Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 251 996
  • 28 700

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Miksi tämä on osaltasi tässä? Sinä itse toit asian esille etkä ole sitä millään tavalla pystynyt puolustamaan. Mitä järkeä on heittää tuollaisia asenteellisia one-linereita ja sitten kadota kuin mamu eurooppaan kun joku edes vähän kysyy lisää?

Minä toin oman mielipiteeni esiin. Lue uudelleen jos ei avautunut.

Minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa alkaa käännyttämään asennevammaisia netissä.
 

teppana

Jäsen
Minä toin oman mielipiteeni esiin. Lue uudelleen jos ei avautunut.

Minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa alkaa käännyttämään asennevammaisia netissä.

Minkä mielipiteen? Että meillä tapahtuu positiivista syrjintää? Ei se ole mikään mielipide. Se on tarkistettavissa oleva fakta. Ei minua tarvitse käännyttää (eikä minulla ole mitään asennevammaa). Kuten jo sanoin, aivan varmasti uskon että meillä voi positiivista syrjintää tapahtua. Mutta en usko sitä sen takia, että käyttäjä @vsmo lla sattuu olemaan sellainen mielipide.

Jos et tätä syrjintää voi osoittaa todeksi, niin sitten puhut läpi päähäsi. Niin yksinkertaista se on. En ollut sinua kohtaan asenteellinen (samaa ei voi sanoa sinusta) vaan mielestäni ihan asiallisesti pyysin kertomaan millä tavalla tämä positiivinen syrjintä näyttäytyy. Vielä kerran, se ei ole mielipide.

Voit joko tuoda niitä esimerkkejä (muutakin kuin jotain mystisiä risteilyjä jotka ei edes ole koskaan toteutuneet) tai sitten myöntää että puhut vain lämpimiksesi.

P.S. Olisi hyvän maun tapaista jos vastaisit kokonaisuudessa viesteihin etkä jatkuvasti pätkisi niistä suurinta osaa pois.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen samaa mieltä, että turvapaikanhakijoiden olisi sitouduttava tiettyihin ehtoihin Suomeen tullessaan. Oleskeluluvan jatkamiselle pitäisi olla ehdottomasti kriteerinä riittävä Suomen kielen taito sekä opiskelupaikka. Mielestäni nämä ehdot eivät ole kohtuuttomia vaatimuksia vastineeksi turvapaikalle.

Satuin eilen katsomaan pienen pätkän katsomaan MOTin jaksoa otsikolla: Näin työttömillä tienataan. Yksityiset yritykset tienaavat miljoonia täysin turhanpäiväisillä työttömien valmennuskursseilla, jotka eivät edistä millään tavalla työllistymistä. Ohjelmassa sivuttiin myös maahanmuuttajien Suomen kielen opetusta. Eräässä tapauksessa opettajat olivat olleet epäpäteviä opettamaan kieltä ja opiskelijat olivat joutuneet käymään saman kurssin uudelleen. Jutun voi halutessaan lukea tästä: MOT | yle.fi.

Eli oppimisvaikeuksista kärsivät eivät saisi turvapaikkaa Suomesta?

Jälkimmäinen kappale on karua kertomaa nyky Suomesta. Jos erilaisiin projekteihin käytetty raha sijoitettaisiin olemassa oleviin rakenteisiin (koulut, työkkärit jne.) tulos olisi huomattavasti parempi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oleskeluluvan jatkamiselle pitäisi olla ehdottomasti kriteerinä riittävä Suomen kielen taito sekä opiskelupaikka. Mielestäni nämä ehdot eivät ole kohtuuttomia vaatimuksia vastineeksi turvapaikalle.

Minun on hyvin vaikea uskoa, että Närpiöön asettuneilla maahanmuuttajilla on riittävää suomen kielen taitoa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin.
 

Byvajet

Jäsen
Tuossa on todellisuutta kuvaava kirjoitus kotoutumisen vaikeudesta. Kirjoittajan Suomeen muuttanut vaimo oli jo valmiiksi kouluttautunut ja opiskeli ahkerasti suomea, mutta silti työllistymistä vaikeuttaa puutteellinen suomen taito.

