Ei kai ongelma ole se, etteikö täällä haluttaisi auttaa. Ongelma on se, mitä se tarkoittaa tälle yhteiskunnalle. Ja UM:n sivuillahan on hauskoja juttuja. Siellä varoitetaan tiettyjen maiden kohdalla kulttuurieroista, mutta nähtävästi kulttuurierojen huomioiminen on ainoastaan toisen osapuolen tehtävä.
Ongelmia on oikeastaan kaksi:
1. Kuka maksaa
2. Kenen naapureiksi turvapaikanhakijat tulevat
Tähän mennessä maksajiksi on lähinnä ehdotettu seinää tai Portugalin veropakolaisia. Jostain varmaankin löytyy noiden vuorineuvosten lukumäärä, mutta Hesarin mukaan (
Valtio haluaa veropakolaiset kuriin – Portugalin-eläkkeiden verottamisesta neuvotellaan jo - verokeinottelu - Talous - Helsingin Sanomat ) eläkkeet ovat luokkaa 400000-600000 euroa vuodessa. 60 %:n verolla tekee 240000-360000 euroa vuodessa/henkilö. Jos vuorineuvoksia on 100, on summa 24-36 miljoonaa vuodessa. Muistetaan nyt, että julkinen sektori on 120 miljardia josta lainarahan osuus on 10 miljardia, joten tuo on pisara meressä, ei tule pelastamaan yhtään mitään. Eli melkoisia talkoita tarvitaan. Kylmästi ajatellen, julkista sektoria täytyisi pienentää noin 10%, joten siitä vaan kaikki opettajat, palomiehet, poliisit ym. palkanalennuksiin. Jos sitä ei tehdä, täytyy keksiä jotain muuta.
Valtion budjetti on hauska kapine. (
Valtionbudjetti.fi ). Sieltä löytyy mm. seuraavat luvut.
- tulopuolella ansio- ja pääomatuloverot 8,9 miljardia
- menopuolella kuntien tukeminen 8,5 miljardia
Tarkoittaa muuten kylmästi ajatellen sitä, että valtio voisi lopettaa ansio- ja pääomatuloveruksen kokonaan jos se lopettaisi kuntien tukemisen. Eli kunnat keräisivät itse sen summan mitä tarvitsevat. Kyseessähän on täysin idioottimainen tulonsiirto jotta Suomessa pystytään pitämään nuo 300+ kuntaa. Wikipediaan en normaalisti perusta, mutta laitetaan nyt tämä (
Ruotsin kuntauudistukset – Wikipedia ). Kyseisessä linkissä kerrotaan Ruotsin kuntauudistuksista, ja sen mukaan Ruotsissa on kuntia 290. Ruotsin väkiluku on n. 10 miljoonaa, joten jotta Suomessa päästäisiin väkimäärään suhteutettuna samaan tulisi täällä olla n. 160 kuntaa. On sanomattakin selvää, että Suomen nykytilanne, missä kuntien mediaanikoko on alle 6000 (
http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/tilastot/aluejaot/kuntien-lukumaara/Sivut/default.aspx ) on melkolailla älytön. Mutta mikäpä minä olen kieltämään jotain olemasta oma kuntansa, kunhan vaan tulee omillaan toimeen. Mutta onhan se tilanne älytön missä kunnan tuloista 70% tulee valtiolta. (
Yli sata kuntaa saa valtaosan verotuloistaan valtionapuna | Yle Uutiset | yle.fi ).
Joka tapauksessa, jotain on tehtävä, eikä ratkaisu ole ainostaan Portugalin veropakolaisten verottaminen. Joitain muitakin leikkauksia tarvitaan. Seinä tai verojen kasvattaminen ei ole kestävä ratkaisu.
Toinen asia on kenen naapuriksi pakolaiskeskus tulee. No, viime aikoina on todistettu kuinka monikaan ei halua pakolaiskeskusta ns. "tonteille". Enkä kyllä oikein voi heitä siitä syyttää. Itse olen asunut aika lähellä yhtä keskusta, ja jos laitan kaksi kärjistettyä esimerkkiä:
- turvapaikan hakijat auttavat ohi kulkevat vanhukset kadun yli
- turvapaikan hakijat käyvät 16-20 vuotiaiden ohi kulkevien naisten perseisiin kiinni keskellä päivää
Toista noista tapauksista olen todistanut useita kertoja. Valitkaa itse kumpaa.
Heittäisinkin pallon niille jotka kauhistuvat niitä jotka eivät halua pakolaiskeskusta naapurikseen. Saisinko rehellisen vastauksen seuraavaan kysymykseen: haluaisitko itse asua pakolaiskeskuksen naapurissa?
Olen jo aikaisemmin todennut, tässä asiassa suurimmalla osalla on seuraava mielipide: auttaa pitää, kunhan seuraavat ehdot toteutuvat:
1. Joku muu maksaa
2. Pakolaiskeskus ei tule minun naapuriin