunnioitusta jäljellä, jos elämä olis niin kuin kämppiksellä.

Tuli nuoruudessa tehtyä omat virheet ja hölmöilyt opiskeluissa ja tulihan tuota tukiaisilla ja sossulla elämistä kokeiltua ihan kokonainen 2kk vuonna 2012. Koko vuosi oli ihan hirvittävä ja kaikki meni just niin huonosti kuin mennä ja voi (ei ollut duunia (josta jäin vapaaehtoisesti "muka opiskelemaan" vielä pois ja opiskelutkin kangerteli pahemman kerran, usein tuli jäätyä kotiin nukkumaan). Tuli sitten tuota elämää n. 6kk eläneenä huomattua, että kun säästöt hupeni ja jäi yksin neljän seinän sisään, että nyt on ryhtiliikkeen paikka ja tuli soitettua ex-työnantajalle ja vähän niin kuin mentyä takaisin töihiin silleen ovin alta madellellen. Onneksi työnantaja oli armollinen ja otti hulttion takaisin töihin, oon yrittänyt maksaa sen työssäni työprofiililla takaisin nää viimeiset vuodet, että investointi meikäläiseen oikeasti kannatti.

Nää on kaikki vaan semmosia asioita, joiden tulisi automaattisesti koskea myös kantaväestöä ja tää "sosiaalitukisysteemi" ylipäätään vaatisi melkoista remontointia. On vaikea tehdä systeemi, joka kohtelee kaikkia ihmisiä tasapuolisesti, mutta tämä nykyinen systeemi kyllä lyö montaa yritteliästi ja eteenpäin pyrkivää ja halukasta ihmistä kovasti näpeille ja sellaiset, jotka eivät syystä tai toisesta saa itsestään irti sitä pientä asiaa, että lähdetään työnhakuun ja ruvetaan oikeasti suuntaamaan energiaa sellaisiin asioihin, jotka jotenkin sitä edusauttaa. Esimerkiksi kämppiksen tilanne on surullinen, koska se piste, jossa häntä kiinnostaisi, mitä minä tai joku muu ajattelee tässä individualistisessa nykyajassa hänen tekemisistään on täysin irrelevanttia. Ja kiljuen otetaan vastaan kaikki ideat siitä, kuinka ukko saadaan pois nurkista ja kelasta ja takaisin työelämään.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Täytyypä sanoa, etteivät nämä some-keskustelut tässä aihepiirissä oikein elähdytä mieltä. Tuntuu siltä, että molemmista leireistä olisi jotain järkevää saatavissa irti: toisesta humaanisuus ja perinteiset länsimaiset arvot ja arvostukset ja toisesta huoli resursseista ja yhteiskunnan valmiudesta ja reaalisesta kestokyvystä. Tosin tuntuu siltä, että tämän jälkimmäisen osuus "nuivasta" skenestä on tavallaan kummallisen pieni: öyhöttäminen ja silmitön viha ja pelko hallitsevat laajalti irrationaalista keskustelua. Oheisen kommentin kirjoitin toisaalla aiheesta:

Mutta viha, inho ja pelko eivät tosiaan ole hedelmällisiä asenteita kokonaisia ihmisryhmiä kohtaan. Olen todella huolissani nykyisestä turvapaikanhakija-tilanteesta, mikä vaikuttaa yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti vastuuttomalta - olemme vaarallisesti luopuneet suvereenisuudestamme hyvin keskeisessä ja riskialttiissa aihepiirissä. Mutta silti kysymys on ihmisistä, joista huomattava osa on tullut olosuhteista, joita meidän on vaikea kuvitella, ja joita perinteinen, läntinen kristillis-humanistinen velvollisuutemme on auttaa järkevien mahdollisuuksiemme mukaisesti. Ensimmäinen velvollisuus meillä on toki pitää yllä omaa järjestystämme ja reaalisia mahdollisuuksiamme auttamiseen.

Niinpä suhtaudun kriittisesti näihin tulijamääriin, mutta negatiivisesti vain niihin yksilöihin, jotka käyttäytymisellään tämän negatiivisuuden ansaitsevat. Kysymys ei ole "mutavyörystä", "syöpäläisistä", "roskaväestä", ja tämän kielen käyttö, näiden asenteiden omaaminen ajaa suurta osaa väestöstä (ansaitusti) pois "nuivista" mielipiteistä. Some on kaikkea muuta kuin kansa: räyhääjät (puolin ja toisin) ovat ylivoimaisesti eniten äänessä, mutta kansakunnan valtavirtaa he eivät edusta.