Tämä on todellisuus, josta ei puhuta. Idea, että matalasti koulutetut tulijat turvaisivat Suomen tulevaisuuden, on katteeton, kun edes korkeasti koulutettuja ei saada työhön, ei ainakaan korkeatuottoiseen.

Pitääkseni tekstin lyhyenä, en käsittele vaimoni kautta kohtaamieni muiden maahanmuuttajien kautta saatuja kokemuksia. Kaikkia niitä esimerkkejä yhdistää se miten kotouttamisen suhteen maahanmuuttajien osalta saatetaan asettaa reilusti ylioptimistisia ja epärealistisia tavoitteita. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan vuoden kotouttamistavoitteessa ei ole päätä, eikä häntää.

Valiokunnan toivoma "aika-ajovauhti" kotouttamisessa on järjetön

Vinkiksi vielä, että tuolla on keskustelua maahanmuutosta. Sikäli on menty eteenpäin, että sekä toimittaja että vasemmiston Modig myöntävät heti aluksi, että ulkomaalaisten korostunut asema seksuaalirikoksissa ei selity enää yksittäistapauksilla.

Sari Valto | Miten ratkaista maahanmuuton ongelmat?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Muutama vuosi sitten Barcelonassa käydessä oli ihan silmiinpistävää miten paljon maahanmuuttajia oli töissä tuollaisissa matalamman vaatimustason palveluduuneissa. Toki muutaman päivän visiitillä saa vain pienen pintaraapaisun, mutta tuolla tuli kyllä silloin mieleen että hyvin ovat hoitaneet siellä tuon kotouttamisen ja ihmisten työllistämisen.
 

Byvajet

Jäsen
Muutama vuosi sitten Barcelonassa käydessä oli ihan silmiinpistävää miten paljon maahanmuuttajia oli töissä tuollaisissa matalamman vaatimustason palveluduuneissa. Toki muutaman päivän visiitillä saa vain pienen pintaraapaisun, mutta tuolla tuli kyllä silloin mieleen että hyvin ovat hoitaneet siellä tuon kotouttamisen ja ihmisten työllistämisen.

Ethän sinä työssä näkyvien maahanmuuttajien määrästä voi päätellä työllistymisastetta.

Käytännössähän juttu menee niin, että maissa, joissa sosiaalituet ovat heikot tai niitä ei ole, maahan jäävät vain työllistyvät. Eipä vedä Virokaan maahanmuuttajia puoleensa.

Espanjassa työttömyys on ainakin ollut huikean korkeaa, joten vähän vaikea on uskoa, että siellä olisi keksitty maahanmuuttajienkaan työllistämiseen jokin taikakeino.

Espanjan työttömyysaste näyttää tälläkin hetkellä olevan 15 % eli selvästi EU:n keskiarvon yläpuolella.

Työttömyys Euroopassa (kuukausittainen) - Google Public Data Explorer
 

Rankkari

Jäsen
Mitäs jos päivittäisen juupas/eipäs sijaan, joku bittinikkari laittaa pystyyn äänestyksen kierrätyskeskukseen..?
Aiheena ja tekstinä sama, mikä oli muutama vuosi sitten. Silloin kun Iso joukko irakilaisia ym. liittoutuneita, teki maihinnousun Tornioon.
Sanamuotoa en muista, mutta meni jotenkin niin, että pakolaisia, vai ei.
Olisi kiva nähdä, onko äänestystulos edelleen sama.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vinkiksi vielä, että tuolla on keskustelua maahanmuutosta. Sikäli on menty eteenpäin, että sekä toimittaja että vasemmiston Modig myöntävät heti aluksi, että ulkomaalaisten korostunut asema seksuaalirikoksissa ei selity enää yksittäistapauksilla.

Sari Valto | Miten ratkaista maahanmuuton ongelmat?

Tämän ohjelman ongelma – niin kuin aina, kun kysymys on poliitikoista – on se, että poliitikot pyrkivät olemaan samaan aikaan päättäjiä ja asiantuntijoita. Horisontti-ohjelmassa käsiteltiin samoja asioita, mutta asiantuntijoiden puhumina.

