...Nykyiseen systeemiin ei pidä lyödä euroakaan lisää, koska sillä ei saavuteta yhtään mitään. Kotouttamista jos mietitään niin ensimmäisenä pitää tunnustaa, ettei Suomessa ole onnistuttu kotouttamisen osalta koskaan edes välttävästi, ellei kotoutettava ole kuulunut kansallisuudeltaan niihin harvoihin ryhmiin, jotka ovat aloitteellisesti itse kotiuttaneet itseään.
Ensin pitää sijoittaa rahaa siihen, että meillä on kotouttamisen suunnittelutyötä tekemässä tahoja, jotka ymmärtävät jotain talouden päälle, pystyvät näkemään ja tunnustamaan kulttuuritaustoista johtuvat haasteet ja lisäksi vielä myöntämään ne ääneen...
Olen pääosin samaa mieltä, faktojen tunnustaminen on edistyksen ensimmäinen askel.
Minua suoraan sanottuna vituttaa seurata, kun erilaisia projekteja käynnistetään jatkuvasti kotoutuksen tiimoilta ja samaan aikaan esim. peruskoulu kärsii S2 kielen tuntien puutteesta. En vaan ymmärrä miten erilaiset lyhyet projektit olisivat esim. peruskoulua tehokkaampia toimijoita lasten ja nuorten kotoutuksen kohdalla. Kotouttamisen suunnitteluun pitäisi panostaa kunnolla, jotta pystyttäisiin luomaan järjestelmä jo on sekä kustannustehokkaampi että saa parempia tuloksia aikaan. Suurin osa tästä järjestelmästä on jo olemassa, kunhan vaan työt ja resurssit jaetaan oikeisiin organisaatioihin.