Lainasin koko tekstin. Erinomainen kirjoitus, olen täysin samaa mieltä mjr@:n kanssa. Avaat hienosti juuri sitä kristitillistä kahden regimentin oppia, mistä olen aiemmin kirjoittanut. Lisäksi täytyy vielä mainita, että tämän hetkisestä tilanteesta hyötyvät ihmiskauppaa pyörittävät salakuljettajat ja kärsijöinä ovat omaisuuksiaan myyvät ihmiset perheineen, jotka lähtevät ehkä turhalle matkalle tänne Pohjan perukoille. Se raha on myös pois yhteiskunnan rakentamisesta ja rauhoittamisesta niillä alueilla joita on jo todettu tai tullaam toteamaan turvalliseksi.

Järjestelmä on taloudellisesti raskas myös meille suomalaisille. Resurssit ovat täysin riittämättömät tulioiden käsittelyyn kotouttamisesta puhumattakaan. Näen myös yhteiskunnan rakenteiden välttämättä muuttuvan halpatyö-sektorin suuntaan. Ihmettelen miksi maahanmuuttajien puolesta kamppanjoiva vasemmisto ei näe tätä skenaarioita? Miten vihervasemmisto näkee hyvinvointivaltion rakenteiden kestävän, jos tulijoita on tänä vuonna se 50 000 ja kehitys jatkuu samanlaisena? Mistä ollaan konkreettisesti valmiita luopumaan?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Lainasin koko tekstin. Erinomainen kirjoitus, olen täysin samaa mieltä mjr@:n kanssa...

Tässä jo kehuttiin, mutta myös minä siis tykkäsin @mjr :n tiivistyksestä ja olen pitkälti samoilla linjoilla. Kriittinen suhtautuminen pakolaistilanteen eskaloitumiseen toki, mutta tämä ei tarkoita ihmisarvon täydellistä unohtamista.

@LuKi :n kysymykseen, niin ilmeisesti pakolaistilannetta halutaan rahoittaa ottamalla lisää lainaa, eihän tuo muilla tavoin onnistu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta viha, inho ja pelko eivät tosiaan ole hedelmällisiä asenteita kokonaisia ihmisryhmiä kohtaan. Olen todella huolissani nykyisestä turvapaikanhakija-tilanteesta, mikä vaikuttaa yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti vastuuttomalta - olemme vaarallisesti luopuneet suvereenisuudestamme hyvin keskeisessä ja riskialttiissa aihepiirissä. Mutta silti kysymys on ihmisistä, joista huomattava osa on tullut olosuhteista, joita meidän on vaikea kuvitella, ja joita perinteinen, läntinen kristillis-humanistinen velvollisuutemme on auttaa järkevien mahdollisuuksiemme mukaisesti. Ensimmäinen velvollisuus meillä on toki pitää yllä omaa järjestystämme ja reaalisia mahdollisuuksiamme auttamiseen.

Niinpä suhtaudun kriittisesti näihin tulijamääriin, mutta negatiivisesti vain niihin yksilöihin, jotka käyttäytymisellään tämän negatiivisuuden ansaitsevat. Kysymys ei ole "mutavyörystä", "syöpäläisistä", "roskaväestä", ja tämän kielen käyttö, näiden asenteiden omaaminen ajaa suurta osaa väestöstä (ansaitusti) pois "nuivista" mielipiteistä. Some on kaikkea muuta kuin kansa: räyhääjät (puolin ja toisin) ovat ylivoimaisesti eniten äänessä, mutta kansakunnan valtavirtaa he eivät edusta.