Horisontti | Selittävätkö uskonto- ja kulttuurierot tämänhetkistä seksuaalirikosvyyhtiä? (Ylen Areena)

Huom! Toisin kuin Sari Valton ohjelma, Horisontti poistuu Areenasta vajaan kuukauden päästä.
 

Byvajet

Jäsen
Horisontti-ohjelmassa käsiteltiin samoja asioita, mutta asiantuntijoiden puhumina.

Olen menettänyt uskoni ohjelman puolueettomuuteen, koska liki ohjelmassa kuin ohjelmassa vaikuttaa siltä, että toimittajat ovat etukäteen päättäneet, millaisen vaikutelman tahtovat asiasta luoda. Asiantuntijoiden käyttö ei tarkoita, että ohjelma on puolueeton. Asiantuntijoitakin on monenlaisia, jotkut avoimesti poliittisia, toiset piiloisesti.

Esimerkiksi Turun yliopiston taloustieteen professorin näkemykset eivät vasemmiston silmissä suurta luottamusta nauti, koska niillä väitetään olevan yhteys persujen politiikkaan.

Eniten minua ohjelmassa närkästyttää naistoimittajan feminismi. Kun vieraana oli sävyisästi ja kohteliaasti käyttäytynyt ja puhunut konservatiivinen miesehdokas, feministitoimittaja osoitti häntä kohtaan suoranaista vihamielisyyttä. Toimittajan pitäisi pystyä kunnioittavaan ja neutraaliin suhtautumiseen, vaikka penkillä istuisi vastustaja.
 

Rankkari

Jäsen
Tuli jo viime viikolla huomattua ja tämän kuunneltua olen varmistunut yhdestä asiasta: Maahanmuuttokeskustelu on asiallistunut aivan rutosti Oulun kauhean tragedian jälkeen. Kukaan ei huuda päälle ja tietyistä asioista voidaan yhtä mieltä poliittisesti eri päädyissäkin. Ja ennen kaikkea kipupisteistä saa nyt puhua ääneen ilman pöyristymisiä. Näin voidaan löytää hyviä ratkaisujakin.
Muuttunut paremmaksi.
Tilanne on studiohaastatteluissa, yksi vastaan kaikki muut. Siis Halla-aho vastaan muut. Ja silloin puhutaan/huudetaan päälle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuli jo viime viikolla huomattua ja tämän kuunneltua olen varmistunut yhdestä asiasta: Maahanmuuttokeskustelu on asiallistunut aivan rutosti Oulun kauhean tragedian jälkeen. Kukaan ei huuda päälle ja tietyistä asioista voidaan yhtä mieltä poliittisesti eri päädyissäkin. Ja ennen kaikkea kipupisteistä saa nyt puhua ääneen ilman pöyristymisiä. Näin voidaan löytää hyviä ratkaisujakin.
Aika pitkälle on kyllä tultu sieltä kun Halla-Aho oli aikanaan Pressiklubissa Saska Saarikosken, Ruben Stillerin ja Leif Salmenin kuulustelussa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ohjelmassa sivuttiin myös maahanmuuttajien Suomen kielen opetusta. Eräässä tapauksessa opettajat olivat olleet epäpäteviä opettamaan kieltä ja opiskelijat olivat joutuneet käymään saman kurssin uudelleen. Jutun voi halutessaan lukea tästä: MOT | yle.fi.
Tästä aiheesta on meidänkin perheessämme kokemusta. Vaimo on siis mamu ja muutti Filippiineiltä Suomeen 2012. Kohta saapumisen jälkeen passitettiin kielikurssille, joka oli täysin hyödytön. Ryhmässä oli noin puolet Kaakkois-Aasiasta tulleita postimyyntimorsiamia (kuten vaimoni) ja puolet arabitaustaisia pakolaisia/turvapaikanhakijoita. Kaikki siis naisia.
Arabinaiset eivät edes yrittäneet opiskella, koska kuulemma heidän miehensä eivät tule koskaan päästämään heitä kodin ulkopuolelle töihin ja siksi he eivät tarvitse suomen kieltä mihinkään. Niinpä nämä käyttivät aikansa juoruiluun ja Youtube-videoiden katseluun oppitunneilla.
Aasialaiset (tiedän, että noista muslimeistakin osa saattoi olla kotoisin Aasiasta, mutta tässä yhteydessä en laske noita paskamaita Aasiaan) yrittivät opiskella, mutta kaikkien, myös opettajan, motivaatio meni näiden muslimien mölyämiseen.
Vaimo jätti kurssin kesken, koska pääsi töihin, mutta ei siellä kukaan muukaan oppinut suomea.
Nämä aasialaiset ovat kuitenkin työllistyneet hyvällä prosentilla ilman kummempaa kielitaitoa.
 
