@Niilo
Ja "parille" muullekin .
Kyllä, jenkeillä itsellään on pientä ongelmantynkää etelärajan kanssa. Niinsanotusti koko Etelä-Amerikka kyttää silmät kiiluen pääsyä USA:n, missä kaikki on ihanaa. Todellisuus on tietysti hieman toinen. Mutta niin se on "todellisuus hieman toista" siitä jenkkien etelärajasta alaspäinkin. Sikäli sen elintasopakolaisuuden sallimisen ymmärtää, että USA:n valtio/veronmaksajat eivät suoranaisesti sitä siirtolaismassaa elätä, jolloin myös vastarinta tavisten keskuudessa on pienempää. Monet ison rahan tahot, esim. maatalous ja itse asiassa kaikki ruoan tuotanto, karjatalous + mikä-tahansa-vähäistä-ammattitaitoa-vaativa ala jopa hyötyvät siitä suuresti. Se onkin todellinen syy, miksi "ongelmaa ei saada kuriin". Kuvitteleeko joku ettei USA:n ja Meksikon välistä rajaa saataisi kiinni jos olisi ns. poliittista tahtoa?
Yhtälön häviäjät ovat sitten ne turvattomassa yhteiskunnassa asuvat tavalliset ihmiset, eli se kuuluisa keskiluokka, jota voi kupata loputtomiin, milloin milläkin verukkeella. Toiset häviäjät ovat ne laittomat siirtolaiset, joita riistetään, moninaisilla tavoilla ja "kaikilta tahoilta", jopa joidenkin hyvääkin tarkoittavien toimesta/seurauksena. Niistä ajoista kun itse olin pyörähtämässä sielläpäin muailmaa tilanne on vain huonontunut, esim. Meksikossa.
Ihan oma lukunsa ovat sitten huumeiden tuotannon ja salakuljetuksen luoma rinnakkaistalous, väkivalta, (rahan)tyrannia ja despotismi, korruptio ja yleinen näköalattomuus joita ei varmaankaan olisi olemassa ilman USA:n omaa pohjatonta kysyntää. Huumesodalla, katolisella kaksinaismoralismilla+ulkokultaisuudella + senselalaisella on kuitenkin suuri merkitys Väli- ja Etelä-Amerikan tilanteeseen. Samoin muuten kuin eteläisen Euroopankin. (Oma mielipide)
Pikkuisen olen joskus nähnyt elämää sen USA:n rajan eteläpuolella, ja saanut pienen aavistuksen siitä mitä köyhyysloukku/korrutio/toivottomuus on. Sitä ei kuitenkaan ratkaise maahanmuutto tänne/USA/Eurooppaan. Ne jutut ratkotaan ihan siellä paikan päällä, joko hyvällä tai pahalla, vapaaehtoisesti tai olosuhteiden pakosta. Mikään määrä nykyisen kaltaista kehitysapua tai humanitaarista maahanmuuttoa ei kolmannen maailman ongelmia ratkaise. Päinvastoin, ne vain ruokkivat korruption yms. muodossa ja ylläpitävät nykyistä tilannetta. Niissä
kin olosuhteissa sillä hetkellä valtaapitävät vetävät aina pisimmän korren. Vaikkei se välttämättä niin ilmiselvää olekaan.
Vähän sellainen kutina on, että Euroopan Yhdysvaltoihin tässä päädytään ilman minkäänlaista "kansallista" ylpeyttä, yhteenkuuluvuutta tai yhtenäisyyttä, jolloin ollaan luultavasti paljon huonommassa asemassa kuin USA nyt, mitä tulee maahanmuuttoon. Ainakin jos eurooppalaiset kansallisvaltiot tietyiltä osin yrittävät ylläpitää omaa identiteettiään, kaikkea logiikkaa vastaan. Huoltosuhde ei vaan kestä sellaista. Piste.