Jotenkin on ihmeellistä että vaikkapa Jatkoajan keskusteluissa ja somessa ongelman ytimeen ei juuri kukaan jaksa paneutua. Syyrian, Irakin, Somalian, Afganistanin, Ukrainan ja monien muiden valtioiden ongelmana on sota, johon USA, Venäjä ja Eurooppa ovat monin tavoin sekaantuneet. Euroopasta viedään näihin kriisimaihin aseita tutkimuksen mukaan noin 10 miljadilla eurolla vuosittain. USA aseistaa ja pommittaa, Venäjä aseistaa ja pommittaa. Silti pääongelmana nähdään se, että Suomi ei auta riittävästi ja ratkaisuna nähdään se, että Suomen tulee ottaa Kataisen 1.8 miljoonasta pakolaisesta ehkä vähän vähemmän, mutta paljon kuitenkin. Suomi kantaa jo nyt oman vastuunsa, mutta miksiköhän kukaan ei sano, että mitä enemmän USA ja Venäjä aseistavat, sotivat ja pommittavat ja mitä enemmän Eurooppa aseistaa, sitä enemmän tulee pakolaisia.

Joten lopettakaa pommittaminen, sotiminen ja aseistaminen niin siinä on pysyvä ratkaisu.
 
Turvapaikanhakijoiden toimettomuus voi olla pahimmillaan aikapommi – ”Helposti pinna kiristyy” - Kotimaa - Ilta-Sanomat "– Enemmin tai myöhemmin sitä voi ihminen kilahtaa, jos ei pääse kiinni palkkatöihin ja normaaliin elämään. Työllistyminen ei vain tapahdu yhtäkkiä, SPR:n Varsinais-Suomen vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Miska Keskinen toteaa."

Mielestäni ainoa inhimillinen ratkaisu tähän on se, että Helsingin keskustan kalliit hotellit valjastetaan vastaanottokeskuksiksi, yksi turvapaikanhakija per huone. Mistä revitään kaikille työtä sitten, kun tänne on saapunut 100000 uutta, Suomen standardeilla, matalasti koulutettua turvapaikanhakijaa? Jos kerran nyt jo on pulaa tilasta, niin olisi varmaan syytä rakennuttaa uusia keskuksia kovalla vauhdilla, jotta voimme majoittaa seuraavan vuoden aikana tulevat 50000-100000 turvapaikanhakijaa. Ajattelevatko päättäjät yhtä päivää pidemmälle vai aiotaanko turvapaikanhakijat jossain vaiheessa majoittaa pääsääntöisesti mökkeihin ja ihmisten koteihin?
 

SatanicBunny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Narrin paluu
Silti pääongelmana nähdään se, että Suomi ei auta riittävästi ja ratkaisuna nähdään se, että Suomen tulee ottaa Kataisen 1.8 miljoonasta pakolaisesta ehkä vähän vähemmän, mutta paljon kuitenkin.

No jaa. Myönnän, etten ole tätä ketjua kauhean tarkasti seurannut, mutta en nyt kuitenkaan sanoisi että ihmiset tosissaan pitävät Suomea tässä mitenkään ongelman keskiönä. Kyllähän se on selvää jos edes pintapuolisesti seuraa mediaa että kriisin taustalla on lähi-idän epästabiili tilanne johon länsimaat ovat omilla toimillaan vaikuttaneet jatkuvasti.

Joten lopettakaa pommittaminen, sotiminen ja aseistaminen niin siinä on pysyvä ratkaisu.

Ei se nyt ihan näinkään yksinkertaista ole. Lähi-itä on rikottu huolella, ja sinne on syntynyt valtatyhjiö, josta nyt painitaan joukolla. On mielestäni kovin naaivia ajatella että jos aseistus lopetetaan tilanne normalisoituu - ei sille ole mitään järjellisiä perusteita. Siellä on aseita ja kalustoa mm. Irakin sortuneen armeijan jäljiltä niin paljon että verenvuodatus ja taisteleminen jatkuu todennäköisesti aikalailla katkeamattomana vaikka niitä ei sinne lisää kylvettäisikään.

Tällä en tarkoita että aseistamisen jatkaminenkaan korjaa mitään, meinaan nyt lähinnä että ei yhteiskuntarauha palaa itsestään pelkästään sillä että hankaloitetaan aseiden saantia, kun ongelmana ovat lähtökohtaisesti tietyt ihmisryhmät jotka haluavat ylläpåitää kaaosta/väkivaltaa,
 