H

Hidas_ja_kankea

Arabinaiset eivät edes yrittäneet opiskella, koska kuulemma heidän miehensä eivät tule koskaan päästämään heitä kodin ulkopuolelle töihin ja siksi he eivät tarvitse suomen kieltä mihinkään. Niinpä nämä käyttivät aikansa juoruiluun ja Youtube-videoiden katseluun oppitunneilla.

Näin voimme jälleen kerran todeta Suomen epäonnistuneen kotouttamisessa. Ei myöskään huoltosuhde parane näillä näkymin lyhyellä eikä vähän pidemmällä aikavälillä.

Uskottavan tarinan kerroit. Itse kuulemani kouluttajien kertomina ovat samanlaisia. Kummasti vain kauko-idästä tulleet kotoutuvat paremmin, vaikka koulutus ei niin priimaa edes olisi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Suomalaiset tarvitsevat filippiiniläisiä, vietnamilaisia, laosilaisia, thaimaalaisia, venezuelaisia, zimbabwelaisia tai grönlantilaisia nuoria ihmisiä, jotka oppivat kielen ja ovat valmiita, toki myös standardikyvykkyitä tekemään rankkaa vanhusten hoitotyötä elämänsä loppuun asti näissä olosuhteissa, kestämään hetken vuosittaista pimeää kylmyyttä. Myös metallimiehiä, intialaisia koodareita ja kiinalaisia koodareita, tutkijoita, tulkkeja, kaikenlaisia kinkkejä paitsi triadiporukkaa.
Vuohipaimenia, kulttuurintutkijoita, taideterapeutteja ja rahanmankujaviisasteliijoita ulkomailta ei tarvita. Ostoskeskusnotkuilijoita, kulttuurilähettiläitäkin lienee jo tarpeeksi. Toimittajistakin alkaa olla ylitarjontaa.
Australialaiset ja japanilaiset olisivat jotenkin jänniä suuremmassa määrin. Sen verran olen monikulttuurifani. Ja irlantilaiset tietystikin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Minkä mielipiteen? Että meillä tapahtuu positiivista syrjintää? Ei se ole mikään mielipide. Se on tarkistettavissa oleva fakta. Ei minua tarvitse käännyttää (eikä minulla ole mitään asennevammaa). Kuten jo sanoin, aivan varmasti uskon että meillä voi positiivista syrjintää tapahtua. Mutta en usko sitä sen takia, että käyttäjä @vsmo lla sattuu olemaan sellainen mielipide.

Jos et tätä syrjintää voi osoittaa todeksi, niin sitten puhut läpi päähäsi. Niin yksinkertaista se on. En ollut sinua kohtaan asenteellinen (samaa ei voi sanoa sinusta) vaan mielestäni ihan asiallisesti pyysin kertomaan millä tavalla tämä positiivinen syrjintä näyttäytyy. Vielä kerran, se ei ole mielipide.

Voit joko tuoda niitä esimerkkejä (muutakin kuin jotain mystisiä risteilyjä jotka ei edes ole koskaan toteutuneet) tai sitten myöntää että puhut vain lämpimiksesi.

P.S. Olisi hyvän maun tapaista jos vastaisit kokonaisuudessa viesteihin etkä jatkuvasti pätkisi niistä suurinta osaa pois.

Vielä kerran. Hitaasti.

Minä kerroin mielipiteeni. Annoin myös kaksi esimerkkiä positiivisesta syrjinnästä. Minulle on täysin yhdentekevää, onko @teppana niistä samaa mieltä. Tapaukset ovat todellisia ja jos yhtään älyä löytyy, ne voi itse tarkastaa.

Onko sinun mielestäsi oikein, että yksityinen yrittäjä joutuu valvomaan meneekö veneretket tasapuolisesti? Minun mielestäni ei ole oikein, koska näissä tapauksissa juuri sinunlaiset henkilöt ovat ensimmäisenä rasistiksi haukkumassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Onko sinun mielestäsi oikein, että yksityinen yrittäjä joutuu valvomaan meneekö veneretket tasapuolisesti? Minun mielestäni ei ole oikein, koska näissä tapauksissa juuri sinunlaiset henkilöt ovat ensimmäisenä rasistiksi haukkumassa.

Sinulla ja veneyrittäjällä on aika erikoinen kuva kaupungin hallinnosta. Kyseiset retket eivät menneet saman hallintokunnan kassasta, joten puhe tasa-arvosta on hieman kyseenalainen. Sivistyspuoli oli supistanut retkiin suunnattuja rahoja, kun taas vapaa-aika puoli teki sille kuuluvaa työtä, kuten aikaisemminkin. Maahanmuuttajat muuten pääsivät toisen yrittäjän risteilylle.
 

teppana

Jäsen
Vielä kerran. Hitaasti.

Minä kerroin mielipiteeni. Annoin myös kaksi esimerkkiä positiivisesta syrjinnästä. Minulle on täysin yhdentekevää, onko @teppana niistä samaa mieltä. Tapaukset ovat todellisia ja jos yhtään älyä löytyy, ne voi itse tarkastaa.

Onko sinun mielestäsi oikein, että yksityinen yrittäjä joutuu valvomaan meneekö veneretket tasapuolisesti? Minun mielestäni ei ole oikein, koska näissä tapauksissa juuri sinunlaiset henkilöt ovat ensimmäisenä rasistiksi haukkumassa.

Enhän minä ole sinua rasistiksi ollut haukkumassa. Tuo uhriutuminen on lähinnä naurettavaa.

Aika heikot on esimerkit. Kuten jo sanoin, yksittäisiä rekryjä voi olla joilla pyritään paremmin saamaan maahanmuuttajia työllistymään. Ottaen huomioon sen vaikeuden jota työmarkkinoilla maahanmuuttajat kohtaavat, näen tämän enemmänkin tilannetta tasaavana toimenpiteenä kuin minään muuna. Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka monta työpaikkaa on pelkästään mamuille tuota reittiä jaettu.

TosiFani tuossa jo vastasi tuohon veneretkeen.

Kuinka suurena ongelmana pidät positiivista syrjintää? Kysyn, koska sinä tämän asian itse esille otit. Jos kyse on vain kiukun purkamisesta niin voimme jättää asian tähän. Mutta jokin syy sinulla on ollut kun sen esille toit. Jos pidät sitä oikeana ongelmana, niin silloin pitäisi olla jotain perustelua asialle.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Enhän minä ole sinua rasistiksi ollut haukkumassa. Tuo uhriutuminen on lähinnä naurettavaa.

En ole väittänyt että minua haukuttaisiin rasistiksi, joten en ole kokenut syytä myöskään uhriutua. Veneyrittäjä voi olla muuta mieltä.

Kuinka suurena ongelmana pidät positiivista syrjintää? Kysyn, koska sinä tämän asian itse esille otit. Jos kyse on vain kiukun purkamisesta niin voimme jättää asian tähän. Mutta jokin syy sinulla on ollut kun sen esille toit. Jos pidät sitä oikeana ongelmana, niin silloin pitäisi olla jotain perustelua asialle.

En koe sitä suurena ongelmana. Sanoin, että sitä esiintyy ja sinä tartuit siihen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hupsista. Vai rupeavat hädänalaiset turvapaikan hakijat turvallisuusuhkiksi, jos vähän asetetaan vaatimuksia. No eihän me hankaluuksia haluta, joten antaa poloisten olla rauhassa ja maksetaan täysimääräistä sopeutumisrahaa.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Suomessa koko ihmisoikeusteollisuus on aivan amatöörien puuhastelua, liikaa tulee nyt lunta tupaan joka suunnalta. Olisi kannattanut ottaa tupakkateollisuudesta mallia.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mutta sitä en ihan tajua, että jos tänne kuitenkin tulee ihmisiä niin samat tahot yleensä poikkeuksetta vastustavat myös kotouttamiseen panostusta. Miksi ihmeessä? On totta, että kotouttamisessa ollaan tehty virheitä, mutta osin ne virheet johtuvat myös täysin puutteellisista resursseista.

Mielestäni on tarpeellista tosin tunnustaa, että ongelma ei ole rahan puute, vaan osaajien puute. Resurssiongelma toki kyseessä silti.

(Jatko ihan yleisesti, ei lainaukseen liittyen tai nimimerkille vastauksena):

Nykyiseen systeemiin ei pidä lyödä euroakaan lisää, koska sillä ei saavuteta yhtään mitään. Kotouttamista jos mietitään niin ensimmäisenä pitää tunnustaa, ettei Suomessa ole onnistuttu kotouttamisen osalta koskaan edes välttävästi, ellei kotoutettava ole kuulunut kansallisuudeltaan niihin harvoihin ryhmiin, jotka ovat aloitteellisesti itse kotiuttaneet itseään.

Ensin pitää sijoittaa rahaa siihen, että meillä on kotouttamisen suunnittelutyötä tekemässä tahoja, jotka ymmärtävät jotain talouden päälle, pystyvät näkemään ja tunnustamaan kulttuuritaustoista johtuvat haasteet ja lisäksi vielä myöntämään ne ääneen.

Sen jälkeen humanitäärisen maahanmuuton kautta sisään otettavien ihmisten määrä pitää suhteuttaa olemassaolevaan budjettiin ja resursseihin. Humanitääristä maahanmuuttoa kun ei valitettavasti pyöritetä hyvällä tahdolla vaan veronmaksajien rahoilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Että meillä tapahtuu positiivista syrjintää? Ei se ole mikään mielipide. Se on tarkistettavissa oleva fakta.

Sivusta sen verran, että näin on, ja meillä tapahtuu ns. positiivista syrjintää akselilla turvapaikanhakijat/pakolaiset ja kantasuomalaiset. Esimerkkinä Päivi Räsäsen mainitsema turvapaikanhakijoiden vastaanottorahan sanktiomahdollisuus, jota ei ole käytetty.

Sinänsä minusta keskustelu ns. positiivisesta syrjinnästä olisi paikallaan, jotta ymmärrettäisiin nykyistä paremmin sen sisältö ja tavoitteet. Jos Suomeen otetaan pakolaisia, ei heitä voi taivasalla majoittaa, vaikka kunnassa olisi asuntojonoissa kymmeniä, satoja tai tuhansia ihmisiä. Vaikka maahanmuuttajiakin on asunnottomina, ei Suomi ja kunnat voi lähteä siitä, että valtion tukea saavia pakolaisia ei asutettaisi kuntaan saavuttuaan. Kuntien asuntojonoissa ei ole sinänsä numerojärjestystä, vaan tarveharkinta. Tämä takaa sen, että viimeisenä tullut voidaan tarvittaessa nostaa ensimmäiseksi.

Se mikä on tämän asian osalta ongelma, on julkisen keskustelun vähäisyys pakolaisten oikeuksista ja valtion sekä kuntien sitoumuksista sen jälkeen, kun vaikkapa perhe saa pysyvän oleskeluluvan ja heistä tulee pakolaisia. Olisi syytä tuoda esille avoimesti pakolaisperheiden sijoittuminen esimerkiksi tarveharkinnassa. Pelkämäällä asian esittämistä kuten se on, lisätään epätietoisuutta.

Tiivistäen: jos kannattaa pakolaisten ottamista Suomeen, kannattaa samalla heidän asettamistaan tietyissä asioissa kantasuomalaisten edelle perusteenaan se, että he ovat pakolaisia. Asian myöntäminen edesauttaisi järkevämpää keskustelua aiheesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös