Minulle hotspotit sopisivat oikein hyvin. Niiden avulla saataisiin paitsi tehokkaampi resurssien käyttöaste, myös reilumpi käsittely hakijoille. Tällä hetkellä on täysin järjetöntä, että kielteisen päätöksen saamisen jälkeen osa poistuu maasta, osa katoaa jonnekin, ja osa aloittaa toistuvan valitusrumban. Tilanne ei palvele kenenkään etua. Hotspot mahdollistaisi käytännön, jossa maahan tultaisiin vain myönteisen päätöksen kanssa, ja kotouttaminen on alkanut jo ennen maahan saapumista. Lisäksi paperittomien määrä ei ainakaan nousisi, kun kerran ilman papereita ei maahan edes pääse.
Itse lähtisin laajentamaan käytäntöä vielä siten, että kielteisestä päätöksestä tehty valitus käsitellään vain, mikäli valituksen tehnyt henkilö odottaa käsittelyä Suomen rajojen ulkopuolella. Vaikka sitten tuollaisessa hotspotissa, tai muutoin todistetusti muualla. Tämän hetken käytäntö syö resursseja turhaan, ja siitä kärsii eniten ihmiset, joilla olisi oikeus turvapaikkaan.
Itse lähtisin laajentamaan käytäntöä vielä siten, että kielteisestä päätöksestä tehty valitus käsitellään vain, mikäli valituksen tehnyt henkilö odottaa käsittelyä Suomen rajojen ulkopuolella. Vaikka sitten tuollaisessa hotspotissa, tai muutoin todistetusti muualla. Tämän hetken käytäntö syö resursseja turhaan, ja siitä kärsii eniten ihmiset, joilla olisi oikeus turvapaikkaan.