Mistä revitään kaikille työtä sitten, kun tänne on saapunut 100000 uutta, Suomen standardeilla, matalasti koulutettua turvapaikanhakijaa?
Joukossa on paljon myös koulutettua väkeä, se on hyvä huomioida. Mutta jo lähtökohtaisesti olisi ihmiset aktivoitava (samoin kuin suomalaisetkin työttömät) ja ohjattava heidät vapaaehtoistöihin. Tai siis sinänsä se ei olisi vapaaehtoista. Vanhusten ulkoiluttamista, yleisten alueiden siistintää. Kaikkea sitä, mitä nyt jää tekemättä, koska ketään ei suoraan palkata niitä tekemään. Tämä toisi aktiviteettia näille ihmisille, samalla myös antaisi suomalaisille sen kuvan, että ei vain notkuta ja nosteta tukia - siis sitä mitä ne monet suomalaiset notkujat tekevät, kun käyttävät päivänsä kaljatuopin ääressä mamuja tarkkaillessaan. Samalla vaaditaan valtiolta voimakas panostus kielen opetukseen, yksityisiä firmoja käyttäen ja omaa palvelua tuottaen. Tarvitaan myös muutoksia työehtoihin ja lakeihin, jotta voidaan näille ihmisille, niin suomalaisille kuin maahanmuuttajillekin, osoittaa töitä tehtäväksi matalalla korvauksella sen saadun tuen lisäksi. Ja pointtina se, että se tuki pienenee, jos ei niitä töitä tee.
Eli vielä yksinkertainen kaava satunnaisia lukuja käyttäen. Tuki alkuun 400€/kk (asuu varmaan laitoksessa), osoitetaan työ, josta korvaus on 200€/kk. Jos ei tee sitä työtä, saa vain sen 200€/kk tukena. Suomalaisella toki sitten on asumistuki jne, mutta idea voisi olla sama. Tärkeintä on aktivoida ihmisiä, on se tekeminen ihan mitä hyvänsä. Paljon on hyödyllistä tekemistä, vaikka tupakantumppien keräämistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Tällä en tarkoita että aseistamisen jatkaminenkaan korjaa mitään, meinaan nyt lähinnä että ei yhteiskuntarauha palaa itsestään pelkästään sillä että hankaloitetaan aseiden saantia, kun ongelmana ovat lähtökohtaisesti tietyt ihmisryhmät jotka haluavat ylläpåitää kaaosta/väkivaltaa,

Yhteiskuntarauha on muutenkin niin suhteellinen käsitys. Mitään sellaista yhteiskuntarauhaa, jona se länsimaissa käsitetään, ei tuolla ole ollut yli tuhanteen vuoteen, eikä tätä kaikkea voi kaataa länsimaiden niskaan.

Tietysti oma asiansa on se, että länsi on pyrkinyt tuomaan näihin täysin erilaisiin kulttuureihin demokratian ilosanomaa, ikään kuin demokratia olisi jotenkin automaattinen vastaus ja oikotie onneen. Demokratia-pyrkimykset ovat kerta toisensa jälkeen osoittautuneet haihatteluksi. Epäilemättä Libyan ja Egyptin asukkailla asiat olisivat suhteellisessa mielessä paremmalla mallilla, jos Gaddafi, Mubarak ja kumppanit olisivat yhä vallassa.
 
Joukossa on paljon myös koulutettua väkeä, se on hyvä huomioida.
Onko tänne ennen sitten tullut jotenkin erilaista porukkaa Irakista, kun kerran työllisyysaste huitelee alle 20 prosentissa? Mielestäni ne koulutetut ovat enimmäkseen syyrialaisia, jotka Saksa ja Ruotsi "vievät" välistä ja laittavat irakilaiset Suomeen, kun kerran täältä irakilaiset saavat turvapaikan helpommin. Nyt pitää alusta asti panostaa erittäin paljon kielen oppimiseen, sillä Suomessa on aika vaikea löytää muuta kuin kebab-työtä, jos ei osaa suomea tai englantia. Tunnen muutamia 40-50v iranilaisia, jotka osaavat sanoa vain moi ja päivää yms. Vaaditaanko heiltä kielen osaamista ollenkaan? Jännin tapaus oli Kosovosta sotaa paennut mies, jolla rahaa riitti pitsabisneksen takia, mutta kieltä hänkään ei osannut oikeastaan ollenkaan.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Kuinkahan nopeasti esim. irakilainen lääkäri oppii suomea sen verran, että pystyy oikeasti hoitamaan potilaita? Lääkärin duunissa on suuri mahdollisuus aika dramaattisiinkin hoitovirheisiin puutteellisen kielitaidon takia. Jokainen joka on joutunut arvauskeskuksessa asioimaan ulkomaailaistaustaisen, puutteellista suomea puhuvan/ymmärtävän lääkärin kanssa, tietää että tilanne ei ole kovin luottamusta herättävä. Suomalaisenkaan lekurin kanssa ei arvauskeskuksessa ole odotukset kovin korkealla.

Itse olen tällaista nykyisen kaltaista "humanitaarista" maahanmuuttoa vastaan jyrkästi, mutta en ole rasisti vähimmässäkään määrin. Suvaitsevaiston ja "älymystön" pitäisi nyt ensiksi opetella erottamaan taloudelliset, kulttuurilliset ym. realiteetit ja rasismi toisistaan. Seuraavaksi voisi vaikka myöntää, ettei NAME-seudulta tai muualtakaan Afrikasta tulleiden kotouttaminen ole onnistunut hirveän hyvin missään. Ihmiset tuovat omat ongelmansa ja kansanryhmien keskinäiset skismat, sekä uskonnon kaikkine lieveilmiöineen tänne mukanaan, ne eivät katoa taikaiskusta Suomen rajalla.

Jos katsotaan että on varaa ottaa tänne ihmisiä elätettäviksi ja hoidettaviksi, haetaan niitä oikeasti huonossa jamassa olevia ihmisiä pakolaisleireiltä, eikö? Otetaan joku leiri esim. Libanonista, ja tuodaan sieltä 500 kauimmin leirillä asunutta perhettä/yksinhuoltajia+lapsia. Se on humanitaarista maahanmuuttoa, ei tämä touhu jonka kanssa nyt painitaan.

No, ehkä mä en vaan oikein tajua näitä juttuja ja systeemin ihanuutta sekä oikeudenmukaisuutta, kun ei tälle mitään tehdä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No jaa. Myönnän, etten ole tätä ketjua kauhean tarkasti seurannut, mutta en nyt kuitenkaan sanoisi että ihmiset tosissaan pitävät Suomea tässä mitenkään ongelman keskiönä. Kyllähän se on selvää jos edes pintapuolisesti seuraa mediaa että kriisin taustalla on lähi-idän epästabiili tilanne johon länsimaat ovat omilla toimillaan vaikuttaneet jatkuvasti.

Totta, mutta tarkastelin tätä Suomen osuutta Suomen politiikasta ja taloudesta käsin. Näen asian siten, että jos Saksa vaikkapa parilla miljardilla aseistaa taistelujen eri osapuolia, heidän on turha opettaa Merkelin suulla mitään Suomen velvoitteista maksaa niiden seurauksista. Siksi on valitettavaa että Suomen pyhäkoulupojista tuli varsin hiljaisia kun täti Merkel vähän opasti miten nämä hommat hoidetaan.

Lähi-itä on rikottu huolella, ja sinne on syntynyt valtatyhjiö, josta nyt painitaan joukolla. On mielestäni kovin naaivia ajatella että jos aseistus lopetetaan tilanne normalisoituu - ei sille ole mitään järjellisiä perusteita. Siellä on aseita ja kalustoa mm. Irakin sortuneen armeijan jäljiltä niin paljon että verenvuodatus ja taisteleminen jatkuu todennäköisesti aikalailla katkeamattomana vaikka niitä ei sinne lisää kylvettäisikään.

Kyse ei ollut normalisoitumisesta. Minun matematiikassani se että Syyrian, Irakin yms pommitukset ja aseistus lopetetaan vaikuttaa suoraan pakolaisten määrään. Tarkastelin asiaa pakolaisuuden kautta ja näen, että suurvallat ml. Saksa ovat vahvasti pakolaisuuteen johtavien olosuhteiden aiheuttajina. Vaikka Kokoomusta (nykyään RKP:tä koska NATO) äänestän, en niin rähmällään ole Brysselin tai Washingtonin suuntaan etten ymmärtäisi jenkkien valtavaa roolia Syyrian ja Irakin pakolaisuuden takana ja jenkkien ja Saksan todennäköistä sanatonta sopimusta siitä, että USA pommittaa ja EU hoitaa pakolaiset. Sitähän Merkel tekee - tosin valiten itse parhaat ja koulutetut päältä ja laittaa muut kiertoon.

Vielä kerran: kuka tekee päätöksiä Suomen etujen mukaisesti? Vastaus: ei kukaan ellei Suomi tee niitä itse.
 

cornix

Jäsen
Onko tänne ennen sitten tullut jotenkin erilaista porukkaa Irakista, kun kerran työllisyysaste huitelee alle 20 prosentissa?

Toisen polven maahanmuuttajien kohdalla tätä ongelmaa ei ole, joten siltä osin tilanne korjaa myös itse itseään.

Kai ihmiset tälläkin palstalla nyt ymmärtää sen verran, että ei voida tehdä mitään laskelmia viimeisten viikkojen pakolaismääristä ja pitää luku vakiona tai kasvavana tuleville vuosille ja siitä sitten laskea kustannukset per pakolainen/ vuositaso. Nykyinen tilanne on täysin poikkeuksellinen eikä siihen ole pystytty varautumaan kunnolla oikein missään maassa. Maailma on melkoisessa murroksessa tällä hetkellä, parin vuoden päästä täälläkin saattaa olla jo sota käynnissä ja suomalaiset pakolaistulvana naapurimaihin. Uskallan väittää että 2020-2030 viimeistään ollaan näiden asioiden äärellä myös täällä.
 

SatanicBunny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Narrin paluu
Kyse ei ollut normalisoitumisesta. Minun matematiikassani se että Syyrian, Irakin yms pommitukset ja aseistus lopetetaan vaikuttaa suoraan pakolaisten määrään. Tarkastelin asiaa pakolaisuuden kautta ja näen, että suurvallat ml. Saksa ovat vahvasti pakolaisuuteen johtavien olosuhteiden aiheuttajina.

Toisaalta, geopoliittisesti tilanne saattaa myös pitkällä tähtäimellä huonontua jos alue jätetään omilleen, mikä saattaa niinikään lisätä pakolaisten määrää. Vaikeahan näitä on ennustaa, mutta tietyllä tavalla ymmärrän suurvaltojen nihkeyden käsien ylös nostamisesta siinä toivossa ettei kaaos pääse leviämään laajemmalle ja aiheuttamaan vielä isompaa tuhoa ja pakolaisvirtoja.
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Onko tänne ennen sitten tullut jotenkin erilaista porukkaa Irakista

Osittain kyllä. Aiemmin maahan tulleet ovat pääosin kurdeja ja assyyreja (kristittyjä) joilla koulunkäyntimahdollisuudet Saddamin Irakissa oli vähän niin ja näin.

Nyt on tullut paljon keskisestä Irakista, varsinkin Bagdadin alueelta. Kurdeihin verrattuna joukossa on tosiaan merkittävästi enemmän niitä, joilla on vähintään ammatillinen koulutus jo olemassa. Eli tuo puhe jonkinlaisesta "aivovuodosta" Irakin suhteen ei ole välttämättä aivan tuulesta temmattu.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Tähän ongelmaan helvetin yksinkertainen ratkaisu; laitetaan EU:n ulkoraja kiinni laittomasti maahan tulleilta. Kaikki salakuljetetut ja vastaavat käännytetään suoraan ja ehdottomasti tavattaessa. Sitten tosiaan haetaan niitä vaikeimmassa tilanteessa olevia lähimpänä konfliktialuetta olevilta leireiltä. Esimerkkinä vaikkapa jesidit, joita ISIS lahtaa, orjuuttaa ja raiskaa järjestelmällisesti. Salakuljetusbisnes ja turhat hukkumiset välimereen vähenevät välittömästi.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Toisen polven maahanmuuttajien kohdalla tätä ongelmaa ei ole, joten siltä osin tilanne korjaa myös itse itseään.
Voisitko avata tätä vähän tarkemmin? Mun mielestä on suhteellisen yleisesti tunnustettu fakta, että eivät kotoutumisongelmat katoa jotenkin ihmeellisesti maahanmuuttajien toisessa polvessa. Esimerkiksi Saksassa on todettu, että toisen (ja jopa kolmannen) polven maahanmuuttajat saattavat olla aikaisempia polvia radikaalimpia ja heikommin sopeutuvia. Eli se, että pääsee suomalaisen koulujärjestelmän piiriin ei automaattisesti ole mikään autuaaksi tekevä asia. Eikä tätä nyt hirveästi tarvitse ihmetellä, ihan sama pätee suomalaisiin pitkäaikaistyöttömien lapsiin, joilla on huomattavasti suurempi todennäköisyys päätyä pitkäaikaistyöttömäksi kuin työtätekevän lapsella.
 
Osittain kyllä. Aiemmin maahan tulleet ovat pääosin kurdeja ja assyyreja (kristittyjä) joilla koulunkäyntimahdollisuudet Saddamin Irakissa oli vähän niin ja näin.

Nyt on tullut paljon keskisestä Irakista, varsinkin Bagdadin alueelta. Kurdeihin verrattuna joukossa on tosiaan merkittävästi enemmän niitä, joilla on vähintään ammatillinen koulutus jo olemassa. Eli tuo puhe jonkinlaisesta "aivovuodosta" Irakin suhteen ei ole välttämättä aivan tuulesta temmattu.

Joten he ovat paremmin koulutettuja kuin ne yli 300000 suomalaista työtöntä? Eniten tässä kaikkia huolettaa turvapaikanhakijatilanne yhdistettynä Suomen surkeaan taloudelliseen tilanteeseen ja jatkuvasti kasvavaan valtionvelkaan. No toivotaan parasta, mutta silti pelkään pahinta, sillä Suomessa ei resurssit riitä yhtikäs mihinkään. Miten täällä yhtäkkiä opetetaan kymmenille tuhansille arabiaa puhuville suomea? Miten saamme heille psykiatreja, kun niitä ei riitä edes suomalaisille (kuulemma 50 % heistä kärsii mielenterveysongelmista)? Mistä saadaan heille asunnot, kun vähintään 50 % haluaa pk-seudulle? Mistä saamme tarpeeksi vastaanottokeskuksia, jos tämä vauhti pysyy edes lähellä nykyistä useiden kuukausien ajan? Mitä sitten, kun Ruotsi ja Saksa sanovat, ettei enempää mahdu ja Suomi on päätepysäkki, jonne turvapaikanhakijat ohjataan?
 

cornix

Jäsen
Voisitko avata tätä vähän tarkemmin? Mun mielestä on suhteellisen yleisesti tunnustettu fakta, että eivät kotoutumisongelmat katoa jotenkin ihmeellisesti maahanmuuttajien toisessa polvessa. Esimerkiksi Saksassa on todettu, että toisen (ja jopa kolmannen) polven maahanmuuttajat saattavat olla aikaisempia polvia radikaalimpia ja heikommin sopeutuvia. Eli se, että pääsee suomalaisen koulujärjestelmän piiriin ei automaattisesti ole mikään autuaaksi tekevä asia. Eikä tätä nyt hirveästi tarvitse ihmetellä, ihan sama pätee suomalaisiin pitkäaikaistyöttömien lapsiin, joilla on huomattavasti suurempi todennäköisyys päätyä pitkäaikaistyöttömäksi kuin työtätekevän lapsella.

http://demokraatti.fi/maahanmuuttajista-tuore-nakemys-heissa-muhii-tyovoimapotentiaalia/
"Työllisyystilanne paranee sukupolven vaihtuessa, Uudenmaan liitto muistuttaa. Toisen polven maahanmuuttajat työllistyvät jo huomattavasti vanhempiaan paremmin, kun kielitaito ja koulutustaso eivät enää ole esteenä.

– 30–44-vuotiaiden joukossa toisen polven maahanmuuttajat päihittävät jopa syntyperäiset suomalaiset työnhaussa. Kyse on kuitenkin pienestä ihmisryhmästä, sillä tällä hetkellä suurin osa toisen polven maahanmuuttajista on lapsia."

Suomessa on toki tällä hetkellä tosi vähän työikäisiä toisen polven maahanmuuttajia, eli siinä mielessä otanta on pieni. Mutta kuten itsekin sanoit, koulutusjärjetelmän piiriin pääsemisen lisäksi varsinkin kielitaito helpottaa työllistymistä.
 
Eli se, että pääsee suomalaisen koulujärjestelmän piiriin ei automaattisesti ole mikään autuaaksi tekevä asia
Ei toki, mutta auttaa lähtökohtaisesti, kun oppivat kielen vanhempiaan paremmin. Ja työllistyminen yleensäkin maahanmuuttajilla paranee ajan myötä, kun siitä tulee yleisempää. Nythän mamua karsastavat hyvinkin monet, jos vain vaikka täysjuopon suomalaisen saisi vaihtoehtona.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
@cornix

Kuten Jämerä jo tuossa sanoikin, toisen polven maahanmuuttajat sopeutuvat jopa huonommin ja radikalisoituvat helpommin kuin vanhempansa. Taitaa nämä ISIS:n rekrytoimat "taistelijat" olla pääosin toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajamuslimeita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toisaalta, geopoliittisesti tilanne saattaa myös pitkällä tähtäimellä huonontua jos alue jätetään omilleen, mikä saattaa niinikään lisätä pakolaisten määrää. Vaikeahan näitä on ennustaa, mutta tietyllä tavalla ymmärrän suurvaltojen nihkeyden käsien ylös nostamisesta siinä toivossa ettei kaaos pääse leviämään laajemmalle ja aiheuttamaan vielä isompaa tuhoa ja pakolaisvirtoja.

Voi kuulostaa näsäviisaalta ja vakuutan että se ei sitä ole, mutta en näe kuten sinä eli jos ei pommiteta, sitten jätetään omilleen. Se että kirjoitin pariin kertaan pommittamisen lopettamisesta ei siis tarkoita, että jääkää sitten vaille huolenpitoamme. Lähtökohdan pitäisi olla se, että länsimaat eivät aiheuta lisää pakolaisuutta omilla toimillaan vaan ratkaisuja haetaan pakolaisuuden vähentämisen kautta.

Kyllä nämä hommat lähti perseelleen Bushin Afganistan ja Irak operaatioiden aikana. Niiden vaikutus oikeastaan kaikkiin alueen myöhempiin tapahtumiin on ollut merkittävä.
 

cornix

Jäsen
@cornix

Kuten Jämerä jo tuossa sanoikin, toisen polven maahanmuuttajat sopeutuvat jopa huonommin ja radikalisoituvat helpommin kuin vanhempansa. Taitaa nämä ISIS:n rekrytoimat "taistelijat" olla pääosin toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajamuslimeita.

EI pidä paikkaansa.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45401/Tyopapereita56.pdf
Sivulta 16, 3.2 eurooppalainen tutkimus maahanmuuttajataustaista nuorista ja sieltä pari lainausta:

"Lähes kaikissa maissa ja kaikissa maahanmuuttajaryhmissä sekä toisen että ensimmäisen polven maahanmuuttajien koulumenestys on heikompaa kuin kantaväestön, mutta ero on suurempi ensimmäisen polven maahanmuuttajien joukossa."

"Toisen polven maahanmuuttajat ovat koulutetumpia kuin ensimmäisen polven maahanmuuttajat, mutta vähemmän kuin kantaväestö. Aggregaattitason erot eri ryhmien välillä johtuvat eroista vanhempien koulutuksessa. Useimpien maahanmuuttajien lasten koulumenestys on samankaltaista kuin kantaväestön lasten, kun kontrolloidaan vanhempien koulutusta"
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
"Tutkimuksen kohderyhmä on saapunut Suomeen ennen vuotta 2000 eli aikana, jolloin maahanmuuttajia oli Suomessa vielä hyvin vähän. Lisäksi monet tämän tutkimuksen perheistä ovat tulleet Suomeen 1990-luvun laman vaikeina suurtyöttömyyden vuosina."

Eli ei juuri mitään tekemistä nykytilanteen kanssa. Pitäisiköhän sun cornix tulla tutustumaan monikulttuurisuuteen tänne pääkaupunkiseudulle, etenkin ilta-aikaan? Voisi olla aika avartava ja rikastuttava kokemus.
 
Maahanmuuttovirasto twitterissä: "Maanantaina 5.10. Suomesta haki #turvapaikka'a 510 henkilöä. Vuoden alusta alkaen hakijoita 20 142, joista irakilaisia 14 303."

Olisi kiva tietää, onko Suomeen tullut enemmän irakilaisia kuin mihinkään muualle. Luulen, että vain Saksa ja Ruotsi kilpailevat Suomen kanssa tässä kategoriassa. Onko Suomella joku yleiseurooppalainen vastuu irakilaisista vai miksi he eivät jää johonkin maahan ennen Suomea? Varmaan kannattaisi ne moskeijatkin rakentaa, ennen kuin niitä aletaan vaatia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös