Ensimmäiseen lauseeseen voin yhtyä, mutta tuo toinen on jo pitkälti täyttä huttua. Sosiaalitoimi kaikkine lonkeroineen on viimeisen 25 vuoden aikana mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Vaikka organisaatiot on paisuneet kuin pullataikina, päätökset ja niiden mielivaltaisuus vain pahenee. Tuolla sektorilla on hirvittävästi täysin toimeensa kyvyttömiä tanttoja jakamassa etuuksia täysin mielivaltaisesti. Kaksi samanlaista tuen hakijaa saa toisistaan täysin poikkeavat päätökset pelkän pärstäkertoimen takia. Toiselle tarjotaan auliisti kaikki lakisääteiset pakolliset tuet, toinen ei saa niitä ellei osaa vaatia. Lisänä vielä harkinnan varaiset tuet ja ollaan jo aivan eri summista.
Nykyinen "asiakaslähtöinen" järjestelmä pitäisi romuttaa kokonaan ja potkia puolet noista pikkuhitlereistä kortistoon. Kaikki asiakkaat samalle viivalle, ei etuisuuksia yhtään enempää minkään syyn takia kenellekään. Ei ihonvärin, heimotaustan, uskonnon tai muunkaan syyn vuoksi.
Tuolla keinoin ainakin katkeruus loisijoita kohtaan tavallisen tallaaja kohdalla vähenisi, kun tuella saisi leivän pöytään, muttei sitä uusinta elektroniikkaa kotia täyteen. Tämä siis koskisi näitä kotimaisia elämäntapa työttömiä yhtälailla.
Yllä olevaan liittyen esimerkki vuosien takaa 90-luvun lopulta pk-seudulta. Eräs entinen sosiaalialan työntekijä teki keikkahommina ns.konsultointia tullen mukaan sossuun kun piti jotain avustusta saada. Hän tiesi kaikki lakisääteiset avustukset, mihin asiakkaalla oli oikeus tilanteessaan. Otti kertakorvauksena palkkiota 300 mk, joka oli pieni hinta siitä, että virkailijan "unohtamat" tuet saattoi nousta yli 2000 mk/ kk.
Asiakkaita kyseisellä rouvalla riitti, puskaradio riitti mainostamiseen. Sitä en tiedä toimiiko alalla edelleen.