Millä perusteella se on väärin? Mitä moraalisesti väärää on siinä, jos joku irakilainen olisi valmis tekemään vaikka 15 000 euron nettopalkalla ne duunit, joista minä saan nykyään nettona 32 000 vuodessa? Se olisi toki minun kannaltani helvetin kenkkua, mutta en näe millä ihmeen perusteella voisin lähteä valittamaan, että se olisi jotenki moraalisesti väärin. Ikään kuin hänellä ei olisi muka oikeutta tavoitella parempaa elintasoa, jos se vie minulta mahdollisuuden reissailla ulkomailla ja ostaa kaupasta uusia vaatteita.
No ei muutakuin ehdoittamaan vaan työnantajallesi että mun liksalla sä saat 2 irakilaista tekemään mun duunit. Tai no ota vaan 1 niin saat loput säästöön. Pomos antaa sulle monoa ja ilomielin ottaa irakilaisen töihin. Siinä samalla annetaan muillekkin kenkää ja otetaan tilalle kanssa irakilaisia.
Kaikki ovat tyytyväisiä kun joudutte kortistoon ja pomos tuulettaa WIN WIN situationia =)
PS. en tiedä mitä teet työksesi =).
Edit 1:
Kahden suunnan sentteri kieltämättä räjäytti pankin! Ainoa tolkullinen pointti oli, että jenkit tosiaan saisivat kantaa hieman vastuuta tästä. Mutta aivan yhtä paljon tai enemmänkin Venäjä on vastuussa tuosta menosta..
Koska jenkit ovat kantaneet teoistaan vastuuta ? Heidän on helppo patsastella sen lätäkön toisella puolella, koska ovat ns. riittävän kaukana tästä Euroopan casesta. Tosin heilläkin on etelästä tulevien laittomien siirtolaisten kanssa ollut pitkään ongelmia, mutta so what ? Sieltä saadaan halpaa latinoa tekemään 4 $ tuntipalkalla töitä ilman mitään sairausvakuutuksia tai etuisuuksia. Bisnespomot kiittää ja kansa elää "köyhyydessä".
Sama tilanne siintää Euroopalla Suomi mukaan luettuna edessä kunhan vuosikymmen vaihtuu 2020 lukuun.
5 vuotta menee muuten aika nopeasti....
Edit 2:
Ensi käden tietoa: Ensimmäiselle poliisin tekemälle turvapaikkahaastattelulle on (Helsingissä) minuuttiaikataulu. Kahdeksan minuuttia, sitten ulos ja seuraava potilas sisään.
Toivottavasti Maahanmuuttovirasto haastattelee tarkemmin sitten 6-24 kuukauden kuluttua.
Jos tämä pitää paikkansa, niin kusessa ollaan aika messevästi. 8 minuuttia tulkin välityksellä, siinä ei kovin montaa kysymystä kyllä kysytä tai henkilöllisyyksiä varmisteta. Toivottavasti ottavat edes sormenjäljet ja valokuvan kuitenkin heti.
Olisi kiva tietää mistä "tieto on peräisin" ? Tosiaan tuossa ajassa ei muuta ehdi tehdä kuin kirjoittaa kaverin nimen ylös ja perustiedot. Tulijoita/haastateltavia on niiiiin paljon, että on käytännöllisesti täysin mahdotonta rakentaa heistä mitään ns. tietopankkia jossa on kuvat ja nimet jne jne josta ne voidaan sitten toisella puolelle suomea tarvittaessa kaivaa esiin. Lisäksi on hieman arveluttavaa että saako tuollaista tietopankkia edes tehdä, en tiedä ? Oikeusoppineet voivat valaista tyhmää ?
Mutta jonkinlainen järjestelmä heistä olisi hyvä rakentaa, jo heidän itsensä kannalta.
Muuten mitä tulee kotouttamiseen josta täälläkin on puhuttu paljon, prosessi voi kestää jopa 2 vuotta tjsp. Iltalehdestä bongasin tänään